kondensator?

Sharky
8 april 2005 · 10 287 Inlägg

Det var bara ett förtydligande... :-)

Du skrev "Vet inte o mdte ståg någon bar förklaring på hur dne fungerar men jag skriver en rad ändå" så jag tog mig friheten att putsa lite på din formulering.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
D_Xarz
27 april 2005 · 157 Inlägg

e det någon som vet ifall det spelar roll vilken väg man sätter motståndet mellan strömkabeln och kondensatorn, då man laddar upp kondensatorn första gången?

Theo
27 april 2005 · 859 Inlägg

D_Xarz skrev:
e det någon som vet ifall det spelar roll vilken väg man sätter motståndet mellan strömkabeln och kondensatorn, då man laddar upp kondensatorn första gången?

Menar du åt vilket håll resistorn e vänd? isf. nej det spelar ingen roll...

D_Xarz
28 april 2005 · 157 Inlägg

oki, låter bra. hur e det med strömkablen då, har nämligen 2st förstärkare, och nu har jag inhandlat en 21^2mm strömkabel som ja skall dra från batteriet, men sen när jag skall dela den till två kablar, behöver jag köpan en "delare" eller räcker det med att när jag drar strömkabeln till kondensatorn och sen vidare 2st strömkablar (en till vardera förstärkare)??

Theo
28 april 2005 · 859 Inlägg

D_Xarz skrev:
oki, låter bra. hur e det med strömkablen då, har nämligen 2st förstärkare, och nu har jag inhandlat en 21^2mm strömkabel som ja skall dra från batteriet, men sen när jag skall dela den till två kablar, behöver jag köpan en "delare" eller räcker det med att när jag drar strömkabeln till kondensatorn och sen vidare 2st strömkablar (en till vardera förstärkare)??

Du kan använda kondingen som strömfördelare ja...

D_Xarz
28 april 2005 · 157 Inlägg

Tack Theo! Bra att det finns sådana som du, utan er skulle vi oerfarna bilstereokopplare aldrig få såva gott om nätterna tongue

Stefan1973
17 september 2005 · 305 Inlägg

Tjabba moss drar i gång denna gammla tråd smile
JO hittade i en gammal låda min gammla konding som jag inte använd sedan 1998 .
går den att använda igen tro ?  bara ladda upp ? 
hmm nu va det detdära med polerna som man nästan glömt bort .
dra + kabeln till + sedan vidare in till + på steget ?
och den utan markering (förmodar det är - eller jord om man så säger)  koppla till jordningen   .. ??  ok

Kondingen är en Mallory Type CGS 66000 MFD 15 VDC  . POS + 85C 
Max surge 20VDC 55-846-012
235-8205C   Made in USA . 
Har man inte missat nått som stog på den smile   
0.5 farats ska det va om jag minns rätt .

loudness
17 september 2005 · 4 554 Inlägg

klart den går att användas.. är den i bra skick kan den hålla nästan hur länge som helst

Sharky
17 september 2005 · 10 287 Inlägg

Nix, det är 66000 mikrofarad, dvs 0.066F. (om du nu fick med alla nollorna)

/Göran

Stefan1973 skrev:
Tjabba moss drar i gång denna gammla tråd smile
JO hittade i en gammal låda min gammla konding som jag inte använd sedan 1998 .
går den att använda igen tro ?  bara ladda upp ? 
hmm nu va det detdära med polerna som man nästan glömt bort .
dra + kabeln till + sedan vidare in till + på steget ?
och den utan markering (förmodar det är - eller jord om man så säger)  koppla till jordningen   .. ??  ok

Kondingen är en Mallory Type CGS 66000 MFD 15 VDC  . POS + 85C 
Max surge 20VDC 55-846-012
235-8205C   Made in USA . 
Har man inte missat nått som stog på den smile   
0.5 farats ska det va om jag minns rätt .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Stefan1973
18 september 2005 · 305 Inlägg

hmmm ok .  jodå 66000 mfd står det allt .
kanske räcker att använda ändå?

smile

Sharky
19 september 2005 · 10 287 Inlägg

Då är det i princip helt meningslöst.

Utan att vara vetenskaplig på något sätt så kan vi säga att till ett 500W steg så sätter man en 0.5F konding. Då skulle 0.066F vara för ett steg på en tiondel av effekten, dvs ett 50W steg......

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Theo
19 september 2005 · 859 Inlägg

0.066F det är väl ungefär vad som brukar sita innuti stegen...

Sharky
19 september 2005 · 10 287 Inlägg

Svar ja. Och för att det skall funka så sitter dom extremt nära (cm) från switchtrissorna i nätdelen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Spetan
28 september 2012 · 245 Inlägg

tja gammal tråd men behöver ett snabbt o smidigt svar köpte en begagnad konding igår och nu när jag läst o och lite så (måste) en konding laddas upp  innan andvänging??

sen tänkte ja på det jag har 4 st ingångar på min Kondensator Från MDS men kvittar de vilket man stoppar från batteriet till steget osv eller skickar kondingen strömmen åt ett håll?

MVH Spetan

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
Lonefox Bad music kills good sound
28 september 2012 · 7 241 Inlägg

Spetan skrev:
tja gammal tråd men behöver ett snabbt o smidigt svar köpte en begagnad konding igår och nu när jag läst o och lite så (måste) en konding laddas upp  innan andvänging??

sen tänkte ja på det jag har 4 st ingångar på min Kondensator Från MDS men kvittar de vilket man stoppar från batteriet till steget osv eller skickar kondingen strömmen åt ett håll?

MVH Spetan

Måste o måste...
På gamla kondensatorer (dvs slutet 80 och tidigt 90-tal) så kunde vätskan koka om det blev för hög strömrusning.

Men idag gör man det mest bara för att undvika gnistbildningen som blir vid strömrusningen. Den kan kännas otäck för många.

Men med tanke på vad du säger så har du kopplingsplint på den varav en anslutning (ja en för plus och en för jord) som är grövre......det är den som ingående kablar skall till....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Spetan
28 september 2012 · 245 Inlägg

okej för min e 1.5 år gammal MDS fanatic series me nån digital voltmätar historia,

nja de e samma tjocklek på allt där men tor som sagt de bara en en koplingsplint för att dra vidare strömmen

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
M_icke_
28 september 2012 · 3 466 Inlägg

Spetan skrev:
okej för min e 1.5 år gammal MDS fanatic series me nån digital voltmätar historia,

nja de e samma tjocklek på allt där men tor som sagt de bara en en koplingsplint för att dra vidare strömmen

Kondensatorn är väldigt enkelt uppbyggd, den har en pluspol och en minuspol, att där sitter en kopplingsplint med 2 ingångar på är enbart för att det ska vara enklare att montera den, dock är dessa ingångar oftast ganska små.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Tokken Team dBakuten
28 september 2012 · 3 453 Inlägg

Intressant detta.. vad hoppas du på ska hända efter du kopplat in din kondensator?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Spetan
30 september 2012 · 245 Inlägg

kopplade in den bara rakt av o nu funkar det som det ska, behövdes ingen uppladning eller nått liknade

men bara undra va tusan den gjort för skillnad för märker inget direkt på ljudet med eller utan den.. hmm

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
TiGgR
30 september 2012 · 251 Inlägg

Det är väl ungefär så det är för de flesta... De märker ingen skillnad.

/TiGgR,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang