Hur gick det till när du flyttade hemmifrån?

IceEyes Varningar: För många..
17 januari 2010 · 2 552 Inlägg

Flyttade hemifrån pga studier på annan ort. Hur det gick till? Sökte utbildningen, blev antagen, började söka boende, hittade boende, packade mina saker och for iväg.

Och här är jag nu, en norrlänning i Skåne tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Alex_halvordsson
17 januari 2010 · 657 Inlägg

Duckiie skrev:
Hejsan!smile

Jag undrar hur det gick till när du flyttade hemifrån? Hade du jobb? Eller hur försörjde du dig? Flyttade du till lägenhet eller hus?

Anledningen till dessa frågor är att jag snart förhoppningsvis ska kunna få flyga ur boet smile och kan vara skoj å se hur andra har gjort. Drömmen är ju att få ett jobb innan man flyttar men vad gör man om man inte har jobb och vill flytta hemifrån?


Ha de smile

Jag hade tagit studenten och fått ett jobb så jag levde ett liv i lyx i päronens källare. Alltid massor av pengar på fickan och köpte det som föll mig in... Tills en dag då mor kom å sa att hon fixat en egen lya åt mig sad
Då var det slut på det ljuva livet som rik ungkarl smile

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 januari 2010 · 10 427 Inlägg

Noxxer skrev:
Hm. man känner sig lite trög när man läser här. Är 21, fast säkert jobb, mycket bra lön och bor fortfarande hemma big_smile)

På några borde du ju tom kunna spara ihop till ett litet hus om det är nåt slags mål smile

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
M103
17 januari 2010 · 1 570 Inlägg

Det tog slut med tjejen som jag bodde med, flyttade hem sad men sen visade det sig att morsan och farsan satt mig i en kö 5-6 år tidigare så jag fick en etta direkt och ett fast jobb kort därefter.

Mål 1 är en lite större lägenhet, mål 2 är ett litet enplanshus med gräsmatta, uteplats och garage för 2 bilar smile

Senast redigerat av M103 (17 januari 2010)

S_Henjer
17 januari 2010 · 1 150 Inlägg

Tjavars, det började väl med att jag inte fick som jag ville.. Så då tog man ytterligare ett beslut att jag flyttar hemmifrån, smällde igen dörren, gick ett varv i trädgården och blev hungrig. Gick in och åt och såg på bollibompa.. Kan tänka mig det var något liknande..

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Roos
18 januari 2010 ·

Blev kär, flyttade hemmifrån och blev sambo, blev jävligt okär efter några år, flyttade hem. lol

Arcangelus <3 Japs
18 januari 2010 · 680 Inlägg

Vart på samma jobb i snart 2 år. Fick fast anställning i September. Stort (!) företag så kommer aldrig bli varslad om jag inte missköter mig eller så tongue

Bor hemma än så länge men planen är att flytta efter sommaren till lägenhet. Men hade vart trevligt å flytta ihop med någon så klart, tjänar ju som fasen på det! big_smile

Men är nog nyttigt att bo lite själv först.

Kommer btw ALDRIG leva på soc! Vem f*n som helst kan skaffa ett jobb om man bara vill. Finns alltid jobb någonstans - kan vara att man får leta ett tag, framför allt in dessa tider. Jobb är iaf A och O.

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
Ellertz Norrlänning
18 januari 2010 · 1 453 Inlägg

Arcangelus skrev:
Vart på samma jobb i snart 2 år. Fick fast anställning i September. Stort (!) företag så kommer aldrig bli varslad om jag inte missköter mig eller så tongue

Bor hemma än så länge men planen är att flytta efter sommaren till lägenhet. Men hade vart trevligt å flytta ihop med någon så klart, tjänar ju som fasen på det! big_smile

Men är nog nyttigt att bo lite själv först.

Kommer btw ALDRIG leva på soc! Vem f*n som helst kan skaffa ett jobb om man bara vill. Finns alltid jobb någonstans - kan vara att man får leta ett tag, framför allt in dessa tider. Jobb är iaf A och O.

Underbart med folk som kan se in i framtiden! Tror du det finns många som "VILL" gå till soc?

Jag har aldrig varit där, och hoppas verkligen ja slipper gå dit nångång, men man vet aldrig hur framtiden blir...

Måste låna tråden en snabbis också, håller på att köpa lägenhet nu och är mitt uppe i en budgivning och börjar få lite ångest... Hur mycket törs man låna som 20 åring?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Arcangelus <3 Japs
18 januari 2010 · 680 Inlägg

Ellertz skrev:

Arcangelus skrev:
Vart på samma jobb i snart 2 år. Fick fast anställning i September. Stort (!) företag så kommer aldrig bli varslad om jag inte missköter mig eller så tongue

Bor hemma än så länge men planen är att flytta efter sommaren till lägenhet. Men hade vart trevligt å flytta ihop med någon så klart, tjänar ju som fasen på det! big_smile

Men är nog nyttigt att bo lite själv först.

Kommer btw ALDRIG leva på soc! Vem f*n som helst kan skaffa ett jobb om man bara vill. Finns alltid jobb någonstans - kan vara att man får leta ett tag, framför allt in dessa tider. Jobb är iaf A och O.

Underbart med folk som kan se in i framtiden! Tror du det finns många som "VILL" gå till soc?

Jag har aldrig varit där, och hoppas verkligen ja slipper gå dit nångång, men man vet aldrig hur framtiden blir...

Måste låna tråden en snabbis också, håller på att köpa lägenhet nu och är mitt uppe i en budgivning och börjar få lite ångest... Hur mycket törs man låna som 20 åring?

Klart som f*n man inte vill. Men det är inte många som vill vara överviktiga heller, gäller bara att vara envis och kämpa. Vill man, så kan man. Sen finns det GIVETVIS undantagsfall (finns det alltid), men rent generellt så utnyttjas det väldigt mycket på fel sätt. Och DET stör mig...
Kan räkna upp en hel hand med folk som jag vet lever på soc, som mkt väl kunnat skaffa sig ett jobb...om de lagt manken till, slutat gnälla och gett sig f*n på det!

Om jag så ska putsa toaletter med tungan så ska jag alltid kunna försörja mig själv...inte av någon annan. Vill inte bli som Anna Anka lol

Senast redigerat av Arcangelus (18 januari 2010)

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
MrL Med lem
19 januari 2010 · 624 Inlägg

Arcangelus skrev:

Ellertz skrev:

Arcangelus skrev:
Vart på samma jobb i snart 2 år. Fick fast anställning i September. Stort (!) företag så kommer aldrig bli varslad om jag inte missköter mig eller så tongue

Bor hemma än så länge men planen är att flytta efter sommaren till lägenhet. Men hade vart trevligt å flytta ihop med någon så klart, tjänar ju som fasen på det! big_smile

Men är nog nyttigt att bo lite själv först.

Kommer btw ALDRIG leva på soc! Vem f*n som helst kan skaffa ett jobb om man bara vill. Finns alltid jobb någonstans - kan vara att man får leta ett tag, framför allt in dessa tider. Jobb är iaf A och O.

Underbart med folk som kan se in i framtiden! Tror du det finns många som "VILL" gå till soc?

Jag har aldrig varit där, och hoppas verkligen ja slipper gå dit nångång, men man vet aldrig hur framtiden blir...

Måste låna tråden en snabbis också, håller på att köpa lägenhet nu och är mitt uppe i en budgivning och börjar få lite ångest... Hur mycket törs man låna som 20 åring?

Klart som f*n man inte vill. Men det är inte många som vill vara överviktiga heller, gäller bara att vara envis och kämpa. Vill man, så kan man. Sen finns det GIVETVIS undantagsfall (finns det alltid), men rent generellt så utnyttjas det väldigt mycket på fel sätt. Och DET stör mig...
Kan räkna upp en hel hand med folk som jag vet lever på soc, som mkt väl kunnat skaffa sig ett jobb...om de lagt manken till, slutat gnälla och gett sig f*n på det!

Om jag så ska putsa toaletter med tungan så ska jag alltid kunna försörja mig själv...inte av någon annan. Vill inte bli som Anna Anka lol

Hmm, från Älmhult. Kan det vara IKEA? tongue

Somliga kallar det lyx, Lexus kallar det för standard. ♠
LexusOwnersClub.se
Arcangelus <3 Japs
19 januari 2010 · 680 Inlägg

MrL skrev:

Arcangelus skrev:

Ellertz skrev:

Underbart med folk som kan se in i framtiden! Tror du det finns många som "VILL" gå till soc?

Jag har aldrig varit där, och hoppas verkligen ja slipper gå dit nångång, men man vet aldrig hur framtiden blir...

Måste låna tråden en snabbis också, håller på att köpa lägenhet nu och är mitt uppe i en budgivning och börjar få lite ångest... Hur mycket törs man låna som 20 åring?

Klart som f*n man inte vill. Men det är inte många som vill vara överviktiga heller, gäller bara att vara envis och kämpa. Vill man, så kan man. Sen finns det GIVETVIS undantagsfall (finns det alltid), men rent generellt så utnyttjas det väldigt mycket på fel sätt. Och DET stör mig...
Kan räkna upp en hel hand med folk som jag vet lever på soc, som mkt väl kunnat skaffa sig ett jobb...om de lagt manken till, slutat gnälla och gett sig f*n på det!

Om jag så ska putsa toaletter med tungan så ska jag alltid kunna försörja mig själv...inte av någon annan. Vill inte bli som Anna Anka lol

Hmm, från Älmhult. Kan det vara IKEA? tongue

Haha...Mjadu...inte så svårt att klura ut det va? tongue

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
Martin 9-3 Fisketokig
19 januari 2010 · 2 997 Inlägg

Flyttade ut när jag var 18år.

Fick erbjudande om att flytta in i pappas andra kåk som bara stod tom. Helt ok, 128kvm, altan och stor tomt. Får betala självkostnadspris 2000:- i månaden då ingår allt med el, sophämtning mm mm. Med telefon, internet, parabol och hemförsäkring ligger då  alla fasta kostnaderna på 2950:- smile

På den tiden jobbade jag som uthyrd och hade ca 38.000-42.000:- i månaden och var då singel så på kvällarna spelade jag poker. Drog iaf in 30.000:- skattefritt på 3 första månaderna på spelet som gick till 2st Platt-Tv och lite kökssaker.

Rätt bra "avtal". På den här tiden har jag fått nya vitvaror för 22.000:- och fick allt material till badrummet betalt för 70.000:- Gjorde allt jobb med snickeri och kakel själv.

Sedan 3 år tillbaka är jag sambo och vi delar på alla kostnader. Totalt max 5000:- per pers då är mat, bilar och bensin och försäkringar med. Exakt allt. Normalt ligger det bara på 7-8 papp på oss 2. Har noggrann bokföring på alla kostnader.

Vi klarar oss hyffsat. Har inga dyra lån på hus eller bilar. Skönt att vara fri från banken och ha allt fixat.

Senast redigerat av Martin 9-3 (19 januari 2010)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Rquired Allmänt envis
19 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Bjork skrev:

DJeXCute skrev:

Duckiie skrev:
Det var en del historier ja, men alla verkar ha haft jobb.. Ingen som flyttat ut utan jobb?

Jo jag tongue Jag valde att flytta på en månad. Jag studerar än. Soc betalar allt för mig. Men jag var ett undantag:/ Men har du gjort klart skolan och är över 18 så gå ner till soc och säg att du bråkar jätte mycket med dina föräldrar så får du pengar till allt. Något att tänka på är att det är jätte svårt att hitta lägenheter om du inte har ett fast jobb och fast inkomst.

Dig är det ju nästan skottpengar på!

+1

Leva på en lögn, en del personer förstår man inte hur (eller vad) de tänker (med)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Duckiie Faster than the speed of night
21 januari 2010 · 118 Inlägg

Och om ni har några tips på saker som bör tänkas på när man flyttar, och då menar jag inte tips så som "Ha fast jobb" utan andra tips, smile så kom gärna med dem.

Senast redigerat av Duckiie (21 januari 2010)

christofferedil Yellow bug!
21 januari 2010 · 1 640 Inlägg

Duckiie skrev:
Och om ni har några tips på saker som bör tänkas på när man flyttar, och då menar jag inte tips så som "Ha fast jobb" utan andra tips, smile så kom gärna med dem.

Hemförsäkring. Vet inte hur många som tänker på det, men det är ganska viktigt när det väl händer något! smile

Sen att försöka ha lite ordning på papper och annat, sortera räkningar och liknande och förvara i pärmar och liknande, är guld värt!

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
_Wallis_
22 januari 2010 · 4 506 Inlägg

Det närmsta jag har kommit att flytta hemifrån var ut till Husvagnen på tomten, Där bodde jag i lite över 4månader under tiden som huset renoverades för en omfattande vattenskada. Försäkringsbolaget fixade en lägenhet till oss, en 1'a. Därav valde jag husvagnen.. Att bo i en etta med sina föräldrar kan inte vara hälsosamt.

Tipps om du flyttar till Husvagn.
*Se till att termostaten funkar, så du slipper vakna upp med frost i skägget.
*Använd engångstallrikar/bistick/muggar .
*Sänk antennen om du ska ha lite rajtantajtan så slipper alla se vad som pågår.


Mycket mer har jag inte att komma med smile haha.

Kan du andas kan du dö.
Bjork OEM <3
22 januari 2010 · 6 957 Inlägg

IKEA är din vän vad gäller möbler, kök och badrum iaf big_smile Veckohandla kan man spara pengar på kan jag lova.

OEM <3
Hamilton
22 januari 2010 · 8 864 Inlägg

Noxxer skrev:
Hm. man känner sig lite trög när man läser här. Är 21, fast säkert jobb, mycket bra lön och bor fortfarande hemma big_smile
Hyreslägenhet känns omöjligt och bostadsrätt vågar jag inte köpa ( om räntan går upp är jag torsk ).

Sen har man ju ganska höga krav :p

Bo hemma känns säkrast smile

Tycker synd om dina föräldrar som inte kan få ett "privatliv och bo själva" efter att du passerat sk vuxenålder och borde kunna stå på egna ben.....

Fan borde vara lag på att ungarna ska flytta ut när dom fyllt 18 eller slutat studera. så att föräldrarna kan rå om varandra.....

Själv var jag 17 när jag flytta till eget

Fotograf på tierpidag.se
Martin 9-3 Fisketokig
22 januari 2010 · 2 997 Inlägg

Sen märkte man ganska fort att det var ingen idé att köpa mycket grejor innan.

Syrran började tidigt som fan med att önska sig köksgrejor, bestick, kastruller och allt man kan behöva. Samlade på sig allt i kartonger som stod redo långt innan. Verkade dessutom vara rätt vanligt för tjejer att göra så?!

Fan en annan hade inte en pryl när man kom innan för nya dörren utan köpte det då. Bättre att spara ihop pengar och ha en buffert då. Skulle inte vara roligt att ha allt klart bara att packa upp...

Dock var det lite dyrare än vad man tänkt sig.

En sån sak som kryddor i köket. Bara att köpa in allt sånt nytt går på minst en tusenlapp direkt som man inte alls tänkt på smile

Fylla upp städskrubben går på minst lika mycket utan att räkna in dammsugaren.

Några tusenlappar att fylla upp barskåpet också smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Arcangelus <3 Japs
22 januari 2010 · 680 Inlägg

Bjork skrev:
IKEA är din vän vad gäller möbler, kök och badrum iaf big_smile Veckohandla kan man spara pengar på kan jag lova.

WORD! big_smile

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang