AcFreaker Bmw 325i Goes Turbo

Casy vinnarskalle!
9 juli 2010 · 907 Inlägg

verkar vara ett genuint bygge detta smile men det där motorfästet... finner inga ord

BMW M3 "Crisis" (2002)
BMW 1600-2 "Polaris" (1968)
Andreas83
9 juli 2010 · 601 Inlägg

Casy skrev:
verkar vara ett genuint bygge detta smile men det där motorfästet... finner inga ord

Tackar.

Angående motorfästet så lär de inte ge någon vika med de plattjärnbitarna vi fått dit sen att designen ser ut som den gör får de göra wink

Gick inte få till de på mkt annat vis me detta grenröret då de byggde lite neråt

Andreas83
10 juli 2010 · 601 Inlägg

Idag fick man bilen klar smile

Byggde om tryckröret som går under länkarmen å denna gången gjorde vi 2 vinklar istället för en så va de mindre risk de skulle ligga å ta emot å skramla, Blev helt kanoners.

Luftmassemätare grejset och dumpslang räckte till öven om turbon hamna längre bak,

Blev ombyggnad av downpipe, Sen fixades lite skavanker på donwpipen oxå till samt att främre fästet på främste dämparen kapades väck å sattes dit nytt då de gamla va misshandlat, Blev lite mixter å få till downpipe å avgas så tog någr timmar. Att Avgas kan ta sån jäkla tid. Men nu  e de på plats iaf å bilen går tyst som en El-bil, Lite ironisk va man allt där men inte en tendens till ngn avgasläcka iaf å de e så jädrans gött smile

Va flänsen mellan turbo å grenrör som va oplan på mitt kinarör så därför de fortfarande läckte efter svetsandet av sprickan i röret.

Så behöver någon ett extra förstärkt grenrör till sin E36 så har ja mitt gamla kinagrenrör liggandes. Dock får du plana till flänsen mellan Turbo och grenrör i övrigt tätt å ok

Ett par bilder då:

Såhär ser de ut underifrån nu:
http://img52.imageshack.us/img52/8310/grenrrfrdigtunder.jpg[/url]

Å uppifrån:
http://img27.imageshack.us/img27/4844/grenrrfrdigtuppifrn.jpg

Casy vinnarskalle!
10 juli 2010 · 907 Inlägg

AcFreaker skrev:

Casy skrev:
verkar vara ett genuint bygge detta smile men det där motorfästet... finner inga ord

Tackar.
Angående motorfästet så lär de inte ge någon vika med de plattjärnbitarna vi fått dit sen att designen ser ut som den gör får de göra wink
Gick inte få till de på mkt annat vis me detta grenröret då de byggde lite neråt

Okej jag förstår, såg dock lite svagt ut. Jag vet att många brukar bygga en rund typ av motorfäste, som tryckröret sen går igenom

BMW M3 "Crisis" (2002)
BMW 1600-2 "Polaris" (1968)
Andreas83
11 juli 2010 · 601 Inlägg

Casy skrev:

AcFreaker skrev:

Casy skrev:
verkar vara ett genuint bygge detta smile men det där motorfästet... finner inga ord

Tackar.
Angående motorfästet så lär de inte ge någon vika med de plattjärnbitarna vi fått dit sen att designen ser ut som den gör får de göra wink
Gick inte få till de på mkt annat vis me detta grenröret då de byggde lite neråt

Okej jag förstår, såg dock lite svagt ut. Jag vet att många brukar bygga en rund typ av motorfäste, som tryckröret sen går igenom

Ja detta motorfäste va halvmåneformat från början. Men fick skära sönder en del för å få plats,

Bilen har testats rätt bra ikväll så allt håller fint smile

Andreas83
13 juli 2010 · 601 Inlägg

Lite update:

Pratat med han som mappat bilen å ska nock upp där på torsdag och finjustera in allt nu när man fått rätt på de mesta i bilen,

Har även beställt en 19mm silikonslang som ska sitta vid oljereturen då slangen där gått av en gång och det är inget jag vill ska hända igen,

Sen blir det även ny Hardyskiva då den jag har ser fröjävlig ut nu. Var dålig innan men snart vågar man inte köra bilen förrän den e bytt wink

Så är läget just nu me kärran

Tuggummimannen Taggad
13 juli 2010 · 1 507 Inlägg

Grymt projekt, tänkte bygga något liknande i framtiden smile Ska följa och se hur det går med bilen nu i fortsättningen.

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BeemerX
14 juli 2010 · 32 Inlägg

Här var de turbomod redan från början big_smile Ser riktigt mysigt ut. Jag blir så sugen så jag kan säga redan nu att sommaren 2011 blir de turbo i min IC-beemer. Intressant att få höra och läsa om nygamla problem även för din del med just turbo och grenrör, så man vet vad man ska se upp med. Köpa rätt från början eller modda sig fram med svetslågan i högsta hugg.

BMW 325i Coupé "SilverPilen" (1992)
Andreas83
14 juli 2010 · 601 Inlägg

Tuggummimannen: Tackar smile Ja de får du göra å förhoppningsvis går de bra med bilen i fortsättningen kan man hoppas wink

BeemerX:
Ja det som var min tanke när ja skaffa bilen att de skulle i Turbo i den smile
Ja beemer me turbo går så jäkla najs så e bara köra på de smile Å ja kinagrejer= får va man betalar för, men kinaturbon funkar helt ok när man väl fått rätt på allt me wg å grejer

Andreas83
14 juli 2010 · 601 Inlägg

Idag blev det e ntur till Returbilen i Krstd för att införskaffa Hardyskiva. När man väl kommer dit har de precis kommit in en E36 med massa godis ma nbehövde på så blev å plocka ihopa småsaker man behövde till sin egen. Som:
*Täckpluggar till dörrklädsel
*Plast över handtag passagerardörr
*1st Fönstervev bak
*Hitta även Termostathus i Aluminium på den bilen så de plockade man lätt så behöver man inte tänka på att de ska spricka å gå sönder som de annars lätt gör då de är i Plast vanligtvis
*Å sen plocka jag såklart en fräsh hardyskiva å det på en låda som var urplockad så man spara rätt mkt jobb där smile

Sen blev de å införskaffa en Termostat som öppnar tidigare då min motot blir varm hyffsat lätt nu sen turbokonverteringen, 80 grader ska nya termostaten öppna vid istället för 92 grader.

De va allt för nu, blir mecka på dessa grejer i nästa vecka tror jag

http://a.imageshack.us/img688/5111/delar.jpg

Andreas83
15 juli 2010 · 601 Inlägg

Idag fixades å byttes allt utom Hardyskivan så nu är ala inredningsdetaljer på plats å hela i bilen,
80 graders termostat samt Alutermostathus monterat,
Fick även min Silikonslang till oljereturen idag så monterade den med.

Å nu i Eftermiddag/kväll va ja å finjusterade bilen hos mapparen eftersom de ändrats en del sen sist. Va uppe på 1.4 bar i ladd som högst, Ryter iväg gött wink Men blir nock inte å köra på 1.4 i ladd, Får va där de e nu 1.1 - 1.2 i ladd. Kolvarna är ju orginal i bilen å de plågas nock rätt mkt som de är redan nu.

Nu är det bara Av/På vid motorbroms acceleration som ska fixas men den mappen visste inte han som mappa var den va så ska låta Fekzen fixa till de.

Ett par bilder på oljereturen och Alu-termostathuset:

http://img638.imageshack.us/img638/6639/alutermostathus.jpg

http://img195.imageshack.us/img195/8715/silikonslangoljeretur.jpg

Cage Trötter
16 juli 2010 · 41 Inlägg

En hardy skiva kostar inte så mkt ny å kan vara värt i slut ändan att ha en ny, men för övrigt så verkar detta bli riktigt nice!

BMW 540i/6 (1994)
Andreas83
16 juli 2010 · 601 Inlägg

Cage skrev:
En hardy skiva kostar inte så mkt ny å kan vara värt i slut ändan att ha en ny, men för övrigt så verkar detta bli riktigt nice!

Runt 1000-lapp kostar ny Hardyskiva,
Gav 100kr för aluhuset å Hardyskiva så klagar inte smile Å den ska bytas i nästa vecka så man inte råkar ut för tråkigheter cool

Andreas83
22 juli 2010 · 601 Inlägg

Hänt lite idag med kärran.

