Slutsteget klipper nästan på en gång

Lurken_85
12 januari 2010 · 832 Inlägg

Som sagt så klipper slutsteget på en gång nu när jag har flyttat över det från min gamla till min nya bil. Är inte så jättevass på billjud men min tanke är att det är för taskig jord. Kan det stämma eller är det något annat som kan ha hänt? Det har ju funkat utan problem i den förra bilen dock med en annan stereo men det ska väll inte behöva ha någon betydelse eller?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Jez
12 januari 2010 · 50 Inlägg

Antingen dålig jord, eller kortslutning mellan högtalarsladdarna eller deras kopplingar är väl det vanligaste smile

Gör om, gör rätt...
Lurken_85
12 januari 2010 · 832 Inlägg

Ja jag får ta å kolla på jorden imorgon igen får se om det blir bättre. Har provat flytta den en gång men med minimal förbättring. Men tack för tipsen. smile

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Lurken_85
12 januari 2010 · 832 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Du har antagligen en AGU-säkring på strömkabeln framme vid batteriet. Kolla den, den kan se okej ut men vara glapp ändå.

Ska kolla det oxå smile

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
PH_
12 januari 2010 · 310 Inlägg

Har du inte redan en multimeter så skaffa en och mät upp så du har bra jord. Jag har haft problemet ett par gånger med olika steg och det har alltid varit jord-fel. Kolla också upp så du klämt kabelskorna till strömkablarna ordentligt. Har du ingen monstertång för oisolerade kabelskor så kan jag rekommendera att klämma kabelskorna i skruvstädet med ett torx eller insex-bits till hjälp.

---------- <--- skruvstädskäft
    |<----- bits
   ======== <--- kabel
--------- <--- skruvstädskäft


Hoppas du förstår principen, skillnaden mot att bara "platta till" kabelskon är inte av denna värld.

Dålig gjord är egentligen inte farligt för steget utan för huvudenheten. Har man dålig jord i kombination med lite otur så jordar steget via lågnivån och stereon = bränd stereo/lågnivå.

Senast redigerat av PH_ (12 januari 2010)

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Lurken_85
12 januari 2010 · 832 Inlägg

Tack för alla bra tipps. smile

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
M_icke_
12 januari 2010 · 3 466 Inlägg

För att få grym kontakt i alla kopplingar/säkringshållare mm brukar jag ta lite kopparpasta, har aldrig haft dålig kontakt sen jag började med det! big_smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
kalle_kalle
13 januari 2010 · 2 914 Inlägg

M_icke_ skrev:
För att få grym kontakt i alla kopplingar/säkringshållare mm brukar jag ta lite kopparpasta, har aldrig haft dålig kontakt sen jag började med det! big_smile

leder inte kopparpasta ström  skulle jag inte rekomendera det, och sist jag kollade så leder det inte ström wink

MEN dock så motverkar kopparpasta vad jag då tror oxideringen som bildas efter en stund.

Senast redigerat av kalle_kalle (13 januari 2010)

kalle_kalle
13 januari 2010 · 2 914 Inlägg

om du har taskig jord så kan du förstöra både steget och stereon (signaljorden i båda pjäserna är känsliga mot höga strömmar),
om man har bristfällig jord så försöker steget jorda via signalkabeln,

M_icke_
13 januari 2010 · 3 466 Inlägg

kalle_kalle skrev:

M_icke_ skrev:
För att få grym kontakt i alla kopplingar/säkringshållare mm brukar jag ta lite kopparpasta, har aldrig haft dålig kontakt sen jag började med det! big_smile

leder inte kopparpasta ström  skulle jag inte rekomendera det, och sist jag kollade så leder det inte ström wink

MEN dock så motverkar kopparpasta vad jag då tror oxideringen som bildas efter en stund.

Men då leder koppar alltså inte ström?!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Hoonas Dieselpower!
13 januari 2010 · 534 Inlägg

kalle_kalle skrev:

M_icke_ skrev:
För att få grym kontakt i alla kopplingar/säkringshållare mm brukar jag ta lite kopparpasta, har aldrig haft dålig kontakt sen jag började med det! big_smile

leder inte kopparpasta ström  skulle jag inte rekomendera det, och sist jag kollade så leder det inte ström wink

MEN dock så motverkar kopparpasta vad jag då tror oxideringen som bildas efter en stund.

Måste bara fråga ifall du har alla getter hemma ? Oo

ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 januari 2010 · 8 744 Inlägg

M_icke_ skrev:

kalle_kalle skrev:

M_icke_ skrev:
För att få grym kontakt i alla kopplingar/säkringshållare mm brukar jag ta lite kopparpasta, har aldrig haft dålig kontakt sen jag började med det! big_smile

leder inte kopparpasta ström  skulle jag inte rekomendera det, och sist jag kollade så leder det inte ström wink

MEN dock så motverkar kopparpasta vad jag då tror oxideringen som bildas efter en stund.

Men då leder koppar alltså inte ström?!

Jo men inte kopparpasta, det är skillnad. Kopparpasta ska man inte ha på batteripoler och liknande.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lurken_85
13 januari 2010 · 832 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

M_icke_ skrev:

kalle_kalle skrev:

leder inte kopparpasta ström  skulle jag inte rekomendera det, och sist jag kollade så leder det inte ström wink

MEN dock så motverkar kopparpasta vad jag då tror oxideringen som bildas efter en stund.

Men då leder koppar alltså inte ström?!

Jo men inte kopparpasta, det är skillnad. Kopparpasta ska man inte ha på batteripoler och liknande.

Det är väll pga fettet som är i kopparpastan som det inte leder ström något vidare vad jag förstått.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
evilaudio
13 januari 2010 · 16 195 Inlägg

kör me kopparpasta rätt ofta för att de inte ska rost när man slipat rent plåten å de funkar kanon.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang