Vad gjorde GM för fel?

Driftkungen Saab - Move Your Mind
28 januari 2010 · 1 094 Inlägg

Hejsan!

Alltid gillat Saab, men verkligen mer på allvar 3-4år tillbaka då man började inse vilken historia de har.
Samt vilka underbara bilar det egentligen är, som har givit oss svenskar en av många saker att vara lite stolta för om inte mycket!


Började som en sak som jag och pappa satt och diskuterade i bilen då ingen av oss inte kunde förstå hur Saab inte kunnat sälja bättre än de gjort?!

Tycker de allra flesta modeller varit lyckade både till design och motor. Med denna utvecklade turbo som Saab alltid varit ledande med. Eller ja iallafall i början. Sedan har väll många dragit ifatt men ändå!

Och åter igen, tycker Saab har några utav de mest vackra modellerna som finns.

Så skriv gärna varför ni tror/Vet varför det helt enkelt inte funkat.
Kanske är många som vet exakt vad det beror på, bara att vi kanske är så förälskade i Saab så vi inte vill inse fakta wink

OBS! Inget snack att Saab är skit för det tycker jag är riktigt jäkla meningslöst. OBS!

Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Saab 9-3 Aero SS "Brukis" (2004)
FireTraXX DFFL
28 januari 2010 · 9 020 Inlägg

Anledningen till att SAAB sålt så dåligt är enkel.
En 9-5 Aero, måttligt till rikligt utrustad kostade ca 500 000kr.

Så är det, vi har haft två st helt nya.
Jättefina bilar, men för de pengarna får man trevligare bilar för.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
NissanMotorsport
29 januari 2010 ·

Sen har dom ju inte haft så många modeller tillgängliga heller..

Lozinmust "Unloaded"
29 januari 2010 · 1 557 Inlägg

Kan vara ute och cykla men tror de brustit lite vad gäller proper marknadsföring/reklam etc. för Saabarna genom tiderna. Har sett avsevärt fler Volvo-reklamer/kampanjer/tester osv. än vad jag sett för Saab. Bara en tanke.

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
DusanMandick Random Hero
29 januari 2010 · 4 047 Inlägg

Mechanimal skrev:
Kan vara ute och cykla men tror de brustit lite vad gäller proper marknadsföring/reklam etc. för Saabarna genom tiderna. Har sett avsevärt fler Volvo-reklamer/kampanjer/tester osv. än vad jag sett för Saab. Bara en tanke.

hmm ja kan inte minnas en enda volvo reklam på tv ? men massa saab, Relase me när saaben åker genom en stad, och den där med 9-3x:en där nån ritar massa saker, OSV.

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
sk8ville
29 januari 2010 · 653 Inlägg

Saab har ju endast haft två modeller dom senaste (väldigt många) åren, 9-3 o 9-5. Och alla har sett nästan exakt likadana ut. Så lite fler olika modeller och att de nya modellerna inte ser ut som en saab gjorde för 20 år sen så kan de nog börja gå bra för dom igen.

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Lozinmust "Unloaded"
29 januari 2010 · 1 557 Inlägg

DusanMandick skrev:

Mechanimal skrev:
Kan vara ute och cykla men tror de brustit lite vad gäller proper marknadsföring/reklam etc. för Saabarna genom tiderna. Har sett avsevärt fler Volvo-reklamer/kampanjer/tester osv. än vad jag sett för Saab. Bara en tanke.

hmm ja kan inte minnas en enda volvo reklam på tv ? men massa saab, Relase me när saaben åker genom en stad, och den där med 9-3x:en där nån ritar massa saker, OSV.

De senaste 5 åren ja, men innan det?

"When innovation meets passion!"
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
Juvakka
29 januari 2010 · 1 697 Inlägg

Skulle väl egentligen tro att det mest beror på överpris.

Kvalitén är ju ganska amerikansk och plastig. Ger man då dem pengarna kan man få exempelvis en tysk så som BMW som har lite mer exkulusivitet. Dock måste jag säga att jag tycker  nya 9-5:an verkar riktigt nice smile

Senast redigerat av Juvakka (29 januari 2010)

Saab 900 "T16" (1992)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
29 januari 2010 · 1 094 Inlägg

Mechanimal skrev:
Kan vara ute och cykla men tror de brustit lite vad gäller proper marknadsföring/reklam etc. för Saabarna genom tiderna. Har sett avsevärt fler Volvo-reklamer/kampanjer/tester osv. än vad jag sett för Saab. Bara en tanke.

Har varit inne på samma spår lite!

Dock som nedan säger så har Saab haft fler än Volvo? Eller har Volvo bara satsat stort utomlands?
Dessvärre känns det som något brister gällande få kunder till Saab ställena. Dött här i min Stad om man jämför folk mellan Volvo och Saab.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
29 januari 2010 · 1 948 Inlägg

Folk vill inte köpa deras produkter, alltså går det dåligt för dem. Sen varför folk inte vill köpa dem det är en annan sak. Kanske kombimodellen av 9-5 har för liten koffert? så folk köper någon annan kombibil... kanske är dyra att laga och krånglar mycket? kanske är dem skitbra bilar men kostar 2-300tusen för mycket så folk köper hellre något annat roligare för pengarna?

Senast redigerat av AcesHigh666 (29 januari 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
henne_svenne
29 januari 2010 · 668 Inlägg

sk8ville skrev:
Saab har ju endast haft två modeller dom senaste (väldigt många) åren, 9-3 o 9-5. Och alla har sett nästan exakt likadana ut. Så lite fler olika modeller och att de nya modellerna inte ser ut som en saab gjorde för 20 år sen så kan de nog börja gå bra för dom igen.

Samma tjat varje gång. Skriver upp samma lista som jag har skrivit många gånger:

Volvo s40 = saab 9-3ss
Volvo v50 = saab 9-3sc
Volvo v70 = saab 9-5sc
Volvo s60 = saab 9-5ss
Volvo xc70 = saab 9-3x
Volvo xc90 = saab 9-7
Volvo c70 = saab 9-3 cab

Kvar blir volvo c30, s80 och xc60. Volvo döper ju alla sina modeller till olika så saab har inte mindre modeller bara för att de har mindre namn. Folk verkar ju tro det:rolleyes:

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
29 januari 2010 · 1 094 Inlägg

Kanske kan vara lite så att Saab är en medelmåtta mellan massa olika biltyper.

Men främst ex kombi Familjebil men samtidigt lite sportig med en turbo i = lite Nm och Hk.

Och för de pengarna en Saab kostar med Turbo och grejer hittar väll just. Familjebils sökarna en rymligare men samtidigt snålare bil att äga och köra.

Medans den som söker en sportbil inte vill köra en Saab då han vill ha något häftigare, lättare och samt med ännu mer krydda för pengarna.

Så känns typ lite som att Saab är ganska brett och hittar kanske inte sina ägare lika lätt som en billigare bil som familjen söker.

Såklart finns det några som vill åka skönt och med tryck.

Men tror de borde göra billigare kombi bilar utan turbo, samt någon som är riktigt billig att köra nu när volvo släppt en riktig miljöjälte som drar under halvlitern!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Robbin_V90 Elektriker/Montör
29 januari 2010 · 534 Inlägg

Saknaden av bakhjulsdrift??
Sen att dom är dyrare än en volvo kan man ju inte räkna bort heller. Det kan nog vara den aldra största anledningen..

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
Fartsyndare Pro detailer
29 januari 2010 · 417 Inlägg

Problemet med Saab är ju som du säger GM, eller ja, har varit sen dom tog över, innan så var Saabs problem Saab MEN.

Jag minns inte vart jag läste detta men det var på nån tysk bilsida iaf.
Saab 9-3 är i grunden en 4-5 år gammal Opel (minns inte vilken modell)
Saab 9-5 går faktiskt att spåra lösningar och design till Saab 9000

Alltså, varken 9-3 eller 9-5 är speciellt nya och moderna bilar, dom har ett ganska gammalt formspråk, speciellt invändigt. Ta bara som dom ventialtionsgallren dom har, jag tyckte dom var skitfräcka på min fasters 9000 i början på 90 talet men funkar dom idag? Fyra fem ribbor är kanske inte det hetaste i ventilationsgallers väg men det är något folk är vana vid. Saab kanske skulle ta in mer av sitt så hett marknadsförda flyg dna och slänga in lite som ser ut att komma från flygen, kanske till och med head up?

Jämför man Saab invändigt med Volvo invändigt så har det ju hänt en hel jävla massa med Volvo senaste fem åren som Saab bara ha kört på samma idéer.

Jag har inte kollat så noga på nya 9-5 men jag hoppas att nya ägarna vågar vara lika spejsade med Saab som med Spyker bilarna.

Saab har haft spännande tekniska lösningar, kanske dags att ta tag i det på allvar igen?

Sen att Saab skulle vara först med turbo stämmer sådär, först ut var jänkarna men dom fick inte det att funka, i fungerande produktion så var faktiskt BMW först. Saab och Volvo började utveckla sina turbobilar samtidigt men Saab släppte sina innan enbart för att vara före Volvo, sen att bilarna funkade sådär och att Saab lät kunderna vara testförare för att få fram fungerande teknik nämns inte så ofta. Litet sidospår smile


Jag hoppas på Saab nu och jag hoppas att GM släpper så pass mycket av Saab, inte behåller typ rätt till motorer osv (ni fattar), utan att Saab kan klippa banden med GM och bli ett starkt Europeiskt märke istället för halvdana Atlantbilar (bilar någonstans mellan Amerikanska och Europeiska)

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)
Munkis
29 januari 2010 · 1 636 Inlägg

Det var nog endel människor på 80 till 90-talet som gärna ville ha Saab men i brist av kombimodeller fick välja andra märken. Kanske var dom nöjda med andra bilar och stannade kvar. Ett tecken är ju hur många volvo 745 och 945 som såldes samt fortfarande används inom företag o.s.v Tänk ifall saab hade haft en motsvarande bil till dem.

Robbin_V90 Elektriker/Montör
29 januari 2010 · 534 Inlägg

Fartsyndare skrev:
Problemet med Saab är ju som du säger GM, eller ja, har varit sen dom tog över, innan så var Saabs problem Saab MEN.

Jag minns inte vart jag läste detta men det var på nån tysk bilsida iaf.
Saab 9-3 är i grunden en 4-5 år gammal Opel (minns inte vilken modell)
Saab 9-5 går faktiskt att spåra lösningar och design till Saab 9000

Alltså, varken 9-3 eller 9-5 är speciellt nya och moderna bilar, dom har ett ganska gammalt formspråk, speciellt invändigt. Ta bara som dom ventialtionsgallren dom har, jag tyckte dom var skitfräcka på min fasters 9000 i början på 90 talet men funkar dom idag? Fyra fem ribbor är kanske inte det hetaste i ventilationsgallers väg men det är något folk är vana vid. Saab kanske skulle ta in mer av sitt så hett marknadsförda flyg dna och slänga in lite som ser ut att komma från flygen, kanske till och med head up?

Jämför man Saab invändigt med Volvo invändigt så har det ju hänt en hel jävla massa med Volvo senaste fem åren som Saab bara ha kört på samma idéer.

Jag har inte kollat så noga på nya 9-5 men jag hoppas att nya ägarna vågar vara lika spejsade med Saab som med Spyker bilarna.

Saab har haft spännande tekniska lösningar, kanske dags att ta tag i det på allvar igen?

Sen att Saab skulle vara först med turbo stämmer sådär, först ut var jänkarna men dom fick inte det att funka, i fungerande produktion så var faktiskt BMW först. Saab och Volvo började utveckla sina turbobilar samtidigt men Saab släppte sina innan enbart för att vara före Volvo, sen att bilarna funkade sådär och att Saab lät kunderna vara testförare för att få fram fungerande teknik nämns inte så ofta. Litet sidospår smile


Jag hoppas på Saab nu och jag hoppas att GM släpper så pass mycket av Saab, inte behåller typ rätt till motorer osv (ni fattar), utan att Saab kan klippa banden med GM och bli ett starkt Europeiskt märke istället för halvdana Atlantbilar (bilar någonstans mellan Amerikanska och Europeiska)

Det står ju "ready for takeoff" i instrumentpanelen när man startar "9-3 tubo x". big_smiletongue

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
kawiZz RMR-Crew
29 januari 2010 · 478 Inlägg

henne_svenne skrev:

sk8ville skrev:
Saab har ju endast haft två modeller dom senaste (väldigt många) åren, 9-3 o 9-5. Och alla har sett nästan exakt likadana ut. Så lite fler olika modeller och att de nya modellerna inte ser ut som en saab gjorde för 20 år sen så kan de nog börja gå bra för dom igen.

Samma tjat varje gång. Skriver upp samma lista som jag har skrivit många gånger:

Volvo s40 = saab 9-3ss
Volvo v50 = saab 9-3sc
Volvo v70 = saab 9-5sc
Volvo s60 = saab 9-5ss
Volvo xc70 = saab 9-3x
Volvo xc90 = saab 9-7
Volvo c70 = saab 9-3 cab

Kvar blir volvo c30, s80 och xc60. Volvo döper ju alla sina modeller till olika så saab har inte mindre modeller bara för att de har mindre namn. Folk verkar ju tro det:rolleyes:

Dom volvo bilarna du räknade upp är det ju iaf skillnad på.
Och jag tror det är det som folk vill ha, dom vill kunna köpa en liten och snål bil, eller en stor kombi, som just volvo har.. osv osv..
Saab gör/gjorde bara stora, törstiga bilar
Och ingen kan klandra GM för ngt, utan GM hade saab redan varit död.
Nu va det inte jag som ramlade in på volvo vs saab, så börja inte ett forumkrig över det nu. min personliga åsikt är att köpa en ny bil innebär bara förluster.

lillrackarn
29 januari 2010 · 130 Inlägg

kawiZz skrev:

henne_svenne skrev:

sk8ville skrev:
Saab har ju endast haft två modeller dom senaste (väldigt många) åren, 9-3 o 9-5. Och alla har sett nästan exakt likadana ut. Så lite fler olika modeller och att de nya modellerna inte ser ut som en saab gjorde för 20 år sen så kan de nog börja gå bra för dom igen.

Samma tjat varje gång. Skriver upp samma lista som jag har skrivit många gånger:

Volvo s40 = saab 9-3ss
Volvo v50 = saab 9-3sc
Volvo v70 = saab 9-5sc
Volvo s60 = saab 9-5ss
Volvo xc70 = saab 9-3x
Volvo xc90 = saab 9-7
Volvo c70 = saab 9-3 cab

Kvar blir volvo c30, s80 och xc60. Volvo döper ju alla sina modeller till olika så saab har inte mindre modeller bara för att de har mindre namn. Folk verkar ju tro det:rolleyes:

Dom volvo bilarna du räknade upp är det ju iaf skillnad på.
Och jag tror det är det som folk vill ha, dom vill kunna köpa en liten och snål bil, eller en stor kombi, som just volvo har.. osv osv..
Saab gör/gjorde bara stora, törstiga bilar
Och ingen kan klandra GM för ngt, utan GM hade saab redan varit död.
Nu va det inte jag som ramlade in på volvo vs saab, så börja inte ett forumkrig över det nu. min personliga åsikt är att köpa en ny bil innebär bara förluster.

Håller med, GM har inte förstört SAAB. SAAB har alltid gått med förlust, trots dom har fått många delar av GM som skulle kostat dom multum att tillverka själva. GM har inte heller tagit deras vinst som många påstår!

sk8ville
29 januari 2010 · 653 Inlägg

henne_svenne skrev:

sk8ville skrev:
Saab har ju endast haft två modeller dom senaste (väldigt många) åren, 9-3 o 9-5. Och alla har sett nästan exakt likadana ut. Så lite fler olika modeller och att de nya modellerna inte ser ut som en saab gjorde för 20 år sen så kan de nog börja gå bra för dom igen.

Samma tjat varje gång. Skriver upp samma lista som jag har skrivit många gånger:

Volvo s40 = saab 9-3ss
Volvo v50 = saab 9-3sc
Volvo v70 = saab 9-5sc
Volvo s60 = saab 9-5ss
Volvo xc70 = saab 9-3x
Volvo xc90 = saab 9-7
Volvo c70 = saab 9-3 cab

Kvar blir volvo c30, s80 och xc60. Volvo döper ju alla sina modeller till olika så saab har inte mindre modeller bara för att de har mindre namn. Folk verkar ju tro det:rolleyes:

De jag menade var att karrosen på 9-3 har nästan sett likadan ut i 20 år och samma sak med 9-5, förutom de allra senaste modellerna.

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
29 januari 2010 · 3 404 Inlägg

Man har varit för sent ut med nya bilar och kvaliten har sjunkit, t.ex. ng9-3cab kom före ng9-3sc vilken väll blev försenad från ett enligt marknaden redan för sent satt datum... Förhoppningsvis blir det bättring på den fronten nu. Släpper man bara ng9-5 med lite intressanta motorer hyfsat omgående och börjar kika än mer på en ny 9-3 och mindre soppasnåla skapelser så tror jag detta kan gå vägen

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang