5657
Sök

DVI - VGA - DVI Hur blir de ?

Adder
972 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
Hur blir de om man kör på förljande sätt:

DVI ut via en adapter till VGA kabeln och sedan en adapter i andra änden till DVI igen och sen in i tvn ?

Anledningen till denna omväg är att en DVI / HDMI kabel på 15 meter inte kostar gratis smile om de finns ?

De blir VGA signal iallafall, eller ?

Adaptern kan den vara av denna typ:

http://images.tradera.com/359/94953359_1.jpg

Eller ska den vara full med stift ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 januari 2010
Varför inte enbart köra med VGA istället? Kvaliten blir aldrig bättre än den svagaste länken i kedjan, skalar du ner det till VGA blir kvaliten på den nivån med.

Tvärt om skulle jag tro, desto fler "skarvar" desto sämre blir bildkvalitén. Alltså skulle du snarare vinna på att enbart köra med VGA hela vägen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Adder
972 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
Varför inte enbart köra med VGA istället? Kvaliten blir aldrig bättre än den svagaste länken i kedjan, skalar du ner det till VGA blir kvaliten på den nivån med.

Tvärt om skulle jag tro, desto fler "skarvar" desto sämre blir bildkvalitén. Alltså skulle du snarare vinna på att enbart köra med VGA hela vägen.

... Hade jag kunnat de så skulle jag väl gjort de ?

De finns två anledningar, grafikkortet har enbart DVI och HDMI utgång samt att tvn har VGA hane så som kabeln..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 januari 2010
Adder skrev:
Rquired skrev:

De finns två anledningar, grafikkortet har enbart DVI och HDMI utgång samt att tvn har VGA hane så som kabeln..

Då finns det ju kablar som har en hona i ena änden...?

En lång VGA är billigare än en lång HDMI/DVI, dessutom finns det sk. "könsbytare" som hade gjort det möjligt att sätta en "vanlig" kabel till VGA hanen i din TV.
Senast redigerat av Rquired (24 januari 2010)

4 005 Inlägg
24 januari 2010
Med vilken adapter hade du tänkt att göra om från VGA till DVI?..
Senast redigerat av linuslinje (24 januari 2010)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
24 januari 2010
Aldrig sett en adapter som gör om vga till dvi...eftersom det inte går att uppgradera en analog signal till att helt plötsligt bli digital

Adder
972 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
Adder skrev:
Rquired skrev:

Då finns det ju kablar som har en hona i ena änden...?

En lång VGA är billigare än en lång HDMI/DVI, dessutom finns det sk. "könsbytare" som hade gjort det möjligt att sätta en "vanlig" kabel till VGA hanen i din TV.

Ja kanske men jag har ju redan VGA kabeln och den är Hane Hane..

Ja men en DVI VGA adapter var billigare.. De spelar väl ingen roll, bara en annan skarv.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
linuslinje skrev:
Med vilken adapter hade du tänkt att göra om från VGA till DVI?..

Den jag visa ovan.. Tvn fattar väl att de är analog signal i o m att jag sätter den i DVI uttaget men när jag ska välja måste jag välja PC RGB / VGA inte DVI där den sitter.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Mortalis skrev:
Aldrig sett en adapter som gör om vga till dvi...eftersom det inte går att uppgradera en analog signal till att helt plötsligt bli digital

Kör med de nu. Dvs Tvn fattar väl att de är analog signal i o m att jag sätter den i DVI uttaget på tvn men när jag ska välja källa måste jag välja PC RGB / VGA inte DVI där den sitter.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

VW-nörd?
4 332 Inlägg
24 januari 2010
Adder skrev:
Mortalis skrev:

Kör med de nu. Dvs Tvn fattar väl att de är analog signal i o m att jag sätter den i DVI uttaget på tvn men när jag ska välja källa måste jag välja PC RGB / VGA inte DVI där den sitter.

ah precis, så de hanteras åtminstone som en analog signal, hade varit väldigt konstigt annars.
Aja, du lär ju tyvärr lida av rätt stora prestandaförluster med din lösning så jag skulle inte rekommendera det iaf, trots kostnaden för hdmi/dvi kablar (för övriga som kanske tänker testa samma sak)
Senast redigerat av Mortalis (24 januari 2010)

Adder
972 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Mortalis skrev:
Adder skrev:
Mortalis skrev:

ah precis, så de hanteras åtminstone som en analog signal, hade varit väldigt konstigt annars.
Aja, du lär ju tyvärr lida av rätt stora prestandaförluster med din lösning så jag skulle inte rekommendera det iaf, trots kostnaden för hdmi/dvi kablar (för övriga som kanske tänker testa samma sak)

Jo, de är jag medveten om man fatta vad än hdmi/DVI kabel i dessa längder kostar =/ Jag hoppas inte de är som natt och dag. Få ställa datorn brevid tvn och köra ett identiskt klipp. DVI 2m vs den andra lösningen och se vad skillnaderna blir.

Lite OT men de finns väl inget program som känner hur vida signalen är mm. Den ger väl inget svar via kabeln, eller ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Till syven om sist hur kommer de blir i detta fall. Jag skickar ju en digital signal i en analog kabel. Vad är de för signal som kommer ut i andra änden smile ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Knegare
719 Inlägg
24 januari 2010
Mortalis skrev:

I så fall har du inte kollat ordentligt.. Det finns, nästan alla grafikkort du köper idag (under förutsättning att kortet har DVI ut) skickar med en VGA - DVI adapter..
Men jag håller med dig, den går från analog till digital, och det fungerar..
Ska du däremot koppla VGA - DVI - HDMI fungerar det INTE för att HDMI är (till skillnad från DVI) en 100% digital anslutning.

William 2009-02-20

Adder
972 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Murvald skrev:
Mortalis skrev:

I så fall har du inte kollat ordentligt.. Det finns, nästan alla grafikkort du köper idag (under förutsättning att kortet har DVI ut) skickar med en VGA - DVI adapter..
Ska du däremot koppla VGA - DVI - HDMI fungerar det INTE för att HDMI är (till skillnad från DVI) en 100% digital anslutning.

Ja har ju en sådan, men får en till nu i början av veckan.

Vem har snackat om HDMI ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 januari 2010
Murvald skrev:
Mortalis skrev:

DVI kan vara både digitalt och analogt, men saken var den att Mortalis pratade om en adapter som gör om en VGA signal till DVI, och det är tvärt emot den DVI till VGA adapter som brukar skickas med "nästan alla grafikkort idag".

http://www.hembiobutiken.se/hbskolan_hdmi_dvi.asp
Senast redigerat av Rquired (24 januari 2010)

Adder
972 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
Hmm, kolla för skoj skull vad en kabel ligger på idag.. På Dustin av alla ställen finns de ett antal 15M kablar.. Pris från 135 kr till 2995 kr..  http://www.dustinhome.se/pd_5010081429.aspx

Hur är de möjligt ? De måste väl alltid bli bättre med en/den kabeln för 280 kr utan skarvar än en kabel med massa skarvar eller ?
Senast redigerat av Adder (24 januari 2010)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

blacken
25 januari 2010
Adder skrev:
Till syven om sist hur kommer de blir i detta fall. Jag skickar ju en digital signal i en analog kabel. Vad är de för signal som kommer ut i andra änden smile ?

Se det så här, en kabel är som en slang som du häller en vätska i. samma vätska (signal) som du häller i ena ändan kommer ut i den andra. såtillvida det inte sitter en omvandlare/omformare på vägen som förvandlar vätskan (signalen) till något annat..

4 005 Inlägg
25 januari 2010
För alla er som hävdar att man kan ta en vanlig DVIhane-VGA-hona konverterare och trycka in i skärmarna så kan ni ju ta er en titt på kontakten och sedan en titt på skärmen.

Om man nu har rätt konverterare så gäller det även att bildskärmen har stöd som sagt att ta emot en analog vgasignal i dvikontakten vilket få har.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 januari 2010
linuslinje skrev:
För alla er som hävdar att man kan ta en vanlig DVIhane-VGA-hona konverterare och trycka in i skärmarna så kan ni ju ta er en titt på kontakten och sedan en titt på skärmen.

Om man nu har rätt konverterare så gäller det även att bildskärmen har stöd som sagt att ta emot en analog vgasignal i dvikontakten vilket få har.

Om du läser inlägg nummer #8 och #9 så påstår TS att just detta fungerar, det vill säga citat:

4 005 Inlägg
25 januari 2010
Rquired skrev:
linuslinje skrev:

Om du läser inlägg nummer #8 och #9 så påstår TS att just detta fungerar, det vill säga citat:

Ah, förlåt. Jag trodde att de medföljande dvihane>vga hona adaptrar som följer med grafikkkorten var allmänt känt som vanligast och fyllde inte ut text med mer. Förlåt om jag skapade oklarhet.
Nu har jag bara testat på kanske 4-5 tvs visserligen.

Sök