1707
Sök

Strömkabel - Aluminium eller koppar, stor skillnad?

210 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#41
stRaend skrev:
du ska ha en säkring mellan batteriet ifram och första kondensatorn. max 30 cm ifrån batteriet.

den som du köpt som är "24v" passa nog förmodligen till 12v också. då det förmodligen är som en annan skrev i en annan tråd här.. att den klara 20v kontuerligt men 24v som "spikar". men dom du länkat till är till för 12v men klarar av max 20v.

Woot yikes Den ligger på 2F så då skulle den säkert räcka..
Den här köpte jag:
http://www.mds.se/sv/product/1094/SSL-CAP2
Funkar den till 12V?
Isf behöver jag enbart köpa strömkabel, kabelskor/ringar, ett seperat d-block sen tuta å köra?

The best part of fighting is the make up sex

stRaend
25 januari 2010
#42
japp, den funkar.

vad ska du med ett d-block till? har du två slutsteg så förstår jag tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 januari 2010
#43
Å jag frågar: Vad ska du med kondensator till? tongue Är det för att det är coolt eller har du problem med blinkande belysning?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

210 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#44
stRaend skrev:
japp, den funkar.

vad ska du med ett d-block till? har du två slutsteg så förstår jag tongue

Om du kollar på konden jag länkande så finns det bara 1 plus och 1 minus på den, inget mer.
Eller hur ska ja annars få 1 plus från batteri till kond, samt 1 plus från kond till slutsteg?
Eller kan man köpa två kabelringar och sätta dubbla på +en?

The best part of fighting is the make up sex

210 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#45
ChriZtoffer skrev:
Å jag frågar: Vad ska du med kondensator till? tongue Är det för att det är coolt eller har du problem med blinkande belysning?

Haha. Självfallet har jag problem med blinkande ljus, SÅ snyggt och kul är det inte att jag lägger massa pengar på det. Men jag tycker absolut att det har ett visuellt värde också!wink

The best part of fighting is the make up sex

2 914 Inlägg
25 januari 2010
#46
jimmyostrom skrev:
Skillnaden mellan koppar och Alukabel är ca 0,3 volt på 5 meter i verkligheten och INTE i teorin vid belastning ca 150 Ampere.

JAG körde själv tex alu kabel i min Ford escort, det räckte till en EM vinst.

Jag kommer att köra ALU kabel i min nya tävlingsbil oxå.

För en vanlig svensson lär man inte märka skillnad mellan alu eller koppar förutom i plånboken enligt mig big_smile

Om man har ett steg som suger 300A i bilen, 1 st 70Ah banner batterier bak, räcker det då med 50mm2 ALUkabel eller ska man satsa på koppar?

21 761 Inlägg
25 januari 2010
#47
Du vet väl vad man ska göra INNAN man slänger dit kondingar och extra batterier, när man har problem med blinkande lampor. wink

stRaend
25 januari 2010
#48
prylboeg skrev:
stRaend skrev:
japp, den funkar.

vad ska du med ett d-block till? har du två slutsteg så förstår jag tongue

Om du kollar på konden jag länkande så finns det bara 1 plus och 1 minus på den, inget mer.
Eller hur ska ja annars få 1 plus från batteri till kond, samt 1 plus från kond till slutsteg?
Eller kan man köpa två kabelringar och sätta dubbla på +en?

aha. tänkte inte på det smile

210 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#49
Drönirettab skrev:
Du vet väl vad man ska göra INNAN man slänger dit kondingar och extra batterier, när man har problem med blinkande lampor. wink

Sparka på dom tills dom slutar blinka? roll

The best part of fighting is the make up sex

21 761 Inlägg
25 januari 2010
#50
kalle_kalle skrev:
Om man har ett steg som suger 300A i bilen, 1 st 70Ah banner batterier bak, räcker det då med 50mm2 ALUkabel eller ska man satsa på koppar?

Ur spänningsfallssynpunkt räcker det med 50 mm2 kabel om den inte är mer än 2 m lång, räknat på 0,028 i Rå så blir det teoretiska spänningsfallet i 2 m lång kabel ca 0,34 V vid 300 A strömförbrukning.

Däremot om det ska sitta en säkring på kabeln så får ju inte 50 mm2 kabel ha mer än 250 A enligt de flesta rekommendationstabeller, i så fall måste det sättas grövre kabel. smile

21 761 Inlägg
25 januari 2010
#51
prylboeg skrev:
Sparka på dom tills dom slutar blinka? roll

Den var bra. wink

Jag menade nog hellre att man ska kolla upp alla kablar som har med strömförsörjningen att göra, dvs batterikablar och generatorkablar. Alla kontaktytor ska ha bra kontakt, plåtytor ska vara renslipade och kabelskor ska vara ordentligt pressade. Kablar ska vara i bra skick och ha rätta dimensioner, generatorn ska ladda på ett korrekt sätt. smile

När alla de sakerna fungerar som de ska, men att bilens lampor fortsätter att blinka, DÅ börjar man slänga in diverse extrasaker.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 januari 2010
#52
Drönirettab skrev:
...När alla de sakerna fungerar som de ska, men att bilens lampor fortsätter att blinka, DÅ börjar man slänga in diverse extrasaker.

Fast då är ju inte kondensator det första man bör tänka på, ett fräscht batteri på originalplats och kanske nåt extra på lämpligt utrymme ger ju bra mycket mer. Eller hur? wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

308 Inlägg
25 januari 2010
#53
kolvas skrev:
danielffs skrev:
stRaend skrev:
det paketet du tittat på innehåller aluminium kabel. dvs så får du ut ca 30mm2 "koppar" kabel om du ska jämföra ledningsförmåga.

Säger du ja, sätt många olika bud i den här tråden om hur mycket det skiljer i lednings förmåga.

tycker inte det varit så många bud, och facit har dessutom redan presenterats i tråden



Material     Resistivitet (Ωm)     Temperaturkoefficient (10-3K-1)
Silver     1,59x10-8                              4,10
Koppar     1,72x10-8                                   4,33
Guld      2,35x10-8                                   3,98
Aluminium 2,65x10-8                                   4,29


hoppsan hoppsan, där ser man. Får väll be om ursäkt då=)
Senast redigerat av danielffs (25 januari 2010)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
26 januari 2010
#54
Detta ledsamma snacket om kondensatorer..
Hur många batterier har du exempelvis.. Har du ETT på originalplats?
..och du ska driva bland annat ett RF T20001..

Då är det mest dumt å köpa loss en massa kondensatorer.

Du lär få stabilare ström, inte MER ström som du faktiskt behöver.
Så skit allt vad kondingar heter tills du fått ordning på matningen till stegen.

Gör RÄTT!

Sen kan du flasha till det med en eller annan kondning.'

Blinkande lampor beror från början på strömproblem.. att hänga dit en kondensator är som det sagts
såååå många gånger förr.. som att sätta ett plåster på en artärblödning.
Senast redigerat av Tokken (26 januari 2010)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 januari 2010
#55
Tokken skrev:
Detta ledsamma snacket om kondensatorer..
Hur många batterier har du exempelvis.. Har du ETT på originalplats?
..och du ska driva bland annat ett RF T20001..

Då är det mest dumt å köpa loss en massa kondensatorer.

Du lär få stabilare ström, inte MER ström som du faktiskt behöver.
Så skit allt vad kondingar heter tills du fått ordning på matningen till stegen.

Gör RÄTT!

Sen kan du flasha till det med en eller annan kondning.'

Blinkande lampor beror från början på strömproblem.. att hänga dit en kondensator är som det sagts
såååå många gånger förr.. som att sätta ett plåster på en artärblödning.

Åh vad jag ÄLSKAR den liknelsen smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBakuten
3 453 Inlägg
26 januari 2010
#56
Lonefox skrev:
Tokken skrev:
Detta ledsamma snacket om kondensatorer..
Hur många batterier har du exempelvis.. Har du ETT på originalplats?
..och du ska driva bland annat ett RF T20001..

Då är det mest dumt å köpa loss en massa kondensatorer.

Du lär få stabilare ström, inte MER ström som du faktiskt behöver.
Så skit allt vad kondingar heter tills du fått ordning på matningen till stegen.

Gör RÄTT!

Sen kan du flasha till det med en eller annan kondning.'

Blinkande lampor beror från början på strömproblem.. att hänga dit en kondensator är som det sagts
såååå många gånger förr.. som att sätta ett plåster på en artärblödning.

Åh vad jag ÄLSKAR den liknelsen smile

Jupp.. tycker det är en kalasbra liknelse. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

3 466 Inlägg
26 januari 2010
#57
Tokken skrev:
Detta ledsamma snacket om kondensatorer..
Hur många batterier har du exempelvis.. Har du ETT på originalplats?
..och du ska driva bland annat ett RF T20001..

Då är det mest dumt å köpa loss en massa kondensatorer.

Du lär få stabilare ström, inte MER ström som du faktiskt behöver.
Så skit allt vad kondingar heter tills du fått ordning på matningen till stegen.

Gör RÄTT!

Sen kan du flasha till det med en eller annan kondning.'

Blinkande lampor beror från början på strömproblem.. att hänga dit en kondensator är som det sagts
såååå många gånger förr.. som att sätta ett plåster på en artärblödning.

Vill bara tillägga att en 10F Hollywoodkondning tog bort blinkandet helt i min bil...
Dock hjälper min egen 2F inte särskillt mycke.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

210 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#58
Tokken skrev:
Detta ledsamma snacket om kondensatorer..
Hur många batterier har du exempelvis.. Har du ETT på originalplats?
..och du ska driva bland annat ett RF T20001..

Då är det mest dumt å köpa loss en massa kondensatorer.

Du lär få stabilare ström, inte MER ström som du faktiskt behöver.
Så skit allt vad kondingar heter tills du fått ordning på matningen till stegen.

Gör RÄTT!

Sen kan du flasha till det med en eller annan kondning.'

Blinkande lampor beror från början på strömproblem.. att hänga dit en kondensator är som det sagts
såååå många gånger förr.. som att sätta ett plåster på en artärblödning.

Japp ett batteri.
Mjo d är väl kanske inte ett ultimat samspel med basic 63ah batteri och RF T20001bd, men det känns tråkigare att lägga flera tusen på ett nytt batteri just nu.
Men jag har en 2F kond hemma, så jag ska beställa 50mm2 kablar, koppla in konden och kolla hur det låter och förhoppningsvis INTE blinkar.
Skulle problemen fortf kvarstå får ja punga på ett FETINGbatteri helt enkelt smile
Som amatör kan det vara kul att prova sig fram så man får praktiskt träning!

Tycker dock om din jämförelse<3

The best part of fighting is the make up sex

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 januari 2010
#59
Kann tillägga att jag själv har sett till att uppgradera laddkablage till 50mm2, likaså kabeln mellan steg o batteri är på 50mm2.

Batteriet är ett BILLIGT fritidsbatteri på 85Ah, och jag har INGA problem med blinkande ljus med mitt Audison LRx 5.1k.

Dock har jag större generator (143A med 14.8V regulator) men ändå.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

210 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#60
Lonefox skrev:
Kann tillägga att jag själv har sett till att uppgradera laddkablage till 50mm2, likaså kabeln mellan steg o batteri är på 50mm2.

Batteriet är ett BILLIGT fritidsbatteri på 85Ah, och jag har INGA problem med blinkande ljus med mitt Audison LRx 5.1k.

Dock har jag större generator (143A med 14.8V regulator) men ändå.

Du säger att kabeln mellan steg å batteri är 50mm2, du har alltså en helvetiskt stor ingång på ditt steg? Ett hål på runt 2.5cm eller hur har du kopplat där?

Ringde nyss brl, och dom sa att man aldrig får in 50mm2 direkt i steget, utan har 50mm2 från batteriet och bak för att få så litet spänningsfall som möjligt. Sedan har man max 33mm2 från powerblock till slutsteg.

The best part of fighting is the make up sex


Sök