6802
Sök

Trasig bas, vad hände?

498 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
Har en 10 år gammal 15 tums mds bas som sagt upp sig.
Ingen större förlust med andra ord men är lite nyfiken på vad som hänt med den och varför.
Om man rör den för hand lite fram och tillbaka så känns det som att något skrapar emot varandra inne i konan.
Den går fortfarande att spela som vanligt om man bortser från att det låter som att något är löst inuti som slår och skramlar.
Av ren nyfikenhet och okunskap så undrar jag vad som kan ha hänt med den.

Den matas bryggkopplat av ett lika gammalt mds steg som ger 4*90wrms så den lär knappast har fått mer än vad den tålde?

16 197 Inlägg
7 februari 2010
du har bränt talspolen på den. .

"Testar man inte så får man aldrig veta"

498 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
du har bränt talspolen på den. .

Ok men varför kan det hända då?

Edit:
Hittade detta:

Alltså, ett skrapande ljud i talspolegapet betyder i klartext att tråden som är lindad runt bobinen släppt, pga överdriven värmeutveckling.

Vad kommer då värmen ifrån? Jo, eftersom kylningen inte varit tillräcklig. Och vad beror det på då?

Ja finns några varianter,

1. Om man kopplar två spolar ur fas MOT varandra så kommer den ena spolen vilja gå inåt, medans den andra  vill gå utåt. Detta betyder att konen i princip står helt still (beroende på hur mycket skillnad det är mellan spolarna) och det enda som kommer är...värme! All effekt blir värme. Inte så bra.

2. Om du spelar med ett steg som levererar dist, eller klippt signal, så kommer konen under en extremt kort period av cykeln att stå helt still, tex när konen är ute och vänder och skall tillbaks igen mot mitten. Detta ger att du kör på värme utan att det blir nån kylning. Kylningen till talspolen kommer ju när konen rör sig, genom konvektion.

Något med steget?
Har länge haft problem med "generatorvin".
Senast redigerat av enpatte (7 februari 2010)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 februari 2010
Troligen är alternativ två som skett i ditt fall.
Generatorvinet har dock inget med detta att göra, utan det beror mer troligt på bränd signaljord i enheten.....

För min egna del var det tvärtom...för mkt effekt så jags köt talspolen rakt in i polplattan vilket fick spolen att vika sig och klippa av tråden :S
Blir nog så då man blir lite överexalterad då man har 750W RMS att tillgå till en bas som vill ha 250W RMS o 500MAX...... roll

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

498 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
Generatorvinet har dock inget med detta att göra, utan det beror mer troligt på bränd signaljord i enheten.....

För min egna del var det tvärtom...för mkt effekt så jags köt talspolen rakt in i polplattan vilket fick spolen att vika sig och klippa av tråden :S
Blir nog så då man blir lite överexalterad då man har 750W RMS att tillgå till en bas som vill ha 250W RMS o 500MAX...... roll

Hehe.
Skräplådan med bas åker nu på tippen och steget får nog nöja med sig med att driva hatthyllan och dörrarna som det var tänkt från början.
En rejäl genomgång av bilens kablar är också på sin plats eftersom den lider av dålig laddning samt felande jord som ger klickande startmotor ibland.

Ang bränd signaljord så testade jag tidigare när jag jagade felet att jorda yttre delen av kontakten på signalkabeln i stereochassit som jag fick råd om utan resultat.
Vad som däremot halverade vinet var att byta plats på signalkablarna(bas samt hatthylla till steg) och även byta remotekabel till det andra paret?
Har även satt dubbla jordpunkter till steget utan bättring.
Vart inte klok på det så jag la då ner och nöjde mig.
Kan tillägga att vinet bara finns(fanns) i basen.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
7 februari 2010
Har varit med om att den talspole brände fast och delade på sig. En gammal Atomic 12"are med plåtkorg som drevs av ett Kicker ZR1000 slutsteg, föga förvånande att den gav upp wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 februari 2010
enpatte skrev:
Lonefox skrev:

Hehe.
Skräplådan med bas åker nu på tippen och steget får nog nöja med sig med att driva hatthyllan och dörrarna som det var tänkt från början.
En rejäl genomgång av bilens kablar är också på sin plats eftersom den lider av dålig laddning samt felande jord som ger klickande startmotor ibland.

Ang bränd signaljord så testade jag tidigare när jag jagade felet att jorda yttre delen av kontakten på signalkabeln i stereochassit som jag fick råd om utan resultat.
Vad som däremot halverade vinet var att byta plats på signalkablarna(bas samt hatthylla till steg) och även byta remotekabel till det andra paret?

Kan vara så illa att det är i steget signaljordne har bränt med.....det kan ju hända det med.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

498 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
enpatte skrev:
Lonefox skrev:

Hehe.

Kan vara så illa att det är i steget signaljordne har bränt med.....det kan ju hända det med.

Jag har nu rivit ur basen och kopplat in steget på de dubbla 6,5 tums kitt jag har i hatthyllan och ställt in det så gott jag kunnat.
Återstå att se hur det vart med generatorvinet, men det lär ju vara kvar kan jag gissa.

En fråga bara innan vi avslutar:
Vad för sorts baslåda ska jag ha som passar i s4:an.
Den måste spela genom skidluckan, sedanmodellen har en hel plåt mellan baksäte o bagageutrymmet och inga fällbara säten.

Sök