Att bygga ljud i en Ferrari 550 Maranello

perzon
9 januari 2010 · 20 Inlägg

Hej alla !

Jag funderar starkt på att uppgradera systemet i min bil enl rubriken. Finns det någon som byggt ljud i en likadan eller vet någon som gjort det?

Jag vet att MDS byggde i en för några år sen men det verkar svårt att hitta info om det projektet, de kan dock inte vara de enda.

Man stöter på lite bekymmer om man ska komplettera med subbas/ar baktill då bränsletanken ligger mellan kupe och skuff. Att få in basljudet verkar då omöjligt, att ha bakluckan hoppandes och inte ha tryck inne i bilen är ju ingen höjdare.

Likaså är det trångt nere vid fötterna (där orginalhögtalarna sitter) om man skulle få för sig att bygga om det befintliga framsystemet.

Är tacksam för alla som har tankar om det eller tips.

Ha det gott !!

Mvh Mathias

camaro67 Meister
9 januari 2010 · 6 763 Inlägg

Du har ju redan ett värre avgassytem. Räcker inte de tongue Enklast är väll att ringa till mds och prata med dom.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
TT-Avant
9 januari 2010 · 6 851 Inlägg

Att bygga om hanskfacket borde väl funka även i dessa bilar. En lite 10" gjord för små lådor kanske kan få plats?
(har aldrig byggt i sådan bil, men skulle vara kul att få göra wink )

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
MartinF
9 januari 2010 · 372 Inlägg

Jag vet inte riktigt hur det ser ut i din bil. Dock vore det bra ifall du säger vad du är ute efter för typ av ljud. Om du vill ha bruksljud som är bättre än orginal, eller om du vill ha något av det värre.

Ang bas.
Det finns slimbasar som enbart kräver någon enstaka liter. Dessa kan du få plats med under stolar, bakom stolar, eller ovanför benutrymme.
+ Ingen åverkan på bilen
- Inte det värsta trycket

Hur ser det ut i hatthyllan? Går det att få upp 1 eller 2 4"rör så har du möjlighet att bygga en bandpasslåda i bakluckan.
+ All bas in i coupen.
- Du kan behöva modifiera hatthyllan. (kanske finns möjligheten om det sitter högtalare monterade i hatthyllan att ta bort dessa och ersätta med rör.

Även om det är trångt vid orginalhögtalarna så kommer det att bli bättre ifall du byter dem mot något värre som du driver med slutsteg. En stabil montering med rejäla 5.25or kan få en att tro det finns en baslåda gömd i bilen.

perzon
9 januari 2010 · 20 Inlägg

Tyvärr finns det ingen sk hatthylla att dra upp rören i då bränsletanken ligger i samma höjd som ryggen och täcker hela öppning kupe/skuff.

Tänkte bygga ljud som låter bra helt enkelt (väldigt subjektivt)

Har byggt mycket i bilar förr med mycket gott resultat men detta vållade lite huvudbry om man inte ska gå för hårt åt orginalinredningen och det vill jag inte. Ska ju kunna återställas i längsta mån.

En 10" bas blir nog svårt att få plats med inne i kupen.

Tacksam om d nån som vet mer än jag smile

Horsyhorse
9 januari 2010 · 1 727 Inlägg

perzon skrev:
Hej alla !

Jag funderar starkt på att uppgradera systemet i min bil enl rubriken. Finns det någon som byggt ljud i en likadan eller vet någon som gjort det?

Jag vet att MDS byggde i en för några år sen men det verkar svårt att hitta info om det projektet, de kan dock inte vara de enda.

Man stöter på lite bekymmer om man ska komplettera med subbas/ar baktill då bränsletanken ligger mellan kupe och skuff. Att få in basljudet verkar då omöjligt, att ha bakluckan hoppandes och inte ha tryck inne i bilen är ju ingen höjdare.

Likaså är det trångt nere vid fötterna (där orginalhögtalarna sitter) om man skulle få för sig att bygga om det befintliga framsystemet.

Är tacksam för alla som har tankar om det eller tips.

Ha det gott !!

Mvh Mathias

Vet inte i vilken ända av landet du håller till i, men en handfull proffs finns det ju.
Men börja med ett riktigt kompetent framsystem.
Kanske drivna av välljudande platt, fläktkylt steg.wink
Sedan kan du se dig om efter sub(ar) med mindre fysiska mått.
Slutsteg av bra kvalite är mkt viktigt för fina prestanda på kit i fram.
Glöm inte att fråga flera ställen.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
evilaudio
9 januari 2010 · 16 195 Inlägg

perzon skrev:
Tyvärr finns det ingen sk hatthylla att dra upp rören i då bränsletanken ligger i samma höjd som ryggen och täcker hela öppning kupe/skuff.

Tänkte bygga ljud som låter bra helt enkelt (väldigt subjektivt)

Har byggt mycket i bilar förr med mycket gott resultat men detta vållade lite huvudbry om man inte ska gå för hårt åt orginalinredningen och det vill jag inte. Ska ju kunna återställas i längsta mån.

En 10" bas blir nog svårt att få plats med inne i kupen.

Tacksam om d nån som vet mer än jag smile

annars har du ju DLS RW 6,5" basar.. låter riktigt trevligt å spelar mycke bas för att va så liten big_smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
perzon
9 januari 2010 · 20 Inlägg

Tack för svaren gubbar men inte riktigt det jag letar efter, jag har rätt bra koll på vilka komponenter man kan dra ihopa en anläggning med för det ska låta bra men det ska kunna göras praktiskt i denna bilen..

Får se om d nån på forumet som har erfarenheter om kärran smile

Horsyhorse
9 januari 2010 · 1 727 Inlägg

Turning Torso, ja då är det bara att bege dig till Ljudbyggaren i Helsingborg.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Hassoni
9 januari 2010 · 92 Inlägg

Räcker det inte med ljudet från motorn här i lilla oxie;P?

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
9 januari 2010 · 3 404 Inlägg

Dra upp lite bilder på interiören så kanske nån kommer på nått bra istället för att bara sitta och gissa på hur man skulle kunna göra wink

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
mYGeL
9 januari 2010 · 1 338 Inlägg

Var sj med och hjälpte till lite med det bygget. Fast jag var Praktikant då så inte jag som var hjärnan bakom tongue

MDS Byggde med 2st Audiophile 10basar i hyllan som sitter bakom stolarna under bakrutan.
dem spelade uppåt mot bakrutan lådan kläddes i läder av samma färg som den i inredningen. 
ett av stegen byggdes in i lådan mellan basarna så att säga. resten av stegen sattes i bagageluckan.
sen böts framsystemet samt stereon.   

Tar tid att bygga det så att det blir bra men när den var färdigt såg allt org monterat ut...

Sen så den spelade riktigt trevligt den Ferrarin! smile
även avgas ljudet var sjukt i den med sportsystem..

Senast redigerat av mYGeL (10 januari 2010)

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
perzon
9 januari 2010 · 20 Inlägg

Nu börjar vi komma nånstans smile

valstadkillen
9 januari 2010 · 1 523 Inlägg

en DD 1508 i handsfacket skulle nog funka:D

Peugeot 207 (2006)
Frissan
9 januari 2010 · 4 693 Inlägg

Eller en JL 8W7 wink

Booyakasha!
Odden
9 januari 2010 · 13 Inlägg

Vet inte om dom finns kvar Men det fanns ett märke som hette Amega som gjorde hårdslående 6,5 tummare som skulle ge lika bra ljud som en 8 tums bas. Vet att det fanns en viper i Norge som hade dessa högtalare
Aldrig hört högtalaren själv

/Odden
Min fotosida www.odden.se
michieff ljudfantast
9 januari 2010 · 1 372 Inlägg

Odden skrev:
Vet inte om dom finns kvar Men det fanns ett märke som hette Amega som gjorde hårdslående 6,5 tummare som skulle ge lika bra ljud som en 8 tums bas. Vet att det fanns en viper i Norge som hade dessa högtalare
Aldrig hört högtalaren själv

Amega finns kvar ja, gör otroligt bra midbasar och deras 6,5kit är guld värda.

Horsyhorse
9 januari 2010 · 1 727 Inlägg

Odden skrev:
Vet inte om dom finns kvar Men det fanns ett märke som hette Amega som gjorde hårdslående 6,5 tummare som skulle ge lika bra ljud som en 8 tums bas. Vet att det fanns en viper i Norge som hade dessa högtalare
Aldrig hört högtalaren själv

Kan rekommendera en provlyssning av det nya kitet.
Dom är outstanding ur lådan för sin peng. Otroligt djup i dom.

Och när det gäller en speciell bil, i det här fallet en Maranello, så ska man ju fabricera delar så man kan ersätta orginal klädsel/panel/boards med dom, och sedan om man ska, kunna återställa utan att det märks. I nivå med "inga nya skruvhål ens".
Ett sådant bygge kan kräva lika mkt tid på planering, som själva utförandet.
(skulle vara kul och höra om MDS-byggets timåtgång)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
mYGeL
10 januari 2010 · 1 338 Inlägg

hittar bara dessa bilder på MDS 550 och bygget.
Vet ej hur lång tid det tog men ett tag tog det allt smile
inget som slängdes ihop på en helg. tongue

Det bygget skulle även gå att återställa utan några märken.
Såg org monterat ut bygget. smile

http://www.mdspoland.pl/files/11%5B9%5D.jpg
http://www.mdspoland.pl/files/6%5B17%5D.jpg
http://www.mdspoland.pl/files/7%5B13%5D.jpg

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
pwilhelm Hewi
10 januari 2010 · 571 Inlägg
"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang