eftersom jag gick på datalingvistik / språkteknologiprogrammet tyckte jag att det var dax att bygga sitt eget projekt. (jo, gillar även Knight Rider serien (80-tal + 2008).
man tar en dator, skärm och kabel hit o dit...
och så blev det verklighet sedan
datorn är en mac mini på 1,6 ghz och har en BT mus och BT tangentbord. kopplat är den till en voltvandlare som man kan köpa på biltema m.m.
hur styr man datorn egentligen som sitter i handsfacket? jo, apple har ju en fjärrkontroll som man kan styra datorn med. t.ex. spela/stoppa musik osv., men det funkar inte så bra när handsfacket är stängt, IR signalerna går inte genom där...
jo, man styr den via rösten här är en liten demo:
inte bara det: datorn kan särskilja ja och nej i en kontext o icke-kontext:
just nu hålla jag på att göra en ge-mig-temperaturen-konversation. ungefär så här ska det ser ut: human: vad är temperaturen: cpu: för vilken stad? human: göteborg cpu: temperaturen för göteborg är x grader [anm. tempen hämtas från nätet] men skulle man bara säger 'göteborg' så kommer lite fakta om staden
en video till denna konversationen kommer också snart
självklart kan man använder alla program inte bara i en bil... på hemma datorn också!
hehe roligt. Ja här finns det mycket möjligheter Speciellt om du köper något 2-vägs larm och kopplar in allt till datorn med. Fjärrstart av motor, rutor, vindrutetorkare m.m
Dock verkar det inte fungera så bra? Har du utvecklat programmet själv eller?
Jag hade röststyrning på Windows 3.11 för att minimera, maximera m.m men man fick upprepa det som tusan, ungefär som du har.
Kanske är en tidig alpha?
Iphonen är ju helt sjuuuukt bra på att höra vad man säger, fungerar på namn, adresser i olika dialekter. Antar att de har rätt mkt data bakom som kan identifera rösterna rätt. Skulle du inte kunna applicera deras system för röstidentifieringen?
Bara att programera in Svenska å då så är det ju klockrent.
jo, skulle va bra, men det programmet (Mac Speech Dictate aka. Dragon Naturally Speaking) som ta emot tal förstår tyvär bara engelska
linuslinje skrev:
Dock verkar det inte fungera så bra?
njaa... det går hyfsat bra, måste finjusterar mikrofonen lite bättre (eller skaffa bättre).
>Har du utvecklat programmet själv eller?
jag skrev konversationerna själv. varje fras tas upp av programmet Mac Speech Dictate aka. Dragon Naturally Speaking som startar ett skript som svar.
>Kanske är en tidig alpha? njaa.. kanske det. ska iaf pilla lite mer på det
>Iphonen är ju helt sjuuuukt bra på att höra vad man säger, fungerar på namn, adresser i olika dialekter. Antar att de har rätt mkt data bakom som kan identifera rösterna rätt. Skulle du inte kunna applicera deras system för röstidentifieringen?
-- iphonen använder sig av sittt eget taligenkänningsprogram. mac:ens egen taligenkänning är också rätt bra. fungerar suveränt med macbooken som har inbyggt mic. mac mini:n har tyvärr ingen inbyggt mikrofon och/eller mic-ingång, då fungerar operativets egen taligenkänning inte... har en usb-till-mic-dongel och kör med 3:e party program Mac Speech Dictate istället...