6720
Sök

DLS CAD1000 1ohm?

1 418 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Hej!
Har ett  DLS CAD1000 slutsteg och vad jag har fattat av manualen så kan jag belasta det ner till ett ohm men bara om jag använder tex 4 st 4 ohms basar/talspolar, har jag fattat det helt fel eller?
manualen http://www.dls.se/econtent/files/40/cad1000swe.pdf

tycker själv att det låter konstigt, läs gärna manualen innan ni svarar..
Senast redigerat av Lindberg88 (4 februari 2010)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

21 761 Inlägg
4 februari 2010
I manualen har man bara tagit några exempel, att man har valt 4 Ohms element i exemplet beror nog på att många basar har just 4 Ohms impedans. smile

Om du exempelvis tar 2 st 2 Ohms basar och kopplar in parallellt så blir det också 1 Ohm totalt, även en bas med dubbla 2 Ohms spolar blir samma sak.

1 418 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
okej tyckte det bara lät konstigt då ingen frisk människa satsar på tex 4 st 4ohms basar bara för att komma ner i 1 ohm per bas tongue

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 februari 2010
4st 4Ohms basar blir inte 1Ohm per bas. wink Däremot så kommer steget att belastas med 1Ohm (om man paralellkopplar basarna) och jo det finns dom som gör så. Ska man ha 4st basar och har ett 1Ohm stabilt steg så är det ju en bra lösning...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
4 februari 2010
ChriZtoffer skrev:
4st 4Ohms basar blir inte 1Ohm per bas. wink Däremot så kommer steget att belastas med 1Ohm (om man paralellkopplar basarna) och jo det finns dom som gör så. Ska man ha 4st basar och har ett 1Ohm stabilt steg så är det ju en bra lösning...

exakt som ja hade i jettan.. 40 basar å 10 steg--wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 februari 2010
Ja där har vi ju ett bra exempel! smile Fast räknas du verkligen som "frisk människa"? wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
4 februari 2010
ChriZtoffer skrev:
Ja där har vi ju ett bra exempel! smile Fast räknas du verkligen som "frisk människa"? wink

de vettefan men de e inget ja lider av..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 466 Inlägg
5 februari 2010
Lindberg88 skrev:
okej tyckte det bara lät konstigt då ingen frisk människa satsar på tex 4 st 4ohms basar bara för att komma ner i 1 ohm per bas tongue

Finns nog många anledningar..
Det tar mycket plats.
Man har inte råd till 4 basar/ köper hellre 2 lite bättre/dyrare.
Steget ger bättre kontroll på 2ohm.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 418 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

exakt som ja hade i jettan.. 40 basar å 10 steg--wink

Jo men du är inte frisk, inge illa menat wink

365 Inlägg
8 februari 2010
Lindberg88 skrev:

Är däremot väldigt vanligt att man har 2 st dubbelspoliga basar med 4-ohmsspolar, med vilka man vid paralellkoppling av spolarna hamnar på 1 ohm med smile

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

Sök