4450
Sök

Kabelstorlek från basar till steg,vilken storlek? (sista sidan)

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49174/771296_fczedh.jpg

Så ser det ut bak och ja hade tänkt att lägga upp den på kanten där så att lådan kommer hyfsat nära baksätet.

MAXmåtten är 
100cm Bred
28cm Höjd
Djupet är ju egentligen tills bagaget tar slut, men vi tog ungefär 30cm..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49174/806644_wmhbkb.jpg

Dom där basarna är det.. Sen kommer det lite krångliga då, tycker jag eftersom att jag aldrig har gjort det här.

Basens diameter är då 26cm, och djupet på den är ungefär 12-13cm.

och det känns som om det kommer bli äckligt tight? 26 och max är 28? eller det kanske inte spelar någon roll?

Och är det rätt om det ska byggas i MDF? Eller vilka andra alternativ finns det?
Senast redigerat av ExXtr3me (17 januari 2010)

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
Sen tänkte jag ju ha 6x9or två stycken i hatthyllan.. Men sen såg jag i någon tråd att det också ska byggas väldigt tätt för att det inte får komma någon luft emellan..

Ska man bygga en liten låda till det istället och placera någonstans i bilen istället?

Hur vet man storlek på en sådan låda då?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

3 466 Inlägg
14 januari 2010
Köp mina 6x9or kompletta med lådor så slipper du tänka på det ^^

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
Har redan ett par xD

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

308 Inlägg
14 januari 2010
folk använder väll oftast MDF.
finns massa akademiska diskusioner om vad som är bäst här på sidan.

Boxwizard på www.rockfordfosgate.com kanske kan vara till nytta för dig.

4 074 Inlägg
14 januari 2010
ExXtr3me skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … fczedh.jpg

Så ser det ut bak och ja hade tänkt att lägga upp den på kanten där så att lådan kommer hyfsat nära baksätet.

MAXmåtten är 
100cm Bred
28cm Höjd

http://www1.garaget.org/gallery/archive … wmhbkb.jpg

Dom där basarna är det.. Sen kommer det lite krångliga då, tycker jag eftersom att jag aldrig har gjort det här.

och det känns som om det kommer bli äckligt tight? 26 och max är 28? eller det kanske inte spelar någon roll?

Och är det rätt om det ska byggas i MDF? Eller vilka andra alternativ finns det?

Hejsan! MDF är dyrare än tex spånskiva jag bygger alltid i spån och det funkar för mig.
Hur rädd är du om bilen? anledningen till att jag frågar är om du kan tänka dig kapa upp plåten eller vad det är mellan baksäte och skuffen!? Om du kapar upp kan du bygge en portad låda med rören i hatt hyllan eller framåt. Det viktiga är att det blir tätt bakåt mot skuffen så du får in allt ljud i bilen.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
BJonsson skrev:
ExXtr3me skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … fczedh.jpg

MAXmåtten är 
100cm Bred
28cm Höjd

http://www1.garaget.org/gallery/archive … wmhbkb.jpg

Hejsan! MDF är dyrare än tex spånskiva jag bygger alltid i spån och det funkar för mig.
Hur rädd är du om bilen? anledningen till att jag frågar är om du kan tänka dig kapa upp plåten eller vad det är mellan baksäte och skuffen!? Om du kapar upp kan du bygge en portad låda med rören i hatt hyllan eller framåt. Det viktiga är att det blir tätt bakåt mot skuffen så du får in allt ljud i bilen.

Godkväll! big_smile

Jodu, faktiskt ganska så rädd om bilen om man säger så.. För det ska renoveras en jävla massa på den där..
därför tänkte jag på 6x9orna som skulle sitta i hatthyllan men jag har nog ångrat mig då jag måste såga hål.. och hatthyllan är i plåt undertill och ovansidan är i nå hårdplast-aktigt..
därav tänkte jag att 6x9or skulle få sig en låda också..

Alltså, sätet är inte speciellt tjockt och det är en Riktigt jävla smal tyg"bräda" som är det svarta, den är hur lätt som helst och går att böja.. har nog suttit där sen 79 tror jag, haha!
Så det kanske inte blir så svårt för ljudet att komma förbi?
ok, där jag köpte basarna skulle det byggas i MDF. Sa dom, men det kanske inte spelar någon roll smile

Men måtten, någon som kan räkna lite? Får det ens plats i det där lilla utrymmet?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

21 761 Inlägg
14 januari 2010
Fick du inget förslag på låda till basarna av butiken?

Det går att få in allt ljud i kupen om man bygger bandpasslåda, men den lådtypen är lite knepig att bygga och räkna ut. Dina basar passar tydligen bra i en sån låda, men då måste basarna monteras liggande för att få plats.

Med sluten låda eller basreflexlåda så går det att montera basarna stående, men det blir lite trångt. Grejen är att få in ljudet i kupen på ett bra sätt. Det kan bli svårt med tanke på att sakerna inte får sågas sönder hur som helst. smile

Om man räknar med de mått som du anger så blir innervolymen ca 61 liter om materialtjockleken är 19 mm.
Senast redigerat av Drönirettab (14 januari 2010)

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
Ojfan, Jo.

De sa att man kunde bygga i slutet, stog även på hemsidan och så har jag frågat till mig att det ska vara 17 liter per st.
Så 34 liter totalt.

Jodu, trångt blir det nog fanimej.. hmm Fan att man hade planerat för dåligt, då detta är ett skolprojekt..

Maxmåtten som jag skrev är att lådan inte kan bli större än så, för då tar det i.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

fälg fantast
1 086 Inlägg
308 Inlägg
14 januari 2010
34liter...hur kan det bli trångt?
missar jag nått?;/

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
Lowenhart skrev:
kör på 60 L

Shit va många olika litermått man har fått nu xD

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
danielffs skrev:
missar jag nått?;/

Jag tänkte mest på att Max höjd är 28 och basarnas diameter är 26.. Men 2cm kanske kvittar..

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

16 197 Inlägg
14 januari 2010
Lowenhart skrev:
kör på 60 L

60 liter till 2st alpha 10"??   

de e ju galet stort..   17-20 liter per bas skulle ja rekomendera-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

308 Inlägg
14 januari 2010
ExXtr3me skrev:
danielffs skrev:
missar jag nått?;/

Jag tänkte mest på att Max höjd är 28 och basarnas diameter är 26.. Men 2cm kanske kvittar..

jaja, dom KAN ju spela uppåt. eller så tilta baffeln litegranna.

men sätter du ihopp lådan"rätt" så ska det väll gå in  iallafall? så att  det inte bygger på höjden utan bakåt o frammåt.  men trångt blir det. kanske får fasa av toppen och botten biten lite för att basarna ska gå i med då?
Senast redigerat av danielffs (14 januari 2010)

4 693 Inlägg
14 januari 2010
evilaudio skrev:
Lowenhart skrev:
kör på 60 L

Står 21 liter på hemsidan om jag inte minns fel, själv hade jag bort åt 25-30 liter/st och det funkade bra för mig.
Rätt bra djupbas och snärten var det absolut inget fel på wink

Booyakasha!

16 197 Inlägg
14 januari 2010
Softis skrev:
evilaudio skrev:
Lowenhart skrev:
kör på 60 L

Står 21 liter på hemsidan om jag inte minns fel, själv hade jag bort åt 25-30 liter/st och det funkade bra för mig.

ja skulle iaf kört me 17-20 liter å MYCKE dämpull i lådan.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 januari 2010
ExXtr3me skrev:
danielffs skrev:
missar jag nått?;/

Så länge som det är åt de hållet så är det väl inga som helst problem? Värre om basarnas diameter hade varit 2cm mer än höjden i skuffen. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

308 Inlägg
14 januari 2010
ChriZtoffer skrev:
ExXtr3me skrev:
danielffs skrev:
missar jag nått?;/

Så länge som det är åt de hållet så är det väl inga som helst problem? Värre om basarnas diameter hade varit 2cm mer än höjden i skuffen. wink

det hade helt klart varit klurigare att ha dom ståendes då:D

fälg fantast
1 086 Inlägg
14 januari 2010
evilaudio skrev:
Softis skrev:
evilaudio skrev:

ja skulle iaf kört me 17-20 liter å MYCKE dämpull i lådan.

ja det är ju du det ,

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Sök