Därmot får man vara beredd på att bes gubbarna undrar vad det är, bara att säga att det är ngt som satt där när man köpte bilen, som inte fungerar. Så länge det är tätt så är de inga problem, så därför vill jag varna för alla billiga kopior som finns ute, de håller inte helt tätt!
Det är märket QTP som gäller, mycket hög kvalité.
Av vilken anledning ska man dra en vals? Det är ju bara att säga den används för att "öppna upp" avgassystemet vid race. Finns inget som förbjuder detta och bilprovningen ska inte (och har ingen)anledning att bry sej när man anväder öppna rör..
Senast redigerat av hotrodder (28 januari 2010)
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Därmot får man vara beredd på att bes gubbarna undrar vad det är, bara att säga att det är ngt som satt där när man köpte bilen, som inte fungerar. Så länge det är tätt så är de inga problem, så därför vill jag varna för alla billiga kopior som finns ute, de håller inte helt tätt!
Av vilken anledning ska man dra en vals? Det är ju bara att säga den används för att "öppna upp" avgassystemet vid race. Finns inget som förbjuder detta och bilprovningen ska inte (och har ingen)anledning att bry sej när man anväder öppna rör..
Beror väl lite på årsmodell och så på bilen också. Om den är helfordonsgodkänd, eller vad det nu heter, så får man egentligen inte ändra ett dugg
Precis som någon nämnde om helbilsgodkännande, att säga att man öppnar upp ibland öppnar bara upp för bilprovningen att ge nedslag.
Sen tror jag dock inte att detta gör sig så bra på alla bilar, angående de här med att de skulle låta illa är nog en smaksak, du får ju inte samma ljud som om de rostat hål i din ljuddämpare och bilen "puttrar" fram. Detta blir ju helt enkelt som att köra utan dämpare bara. Vilket iallfall gav ett underbart sound 8orna både LT1an och LS1an.
Tack, va ett sånt svar jag ville ha. Men hur vet du de? Testat?
Stämmer inte alls, har besiktigat 2 stycken Camaro med just Elektronisk cutout på, inga problem. inte behövt koppla bort strömbrytare eller ngt på detta? Vad är det som skulle vara olagligt så länge du kör med den stängd? Finns alltid så mycke folk som påstår det ena och det andra, som själva inte testat.
Det är nog vi i Värnamo som har erfarenheter...
Jag hade en sån på min lilla Dodge och dom sa bara att så länge den är tät under besiktningen så skiter dom i vilket... En V10 låter förbannat fint utan den meter långa ljuddämparen
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Detta måste ju typ vara som dom avgasspjäll som WRC-bilarna har eller ?
Vet någon om det är någon garanterad effektökning på en turbomotor ? Längre bak i systemet har ju avgaserna svalnat av en del och då kan väl inte sista ljuddämparen göra någon större skillnad ?
Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Jag tycker det var en rätt trevlig lösning. Ibland vill man ha vrålljud och ibland tyst. Man kanske kan dra ett till rör efter katten alternativt mellandämparen och dra det bakåt?
Tack, va ett sånt svar jag ville ha. Men hur vet du de? Testat?
Stämmer inte alls, har besiktigat 2 stycken Camaro med just Elektronisk cutout på, inga problem. inte behövt koppla bort strömbrytare eller ngt på detta? Vad är det som skulle vara olagligt så länge du kör med den stängd? Finns alltid så mycke folk som påstår det ena och det andra, som själva inte testat.
Jag monterar för besikting men utan att ha sladden ikopplad.
Beror väl lite på årsmodell och så på bilen också. Om den är helfordonsgodkänd, eller vad det nu heter, så får man egentligen inte ändra ett dugg
Vem vill ha det på en nyare bil om man inte har massor med cylindrar? låter ju bara så bonnit på en Volvo, Ford, Nissan, Seat, BMW etc.
men även en å annan Saab
Håller med ovanstående, alla vet ju hur en 740 utan avgassystem låter? inte speciellt trevligt nånstans. JAg själv står lite i valet o kvalet, förra vinter plockade jag ner avgassystemet på min bmw med v8, då lät den som en riktig v8. så jag är ganska sugen på ett cut out:)
BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Jag vill minnas att det är sanning med modifikation.
Original sitter det en splitter som gör att avgaserna tar en väg via kupen. (givetvis i ett rör) för att sen gå tillbaka till ordinarie avgasröret. Detta för att man ska få in motorljudet när man gasar riktigt.
Denna funktion finns på flertalet av VW nya sportmodeller.
det där verkar ju helt sjukt! tänk om röret av någon anledning skulle gå sönder i kupen, då skulle man ju dö av att man gasade ihjäl sig själv? och att det är någon som en biltillverkare använder sig av nu förtiden verkar ju inte vara vettigt alls!
Vem vill ha det på en nyare bil om man inte har massor med cylindrar? låter ju bara så bonnit på en Volvo, Ford, Nissan, Seat, BMW etc.
Räcker 6 cyl?
Beror väl på... En Audifemma låter ju ruskit fränt med ett eftermarknadssytem, en "Bumfsexa" skriker ju oxå ljuvligt med större rör. Men att helt öppna vid kollektorn känns rigtigt beige på både Audin å BMW´n. En fourbanger med en rejäl och påställd stressfläkt har ju ett helt annat ljud då turbon tar bort mycket av pulser och brötljud. Så med rejäl grovlek på rören baköver så blir det gött ljud men... det ska låta därbak. Kommer det underifrån så låter det bara folkrace och motorgård.
men även en å annan Saab