7213
Sök

Får inte högtalarna att spela.

7 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
Tjena. Höll på att koppla in mina nya GAS alpha 52x högtalare, och efter att ha kopplat in den nya stereon tilsm. med endast 2 högtalare ( ej diskanterna än) så tänkte ja testa ljudet.

stereon spela felfritt och även dom gamla högtalarna som satt i, men inte dom nya?

delningsfiltret och diskanten kopplas väl efter högtalarna,så det borde väl gå att bara köra högtalarna för att testa?

skulle gärna behövs hjälp hjälp här, då detta är första gången man kopplar i en bil.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 februari 2010
Du menar att när du kopplar tillbaks originalhögtalarna så låter det från dom, men inte från dom nya?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 187 Inlägg
8 februari 2010
Majlund skrev:
Tjena. Höll på att koppla in mina nya GAS alpha 52x högtalare, och efter att ha kopplat in den nya stereon tilsm. med endast 2 högtalare ( ej diskanterna än) så tänkte ja testa ljudet.

stereon spela felfritt och även dom gamla högtalarna som satt i, men inte dom nya?

delningsfiltret och diskanten kopplas väl efter högtalarna,så det borde väl gå att bara köra högtalarna för att testa?

skulle gärna behövs hjälp hjälp här, då detta är första gången man kopplar i en bil.

ja delningsfilter är inget måste, händer det någonting i högtalarna? om du sätter tillbaka de gamla funkar det då?

7 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
löste sig smile visade sig att det var fel på min aux sladd.
Däremot så skulle jag vilja fråga hur jag ska koppla delningsfilterna tilsm med diskanterna? det fanns diskanter monterade innan (bmw 530i ) som jag tog den. Kan jag koppla på diskanten direkt på kontakten där eller måste jag koppla på delningsfiltret för att därefter koppla på diskanten?

ledsen för alla frågor men är rätt grön, och "manualen" som bestod av ett a4 gav inte särskilt mycket.

3 187 Inlägg
8 februari 2010
Majlund skrev:
löste sig smile visade sig att det var fel på min aux sladd.
Däremot så skulle jag vilja fråga hur jag ska koppla delningsfilterna tilsm med diskanterna? det fanns diskanter monterade innan (bmw 530i ) som jag tog den. Kan jag koppla på diskanten direkt på kontakten där eller måste jag koppla på delningsfiltret för att därefter koppla på diskanten?

ledsen för alla frågor men är rätt grön, och "manualen" som bestod av ett a4 gav inte särskilt mycket.

nej satt det diskanter där så är det bara att sätta dit dina nya diskanter:) då sitter det någon form av ett delningsfilter redan där:)

7 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
men är det inte viktigt att delningsfiltret delar i samma frekvens som högtalarna är gjorda för? yikes

3 466 Inlägg
8 februari 2010
big-jepp skrev:
Majlund skrev:

ja delningsfilter är inget måste, händer det någonting i högtalarna? om du sätter tillbaka de gamla funkar det då?

Så man måste inte ha delningsfilter till diskanterna?!
Någon form av filter MÅSTE du ha för att inte förstöra diskanterna.

Du ska självklart använda delningsfiltret som kom med högtalarna då det är gjort för att dela rätt till just dom högtalarna.

På de flesta delningsfilter brukar finnas en ingång där du kopplar sladden från förstärkaren(stereo/slutsteg) och 2 par utgångar, ett par till midbasen och ett par till diskanten.

Tror att Evilaudio kan ha koll på detta då han sysslar med GAS.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 187 Inlägg
9 februari 2010
M_icke_ skrev:
big-jepp skrev:
Majlund skrev:

Så man måste inte ha delningsfilter till diskanterna?!
Någon form av filter MÅSTE du ha för att inte förstöra diskanterna.

Du ska självklart använda delningsfiltret som kom med högtalarna då det är gjort för att dela rätt till just dom högtalarna.

På de flesta delningsfilter brukar finnas en ingång där du kopplar sladden från förstärkaren(stereo/slutsteg) och 2 par utgångar, ett par till midbasen och ett par till diskanten.

Tror att Evilaudio kan ha koll på detta då han sysslar med GAS.

du måste ju inte ha ett par delningsfilter till ett par 5,25? men du måste ha det till diskanter, eftersom han redan har haft diskanter så har han ju redan någon form av ett delningsfilter i bilen.. annars hade han sprängt dom gamla direkt..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 februari 2010
Fast ofta när det gäller originaldiskanter så utgörs "filtret" av en kondensator som sitter monterad på diskanten. Så koppla in filtret som följde med kittet så blir det rätt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

251 Inlägg
9 februari 2010
ChriZtoffer skrev:
Fast ofta när det gäller originaldiskanter så utgörs "filtret" av en kondensator som sitter monterad på diskanten. Så koppla in filtret som följde med kittet så blir det rätt.

Typiskt orginalsystem!! tongue
Var så i min Audi med, satt en liten konding monterad på diskanten så när man monterade bort diskanten så var ju även "filtret" borta... Kul att koppla in en ny diskant då UTAN filter!!! sad

Du ska använda det medföljande filtret. Det filtrerar inte bara bort lågfrekvent ljud från diskanten, det tar även bort högfrekvent ljud till 5.25árn....
I slutändan så resulterar det i att du får bättre ljud mot att inte använda det medföljande filtret!

/TigGr.

7 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
kollade precis, och delningsfiltret sitter monterat på de gamla diskanterna! smile nu löste sig allt. tack för alla tips!

Sök