Plåtflex - Bra eller dåligt?

huntelaar DLS
8 februari 2010 · 1 147 Inlägg

Någon som haft en bil i 20-30k kr klassen där dämpningen är bra original?

evilaudio
8 februari 2010 · 16 195 Inlägg

huntelaar skrev:
Någon som haft en bil i 20-30k kr klassen där dämpningen är bra original?

de finns inte.. ALLA bilar börjar skrammla å flexa om man spelar högt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
huntelaar DLS
8 februari 2010 · 1 147 Inlägg

evilaudio skrev:

huntelaar skrev:
Någon som haft en bil i 20-30k kr klassen där dämpningen är bra original?

de finns inte.. ALLA bilar börjar skrammla å flexa om man spelar högt.

Okej, då kommer en följdfråga.

Vet du någon bil som är lättare än andra att dämpa i den prisklassen?

M_icke_
8 februari 2010 · 3 466 Inlägg

huntelaar skrev:
Någon som haft en bil i 20-30k kr klassen där dämpningen är bra original?

Jag skulle vilja påstå att min Saab i 15k klassen är förvånansvärt bra dämpad orginal! Inte alls mycke flex o skrammel när man fixat nummerskylten. Betydligt mindre än vad jag hade väntat mig iaf.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
huntelaar DLS
8 februari 2010 · 1 147 Inlägg

M_icke_ skrev:

huntelaar skrev:
Någon som haft en bil i 20-30k kr klassen där dämpningen är bra original?

Jag skulle vilja påstå att min Saab i 15k klassen är förvånansvärt bra dämpad orginal! Inte alls mycke flex o skrammel när man fixat nummerskylten. Betydligt mindre än vad jag hade väntat mig iaf.

Det är bara evilaudio´s monstersystem ingen bil pallar med wink

Kan tro att saab är rätt hyfsade ändå. Hört en kompis saab av nyare modell, men har man inget att jämföra med så ska man nog inte säga att det är speciellt bra heller.

ExtraKim Team dBAkuten!
8 februari 2010 · 3 263 Inlägg

Bra? Nej!
Kul? Ja!

Det är fan så mycket mer intressant att se en Super Street bil som tävlar i dB Drag än en Extreme bil...


Jag hade hemska missljud i mitt tak innan jag dämpade det, det vek sig och det riktigt "sjöng" i taket när det gick tillbaka till orginalformen.

Det är riktigt intressant att titta på flexande bilar i slowmotion, det ser ut som att det går en våg genom/längs med dörr-rutorna och glaset böjer sig i riktningar som i alla fall jag trodde var omöjliga för glas.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Janneutanb
8 februari 2010 · 7 271 Inlägg

Jag tyckte att min saab var hemsk att dämpa.
Fixade man en grej som lät så började något annat istället...
Höll på att bli tokig av dörrarna, blev fan aldrig tysta.

Fast kan ju bara vara jag som är ovan också.

M_icke_
8 februari 2010 · 3 466 Inlägg

huntelaar skrev:

M_icke_ skrev:

huntelaar skrev:
Någon som haft en bil i 20-30k kr klassen där dämpningen är bra original?

Jag skulle vilja påstå att min Saab i 15k klassen är förvånansvärt bra dämpad orginal! Inte alls mycke flex o skrammel när man fixat nummerskylten. Betydligt mindre än vad jag hade väntat mig iaf.

Det är bara evilaudio´s monstersystem ingen bil pallar med wink

Kan tro att saab är rätt hyfsade ändå. Hört en kompis saab av nyare modell, men har man inget att jämföra med så ska man nog inte säga att det är speciellt bra heller.

Efter -96 är 9000 iaf hyfsat dämpade orginal, hade tidigare en -95:a och med samma grejjer spelade min -97:a 2,9dB högre..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
huntelaar DLS
8 februari 2010 · 1 147 Inlägg

Vad jag hört om db är väl 3 db en fördubbling av ljudstyrkan?

Tänkte ha en golf som vinterbil som man kan glassa runt i. Någon med erfarenhet som dämpat en golf?

ExtraKim Team dBAkuten!
8 februari 2010 · 3 263 Inlägg

Tre dB kräver dubbelt så mycket effekt om det enbart är effekten du ändrar på.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
huntelaar DLS
8 februari 2010 · 1 147 Inlägg

ExtraKim skrev:
Tre dB kräver dubbelt så mycket effekt om det enbart är effekten du ändrar på.

Okej, så jag har missuppfattat det?

Hört på något ställe att 3 db ökning låter dubbelt så högt.
Men har också hört att 10 db krävs för att man verkligen ska höra att det är dubbelt så högt..

Edit: Läste på wikipedia att det är som du skriver. Men att det krävs 10 db för att höras dubbelt så högt.

Senast redigerat av huntelaar (8 februari 2010)

M_icke_
8 februari 2010 · 3 466 Inlägg

huntelaar skrev:

ExtraKim skrev:
Tre dB kräver dubbelt så mycket effekt om det enbart är effekten du ändrar på.

Okej, så jag har missuppfattat det?

Hört på något ställe att 3 db ökning låter dubbelt så högt.
Men har också hört att 10 db krävs för att man verkligen ska höra att det är dubbelt så högt..

Edit: Läste på wikipedia att det är som du skriver. Men att det krävs 10 db för att höras dubbelt så högt.

3dB är dubbelt så högt tryck om man kollar på energin. Men för en människas öron låter 10dB som en dubbling av trycket.

Därför krävs det dubbelt så många basar, steg mm för att dubbla energin. Men detta är enbart i teorin, verkligheten är sällan den samma.

Senast redigerat av M_icke_ (8 februari 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
8 februari 2010 · 1 418 Inlägg

Hatar ljudet av plåt som skallrar. är i samma kategori av hemska ljud som när någon drar naglarna på en svart tavla :S

Tyvärr så skallrar plåten i bagageluckan på mercan lite när man spelar högt men har satt dit lite ljuddämpning men mer ska de bli innan bagageklädseln ska dit.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Mercedes 300CE "Angel of Mercy" (1988)
Cadillac CTS Sport Luxury "Stealth" (2004)
Chevrolet Camaro "Hokka Racing" (1998)
mrfjonsson DäckSprängarLigan
8 februari 2010 · 449 Inlägg

Det är fint detta med ljudfolk. Jag vågar påstå att ingen av OSS ljudbyggare är något jätte snille om man säger så. Det är ju bara att kolla hur dom tog fram nya högtalare förr i tiden, jo dom testade sig fram. Hade det varit ett matte/fysik snille som gjort jobbet hade han räknat på det. Nu har dom datorer som räknar för dom så det är ingen större konst.
Men killen i videon sticker väldigt mycke ut, han har massa ekvationer och sånt som jag inte förstår mig på mest för min dåliga engelska men han låter smart.

Till sist detta med ljudnivå. db-kurvan är stigande, den blir brantare och brantare ju högre talet blir. Det med att ljudnivån är dubbelt så hög vid 3dB ökning är till viss del sant. Någon stans på skalan är det så. Jag vet att ökningen från 100 till 110 är en fördubbling av ljudnivån.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
M_icke_
9 februari 2010 · 3 466 Inlägg

mrfjonsson skrev:
Det är fint detta med ljudfolk. Jag vågar påstå att ingen av OSS ljudbyggare är något jätte snille om man säger så. Det är ju bara att kolla hur dom tog fram nya högtalare förr i tiden, jo dom testade sig fram. Hade det varit ett matte/fysik snille som gjort jobbet hade han räknat på det. Nu har dom datorer som räknar för dom så det är ingen större konst.
Men killen i videon sticker väldigt mycke ut, han har massa ekvationer och sånt som jag inte förstår mig på mest för min dåliga engelska men han låter smart.

Till sist detta med ljudnivå. db-kurvan är stigande, den blir brantare och brantare ju högre talet blir. Det med att ljudnivån är dubbelt så hög vid 3dB ökning är till viss del sant. Någon stans på skalan är det så. Jag vet att ökningen från 100 till 110 är en fördubbling av ljudnivån.

Menar du att alla ljudbyggare är outbildade idioter som bara höftar ihop saker?!

Och lite grundläggande fysik:
dB-skalan är logaritmisk, det betyder att 3 dB är en fördubbling av ljudtrycket om man ser till energin.
Tar du ex vis 140 sedan ökar till 143 så har du dubblat energin eller "trycket", ökar du sedan till 146 har du 4dubblat mot de ursprungliga 140, fortsätter du sedan blir det 16ggr, 32ggr, 64ggr, 138ggr och nu är vi bara uppe på 161dB
Skillnaden mellan 160db och 163db är fortfarande bara en fördubbling!

10dB är vad man med örat uppfattar som en fördubbling av ljudNIVÅN lägg märke till skillnaden mot ljudTRYCK.

Senast redigerat av M_icke_ (9 februari 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Lonefox Bad music kills good sound
9 februari 2010 · 7 241 Inlägg

ExtraKim skrev:
Bra? Nej!
Kul? Ja!

Det är fan så mycket mer intressant att se en Super Street bil som tävlar i dB Drag än en Extreme bil...


Jag hade hemska missljud i mitt tak innan jag dämpade det, det vek sig och det riktigt "sjöng" i taket när det gick tillbaka till orginalformen.

Det är riktigt intressant att titta på flexande bilar i slowmotion, det ser ut som att det går en våg genom/längs med dörr-rutorna och glaset böjer sig i riktningar som i alla fall jag trodde var omöjliga för glas.

Tycker personligen att extrembilar är roligare då jag vet vilket arbete det ligger bakom dem.
Men det är ju iofs en helt annan sak eller sida av myntet om man vill säga så smile

Nu påstår jag INTE att det är lite arbete bakom SS-bilarna...men det är MER bakom X-bilarna....vilket du själv vet wink

Ang. att det ser ut som en våg........erhm Kim det ÄR en våg som skapas pga ljudvågorna wink
Vågor skapas av vågor......enkelt utryckt.
Imponerande att se rutor svänga såpass mkt utan att ge sig ja.....men det har mer med glaskonstruktionen att göra än stereobygget, en helt annan teknisk aspekt mao.
Nej.......lägger ner just detta då vi kan vända och vrida på vad som gör olika saker intressant eftersom det finns lika mkt åsikter som människor smile


Softis skrev:

Lonefox skrev:

M_icke_ skrev:
Men ni måste hålla med om att det häftigaste som finns är en volvo 744 med skramlande nummerplåt! big_smile

Nej......jag tycker det är häftigare med tex. en Renault R4 som man bara hör lite lätt "Brrrrr" ifrån när den spelar 170+db wink Och NEJ det är INTE plåtvibrationer man hör.... big_smile

Vad är det som "Brrr" då? big_smile

Min skylt vibrerar inget btw roll

Bas? roll
Basen har ju en benägenhet att vandra LÅNGT rent ljudmässigt.....hur tror du att elefanter och valar som exempel kan kommunicera över flera km avstånd utan ngn teknik som tex vi använder oss av? wink

Så även i en extrembil så märker man av basen även på utsidan.
Men vad jag menar är att jag finner det MER imponerande att en extrembil låter MINDRE på utsidan vid 170+db än vad showbilen på andra sidan låter med runt 140db big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ExtraKim Team dBAkuten!
9 februari 2010 · 3 263 Inlägg

Lonefox skrev:
Tycker personligen att extrembilar är roligare då jag vet vilket arbete det ligger bakom dem.
Men det är ju iofs en helt annan sak eller sida av myntet om man vill säga så smile

Nu påstår jag INTE att det är lite arbete bakom SS-bilarna...men det är MER bakom X-bilarna....vilket du själv vet wink

Ang. att det ser ut som en våg........erhm Kim det ÄR en våg som skapas pga ljudvågorna wink
Vågor skapas av vågor......enkelt utryckt.
Imponerande att se rutor svänga såpass mkt utan att ge sig ja.....men det har mer med glaskonstruktionen att göra än stereobygget, en helt annan teknisk aspekt mao.
Nej.......lägger ner just detta då vi kan vända och vrida på vad som gör olika saker intressant eftersom det finns lika mkt åsikter som människor smile

Jag tycker att Ex-bilar är roligare, men i lane:en så är SS-bilarna roligare att titta på, men Bass Race bilarna är roligast wink
I "riktiga" EX & SS bilar är det SJUKT mycket jobb som är nerlagt, gränsen till idioti är passerad efter att bilen är halv-vägs klar roll

Ja jag vet att det är en våg, men du ser det inte med blotta ögat hur dörren/rutan verkligen vrider sig och i vilka riktningar om du inte kollar i slowmotion.

Mitt mål för 2010 är att jag ska få motivation att motverka stora delar av det flex som jag har i min bil, dock så är jag tveksamt till att min framruta tål att stå emot särskillt mycket högre tryck i kupén. Vi får väl se om man måste göra något liknande som Björn gjorde i Fiaten.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Frippe_L Gladen Audio
9 februari 2010 · 2 388 Inlägg

ExtraKim skrev:

Lonefox skrev:
Tycker personligen att extrembilar är roligare då jag vet vilket arbete det ligger bakom dem.
Men det är ju iofs en helt annan sak eller sida av myntet om man vill säga så smile

Nu påstår jag INTE att det är lite arbete bakom SS-bilarna...men det är MER bakom X-bilarna....vilket du själv vet wink

Ang. att det ser ut som en våg........erhm Kim det ÄR en våg som skapas pga ljudvågorna wink
Vågor skapas av vågor......enkelt utryckt.
Imponerande att se rutor svänga såpass mkt utan att ge sig ja.....men det har mer med glaskonstruktionen att göra än stereobygget, en helt annan teknisk aspekt mao.
Nej.......lägger ner just detta då vi kan vända och vrida på vad som gör olika saker intressant eftersom det finns lika mkt åsikter som människor smile

Jag tycker att Ex-bilar är roligare, men i lane:en så är SS-bilarna roligare att titta på, men Bass Race bilarna är roligast wink
I "riktiga" EX & SS bilar är det SJUKT mycket jobb som är nerlagt, gränsen till idioti är passerad efter att bilen är halv-vägs klar roll

Ja jag vet att det är en våg, men du ser det inte med blotta ögat hur dörren/rutan verkligen vrider sig och i vilka riktningar om du inte kollar i slowmotion.

Mitt mål för 2010 är att jag ska få motivation att motverka stora delar av det flex som jag har i min bil, dock så är jag tveksamt till att min framruta tål att stå emot särskillt mycket högre tryck i kupén. Vi får väl se om man måste göra något liknande som Björn gjorde i Fiaten.

Ja 169-170db i en SS bil kräver "en del arbete" dem med. han Peter Augustijnen spelar väl därikring med sin Seat terra?
vet inte hur många steg han har men jag gissar på 12 eller 24st Cactus monoblock?
http://i975.photobucket.com/albums/ae235/Frippe_L/db-pics/42786b3.jpg

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Frissan
9 februari 2010 · 4 693 Inlägg

ExtraKim skrev:

Lonefox skrev:
Tycker personligen att extrembilar är roligare då jag vet vilket arbete det ligger bakom dem.
Men det är ju iofs en helt annan sak eller sida av myntet om man vill säga så smile

Nu påstår jag INTE att det är lite arbete bakom SS-bilarna...men det är MER bakom X-bilarna....vilket du själv vet wink

Ang. att det ser ut som en våg........erhm Kim det ÄR en våg som skapas pga ljudvågorna wink
Vågor skapas av vågor......enkelt utryckt.
Imponerande att se rutor svänga såpass mkt utan att ge sig ja.....men det har mer med glaskonstruktionen att göra än stereobygget, en helt annan teknisk aspekt mao.
Nej.......lägger ner just detta då vi kan vända och vrida på vad som gör olika saker intressant eftersom det finns lika mkt åsikter som människor smile

Jag tycker att Ex-bilar är roligare, men i lane:en så är SS-bilarna roligare att titta på, men Bass Race bilarna är roligast wink
I "riktiga" EX & SS bilar är det SJUKT mycket jobb som är nerlagt, gränsen till idioti är passerad efter att bilen är halv-vägs klar roll

Ja jag vet att det är en våg, men du ser det inte med blotta ögat hur dörren/rutan verkligen vrider sig och i vilka riktningar om du inte kollar i slowmotion.

Mitt mål för 2010 är att jag ska få motivation att motverka stora delar av det flex som jag har i min bil, dock så är jag tveksamt till att min framruta tål att stå emot särskillt mycket högre tryck i kupén. Vi får väl se om man måste göra något liknande som Björn gjorde i Fiaten.

Plattjärn eller? Verkar vara många som kör med det så det borde funka bra. Sen om besiktningen godkänner det är en annan historia.

Sen det där med X-bilarna.... Visst är det otroligt mycket jobb med att göra dom stumma. Men om dom inte skulle ha gjort det så hade dom gått sönder. Men av vilken anledning dom gör det är antagligen för db wink

Booyakasha!
ExtraKim Team dBAkuten!
9 februari 2010 · 3 263 Inlägg

Nej Björn hade en invändig rutram med plexiglas i.

Anledningen till att man vill ha en stum bil är att allt som vibrerar "stjäl" energi som i annat fall hade varit ljudtryck.  Flex/vibrationer innebär mindre tryck vilket i sin tur innebär mindre dB.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang