1796
Sök

Starta lackfirma

www.maniacracing.se
494 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
Tja alla glada garagare nu är det så att jag ska försöka att starta en lackfirma!!! va tror in kan man över leva i en lite stad som motala om man lägger sig på ett pris bar mycket under en va alla andra tar ??? typ 10000 för en hellack istället för 20-30000kr ??? Är ju rätt så dyrt att lämna in sin bil på lack!!! andras priser börjar ju på 1500-2000 kr för att påbörja ett lackjobb !!!

Så va tror ni kan det vara en bra ide??!!

Mvh ToBe

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 januari 2010
ToBe skrev:
Tja alla glada garagare nu är det så att jag ska försöka att starta en lackfirma!!! va tror in kan man över leva i en lite stad som motala om man lägger sig på ett pris bar mycket under en va alla andra tar ??? typ 10000 för en hellack istället för 20-30000kr ??? Är ju rätt så dyrt att lämna in sin bil på lack!!! andras priser börjar ju på 1500-2000 kr för att påbörja ett lackjobb !!!

Så va tror ni kan det vara en bra ide??!!

Mvh ToBe

Blir en maaaaassa bilar att lacka då rå.. 10 lapp för en hellack är inte försvarbart tror jag..
Tänk på allt material, lokalhyra, el, lön arbetsgivaravgifter plus säkert mycket mer.

Har man redan lokal och en bra lackbox kan man ju börja att lacka bilar lite *host* så där på
sidan om.. kanske.. och vänta å se om det skulle löna sig att satsa på.

Det är fan dyrt med eget företag.. inte så som så många tror att det bara är å sega runt å dra in lön.
Snarare är det nära på dygnet-runt jobba när det är som jävligast.. allra helst om man ska dra igång
ett nytt bolag, då får du räkna med att inte vara hemma mycket.

Så visst är det dyrt med hellack men det ligger mycket bakom det också.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

-utan 940
1 728 Inlägg
15 januari 2010
Du kan få lacka min nya torpedplåt svart (samma färg som bilen).

Norrlänning
1 453 Inlägg
15 januari 2010
Det är ingen slump att dom andra tar 20-30000 kr... De krävs nog sånna priser för att gå runt

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Fotograf (Dock ej bilfotograf)
166 Inlägg
15 januari 2010
Jag känner en kille som startade eget glasmästeri för massa år sen. Han la sig långt under dom 2 andra glasmästarna i kommunen i pris. Fick han alla jobb? Nej. Visst fick han mycket jobb, men han fick ju jobba nästan dygnet runt för att kunna plocka ut nån lön. Nu har han hållit på i många år, och det går rätt bra nu. Han har kunnat smyghöja priserna lite för varje år så nu är han inte så mycket billigare längre. Han har också äntligen kunnat anställa en person, så han slipper få en hjärtattack i månaden;-)

Risken med att lägga sig jäkligt lågt i pris är ju också att man ses som oseriös av en del. Jag vet att personen i ovanstående berättelse missade många kunder, som helt enkelt tyckte det var märkligt att han var så mycket billigare. Dom trodde att han gkorde sämre jobb och att han verkade oseriös.

Jag tycker inte man ska lägga sig en massa under marknadspriserna. Det är inte rätt mot andra företagare, och det är inte rätt mot en själv. Vill du leva för att arbeta, eller arbeta för att leva? En anledning att starta eget är väl att kunna ta ut en vettig lön med tiden? Anser jag iallafall. För vem vill jobba mer eller mindre gratis?

Nää, våga ta betalt om ni startar eget. Är ni duktiga får ni jobb ändå till slut.

1 581 Inlägg
15 januari 2010
Du får gärna lacka min bil för 10k;)

www.maniacracing.se
494 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
Man måste ju börja någon stans så oavsett hur dyr eller billig man är så kommer man så jobba röven av sig plus lite till den första tiden... Och det med varför en lackfirma tar 20-30000 är för att dom tar en så hög timlön plus att dom oftast är stora och har mycket utgifter. Men kan man hålla dom nere så går det att lacka en bil för 10k eller ta ut 150-200kr timme den första tiden tills man har en bra kundkrets...
Så jag ska ge det en chans och jag tror att göra jag ett bra jobb och får nöjda kunder så kommer jag att kunna konkurrera med den stora lackfirman här i Motala....

lackerare
www.maniacracing.se

4 005 Inlägg
15 januari 2010
Är du utbildad lackerare?

Skriv en affärsplan, gör en marknadsundersökning, läs lite om bokföring och skatter så kommer du snart inse att din affärsidé med den prisbilden inte kommer att fungera så länge.

Tråkigt men sant.

Om du fortfarande är intresserad, titta lite på denna hemsida.

https://www.verksamt.se/portal/web/gues … -din-start

4 005 Inlägg
15 januari 2010
ToBe skrev:
Man måste ju börja någon stans så oavsett hur dyr eller billig man är så kommer man så jobba röven av sig plus lite till den första tiden... Och det med varför en lackfirma tar 20-30000 är för att dom tar en så hög timlön plus att dom oftast är stora och har mycket utgifter. Men kan man hålla dom nere så går det att lacka en bil för 10k eller ta ut 150-200kr timme den första tiden tills man har en bra kundkrets...
Så jag ska ge det en chans och jag tror att göra jag ett bra jobb och får nöjda kunder så kommer jag att kunna konkurrera med den stora lackfirman här i Motala....

Absolut!

Det bästa du kan göra är att ta ett steg i taget. Börja småskaligt. Åt några vänner kanske? Kanske kan du vara hemma i garaget som du kan bygga om till lackbox? Jao.

150kr/h är billigt. EXTREMT billigt. Täcker detta material, arbetstid, skatt m.m? i slutändan får du kanske bara 30kr/h vilket inte är så skoj. sad

Ju större företag man har ju mer kan man sänka priserna då man går lite på kvantitet.

Men som sagt. Börja extremt småskaligt så har du ju inte så mycket att riskera.

www.maniacracing.se
494 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
linuslinje skrev:
ToBe skrev:

Absolut!

Det bästa du kan göra är att ta ett steg i taget. Börja småskaligt. Åt några vänner kanske? Kanske kan du vara hemma i garaget som du kan bygga om till lackbox? Jao.

150kr/h är billigt. EXTREMT billigt. Täcker detta material, arbetstid, skatt m.m? i slutändan får du kanske bara 30kr/h vilket inte är så skoj. sad

Ju större företag man har ju mer kan man sänka priserna då man går lite på kvantitet.

den kalkylen som jag har gjort via ALMI.se så funkar det om man räknar på 200kr timmen eller 1500-2000 för en lackskada
Har kollat runt ganska så länge och jag har ett ganska så bra erbjudande som göra att jag kan köpa in ett ganska så bra lager med lackmaterial till ett ganska så bra pris o det gör att jag inte behöver att köpa så mycket mer material på typ ett år
Jobba på ett liknande företag för ett tag sen som gjorde lackjobb till ett bra pris allså under som andra och det gick bra för dom till dom inte ville fortsatta mer... och det med lön så har jag varit arbetslös ett bra tag så jag har lärt mig att leva på Typ noll kr i månaden..

Och JA jag är utbildad lackerare Och utbildad Plastreparatör Och utbildad rekondare Så kunskapen finns och viljan finns...
Hur tror in att alla andra företag har Lyckats i landet??? Jo genom låga kostnader Och ett jävligt hårt arbete dom första åren 
MvH ToBe

lackerare
www.maniacracing.se

1 581 Inlägg
15 januari 2010
Du kan få anställa mig sen billigt mot utbildning;)

Cupra_
16 januari 2010
Även om du skulle ta 15k skulle jag överväga att lacka hos dig. Jag vill t.ex. lacka om min bil men inte fan lägger jag 30k på lack på en gammal volvo. Tror det kan gå bra för dig men håller med "linuslinje", börja småskaligt..

4 005 Inlägg
16 januari 2010
ToBe skrev:
linuslinje skrev:
ToBe skrev:

Absolut!

den kalkylen som jag har gjort via ALMI.se så funkar det om man räknar på 200kr timmen eller 1500-2000 för en lackskada
Har kollat runt ganska så länge och jag har ett ganska så bra erbjudande som göra att jag kan köpa in ett ganska så bra lager med lackmaterial till ett ganska så bra pris o det gör att jag inte behöver att köpa så mycket mer material på typ ett år
Jobba på ett liknande företag för ett tag sen som gjorde lackjobb till ett bra pris allså under som andra och det gick bra för dom till dom inte ville fortsatta mer... och det med lön så har jag varit arbetslös ett bra tag så jag har lärt mig att leva på Typ noll kr i månaden..

Och JA jag är utbildad lackerare Och utbildad Plastreparatör Och utbildad rekondare Så kunskapen finns och viljan finns...
Hur tror in att alla andra företag har Lyckats i landet??? Jo genom låga kostnader Och ett jävligt hårt arbete dom första åren 
MvH ToBe

Det låter riktigt lovande, nu är jag inte alls lika skeptisk!

Jo, som småföretagare så kan man ha en hel annan deal än vad större företag kan ha, så visst kan man klara sig. Framförallt om man inte har så stora utgifter.

Finns en bra bok som heter Gerillaföretagaren som handlar om hur man slåss om kunder mot de stora företagen som är rätt läsvärd.

Fotograf (Dock ej bilfotograf)
166 Inlägg
16 januari 2010
Tänk på att om du ska ha ut lön så får du räkna med att kunna ta ut hälften av vad du tar betalt. D.v.s om du tar 150-200 kr i timmen så kan du ta ut ca 75-100 kr efter skatt mm. Inget vidare va? Och då är ändå inga utgifter avräknade från det. Du kommer att få utgifter oavsett om du håller kostnaden nere. Det funkar inte att ta så lite betalt. Inse det. Oavsett vad du har räknat ut hos Almi. Jag tror inte riktigt på den kalkylen. Jag själv gör inte ett jobb för mindre än 350 kr i timmen. Och jag ligger något billigare än andra inom samma område. Jag har ingen lokalhyra, inga andra dyra utgifter. En del materialkostnad som jag givetvis tar betalt för. Lite telefonkostnad, bilkostnad mm. Och jag blir inte tät för det.

Var realistisk annars kommer du bara bli besviken. Och den dan du vill höja din timkostnad för att du har växt och behöver större lokal, nya verktyg etc. så får du problem. För om du har vant dina kunder med väldigt låga priser så finns risken att dom försvinner den dan du höjer.

Din tanke är nobel, att vilja göra jobb billigt, men du kommer snart att ångra att du inte tog bättre betalt. Vem fan vill jobba mer eller mindre gratis? Säger inte detta för att vara elak, utan för att du ska bespara dig besvikelsen. Ta betalt för dina jobb.
Senast redigerat av DSProtection (16 januari 2010)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
16 januari 2010
Nu läste jag inte varenda ord i det som står, men visst såg beräkningarna vettiga ut, dock är jag negativ till att det kommer fungera så bra som det verkar i din text. hmm

Det största som jag saknar är skatt.
Om vi ska räkna väldigt grovt behöver företaget dra in 2kr för att få 1kr pga skatter och avgifter.
Sen av det kommer en lön med arbetsgivaravgift (vi drar till med att den är 50%, minns inte helt - men vi vill ha positiva marginaler och minns jag rätt var det en bit under, men skitsamma). Om lönen då är 16000 innan skatt kostar det företaget ca24000. Är lönen 20k blir det 30k osv.
Sen kommer utgifter som hyra, el och färg. Samt det som så många glömmer räkna - slippapper, spackel etc. Så otroligt många som bara räknar de stora kostnaderna, men det är inte den stora ån - utan de små bäckarna som leder neråt för ekonomin.
Ska vi sen se just med lackering så är det ytterst sällan det bara är att blåsa på färg. Min bil blev omlackad då den blev repad, det tog ca 1vecka. Jag var inne och såg att de spacklad en massa jag inte visste var galet i lacken. Den såg ut att vara rak. De sakerna tappar man marginalen för att göra om man ska vara billigare och det ger ett sämre slutresultat.

Och att du sen måste göra 3-5bilar för att få in det de andra bolagen får på 1 gör att du kommer få kämpa utan att se resultaten ekonomiskt. Och det orkar man bara ett par år. sad

Så räkna noga på ALLT från hyra till färg till dasspapper & kaffe. Lägg till den lön du önskar ha när allt går som det ska och du jobbar "normalt" och en vinst på ett antal % för företaget och se vad du får fram att du behöver varje månad.
Räkna sedan på om det går att få tag på den mängden uppdrag. Stämmer allt detta så kör på. Saknas någon punkt så fundera hur du löser det först. Att rädda firman genom att inte ta ut lön brukar bara sluta i total katastrof, gör rätt från start istället. smile

Lycka till

1 482 Inlägg
16 januari 2010
Har du läst igenon alla blad och riktlinjer för lackeringspriser som företagen skall följa? Det finns en mall som man skall gå efter.  Ta en kik på den, kan annars försöka scanna in den åt dig.

BLT Service
Theracords Music Label

www.maniacracing.se
494 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Noxxer skrev:
Har du läst igenon alla blad och riktlinjer för lackeringspriser som företagen skall följa? Det finns en mall som man skall gå efter.  Ta en kik på den, kan annars försöka scanna in den åt dig.

ja den finns att ladda ner Och det är inte Lag på att den ska följas det är ju bara ett riktpris så som det är på mat i affären
Så jag som företagare har inte någon skyldig het att följa den Vill jag ta säg 1500 för att lacka en huv och det står 2500 i den listan så har jag inget som hälst tvång att följa det priset...
Så ja jag har tittat o läst papper o info

lackerare
www.maniacracing.se

8 893 Inlägg
16 januari 2010
Tycker att sirmiro ger riktigt vettiga svar till trådskaparen.

Det är alltid svårt att höja priser oavsett vilken branch det gäller om du liger för lågt i början, det är bättre då att konkurera med service och kvalite.
Här har du en sida som visar hur mycket du måste fakturera för att få en viss summa i egen lön.
Man märker rätt fort att man inte kan leva på 300-400 ink moms/T som företagare
http://www.driva-eget.se/kalkyl/lonekalkyl/

Fotograf på tierpidag.se

FreddeK
16 januari 2010
jag skulle undra hur bra jobbet blir gjort om jag ser en firma ta 10k för en hellack...skulle nog inte vågat lämna dit bilen för jag skulle nog se det som oseriöst. men att bygga kundkrets på låga priser är väl inte bra, bättre att byga kundkrets på kvalite istället.

8 156 Inlägg
16 januari 2010
Låt kunderna betala vad dom anser att lackeringen är värd. 10k är lite väl lågt anser jag, speciellt om du även gör förjobbet med nedslippning osv.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök