Varför så dyrt med HDMI-kablar?

Soderqvist
23 januari 2010 · 660 Inlägg

Hallå!

Varför ska det vara så dyrt med HDMI-kablar? Kolla med Siba idag då jag köpt en HDMI dvdspelare och dom skulle ha ÖVER 400 kr för 1 meter kabel..

Köpte då en kabel i Hong Kong för 1 kr istället (Vart 40 kr med frakten), vill dom inte sälja HDMI eller vad fan är det frågan om?

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Neos
23 januari 2010 · 105 Inlägg

bra fråga. läste ett test i någon tidning och skillnaden är inte märkbart stor om man inte står jätte nära tvn.

Soderqvist
23 januari 2010 · 660 Inlägg

Neos skrev:
bra fråga. läste ett test i någon tidning och skillnaden är inte märkbart stor om man inte står jätte nära tvn.

Det roliga är att kabeln jag fick i hong kong är av samma märke och modell som den som säljs på siba...

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Andreas 940 -utan 940
23 januari 2010 · 1 728 Inlägg

Det är först när man närmar sig kabellängder på 10m som man ser skillnad mellan dyra och billiga kablar, står spelaren i samma möbel som TV:n funkar det med vilken skitkabel som helst i princip.

Newport
23 januari 2010 · 100 Inlägg

Dom dyra innehåller mycket guld och silver så det är väl därför dom är dyra.

Madhouse
23 januari 2010 · 1 079 Inlägg

det är ändå en digital signal som inte borde påverkas så mkt av kabelkvalitet på kortare kablar, däremot längre kablar av enklare kvalitet har jag sett fått artifekter i bilden och andra störningar. körde en noname 10meters till projektorn och hade stora problem med bilden det blev artifekter i fullhd, däremot i 720p gick det bra. var samma resultat på tvn, testade då en suprakabel och problemen försvann så nog är det skillnad, kortare kablar fungerar dock bra oavsett märke verkar det som. Suprakabeln är nästan som en trädgårdsslang i tjocklek så nog är det skillnad.

Senast redigerat av Madhouse (23 januari 2010)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Rquired Allmänt envis
24 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Nog blir det skillnad i kvalitet, saken är den att ingen normal Svensson eller ens Svensson med höga krav ser någon skillnad. Det krävs entusiaster som lärt sig se skillnad och lärt sig "hitta" felen i bilden för att hitta fel på de flesta billiga kablar.

Och i så fall får väl dessa entusiaster helt enkelt slänga upp 500:- för en vanlig sketen kabel om de anser att det är viktigt...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mortalis VW-nörd?
24 januari 2010 · 4 332 Inlägg

Kan säga att anledningen till varför de är så jävla dyra, är för att de har JÄVLIGT stora marginaler på dom.
Säg en kabel de säljer ut för 500, så köper de in den för runt 20-50kr, så e de bara...och hade folk inte köpt dem för de priserna, så hade de inte kunnat sälja de för de priserna.

Brink88 President över Brinkland
24 januari 2010 · 465 Inlägg

finns fullt fungerande hdmi kablar för 100 kr på dollarstore om det nu finns i närheten av dig tongue

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"
Soderqvist
24 januari 2010 · 660 Inlägg

Brink88 skrev:
finns fullt fungerande hdmi kablar för 100 kr på dollarstore om det nu finns i närheten av dig tongue

Har redan köpt en från Asien för 1 kr tongue

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
sirmiro Double-Unicorn Rider
24 januari 2010 · 2 486 Inlägg

Klart det är dyrt - folk betalar ju. hmm

Priset har absolut INGET att göra med kvalitet.

Nej.

Nej.

Nej.

Inget.

Varför? Jo den som sätter priset vill placera sig i ett segment av produkter, där de flesta går in med tanken att dyrare är bättre. Så tänker svensson... Men som det står i 1a inlägget så kostar samma kabel en bråkdel av priset om man letar. Och om den kabeln gick att få billigare än lågprisvarianten på den svenska kedjan, kan man då härleda pris och kvalitet?? Nej. smile

kolvas
24 januari 2010 · 4 001 Inlägg

Rquired skrev:
Nog blir det skillnad i kvalitet, saken är den att ingen normal Svensson eller ens Svensson med höga krav ser någon skillnad. Det krävs entusiaster som lärt sig se skillnad och lärt sig "hitta" felen i bilden för att hitta fel på de flesta billiga kablar.

Och i så fall får väl dessa entusiaster helt enkelt slänga upp 500:- för en vanlig sketen kabel om de anser att det är viktigt...

det roligaste är när man läser en del "blindtester" där experter inte vet exakt vad det är som byts ut mellan tillfällena och att dom då kan få helt andra resultat än när dom vet vilken komponent som byts ut och vilka märken osv vidare det är.

Många tjatar om sina förbannade HD-tv:s osv. men så har dom bara packat upp dom ur kartongen och ställt upp den och OJ vad bra bild jag har, sen kan man åka till en som inte har HD-tv men som har betydligt bättre bild p.g.a en rätt justerad TV.
Det är ungefär som det här nya med 600Hz på TV:n, vad har det för betydelse när ursprungsmediat har 50Hz i uppdateringsfrekvens.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Eisenhut
24 januari 2010 · 1 827 Inlägg

Neos skrev:
bra fråga. läste ett test i någon tidning och skillnaden är inte märkbart stor om man inte står jätte nära tvn.

Och detta är BS. Digitala signaler påverkas inte av kabelkvalitén.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
blacken
24 januari 2010 ·

Eisenhut skrev:

Neos skrev:
bra fråga. läste ett test i någon tidning och skillnaden är inte märkbart stor om man inte står jätte nära tvn.

Och detta är BS. Digitala signaler påverkas inte av kabelkvalitén.

En sanning med modifikation, om signalen dämpas/störs tillräckligt (under 30 Db någonstans) så tappas bilden. Dessutom så kan signalen "misstolkas" av enheterna om den har förvanskats i kabeln på vägen typ mycket orenheter i kopparn som skapar lattjo reflexer osv,
OBS kan! inte alltid..

Senast redigerat av blacken (24 januari 2010)

Eisenhut
24 januari 2010 · 1 827 Inlägg

Jaja, absolut! Men med digitala signaler är det allt eller inget... Antingen finns bilden till 100% eller så får du grova störningar med bildfrys mm som följd eller då ingen bild alls.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
blacken
24 januari 2010 ·

Eisenhut skrev:
Jaja, absolut! Men med digitala signaler är det allt eller inget... Antingen finns bilden till 100% eller så får du grova störningar med bildfrys mm som följd eller då ingen bild alls.

Alltså digitala signaler kan påverkas/försämras/förvanskas/störas av en dålig kabel.. big_smile

Noxxer
24 januari 2010 · 1 482 Inlägg

Jag körde vanlig "noname" HDMI kabel från x-boxen till tvn. Såg inge vidare ut tyckte jag iaf. Köpte en Supra kabel och det vart skillnad.

Kanske Noname kabeln va defekt va vet jag men jag såg skillnad iaf.

BLT Service
Theracords Music Label
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 januari 2010 · 10 427 Inlägg

Tror jag betalade c:a 700kr för min 10m DVI-HDMI-kabel (fabrikat: Hama) från Elschimpansen för nåt år sen.
Lite i överkant tyckte jag då, men hittade inget billigare just då. roll

(Ännu tristare är att hdmi-kontakten pajade på TVn så den har legat oanvänd senaste året hmm)

Rquired Allmänt envis
24 januari 2010 · 12 512 Inlägg

kolvas skrev:

Rquired skrev:
Nog blir det skillnad i kvalitet, saken är den att ingen normal Svensson eller ens Svensson med höga krav ser någon skillnad. Det krävs entusiaster som lärt sig se skillnad och lärt sig "hitta" felen i bilden för att hitta fel på de flesta billiga kablar.

Och i så fall får väl dessa entusiaster helt enkelt slänga upp 500:- för en vanlig sketen kabel om de anser att det är viktigt...

det roligaste är när man läser en del "blindtester" där experter inte vet exakt vad det är som byts ut mellan tillfällena och att dom då kan få helt andra resultat än när dom vet vilken komponent som byts ut och vilka märken osv vidare det är.

Många tjatar om sina förbannade HD-tv:s osv. men så har dom bara packat upp dom ur kartongen och ställt upp den och OJ vad bra bild jag har, sen kan man åka till en som inte har HD-tv men som har betydligt bättre bild p.g.a en rätt justerad TV.
Det är ungefär som det här nya med 600Hz på TV:n, vad har det för betydelse när ursprungsmediat har 50Hz i uppdateringsfrekvens.

Jo visst är det så, men "rätt" kvalitetskabel kontra en billigare variant är det stor skillnad på. Att det sedan säljs dåliga kablar som kostar mer än en bättre variant för halva priset, det är marknadsekonomins "fel".

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
christofer_k Vorsprung durch Technik
24 januari 2010 · 2 432 Inlägg

jag köpte  en  2 meters för 700 kr

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang