3152
Sök

Om krig skulle uppstå i Sverige?

huh?
10 427 Inlägg
15 januari 2010
DJeXCute skrev:
Hur menar du? Jag är friad från militärtjänst och med det så får jag ej någon utbildning men om sverige hamnar i krig så måste jag ut i krig? För att få gå ut i krig så behöver man en grundläggande utbildning vilket jag ej får.

Du är svensk medborgare och är totalförsvarspliktig. Dvs du kan få skala potatis,
måla röda stugor, sortera ammunition eller koka ärtsoppa om det skulle behövas.
Som Sarge skrev.

En grundläggande soldatutbildning tar c:a 3 månader i dagsläget och den
kan säkert kortas om det skulle behövas (tex vid höjd beredskap).
Inget märkvärdigt egentligen.
Senast redigerat av steifan (15 januari 2010)

Sanizz
15 januari 2010
Mange85 skrev:
Sanizz skrev:
Hoppas dock att det någonsin händer i Sverige..

Jasså? det hoppas inte jag

Ber om ursäckt. Klart att det skulle vara "hoppas dock att det aldrig någonsin händer i Sverige".

4 005 Inlägg
16 januari 2010
DJeXCute skrev:
linuslinje skrev:
DJeXCute skrev:
Nja lite fel där. Jag har en frisedel då jag ej hade godkänt i Eng Fick sedan godkänt i Eng året därpå.
Jag ringde då och frågade om jag kunde få göra lumpen och dom sa nej. Dom sa att har du fått en frisedel så är du fritagen från allt som kommer att röra sig försvaret så om det blir krig och du har fått en frisedel så får dom ej ta med dig. Med andra ord så är det bara dom som har gjort lumpen som kan bli tvingade ut i krig. Därför säger man att Sveriges försvar är ett skämt.

Tror du på fullaste allvar att när väl ryssland kommer och invaderas oss med 350 000 mann och svenska försvarsmakten vill ha dig till hjälp, att du kommer bli fri med ngn papperslapp och för att någon på pliktverket sa det till dig på telefon för att du hade underkänt i engelska. hahaha

Lagen är alla mellan 16 till 70, sen kan du få diskutera hur mkt du vill med pliktverket.

smile

Sen kommer lagen förmodligen inte appliceras på någon som inte är utbildad (värnpliktig) och isåfall så kommer nog inte du skickas till "fronten". Du får nog skala potatis, för det är ju det man bara duger till om man inte klarar av engelska smile

En gång friad alltid friad. Lär dig lite. Dina uppgifter baseras på dom som ej får en frisedel. För att få gå ut i krig behöver man en utbildning och får du ej lov att delta i utbildningen så får du ej delta i krig. Dels så var det min lärare som sa det till mig först och han är en gammal officer inom flygvapnet. Valde sedan att ringa Pliktverket och efter flera samtal så fick dom fram det dom sa till mig.

Så dina 16-70 är om du ej har frisedel. Eller vi kan diskutera mera då det är 18 års gräns för att göra lumpen men 16 för undersökningen till lumen och max 25 för att få göra lumpen.. Sedan måste du bara vara med tills du är 60. Frivilligt tills du blir 70

Läs alla regler innan du skriver något. Ibland vill man bara läsa det man vill...

Intressant att du säger till mig att läsa på reglerna (antar du menar lagen?) när du själv bara citerar vad din gamla lärare och ngn på pliktverket sa på telefon (som med stor sannolikhet har större koll på värnplikt än totalplikt).

Jag läser och applicerar vad som står i lagen och utgår från detta, sen kan du komma med vilka påståenden du vill.

Sen kan man väl tycka att det här är en väldigt konstig diskussion då det är så extremt långt från en praktisk verklighet detta kan komma.

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
16 januari 2010
kolvas skrev:
DJeXCute skrev:
peder skrev:
Om vi hamnar i krig så förlorar vi....

Nej Sverige har ju USA, Ryssland, Tyskland, Norge, Finland, Danmark mm på sin sida så Sverige lossar inte.
Men att sverige skulle hamna i krig är väl 0,00000001%

ehmm, jag är nog inte riktigt med dig där, Ryssland skulle bara ställa upp för Sverige utav en anledning, att ge EU en knäpp på näsan och USA skulle enbart ställa upp för Sverige om det var Ryssland som startade ett krig mot Sverige.
däremot övriga EU-länder skulle nog ställa upp.

men det gjordes ju en utvärdering av Svensk kommunikation och Svenkst gränsförsvar för några år sedan och då var Sverige utslaget kommunikationsmässigt på under 20 minuter och hur man ska kunna mobilisera ett totalt nedrustat försvar utan kommunikation vet jag inte, men iofs. så vet jag inte om Sveriges försvar har haft så mycket att säga till om sedan 60-talet egentligen, inte emot Sovjet/Ryssland, kanske vi skulle klara av något enskilt balt-land men annars är vi nog rätt körda.

Vi har 2 st Jas som står i krigsberedskap dygnet runt och några båtar men sen är det ganska dött så dessa kan ju inte göra så mycket vid en invasion.

helt rätt!men sverige hade ej haft en chans jo om dem skulle föra gerrila krig i norrland men vet ej om det skulle vattt så lyckat? xD

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

39 Inlägg
16 januari 2010
Skulle det bli krig så är det bara en smäll och allt är över. Atom bomb! big_smile

Förjaevle Brao
555 Inlägg
17 januari 2010
Ryssland tillkännagav för inte så länge sen att dom planerade köpa "offensiva vapen" , ringer det några klockor?

Cupra_
17 januari 2010
Vet inte om det bara är jag som sett/hört om det nya försvarsförslaget där budgeten kommer utökas kraftigt? Fler fartyg skall byggas (Visbyklass, korvetter), nya bataljoner, fler JAS m.m. Visst finns det anledning till viss "oro". Ryssland får i princip fri tillgång till Östersjön, iaf när det gäller ubåtar. Känns lite 80-tal över det hela..

4 001 Inlägg
17 januari 2010
Quadrablast skrev:
Vet inte om det bara är jag som sett/hört om det nya försvarsförslaget där budgeten kommer utökas kraftigt? Fler fartyg skall byggas (Visbyklass, korvetter), nya bataljoner, fler JAS m.m. Visst finns det anledning till viss "oro". Ryssland får i princip fri tillgång till Östersjön, iaf när det gäller ubåtar. Känns lite 80-tal över det hela..

njae, det där låter lite fel, vad jag vet så håller dom på att avveckla den enheten på Kockums som håller på med Visbyklass

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Cupra_
17 januari 2010
kolvas skrev:
Quadrablast skrev:

njae, det där låter lite fel, vad jag vet så håller dom på att avveckla den enheten på Kockums som håller på med Visbyklass

Jo jag vet, men enligt radion (SR Ekot nu i veckan som var) Så skulle fartygen ändå färdigställas. Detta var ju dock ett förslag och inget beslut.. Det var Han FP-ledaren och någon från försvarsutskottet som skulle lägga fram förslaget.

12 086 Inlägg
17 januari 2010
Jag tror att blir de krig mot Sverige så ringer statsministern några polare som kommer och hjälper till, och vem skulle starta krig mot oss? Skulle va muslimerna isf..

Cupra_
17 januari 2010
JapMax skrev:
Jag tror att blir de krig mot Sverige så ringer statsministern några polare som kommer och hjälper till, och vem skulle starta krig mot oss? Skulle va muslimerna isf..

Haha sant, fast då är det snarare inbördeskrig vi har att vänta big_smile

Norrlänning
1 453 Inlägg
18 januari 2010
Nehe skrev:
Ellertz skrev:
Den enda risken att sverige hamnar i krig är om en viss religion blir majoritet i detta land, för som det ser ut idag i världen så är det bara en speciell grupp människor som krigar..

Kristna menar du? Med tanke på att USA redan har 2krig på sin räkning + 2-3st överhängande. (Jemen, Iran, Nordkorea) Antar ju att kristendomen är den största religonen i USA. smile

Du vet mycket väl vad jag menar... Enda anledning till att USA är i krig är för att iran och irak inte ska bomba sönder varandra med kärnvapen.

Eller är vi också i krig för att vi har fredssoldater i afghanistan? De är ju samma sak.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

4 001 Inlägg
18 januari 2010
Ellertz skrev:
Nehe skrev:
Ellertz skrev:
Den enda risken att sverige hamnar i krig är om en viss religion blir majoritet i detta land, för som det ser ut idag i världen så är det bara en speciell grupp människor som krigar..

Kristna menar du? Med tanke på att USA redan har 2krig på sin räkning + 2-3st överhängande. (Jemen, Iran, Nordkorea) Antar ju att kristendomen är den största religonen i USA. smile

Du vet mycket väl vad jag menar... Enda anledning till att USA är i krig är för att iran och irak inte ska bomba sönder varandra med kärnvapen.

Eller är vi också i krig för att vi har fredssoldater i afghanistan? De är ju samma sak.

nej, anledningen till att USA är i krig i Irak är för att Saddam började sälja sin olja i Euro istället för US dollar och att lill-Bush var tvungen att visa pappa och hans polare att han kunde han med.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

8 894 Inlägg
18 januari 2010
Hoppas verkligen att Sverige inte dras in i ett Krig, i ett fullsklaigt krig skulle landet torska.

Senast det begav sig så krigades det till häst och med svärd....
Vi torskar pga att det saknas erfarenhet + stridsdugliga soldater och material.

Fotograf på tierpidag.se

687 Inlägg
18 januari 2010
Ellertz skrev:

Nja jag vet faktist inte. Varför är USA kvar i Irak nu 5-6år (eller hur många år det är) efter invasionen om deras enda syfte som de säger var att avsätta Saddam? Om USA lämnade landet så kanske alla självmordsattacker skulle sluta.

Men jag vet inte hade Ryssland tagit över Sverige så hade säkert små gerillagrupper av svenskar utfört veckodåd mot Ryssland för att få tillbaka vårt land? Men vi är ju inte muslimer så det är därför det inte är lika hemskt även om vi skulle göra samma sak eller hur var det nu?

<3 Japs
680 Inlägg
18 januari 2010
Men Sverige har väl någon form av allians med USA? Typ att om Sverige blir attackerade så har vi USA bakom oss...och USA har nog inga problem med att ge Ryssarna en smäll på käften tongue

Jag hade lätt kämpat för Sverige. Ok att det finns mycket brister i landet...men jämförelsevis så är det ändå ett grymt bra land att leva i. Vi har ju faktiskt ganska hög livsstandard. Kan ju visa lite tacksamhet och stolthet över sitt land, kan jag tycka. Sen att polisväsendet och staten (& landsting, kommuner etc etc) är ett j*vla skämt...det är väl sin sak wink

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan

2 337 Inlägg
18 januari 2010
Arcangelus skrev:
Men Sverige har väl någon form av allians med USA? Typ att om Sverige blir attackerade så har vi USA bakom oss...och USA har nog inga problem med att ge Ryssarna en smäll på käften tongue

Jag hade lätt kämpat för Sverige. Ok att det finns mycket brister i landet...men jämförelsevis så är det ändå ett grymt bra land att leva i. Vi har ju faktiskt ganska hög livsstandard. Kan ju visa lite tacksamhet och stolthet över sitt land, kan jag tycka. Sen att polisväsendet och staten (& landsting, kommuner etc etc) är ett j*vla skämt...det är väl sin sak wink

Inte en allians, ett samarbete och en sorts överenskommelse via PfP - Partnership for Peace. NATO är en allians. Hårklyverier kanske, men rätt ska ju vara rätt wink

Sen att man brukar skoja och säga att Sverige med all sin NATO-anpassning inom Försvarsmakten är mer NATO-anpassade än NATO själva och i vissa fall mer medlem än vissa medlemmar, det är ju en annan sak.

Norrlänning
1 453 Inlägg
18 januari 2010
Nehe skrev:
Ellertz skrev:

Nja jag vet faktist inte. Varför är USA kvar i Irak nu 5-6år (eller hur många år det är) efter invasionen om deras enda syfte som de säger var att avsätta Saddam? Om USA lämnade landet så kanske alla självmordsattacker skulle sluta.

Men jag vet inte hade Ryssland tagit över Sverige så hade säkert små gerillagrupper av svenskar utfört veckodåd mot Ryssland för att få tillbaka vårt land? Men vi är ju inte muslimer så det är därför det inte är lika hemskt även om vi skulle göra samma sak eller hur var det nu?

Problemet är väl att flera hundra oskyldiga dör varje dag, skulle dom bomba amerikanerna skulle ja inte bry mig, men när dom självmordsbombar oskyldiga så kan ja tycka att det är bra att amerkanerna är där och håller lite ordning..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Roos
18 januari 2010
Blir det krig så springer jag till donken. Mat är viktigt.

Sök