2884
Sök

Såld bil.. nu polisanmäla ang bedrägeri..FÅTT SVAR 08FEB

19 Inlägg
19 januari 2010
Det här blev jag yr av yikes , men polis och tull måste kunna hjälpa dig
med detta för det är knappast första gången som någon blir dragen
vid näsan.

Slarv med kvitton och underskrifter kan ju drabba vem som helst, jag
hoppas det ordnar sig och du kan återkomma hur man går till väga
för att fixa till det för det är ju inte sista gången någon blir lurad.

2 982 Inlägg
19 januari 2010
om han har exportfirma så är risken stor att han försöker fiffla dig.

2 072 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Residence skrev:
om han har exportfirma så är risken stor att han försöker fiffla dig.

de ju de jag menar.. var lite o googlade hans namn.. mm.. och fick upp hans firma..
får se hur de går.. så medelar jag alla här hur de gick..

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Borghetti skrev:
Det här blev jag yr av yikes , men polis och tull måste kunna hjälpa dig
med detta för det är knappast första gången som någon blir dragen
vid näsan.

Slarv med kvitton och underskrifter kan ju drabba vem som helst, jag
hoppas det ordnar sig och du kan återkomma hur man går till väga
för att fixa till det för det är ju inte sista gången någon blir lurad.

jo de klart ska kolla upp de med alla.. se hur de går..

Sandzoo i da house

Biltokig
310 Inlägg
19 januari 2010
men du måste ju klara dig om han har ställt av bilen, du får ju inte några papper hem direkt, sen om du har fått betalt med, vad kan han lura dig på då??? böterna??? tröghuvve som ställer till det såhär för så lite pengar....köparen då menar jag

Harè bra

2 072 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
ola_volvo skrev:
men du måste ju klara dig om han har ställt av bilen, du får ju inte några papper hem direkt, sen om du har fått betalt med, vad kan han lura dig på då??? böterna??? tröghuvve som ställer till det såhär för så lite pengar....köparen då menar jag

jo jag vet.. så jag är helt förvirrad ang att polisen tog kontakt med mig.. för bilen är på han o allt han har ställt av bilen.. och han har säker fått böta de dagar han ej försäkrat bilen..
men men..

Sandzoo i da house

4 005 Inlägg
19 januari 2010
Jag har läst någonstans förut att man kan avregistrera fordonet ur registrena, Tex om du vill ha kvar bilen som folkracingbil o likn.

Kanske fungerar detta? Någon som vet något om detta?

Performance meck
342 Inlägg
19 januari 2010
har inte läst varje inlägg i denna tråd men om den nya ägaren inte köpt bilen så är det vell bara göra om ägarbytet och sen anmäler du bilen stulen.

Mvh viktor

528 Inlägg
19 januari 2010
Det verkar som om många har problem med att hänga med så för att förtydliga frågar jag om följande stämmer:
Du som person X säljer bilen till person Y. Person Y identifierar sig med ID av något slag och ni skickar in papper om ägarbyte.   Ägarbytet sker i register och bilen står därmed inte på person X (dig) längre.
En tid senare hör en annan person av sig, person Z.  Person Z säger sig inte ha köpt en bil av dig och vill inte stå som ägare på en bil som Z inte har tillgång till eller ens köpt.

Är det rätt tolkat?
Om du identifierat honom med hans ID och han faktiskt liknande sig vid fotot så  hoppas jag att du kan komma undan att få stå för eventuella kostnader. Du har ju blivit bedragen, förmodar jag. Som jag hoppas  - utan kunskap om juridik - så är det ett mål mellan person Z och person X  men du blir ju ofrånkomligt indragen ändå,  oturligt nog. . Hur många av oss kan se skillnad på ett förmodat fusk-ID och ett korrekt? Och hur många gör en så detaljerad studie av ID-kortet vid en försäljning?  Hör av dig till polis och dylika parter om att kunna bestrida alla tänkbara räkningar du får i vänta på domslut bara.  Det är kanske inte möjligt, men frågan är fri.

528 Inlägg
19 januari 2010
Givet att du faktiskt är oskyldig vill jag,  lite cyniskt iofs, fråga ut i luften om det verkligen är rätt (som verkar finnas på förslag här) att höra av sig till personen som ansett sig fått en bil i sitt namn som han inte köpt och därefter få bilen överskriven på dig igen. Som jag ser det, så är både du och den personen bedragna.  Du har ingen mer moralisk skyldighet än honom att bli ännu mera nerdragen i skiten.  Skriver du över bilen på dig så kommer alla eventuella räkningar som följer med den bilen hamna hos dig.  Vill du det? Det kan förstöra mycket. Yes, du och den nya ägaren är bedragna av en usel person men det är väl också det enda ni har gemensamt. Resten ska polisen sköta.

5 198 Inlägg
19 januari 2010
Näe finns ju ingen anledning och skriva tillbaks bilen som inte finns. är ju bara dumheter

2 072 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Rensvinf skrev:
Det verkar som om många har problem med att hänga med så för att förtydliga frågar jag om följande stämmer:
Du som person X säljer bilen till person Y. Person Y identifierar sig med ID av något slag och ni skickar in papper om ägarbyte.   Ägarbytet sker i register och bilen står därmed inte på person X (dig) längre.
En tid senare hör en annan person av sig, person Z.  Person Z säger sig inte ha köpt en bil av dig och vill inte stå som ägare på en bil som Z inte har tillgång till eller ens köpt.

Är det rätt tolkat?
Om du identifierat honom med hans ID och han faktiskt liknande sig vid fotot så  hoppas jag att du kan komma undan att få stå för eventuella kostnader. Du har ju blivit bedragen, förmodar jag. Som jag hoppas  - utan kunskap om juridik - så är det ett mål mellan person Z och person X  men du blir ju ofrånkomligt indragen ändå,  oturligt nog. . Hur många av oss kan se skillnad på ett förmodat fusk-ID och ett korrekt? Och hur många gör en så detaljerad studie av ID-kortet vid en försäljning?  Hör av dig till polis och dylika parter om att kunna bestrida alla tänkbara räkningar du får i vänta på domslut bara.  Det är kanske inte möjligt, men frågan är fri.

tja.. du har fattat rätt.. läs mitt sista innlägg ang uppdat..så får du lite svar där me..

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
hej alla som väntat på svar..
har ring nu hela morgonen..
fick till svar från TS som är :

1 jag står ej som ägare..
2 jag kommer ej stå för några kostnader "böter" mm..
3 jag har gjort allt som jag ska.. uppvisning av ID vid försäljning
4 har fått betalt för bilen
5 de ville få min version av de hela.. och allt stämmer som det ska..
6 jag har egentlingen inget med detta o göra utan de ville bara att jag skulle veta vad de som hänt med bilen.. för jag var ju ägare innan detta hände..

sen ska de dra vidare på frågan vart bilen är och vem som äger bilen..
inga fler svar kunde de ge..

jag kommer kontaktas via brev hur de har gått vidare med ärendet..
Senast redigerat av sandzoo (19 januari 2010)

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Rensvinf skrev:
Givet att du faktiskt är oskyldig vill jag,  lite cyniskt iofs, fråga ut i luften om det verkligen är rätt (som verkar finnas på förslag här) att höra av sig till personen som ansett sig fått en bil i sitt namn som han inte köpt och därefter få bilen överskriven på dig igen. Som jag ser det, så är både du och den personen bedragna.  Du har ingen mer moralisk skyldighet än honom att bli ännu mera nerdragen i skiten.  Skriver du över bilen på dig så kommer alla eventuella räkningar som följer med den bilen hamna hos dig.  Vill du det? Det kan förstöra mycket. Yes, du och den nya ägaren är bedragna av en usel person men det är väl också det enda ni har gemensamt. Resten ska polisen sköta.

precis.. jag kommer ej skriva över bilen till mig.. jag vet ju ej vart bilen är.. och vart de e gjort med bilen..
jag sålde bilen och fick pengar.. sluut på sagan wink

Sandzoo i da house

4 005 Inlägg
19 januari 2010
sandzoo skrev:

6 jag har egentlingen inget med detta o göra utan de ville bara att jag skulle veta vad de som hänt med bilen.. för jag var ju ägare innan detta hände..

Låter kalasbra, vad skönt för dig!

Tack för update

4 005 Inlägg
19 januari 2010
Vi kan väl hoppas på att bilen får ett nytt roligt liv i ett annat land. Lite som en flykting kanske?

2 072 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
linuslinje skrev:
Vi kan väl hoppas på att bilen får ett nytt roligt liv i ett annat land. Lite som en flykting kanske?

hehe..  vi får se vart bilen dyker upp.. ska informera är så fort jag vet nått..
ska få hem brev av TS var de gjort med saken..

Sandzoo i da house

Pro detailer
417 Inlägg
19 januari 2010
sandzoo skrev:

Gissar på att det var en rätt rejäl lättnad som infann sig efter att du la på luren va? smile

Skönt att du slipper klydd, mao borde du kunna arkivera polisanmälan nu då smile

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

2 072 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Fartsyndare skrev:
sandzoo skrev:

Gissar på att det var en rätt rejäl lättnad som infann sig efter att du la på luren va? smile

Skönt att du slipper klydd, mao borde du kunna arkivera polisanmälan nu då smile

o ja känns som att jag fick bort 1ton från axlarna wink
men vi får se när jag får papprena vad de e gjort då vet jag till 100% att jag är clean big_smile

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
tja alla.. nu har jag fått svar från TS...ang min gammla bil samt vad de har gjort med ärendet..

"vi finner ej skäl att bilen ska strykas som ägare från KILLE2 (killen som påstår att inte han äger bilen)"
detta kopia kommer skickas så väl till KILLE2..
vid överklagan av detta kan det gå till domstol..

vi finner att KILLE1 har gjort lagligt försäljning via blocket samt fått betalt för bilen
därmed kommer ej KILLE1 att stå för bilen samt inte stå för några kostnader av audin...

ja grabbar/tjejer lättnad blev de ju alltid.. men kan gå till domstol om han nu överklagar igen..men men..
är inget jag bekymrar mig över..

ville bara dela med mig av detta..
kommer med uppdateringar om jag blir kallad till domstol.. osv..
hoppas ni ej råkar ut för samma sak..
ha de

PS: KILLE1 är jag
      KILLE2 är han som påstår att inte äga audin jag sålt till han smile
Senast redigerat av sandzoo (8 februari 2010)

Sandzoo i da house

Sök