Du skrev "Vet inte o mdte ståg någon bar förklaring på hur dne fungerar men jag skriver en rad ändå" så jag tog mig friheten att putsa lite på din formulering.
Mvh Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
e det någon som vet ifall det spelar roll vilken väg man sätter motståndet mellan strömkabeln och kondensatorn, då man laddar upp kondensatorn första gången?
e det någon som vet ifall det spelar roll vilken väg man sätter motståndet mellan strömkabeln och kondensatorn, då man laddar upp kondensatorn första gången?
Menar du åt vilket håll resistorn e vänd? isf. nej det spelar ingen roll...
oki, låter bra. hur e det med strömkablen då, har nämligen 2st förstärkare, och nu har jag inhandlat en 21^2mm strömkabel som ja skall dra från batteriet, men sen när jag skall dela den till två kablar, behöver jag köpan en "delare" eller räcker det med att när jag drar strömkabeln till kondensatorn och sen vidare 2st strömkablar (en till vardera förstärkare)??
oki, låter bra. hur e det med strömkablen då, har nämligen 2st förstärkare, och nu har jag inhandlat en 21^2mm strömkabel som ja skall dra från batteriet, men sen när jag skall dela den till två kablar, behöver jag köpan en "delare" eller räcker det med att när jag drar strömkabeln till kondensatorn och sen vidare 2st strömkablar (en till vardera förstärkare)??
Tjabba moss drar i gång denna gammla tråd JO hittade i en gammal låda min gammla konding som jag inte använd sedan 1998 . går den att använda igen tro ? bara ladda upp ? hmm nu va det detdära med polerna som man nästan glömt bort . dra + kabeln till + sedan vidare in till + på steget ? och den utan markering (förmodar det är - eller jord om man så säger) koppla till jordningen .. ?? ok
Kondingen är en Mallory Type CGS 66000 MFD 15 VDC . POS + 85C Max surge 20VDC 55-846-012 235-8205C Made in USA . Har man inte missat nått som stog på den 0.5 farats ska det va om jag minns rätt .
Nix, det är 66000 mikrofarad, dvs 0.066F. (om du nu fick med alla nollorna)
/Göran
Stefan1973 skrev:
Tjabba moss drar i gång denna gammla tråd JO hittade i en gammal låda min gammla konding som jag inte använd sedan 1998 . går den att använda igen tro ? bara ladda upp ? hmm nu va det detdära med polerna som man nästan glömt bort . dra + kabeln till + sedan vidare in till + på steget ? och den utan markering (förmodar det är - eller jord om man så säger) koppla till jordningen .. ?? ok
Kondingen är en Mallory Type CGS 66000 MFD 15 VDC . POS + 85C Max surge 20VDC 55-846-012 235-8205C Made in USA . Har man inte missat nått som stog på den 0.5 farats ska det va om jag minns rätt .
(Groucho Marx).
Utan att vara vetenskaplig på något sätt så kan vi säga att till ett 500W steg så sätter man en 0.5F konding. Då skulle 0.066F vara för ett steg på en tiondel av effekten, dvs ett 50W steg......
/Göran
(Groucho Marx).
tja gammal tråd men behöver ett snabbt o smidigt svar köpte en begagnad konding igår och nu när jag läst o och lite så (måste) en konding laddas upp innan andvänging??
sen tänkte ja på det jag har 4 st ingångar på min Kondensator Från MDS men kvittar de vilket man stoppar från batteriet till steget osv eller skickar kondingen strömmen åt ett håll?
MVH Spetan
If you dont live for something
you die for nothing
tja gammal tråd men behöver ett snabbt o smidigt svar köpte en begagnad konding igår och nu när jag läst o och lite så (måste) en konding laddas upp innan andvänging??
sen tänkte ja på det jag har 4 st ingångar på min Kondensator Från MDS men kvittar de vilket man stoppar från batteriet till steget osv eller skickar kondingen strömmen åt ett håll?
MVH Spetan
Måste o måste... På gamla kondensatorer (dvs slutet 80 och tidigt 90-tal) så kunde vätskan koka om det blev för hög strömrusning.
Men idag gör man det mest bara för att undvika gnistbildningen som blir vid strömrusningen. Den kan kännas otäck för många.
Men med tanke på vad du säger så har du kopplingsplint på den varav en anslutning (ja en för plus och en för jord) som är grövre......det är den som ingående kablar skall till....
okej för min e 1.5 år gammal MDS fanatic series me nån digital voltmätar historia,
nja de e samma tjocklek på allt där men tor som sagt de bara en en koplingsplint för att dra vidare strömmen
Kondensatorn är väldigt enkelt uppbyggd, den har en pluspol och en minuspol, att där sitter en kopplingsplint med 2 ingångar på är enbart för att det ska vara enklare att montera den, dock är dessa ingångar oftast ganska små.