Akut blev bromsbelägg fram då de börja föra oväsen igår å jag hade kollat för bara ett litet tag sen å då va där gott om belägg så de går minsann åt lite mer belägg nu med större effekt. Blev in på Bmw å köpa en sats klossar fram och byta. När jag va i full gång med bromsarna fram tog jag även å putsade nav å skivor samt slipade till slitsarna i skivorna då de nästan va borta, men nu är där fina grova slitsar igen smile

Sen bytte jag Hardyskivan med å den gamla hade nock gjort sitt enligt bild nedan wink

Passade även på å kapa å böja till downpipen lite när man hade avgaset nere då den legat extremt nära golvet på hö sida precis i böjen från turbon,

Bytte även Tempgivaren till Tempmätaren på instrumentet då mätaren där börjat flippa å vips så funka de klockrent igen smile Känns som man vill ha koll på Motortempen med smile

Konstaterade även att beläggen bak e i behova av byte så blir å införskaffa belägg bak och byta med inom kort

Nu lite bilder

Väl använda belägg wink :
http://img249.imageshack.us/img249/5377/vlanvndabelgg.jpg

Skivorna putsade å uppkörda slitsar samt nya belägg:
http://img697.imageshack.us/img697/9214/skivorputsadenyabelgg.jpg

Gamla hardyskivan har som sagt gjort sitt:
http://img829.imageshack.us/img829/6043/sletnahardyskivan.jpg

Andreas83
1 augusti 2010 · 601 Inlägg

Ikväll kastade Växellådan in handduken i Krstd wink

Andreas83
2 augusti 2010 · 601 Inlägg

Nu är en ZF-låda som ska palla effekten påväg hem smile

pale Mensa -09
2 augusti 2010 · 132 Inlägg

kul att höra.

Röda bilar är SNABBAST!
Andreas83
4 augusti 2010 · 601 Inlägg

Idag trilla min ZF-låda in på jobbet på en pall.

Så rev ner min gamle å monterade upp ZF:en å fyllde på olja,
Måste fixa en kardan med för orginal kardan var för liten å få på lådan å nock aningen lång med då ZF-lådan slutar nån cm längre bak. Gick riktigt snabbt å smidigt å byta låda faktiskt, Smäcker av å på de som på en gammal 740 wink

Efter allt va klart med lådan så långt man kunde komma så blev de att byta bromsbeläggen bak då ett av dem sjöng på sista versen. Smörjde även upp glidkolvarna oken glider i då de var lite tröga å har nock orsakat de sletit så ojämnt på bromsbeläggen bak.

Nu lite bilder:

Lite detaljer inifrån gamla lådan som ramla ut när man tappa av oljan:
http://img844.imageshack.us/img844/5408/spnor.jpg

ZF-lådan monterad:
http://img51.imageshack.us/img51/1583/zfldamonterad.jpg

Bevis på att de är en ZF:
http://img717.imageshack.us/img717/2307/zfbeteckning.jpg

Brombeläggen bak:
http://img440.imageshack.us/img440/5840/bromsbelggbak.jpg

BeemerX
4 augusti 2010 · 32 Inlägg

En tidsfråga innan du skjuter kolv(ar).. hehe! Ser riktigt bra ut de där. ZF-petarn lär göra sitt jobb big_smile Kanske blir ett exempel man får ta till sig när de blir turbo.

Såg att PPF mekade med ett motorfäste här under sommaren, blev ju helt okej, liknar din. Du måste ha sett de.

Senast redigerat av BeemerX (4 augusti 2010)

BMW 325i Coupé "SilverPilen" (1992)
Andreas83
5 augusti 2010 · 601 Inlägg

BeemerX skrev:
En tidsfråga innan du skjuter kolv(ar).. hehe! Ser riktigt bra ut de där. ZF-petarn lär göra sitt jobb big_smile Kanske blir ett exempel man får ta till sig när de blir turbo.

Såg att PPF mekade med ett motorfäste här under sommaren, blev ju helt okej, liknar din. Du måste ha sett de.

Skjuta kolvar e inte tanken man ska göra tongue Är kompsänkt så bör hålla tycker man, men man vet aldrig.
Jo hoppas ZF:en gör ett bättre jobb än Getraglådan som satt där cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang