Hur kan man koppla in lågnivå utan lågnivåutgång på stereon på en ny bil?

Torger Tok i sina bästa dar
9 januari 2010 · 386 Inlägg

Hallå där kött o blåbär! då min bror gick o drog sig i hängslena o trodde sig vara smart o köpa en hyffsat ny bil en huyndai i30 07:a så är ju frågan den, han vill ju koppla in slutsteg o bas o skit hur kan man koppla in lågnivå med en huvudenhet som är inbyggd i bilen de är ju inte en vanlig cd som man köper på msn, har sett nåra nötter här på nån projekt tråd som hade skarvat in sig me lågninvån på en högtalar kabel ?

stämmer de eller hur ska man göra nån me nå tipps som funkar!

han köpte sig en dubbeldin alpine men den passa inte..

tjooolihoo
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
Jimmu
9 januari 2010 · 744 Inlägg

Dom där "nötterna" har troligtvis använt sig av en lågnivåomvandlare, sökt på det i forumet så hittar du säkert nåt.

_Nas_
9 januari 2010 · 309 Inlägg

Tänkte ge dig ett tips, det är inte det smidigaste men det funkar. Du kopplar en kabel från batteriet till en "strömbrytare" och från strömbrytaren till lågnivå ingången på slutsteget. Då får ni sätta på strömbrytaren så att det kommer ström till slutsteget när ni vill ha slutsteget igång och stänga av det när ni inte vill. Se bara till att inte glömma att slå av strömavbrytaren till steget när ni lämnar bilen så att steget inte drar all ström och gör så att batteriet dör

Att köra turbo är beroendeframkallande...
Expoze
9 januari 2010 · 2 024 Inlägg

_Nas_ skrev:
Tänkte ge dig ett tips, det är inte det smidigaste men det funkar. Du kopplar en kabel från batteriet till en "strömbrytare" och från strömbrytaren till lågnivå ingången på slutsteget. Då får ni sätta på strömbrytaren så att det kommer ström till slutsteget när ni vill ha slutsteget igång och stänga av det när ni inte vill. Se bara till att inte glömma att slå av strömavbrytaren till steget när ni lämnar bilen så att steget inte drar all ström och gör så att batteriet dör

Ska man ge tips till folk så är det rätt bra att man själv vet vad man pratar om......
Så här kan man göra för att slå på och av steget om man kopplar det till remoteingången på steget, till lågnivån är det betydligt bättre att få in ljud från setereon. wink

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
VW_67
10 januari 2010 · 446 Inlägg

många slutsteg har högnivåingångar och en medföljande kontakt som man skarvar mot högtalarkablarna. annars finns det ju som sagt lösa hög til lågnivåomvandlare.
jag säger inte att det ger bra resultat, men det fungerar wink

volvoentusiasten
10 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Varför är dem som har lyckats koppla in ljud i sina bilar i originalstereon nötter?

Borde det inte vara du som är en nöt som inte vet hur man gör?

Onödigt.

ontopic: använd en hög-lågnivåomvandlare. Finns överallt. Blekingeradio, mds, brl (hoho nä justd) osv.

hellrejjser Bingolotto elller !
10 januari 2010 · 79 Inlägg

Expoze skrev:
Ska man ge tips till folk så är det rätt bra att man själv vet vad man pratar om......
Så här kan man göra för att slå på och av steget om man kopplar det till remoteingången på steget, till lågnivån är det betydligt bättre att få in ljud från setereon. wink

Hahaha lol Schh, säg inget...

Glöm inte filma när ni skickar in 700 ampere i den stackars lågnivåingången....

dannemann_88
30 januari 2010 · 10 Inlägg

Visst det är skitenkelt att bara be någon köra till en butik och punga ut 200 spänn. men för dom som behöver få allt att funka utan att behöva åka en sträcka på 10 mil, vad skulle ni ge för tips dem?

Jag som tex är lat men ändå är lödkunnig, finns det inte någon som kan säga vilka komponenter jag ska använda?  Jag VET att det inte behöver kosta massa pengar och jag har själv läst en notis i en av alla mina tusen bilsport hur man man gör. Har dock letat men inte hittat:(

Så till er som sitter inne med info eller tips på hur man BYGGER en omvandlare från hög till lågnivå, hör av er.

Och ett tips till er som lägger ner flera tusen spänn på delningsfilter. varför inte bara köra med en kondensator på 100 microfarad och 25v? plockar effektivt bort de lägsta Hz'en. Tillräckligt för att skona högtalarna från genomslag (Ploppskydd)..  (har kört med det i snart 2 år på samma högtalare utan minsta problem..big_smile
Har någon stött på problem eller har invändningar på mitt "ploppskydd" kontakta gärna mej.



//Dannemann

// Written by Dannemann
Renault 5 "Renny" (1985)
DusanMandick Random Hero
30 januari 2010 · 4 047 Inlägg

dannemann_88 skrev:
Visst det är skitenkelt att bara be någon köra till en butik och punga ut 200 spänn. men för dom som behöver få allt att funka utan att behöva åka en sträcka på 10 mil, vad skulle ni ge för tips dem?

Jag som tex är lat men ändå är lödkunnig, finns det inte någon som kan säga vilka komponenter jag ska använda?  Jag VET att det inte behöver kosta massa pengar och jag har själv läst en notis i en av alla mina tusen bilsport hur man man gör. Har dock letat men inte hittat:(

Så till er som sitter inne med info eller tips på hur man BYGGER en omvandlare från hög till lågnivå, hör av er.

Och ett tips till er som lägger ner flera tusen spänn på delningsfilter. varför inte bara köra med en kondensator på 100 microfarad och 25v? plockar effektivt bort de lägsta Hz'en. Tillräckligt för att skona högtalarna från genomslag (Ploppskydd)..  (har kört med det i snart 2 år på samma högtalare utan minsta problem..big_smile
Har någon stött på problem eller har invändningar på mitt "ploppskydd" kontakta gärna mej.



//Dannemann

är man kräsen på ljud krävs lite mer avancerade grejer än en konding för att ha ett bra delningsfilter

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 januari 2010 · 8 744 Inlägg

Och ett vanlig delningsfilter är ju inte bara ett högpassfilter för midbasen utan även högpassfilter för diskant och ett lågpass för midbasen. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
evilaudio
30 januari 2010 · 16 195 Inlägg

dannemann_88 skrev:
Visst det är skitenkelt att bara be någon köra till en butik och punga ut 200 spänn. men för dom som behöver få allt att funka utan att behöva åka en sträcka på 10 mil, vad skulle ni ge för tips dem?

Jag som tex är lat men ändå är lödkunnig, finns det inte någon som kan säga vilka komponenter jag ska använda?  Jag VET att det inte behöver kosta massa pengar och jag har själv läst en notis i en av alla mina tusen bilsport hur man man gör. Har dock letat men inte hittat:(

Så till er som sitter inne med info eller tips på hur man BYGGER en omvandlare från hög till lågnivå, hör av er.

Och ett tips till er som lägger ner flera tusen spänn på delningsfilter. varför inte bara köra med en kondensator på 100 microfarad och 25v? plockar effektivt bort de lägsta Hz'en. Tillräckligt för att skona högtalarna från genomslag (Ploppskydd)..  (har kört med det i snart 2 år på samma högtalare utan minsta problem..big_smile
Har någon stött på problem eller har invändningar på mitt "ploppskydd" kontakta gärna mej.



//Dannemann

att köpa lösa komponenter till en hög-lågnivå omvandlare kostar mer än att köpa en färdig..

å sen skriver du att du e lat, e man lat så köper man ju färdig.. vill man att de ska ta lång tid å va omständigt så bygger man en själv.

man behöver inte åk 10 mil för att få en, köp via nätet å hämta den på närmsta postombud.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Lonefox Bad music kills good sound
30 januari 2010 · 7 241 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Och ett vanlig delningsfilter är ju inte bara ett högpassfilter för midbasen utan även högpassfilter för diskant och ett lågpass för midbasen. wink

Och ett valigt delningsfilter är inget annat en kombination av spolar, kondensatorer och oftast motstånd.
Dock med uträknade värden och varierande kvalitét.
Bättre kvalitét = snävare tolleranser = högre pris :S

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 januari 2010 · 8 744 Inlägg

Jajjamensan, ibland finns även säkringar med i filtren av nån anledning (var det Focal eller Hertz som hade så?). roll Det jag menade var helt enkelt att en endaste kondensator omöjligt kan ersätta ett riktigt delningsfilter, den gör bara en del av jobbet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
30 januari 2010 · 7 241 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Jajjamensan, ibland finns även säkringar med i filtren av nån anledning (var det Focal eller Hertz som hade så?). roll Det jag menade var helt enkelt att en endaste kondensator omöjligt kan ersätta ett riktigt delningsfilter, den gör bara en del av jobbet.

Rockford Fosgate,Sony, Pioneer, Hertz, Focal mfl mfl har haft ngn formav överbelastningsskydd för diskanten på ngt sätt smile

App app..........en enkel kondensator eller spole är med ett riktigt filter.1:a ordningensmed 6db/okt i branthet wink
Kört medtrevägsfilter rätt uträknat med 1:a ordningens en gång i tiden såatt inte kalla det riktigt filter....njaeä wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Timsan
30 januari 2010 · 103 Inlägg

Det finns hög-lågnivåomvandlare på typ BRL mm ..
Fungerar utmärkt! Inte Speciellt dyr heller vad jag kommer ihågsmile Lycka till!

Över 300 kan ingen höra dig skrika :P
BMW 320d LCI "E91 Touring" (2009)
Porsche 911 Turbo "Techart" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang