5365
Sök

Bmw 330ci e46 vs M3 e46 cab?

474 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Tjena!
Har lite funderingar på hur mycket vikten kan spela in i den här kampen?
Jag själv är sugen på en 330ci och hade tänkt att chippa den och smacka på luftfilter och avgassystem. Borde ge lite drygt 20 hästar till, alltså hamnar den på någonstans kring 255 häst och m3 har 340 häst.

MEN M3an väger ca 100 kilo mer så jag gissar på att M3an skulle glida ifrån utan problem om förutsättningarna är lika. Men om vi tar ett scenario där M3an är fulltankad och 330 är inte det, ca 50 kilo extra vikt, och så har m3 2 passagerare också medans han i 330 kör själv. Alltså ungefär 330 kilo mer vikt för M3 än för 330, skulle det kunna bli ganska jämt då?

Kanske är en svår diskussion att ta, lättast är väl att jämföra själv men tyvärr har ja inte den möjligheten!

Mvh kalle

Kommentera & Rösta ! ©

Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 januari 2010
330 är slö, jag tror M3:an hämtar hem det utan problem.
Det har ju lite med utväxling mm att göra också.

Autotech

474 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Så du tkr att en bil på 1500 kg och ~255 hk är slö? Lär ju gå som din v40, och den tkr du väl inte är slö? wink

Kommentera & Rösta ! ©

528 Inlägg
11 januari 2010
Varför inte ta ett scenario där ena bilen drar på en elefant i baksätet? Då är den garanterat mest saktfärdig.  wink

474 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Nej men alltså scenariot jag syftade på är förmodligen ett kommande scenario som kommer äga rum. Och man vill ju gärna veta om man har någon chans wink

Kommentera & Rösta ! ©

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 januari 2010
En 330i är definitivt inte slö, men det är knappast M3 heller. Tror inte vikten spelar så stor roll, M3 vinner det hela ändå.

M3 E46 cabriolet 2002:

0 - 80 km/h     4,3 s
0 - 100 km/h     5,8 s
0 - 120 km/h     7,9 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     13,1 s
0 - 180 km/h     16,8 s
0 - 200 km/h     20,9 s

Bmw 330ci Coupé
0 - 80 km/h     4,7 s
0 - 100 km/h     6,6 s
0 - 120 km/h     9,3 s
0 - 130 km/h     10,7 s
0 - 140 km/h     12,2 s
0 - 160 km/h     16,1 s
0 - 180 km/h     21,0 s
0 - 200 km/h     - s

Tider från http://www.einszweidrei.de/

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

474 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Ja förmodligen så blir det så, men upp till typ 120 så borde man ju kunna hänga på ganska bra om man uppgraderar 330Ci lite och M3an åker med mera vikt.. Återstår att se i sommar smile

Kommentera & Rösta ! ©

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 januari 2010
wallingstam skrev:
Ja förmodligen så blir det så, men upp till typ 120 så borde man ju kunna hänga på ganska bra om man uppgraderar 330Ci lite och M3an åker med mera vikt.. Återstår att se i sommar smile

Tja, det gäller ju att föraren i den andra bilen vet hur man skall köra också. Om inte så är ju skillnaden mellan 330i och M3 cab som bortblåst tongue

Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 januari 2010
wallingstam skrev:
Så du tkr att en bil på 1500 kg och ~255 hk är slö? Lär ju gå som din v40, och den tkr du väl inte är slö? wink

Ja tycker faktiskt den känns rätt slö.
Min V40 är en del piggare om det ska gasas rakt fram, ca 260 Hkr och 390 Nm på ca 1370 Kg gör att det pinnar på hyffast för en brukis kombi.

Edit: Har iofs bara kört en orginal 330 men det brukar inte ge så värst mycket med avgas och filter på en sån kärra.
Senast redigerat av Busgrabb (11 januari 2010)

Autotech

474 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
ska ju chippas, avgassystem och filter.. då hamnar det ju inte så långt ifrån 260 häst!

Kommentera & Rösta ! ©

3 148 Inlägg
11 januari 2010
wallingstam skrev:
ska ju chippas, avgassystem och filter.. då hamnar det ju inte så långt ifrån 260 häst!

Det gör det. Ska du skrämma fram minst 260 ärliga hästar ur en 231hk 330 är kompressor det enklaste.
Chip gör väldigt lite och avgas och luftfilter gör mest ljudet lite mulligare.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
11 januari 2010
Den har 231 hk original va? Räcker verkligen det du listar för 30 hk till?

"When innovation meets passion!"

1 798 Inlägg
11 januari 2010
Nej de gör de inte bara i drömmar de räcker på en sugbil utan turbo tyvärr

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 januari 2010
Mechanimal skrev:

Tror inte heller på detta faktiskt, hade varit en annan sak att ordna 30 extra hästar på tex en 328i som är strypt original. Men vad jag vet och har läst är inte 330i tyglad på något sätt?

Å andra sidan är det rejält pigga 231hp enligt min mening, diskutionen har varit uppe tidigare men i en 330i hade jag inte varit allt för orolig om det stått en FWD turbobil med 260 påstådda hp bredvid vid rödljuset.

dARKiE
5 031 Inlägg
11 januari 2010
M3:an kommer swischa förbi utan ansträngning tro mig..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 422 Inlägg
11 januari 2010
Rquired skrev:
Mechanimal skrev:

Tror inte heller på detta faktiskt, hade varit en annan sak att ordna 30 extra hästar på tex en 328i som är strypt original. Men vad jag vet och har läst är inte 330i tyglad på något sätt?

Å andra sidan är det rejält pigga 231hp enligt min mening, diskutionen har varit uppe tidigare men i en 330i hade jag inte varit allt för orolig om det stått en FWD turbobil med 260 påstådda hp bredvid vid rödljuset.

Ger ju ca 15-18hk i motorn extra med en chipning, riktig avgassystem hela vägen med riktigt grenrör och fullflödeskattar så borde man ju hamna på ca 250-255hk i motorn. Det är ju trots allt en 3liters maskin. Och trötta är de absolut inte, det är helt fel att säga. Tycker inte att man kan säga att någon bil som gör 0-100 på under 7sek och toppar 250 blås kan anses som speciellt trött. Fantastiskt bottendrag i bilen också, lägger i 5an i knappa 40km/h med den och det rycker inte ens när man trycker på gasen.

m3an är piggare, inget snack om saken där. Även om det är två pers i m3, en lättviktare i 330 och den är chippad så kommer m3an först i mål om föraren bara kan spaka. Den ligger ju ändå på 340 häst och kan varva längre, det är två fördelar som betyder mycket.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 januari 2010
cheffer skrev:
Rquired skrev:
Mechanimal skrev:

Ger ju ca 15-18hk i motorn extra med en chipning, riktig avgassystem hela vägen med riktigt grenrör och fullflödeskattar så borde man ju hamna på ca 250-255hk i motorn. Det är ju trots allt en 3liters maskin.

Och trötta är de absolut inte, det är helt fel att säga. Tycker inte att man kan säga att någon bil som gör 0-100 på under 7sek och toppar 250 blås kan anses som speciellt trött. Fantastiskt bottendrag i bilen också, lägger i 5an i knappa 40km/h med den och det rycker inte ens när man trycker på gasen.

m3an är piggare, inget snack om saken där. Även om det är två pers i m3, en lättviktare i 330 och den är chippad så kommer m3an först i mål om föraren bara kan spaka. Den ligger ju ändå på 340 häst och kan varva längre, det är två fördelar som betyder mycket.

Kanske det, däremot håller jag definitivt med om bottendraget. Kan säga som så att 5an fungerar i betydligt lägre fart än 40km/h utan protester, 330i har en underbar motorkaraktär och går dessutom snålt och rent.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 januari 2010
Rquired skrev:
Mechanimal skrev:

Hoho påstådda, undra vem du syftar på.
Körd i rotortest så jag vet smile

Greppet är ju till fördel för RWD kärran vid rödljuset men ett par bra sulor på FWD bilen så kan det bli jämt.

Edit: Nu blev det lite för för långt ifrån trådskaparens ämne.
Senast redigerat av Busgrabb (11 januari 2010)

Autotech

1 422 Inlägg
11 januari 2010
Rquired skrev:
cheffer skrev:
Rquired skrev:

Ger ju ca 15-18hk i motorn extra med en chipning, riktig avgassystem hela vägen med riktigt grenrör och fullflödeskattar så borde man ju hamna på ca 250-255hk i motorn. Det är ju trots allt en 3liters maskin.

Och trötta är de absolut inte, det är helt fel att säga. Tycker inte att man kan säga att någon bil som gör 0-100 på under 7sek och toppar 250 blås kan anses som speciellt trött. Fantastiskt bottendrag i bilen också, lägger i 5an i knappa 40km/h med den och det rycker inte ens när man trycker på gasen.

Kanske det, däremot håller jag definitivt med om bottendraget. Kan säga som så att 5an fungerar i betydligt lägre fart än 40km/h utan protester, 330i har en underbar motorkaraktär och går dessutom snålt och rent.

Effektsiffrorna är inget som jag har något speciellt stöd för utan bara en ungefärlig uppfattning av vad jag tror och tycker att det borde ge.

Jo visst funkar 5an i lägre farter än 40, går ju att krypköra i 35km/h utan problem och vibrationer men går det strax under 40 (runt 35 och nedåt) så börjar det komma små vibrationer, iofs inget farligt men det börjar kännas lite då. Blev själv väldigt förvånad när jag märkte det, trodde itne det skulle gå att köra med så hög växel i så låga farter men går hur fint som hellst. Den går fint på låga varv och skjuter ifrån bra på höga, har inget att klaga på vad det gäller den motorkaraktären. Bränsleförbrukningen är också förvånansvärt låg för effekt och styrka, det håller jag med om.

M3 kommer ju att vara snabbare i en tävling men vad det gäller körbarhet och bottenstyrka så ligger ju 330 före faktiskt. 35km/h i en m3 på 5an (eller 6an för den delen som är m3ans högsta växel) lär ju inte alls gå lika fint, om det ens går öht(har inte kört så kan ju inte säga säkert men med största sannolikhet). Men sedan så är det ju helt olika motorer som är byggda för olika saker.

Rätta mig gärna om jag har fel smile

OT:

Busgrabb: Om man kör intervallen 50-150 (grepp problemet ur världen) med en chippad och avgastrimmad 330 på säg 250häst då mot din t4 så blir det nog ganska så lika, men tror faktiskt att du kan hamna lite före, dels har du lättare bil och dessutom så stjäl framhjulsdriften mindre effekt. Är det 260hk i motorn eller på drivhjulen du pratar om btw? På hjulen hamnar du nog före men i motorn är jag lite skeptisk, skulle vara roligt att se smile
Senast redigerat av cheffer (11 januari 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 januari 2010
Busgrabb skrev:
Rquired skrev:
Mechanimal skrev:

Hoho påstådda, undra vem du syftar på.
Körd i rotortest så jag vet smile

Greppet är ju till fördel för RWD kärran vid rödljuset men ett par bra sulor på FWD bilen så kan det bli jämt.

Edit: Nu blev det lite för för långt ifrån trådskaparens ämne.

Lät kanske fel, men var definitivt inte riktad direkt mot dig smile

Utan vad som menades var att bilens effekt gärna överdrivs när det trimmats, vilket förstås inte enbart gäller turbobilar. Däremot så tror jag inte jag varit speciellt orolig ens med 260 garanterade hästar om jag suttit i en 330i, talar av egen erfarenhet men vem vet någon gång skall man väl bli frånåkt.

Sök