6749
Sök

Underhåll/Service av Mercedes C180 - kostnader?

6 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Jag har varit sugen på att köpa en Mercedes-Benz C180 W203 från 2002 nu ett tag. En sak som jag undrar över är dock vad service/reservdelar till en sådan kostar? Jag vill helst inte ha en bil som är alltför dyr att ha och underhålla. Jag har även funderat på en Mazda 6 2.0 från samma år. Givetvis är Mercan läckrare, problemet är att jag inte vill ha den om den kostar mycket mer att äga (bortsett från inköpspriset). Någon som har en aning om vilka kostnader jag kan förvänta mig för Mercan, jämfört med exempelvis Mazdan?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 januari 2010
Mazda har dyrare delar och service än vad Mercedes har, men rent generellt håller en Mazda bättre. Det vill säga, låg åtgång på dyra(re) delar blir billigare i längden än hög(re) åtgång på billiga(re) delar. Men, några enorma skillnader kommer det inte bli.

Det är dyrt som det är att äga en bil, gillar du Mercedes bättre är den extra kostnaden en droppe i havet jämfört med vad det kostar att äga en bil.

Men, Mazda håller betydligt bättre än MB. Mercedes har haft problem med rost och elfel, och framför allt det första är riktigt tråkigt. Vem vill köra en (relativt) ny bil med bruna kanter? Elfel förekom mest på första årsmodellen, en 02a bör alltså inte känna av barnsjukdommarna i så stor omfattning.

Å andra sidan är Mercedes en helt annan bil, komforten är enormt mycket bättre. Framför allt eftersom Mazda 6 synbart verkar sakna all form av ljudisolering. Den upplevda kvaliten är även den rejält mycket bättre, och som du säger är Mercedes helt enkelt en läckrare och mer harmonisk bil.

Värt lite mer bekymmer? Du som avgör smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

6 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Tack för ditt svar!

Jo rosten kan vara ett problem, men Mazdan hade faktiskt mer rost är Mercan (det var en aning på båda). Det var dock inget allvarligt och jag tror att bilförsäljaren fixar till det innan man köper bilen (tänkte låta ett test-center kolla ordentligt också). Blev dock lite förvånad att Mazda är av bättre kvalite än Merca, alltid hört att Mercedes är kvalitet.

Men som sagt, det var en helt annan komfort på Mercan och skönare körkänsla och betydligt snyggare inredning. Det är även inte en bil som ska vara för evigt, vi behåller den nog bara i runt 2 år. Vi är även ganska unga och detta är vår första gemensamma bil.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 januari 2010
Tja, vad jag menade ovan är att Mazda är mer driftsäker men Mercedes har högre "upplevd kvalitet". I alla fall enligt undersökningar, sköt en Mercedes ordentligt tror jag den håller bättre faktiskt.

Sedan är det helt enkelt så att Mercedes C-klass är mer avancerad, mycket ny teknologi= mer problem helt enkelt. Gäller väl främst ovan nämnda el smile

6 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
En sak jag inte har kunnat hitta är när man behöver göra en stor service för båda bilarna (kamremsbyte osv). Har en hel del andra utgifter under närmsta tiden så vill helst inte betala så mycket för sådant nu. Mercan har gått ca 13 000 mil och Mazdan 11 000.

1 571 Inlägg
19 januari 2010
En polares farsa hade en Mazda 6 med genomrostade balkar och efter det bytte han till MB w203 smile. Man kan nog ha otur med alla bilmärken.

Jag har mest sett rost på w210 e-klass och gamla c-klass w202, inte på w203an. Ett tips är att gå in på www.mbsca.com/forum och bli medlem och fråga mer specifika frågor där. Det finns otroligt mycket kunnigt folk och ägare av alla modeller.

BTW Du gör inga kamremsbyten på MB, de har alltid kedja.

6 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
Tack! Men kanske finns någon annan väldigt stor service som motsvarar kamremsbyte i kostnad osv efter att visst antal mil? Detta är min första egna bil, så har aldrig behövt tänka på service och liknanade, men vore ju inte roligt att behöva punga ut med 20-30 000 det första man gör när man köpt den.
Senast redigerat av Whoo (19 januari 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 januari 2010
Whoo skrev:
Tack! Men kanske finns någon annan väldigt stor service som motsvarar kamremsbyte i kostnad osv efter att visst antal mil? Detta är min första egna bil, så har aldrig behövt tänka på service och liknanade, men vore ju inte roligt att behöva punga ut med 20-30 000 det första man gör när man köpt den.

Jag är inte 100% säker, men någon så dyr service tror jag inte finns på Mercedes C-klass. Visst finns det lilla och stora Service även på dessa bilarna, men vad är det du tror skulle motsvara ett kamremsbyte?

1 339 Inlägg
19 januari 2010
Jag skulle inte rekommendera någon utav dom, just för rostens skull. Nej mercan har ingen större service (förutom de vanliga då så att säga). Ska du ha mercedes rekommenderar jag 04 och uppåt.
Senast redigerat av Volvo740an (19 januari 2010)

1 Inlägg
14 juni 2010
Vill bara bekräfta att tidigare modell av C180 Mercedes (1995:a) rostar otroligt mycket och är svår att hålla borta från rost pga plastlisterna, som är svåra att ta av för att göra ordenliga lagningar/omlackeringar.  Skulle inte köpa någon begagnad utan att kolla bakom listerna både vid fram och bak hjulen och längs med dörrkanterna.

Sök