6541
Sök

Köpråd: bmw/T5/Golf 2:a G60

236 Inlägg
17 januari 2010
Ford sierra XR4i med 24v cosworth motor från scorpion, roligaste bilen jag ägt måste jag erkänna wink

Meister
6 763 Inlägg
17 januari 2010
HenrikssonMedia skrev:
Ford sierra XR4i med 24v cosworth motor från scorpion, roligaste bilen jag ägt måste jag erkänna wink

Låter som en jävligt kul kombination. Turbomata en sån så har man en ännu värre bil big_smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 januari 2010
850n är ganska stabil, svaga punkter i bilen är koppling och vevstakar.
Byter man det så håller resten i motor och drivlina långt upp.

En fördel är ju också att man slipper plocka ner bilen inför varje besiktning, eftersom det redan sitter turbo på, så är det lättare att slinka igenom med trim.

3 bilar i NordicR med 500hk+ slank igenom besiktningen utan anmärkning 2009 t.ex.
Det kan vara rätt så skönt att vara anonym om man retar farbror Blå en gång för mycket. smile

Pris per hk är ju billigast med en Saab eller Volvo, helt klart, plus att de är lätta att få igenom besiktningen, och om du smäller med en turbokonverterad BMW så är det nog värre att åka på än en vässad Volvo turbo eller Saab turbo, men där vågar jag inte lova något, bara vad jag tror.

Så länge man kan hålla sig till original grenrör och turbo som passar till det så ser det rätt original ut.
Japan-grenröret eller S60R grenröret hänger med till 400-450hk.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

870 Inlägg
17 januari 2010
Rquired skrev:
NickeR32 skrev:
Dansken_fire skrev:

aa 328 kan man ju trimma bara genom att sätta insprut från 325, men 328 är väl lite dyrare att köpa

Tänk dock på att på 328 är det aluminiumblock och då håller det inte för överladdning!

Den håller visst för överladdning, en hel del tom. Men inte lika mycket som en 325i utan Vanos gör, därav ryktet. Det finns en hel del turbokonverterade 328or, det räcker med att söka runt på Garaget så hittar du några.

Visst går det, men bör inte ladda mer än cirka 0.6...
Och skall han överladda så kan han ju börja med en bättre grund, dvs 325!

Meister
6 763 Inlägg
17 januari 2010
NickeR32 skrev:
Rquired skrev:
NickeR32 skrev:

Tänk dock på att på 328 är det aluminiumblock och då håller det inte för överladdning!

Den håller visst för överladdning, en hel del tom. Men inte lika mycket som en 325i utan Vanos gör, därav ryktet. Det finns en hel del turbokonverterade 328or, det räcker med att söka runt på Garaget så hittar du några.

Det beror väll på vad man har för mål. Kanske vill ha så mycket väghållning som möjligt men nöjer sig med typ 400hk. Då är ju garanterat ett alublock att föredra

820 Inlägg
18 januari 2010
Tycker 850in får lite väl mycket skit för dålig väghållning, original så är den väl ingen höjdare, där har BMWn stor fördel, men min bror hade en 850 med ca 300-320hk sänkt(väghållningskit) och 18" r-fälgar så låg den rätt bra på vägen faktiskt, ryckte inte så fasligt mycket när man skulle skjuta på om man bara tänkte lite när man gasa, visst det blir lite pumpande på gasen men att den rycker som satan tycker jag inte!

Men om du är inne på konvertering så tycker jag BMWn är den rätta vägen att gå.

Du har inte funderat nått på Audi? A4 eller A3 1.8TQ är också rätt roligt med lite mos under huven och då kan jag säga att det skjuter på bra utan massa hjulspinn!

Om man säger

254 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Panzar_Audi skrev:
Tycker 850in får lite väl mycket skit för dålig väghållning, original så är den väl ingen höjdare, där har BMWn stor fördel, men min bror hade en 850 med ca 300-320hk sänkt(väghållningskit) och 18" r-fälgar så låg den rätt bra på vägen faktiskt, ryckte inte så fasligt mycket när man skulle skjuta på om man bara tänkte lite när man gasa, visst det blir lite pumpande på gasen men att den rycker som satan tycker jag inte!

Du har inte funderat nått på Audi? A4 eller A3 1.8TQ är också rätt roligt med lite mos under huven och då kan jag säga att det skjuter på bra utan massa hjulspinn!

jo Audi är intressant men tror inte man kan få en sådan för min budget eller?

254 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
camaro67 skrev:
NickeR32 skrev:
Rquired skrev:

Det beror väll på vad man har för mål. Kanske vill ha så mycket väghållning som möjligt men nöjer sig med typ 400hk. Då är ju garanterat ett alublock att föredra

400hk är jag verkligen nöjd med men vill över 315hk  så 350-400hk är jätte bra, men är mest inne för att sticka på rakan, men jag vill att bilen ska sticka ut att folk ska kunna känna igen den och säga att (där kommer han igen big_smile)

då känner jag att en 850 inte kommer säga det, men en 325/328 med Gt kittet kommer säga fy fan där kommer han... men det blir dyrt att trimma en 325, då vill säga turbo kit hamnar nog runt 10-15 tusen för en hyfsad bra turbo och ic osvoch då hamnar man på ca va kan det vara på?? 300hk?? men om jag har fattat det rätt så om jag lägger 10 000kr så lär jag ha minst 320 i en 850??  men som sagt finns det något man kan göra med volvon för att få den att stå ut?
Senast redigerat av Dansken_fire (18 januari 2010)

2 982 Inlägg
18 januari 2010
satsa på volvon, om du lägger 20-25tkr, vad för budget har du för trimningen?
du kommer längst om du skaffar en med turbo från start

254 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Residence skrev:
satsa på volvon, om du lägger 20-25tkr, vad för budget har du för trimningen?
du kommer längst om du skaffar en med turbo från start

trimningen har direkt ingen budget det som blir över och det som man skaffa genom jobb osv, blir nog lättast med turbo tycker jag med, men som sagt ingen volvo fan och har inte sätt någo unik 850 vad jag kan minnas, men om någon har en bild på en cool 850 länka gärna så jag kan se om man kan köra 850

236 Inlägg
18 januari 2010
Tänk på att du bör ha en stadig inkomst samt gärna en liten buffert med pengar när något går sönder, jag säger när för att det kommer att gå sönder. Det är inte kul att stå där med en trasig bil utan pengar att fixa den. Orginal håller ju sakerna rätt bra men börjar du pilla med laddtryck och liknande så kommer sakerna börja ta stryk.

Sen tycker jag du verkar hoppas på lite för mycket för dom pengarna. Du får ingen 350-400hk bil som "står ut" för dom pengarna. Visst kan du hitta en volvo med lite effekt för 20k men då lovar jag dig att du kommer får skruva utav bara helsike och plånboken kommer få sig en omgång.

254 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
HenrikssonMedia skrev:
Tänk på att du bör ha en stadig inkomst samt gärna en liten buffert med pengar när något går sönder, jag säger när för att det kommer att gå sönder. Det är inte kul att stå där med en trasig bil utan pengar att fixa den. Orginal håller ju sakerna rätt bra men börjar du pilla med laddtryck och liknande så kommer sakerna börja ta stryk.

Sen tycker jag du verkar hoppas på lite för mycket för dom pengarna. Du får ingen 350-400hk bil som "står ut" för dom pengarna. Visst kan du hitta en volvo med lite effekt för 20k men då lovar jag dig att du kommer får skruva utav bara helsike och plånboken kommer få sig en omgång.

Ja det är klart att man måste ha pengar, men kan säga att det kommer inte bli trimning för 10 000kr direkt när jag får den, men den ska kunna trimmas lätt  för 10 000kr... kommer säkert första året köra original och lägga pengar på att fräsha upp bilen, stärka saker och kanske bara sätter 2,5 avgas och ett öppet filter. vill ha bilen snygg och fräsh så ingen rostiga ok och skitiga länkarmar ... sätter säkert också förstärkta bussningar första året så allt är perfekt... sen när ekonomin tillåter blir det trimning ... 230hk är rätt mkt ändå till att börja med, vill ju ha mer så det är bättre att börja lågt så jobbar man sig uppåt

979 Inlägg
18 januari 2010
HenrikssonMedia skrev:
Ska du köra Sierra så är DOHC:en faktist den sämsta om du ska trimma. Både Pinton och 2.9:an är mer lätt trimmade, 2.9an verkar hålla förvånansvärt bra faktist, en massa vrid och bra knuff.  Men den kvalificerar ju sig inte in i BMWns liga. 328 är otroligt fina bilar, går riktigt bra och är kungliga att åka i.

Volvo fungerar väl det också men är utseendemässigt väldigt tråkiga att titta på. Du blir osynlig i trafiken helt enkelt och det är aldrig roligt. Lika gäller förstås för sierran hehe

Dohc motorn fungerar riktigt bra att turbokonvertera, absolut ingen skit motor. Dock kräver den mer underhåll av service än vad v6 & pinto behöver=) många slarvar med sådant, men de genom att bara köra 0.5-0.6 bar så klämmer man ut 200hk. Dock håller ja med dig där, 2,9 med turbo är susens. Mikael_S körde med oöppnad 2.9. Dvs han hade inte ens lyft topparna. Ihop med ett singel aggregat så plockade han ut 367hk om ja inte har helt fel. Vridet va nog ännu högre. Visserligen med ms o så men endå. V6 är nog att föredra. Bästa om man ska köra med sierra är nog endå att satsa på cosworths V6 maskin, 200 kusar standard & det går att regga.

Hpc

806 Inlägg
18 januari 2010
För dom pengarna hade jag satsat på 850n absolut (köpte min 850 turbo för 20k med 36k mil på mätaren och smiska den som aldrig förr i nästan 2 år det ända jag fick byta vart bromsar och en spindelled), ingen tråkig bil, men varför inte kolla på 540 e34 då?

254 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
lodiseN skrev:
För dom pengarna hade jag satsat på 850n absolut (köpte min 850 turbo för 20k med 36k mil på mätaren och smiska den som aldrig förr i nästan 2 år det ända jag fick byta vart bromsar och en spindelled), ingen tråkig bil, men varför inte kolla på 540 e34 då?

med V8:an???

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 januari 2010
Dansken_fire skrev:
lodiseN skrev:

Jadå, V8 på 286hp.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

254 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
Dansken_fire skrev:
lodiseN skrev:

Jadå, V8 på 286hp.

Mossan hade en sådan fast senare modellen och touring med M-packet  fin bil men drar väl rätt mycket?? dyr och laga om den pajjar

820 Inlägg
18 januari 2010
Dansken_fire skrev:
Panzar_Audi skrev:

jo Audi är intressant men tror inte man kan få en sådan för min budget eller?

http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A4_ … 16&w=2 ser fin ut, lagom med mil, dock inte quattro.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Audi … 16&w=3 Riktigt grym, lite gds men ett bra utgångsprojekt.

http://www.blocket.se/stockholm/Audi_a8 … 16&w=3 Råå bil, lite mer glidare dock än räcer men har mos så det räcker till om det behövs!

http://www.blocket.se/helsingborg/Audi_ … 16&w=3 En frän ettrig rackare, går att få fart i och rolig bil!

Nu orkar jag inte leta längre, men nån kanske är intressant smile

Om man säger

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 januari 2010
Dansken_fire skrev:
Rquired skrev:
Dansken_fire skrev:

Jadå, V8 på 286hp.

Mossan hade en sådan fast senare modellen och touring med M-packet  fin bil men drar väl rätt mycket?? dyr och laga om den pajjar

Drar 1.15 L/milen enligt Bmw, och det är ingen siffra som är svårt att hålla. Och dyr? Tja det beror vad du jämför med, men den är varken törstig eller dyr i underhåll med tanke på motor och effekt. Men visst, jämfört med en gammal Ford med hälften så många cylindrar så...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

dARKiE
5 031 Inlägg
18 januari 2010
Om du är rädd för att bmws V8 drar mycket soppa, vad tror du inte en överladdad bmw kommer göra ? Eller volvo för den delen.. Man lär ju inte köra snällt ialf.

Sen trimma för 10k och nå 300hk/400hk är en drömsiffra, räkna med det dubbla minst om du vill ha en motor som inte kommer rasa efter ett par mil. Du får räkna med att du ska ha större bromsar, bättre väghållning samt starkare koppling osv också. Eller du kanske skulle köra allt annat orginal..

Hade ialf satsat på 850 som redan har turbo, för bygga en bmw med den prislappen du har över är ganska svårt..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Sök