Bygga baslåda i en sedan

SimonFlygare
11 januari 2010 · 269 Inlägg

Tjenare!
Åkt runt med en baslåda i skuffen nu sen sommaren och har lessnat totalt på den kassa basen det ger, så har funderat på att bygga en låda i skuffen alltså en stor vägg som delar av bagaget helt och montera en eller två basar i '' väggen '', hur kommer jag igång lättast med det lilla projektet? hur mäter man ut enklast osv? är det bara kapa en träskiva på måfå och sen kapa allt eftersom?

Seth
11 januari 2010 · 3 354 Inlägg

Använd typ en pappskiva som du kan klippa till och ha som mall. ps glöm inte mäta ut vart du vill ha väggen nånstans så du har rätt djup osv

Senast redigerat av Seth (11 januari 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
SimonFlygare
11 januari 2010 · 269 Inlägg

Okej, hur fanken vet man hur många liter '' lådan '' blir på? går det att mäta sånnt? är inte den kunnigaste på billjud så, lika att fråga!

Senast redigerat av SimonFlygare (11 januari 2010)

M_icke_
11 januari 2010 · 3 466 Inlägg

Jag hade rekommenderat att bygga en låda och lägga i bilen, är i princip omöjligt att få det tätt och stabilt annars.

Testa bygga en Bandpasslåda och dra in porten genom skidlucka eller hatthylla.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Seth
11 januari 2010 · 3 354 Inlägg

ska gå att mäta det tydligen. om du vet bredd och höjden på utrymmet du har, och vilka basar du vill ha så kan iaf http://www.garaget.org/BAE  räkna ut det om du frågar snällt.
ps bygg först en låda sen kan du skära till en väggskiva blir bäst så med tätning

Senast redigerat av Seth (11 januari 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
SimonFlygare
11 januari 2010 · 269 Inlägg

Nack delen med min audi är ju att är upphöjning innan väggen till baksätet i bagaget, så det enda jag kan göra är att bygga en vägg som jag nämnde..

M_icke_
11 januari 2010 · 3 466 Inlägg

SimonFlygare skrev:
Nack delen med min audi är ju att är upphöjning innan väggen till baksätet i bagaget, så det enda jag kan göra är att bygga en vägg som jag nämnde..

Det kommer säkerligen inte bli varken tätt eller stabilt med bara en vägg, detta är inte bra varken för basarna eller ljudet.
Jobbet med att bygga en låda som passar kommer att löna sig i slutändan, kanske du ska försöka bygga i glasfiber?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Frissan
11 januari 2010 · 4 693 Inlägg

SimonFlygare skrev:
Nack delen med min audi är ju att är upphöjning innan väggen till baksätet i bagaget, så det enda jag kan göra är att bygga en vägg som jag nämnde..

Det blir aldrig bra, är säkert bättre som det är nu.

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
11 januari 2010 · 8 744 Inlägg

Varför inte bara bygga en lådan och sen täta den runtom? Då får du ju rätt volym och det blir tätt bakåt. Har du skidlucka eller nåt hål i hatthyllan så kan du med fördel låta basen/arna spela genom där.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
SimonFlygare
11 januari 2010 · 269 Inlägg

Som ni ser på bilden är det en upphöjning mot ryggstödet, så man får inte baslådan helt mot ryggstödet där så det är typ 2-3dm mellanrum mellan baslådan och ryggstödet... nån som har tips på hur man kan bygga för att få det bättre än vad det är nu!?
http://forumbilder.se/thumbs/1e1201023012P830a.jpg

Senast redigerat av SimonFlygare (11 januari 2010)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
11 januari 2010 · 8 744 Inlägg

Var kreativ! Klart det går och bygga så att det passa där, lådan kan ju stå på den platta delen och sen gå upp över den upphöjda saken. :)Se bara till så att det är tätt bakåt runt lådan så blir det bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
SimonFlygare
11 januari 2010 · 269 Inlägg

Okej smile funkar det annars att montera en bas i reservhjuls baljan annars?? ser att några har gjort det här på garaget, blir det bra ljud då?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
11 januari 2010 · 8 744 Inlägg

Klart det går men ljudet lär nog inte bli bättre än att ha en vanlig låda som står där bak, problemet i en sedan är ju att få in ljudet i kupén och det kommer du ju inte ifrån när du sätter basen i reservhjulsbaljan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
SimonFlygare
12 januari 2010 · 269 Inlägg

Tackar för svaren, ska nog testa bygga en vägg där jag monterar basarna i.. man måste ju testa sig fram tongue

M_icke_
12 januari 2010 · 3 466 Inlägg

KimTk skrev:
Tjenare, Jag har också en sedan och ska bygga ljud i den nu i vecka. Jag tänker ta en skiva som jag monterar basen på, skruvar fast skivan mot ryggstödet i trunken med basen riktad framåt, på så vis kommer allt ljud in i bilen. Kan tilläggas att jag har en Open air bas.
Ett måste är ju nästan att du har "skidlucka" i sätet så att allt ljud kommer in i bilen ordentligt!

tongue

Detta funkar me OA basar men inget man bör göra med vanliga basar, tänk dessutom på att hälften av ljudet går förlorat rakt bakåt..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
KiWmasTer
12 januari 2010 · 149 Inlägg

hej, har en fråga med, undrar hur ljudet blir om man monterar basarna uppåt och med portarna uppåt i en rektangulär låda, blir det lika bra ljud som när man har basar monterade mot bagageluckan? fel tråd kanske men detta är en kombi. tacksam för svar

Volvo V70 "Bsr" (2000)
M_icke_
12 januari 2010 · 3 466 Inlägg

KiWmasTer skrev:
hej, har en fråga med, undrar hur ljudet blir om man monterar basarna uppåt och med portarna uppåt i en rektangulär låda, blir det lika bra ljud som när man har basar monterade mot bagageluckan? fel tråd kanske men detta är en kombi. tacksam för svar

Detta beror mycke på hur lådan är byggd, vilken bil den ligger i vilka basar du har osv, med andra ord får du testa själv, finns inga säkra svar på vad som kommer vara bäst i ditt fall.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
KiWmasTer
12 januari 2010 · 149 Inlägg

tack för svaret.  om jag vill montera 2 basar o säg att jag har portar, basarna är samma modell , behövs det en mellanvägg då?  beror kanske på vad det är för basar tongue?

Senast redigerat av KiWmasTer (12 januari 2010)

Volvo V70 "Bsr" (2000)
M_icke_
12 januari 2010 · 3 466 Inlägg

KiWmasTer skrev:
tack för svaret.  om jag vill montera 2 basar o säg att jag har portar, basarna är samma modell , behövs det en mellanvägg då?  beror kanske på vad det är för basar tongue?

Mellanvägg är inget nödvändigt, fördelen är att väggen stagar upp lådan så den blir ordentligt styv.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
KiWmasTer
12 januari 2010 · 149 Inlägg

tack för svaret

Volvo V70 "Bsr" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang