2583
Sök

Volvo 850 T5 -94 automat

176 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
hej, min 850 började gå ojämnt mot slutet av sommaren och vinterförvaringen, ibland varvade den jättemkt innan den växlade ibland alldeles för lite, har fått tips om att det kan vara sportknappen som spökar och att den inte vet vilket läge den ska vara i, isf hur kan man kika det eller om ni har några andra tips?.
stänger jag av bilen och låter den vara av i typ 2 sec och startar den igen så går det normalt ibland.det är en växelåde lampa som lyser på panelen då problemet uppstår.

133 Inlägg
9 februari 2010
Kolla felkoder.

Lund-gren
9 februari 2010
precis som fagerlund säger... ifall uppåtpilen lyser (utan att du har i "w"läget, växel 2 eller växel 3) på instrumentbrädan så har du felkoder lagrade

133 Inlägg
9 februari 2010
Lund-gren skrev:
precis som fagerlund säger... ifall uppåtpilen lyser (utan att du har i "w"läget, växel 2 eller växel 3) på instrumentbrädan så har du felkoder lagrade

Fick en liten flashback nu, är det inte så att pilen ska blinka om det är nått fel?? hmm

Edit; Blinkar lampan så går väl lådan in i Limp Home läge o låser lådan i 3ans (?) växel o slirar nått fruktansvärt om man försöker gasa på.
Senast redigerat av fagerlund (9 februari 2010)

176 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
joo den blinkar har jag för mej! tänkte när jag ska fram med den till sommarn ska den lagas, så det var ett tag sen jag körde den nu.

133 Inlägg
9 februari 2010
Ok, men om du har möjlighet så kolla felkoder redan nu. Går ju att göra själv, helt gratis!

176 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
den står en bit bort då den är avställd men det var nå krux med dom där felkoderna kommer jag ihåg, en gång då jag kollade hade den typ 4-5 st, knacksensor osv, sen nån vecka senare tänkte jag ta tag i det och då var alla felkoder borta. jag har 2 st styrboxar, en trim och en orginal, tror ni det kan ha med det att göra?dock är det med trimboxen den får mindre problem av ngn anledning:S

Lund-gren
9 februari 2010
fagerlund skrev:
Lund-gren skrev:

Fick en liten flashback nu, är det inte så att pilen ska blinka om det är nått fel?? hmm

Edit; Blinkar lampan så går väl lådan in i Limp Home läge o låser lådan i 3ans (?) växel o slirar nått fruktansvärt om man försöker gasa på.

hmm jo de stämmer de du säger, pilen blinkar och den låser på 3ans växel ifall de är något problem smile men ifall den går in i "halta hem" -läget så skulle ja inte köra mer med bilen förns koderna är kollade och nollade. För känns som de sliter rätt friskt på lådan ifall man kör i lägre hastigheter eller typ stadskörning

176 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
men alltså då den fastnar i halta hem eller vad det heter fastanar den i 3an direkt då? för jag hörd den växla men den gör det i olika varvtal.

133 Inlägg
9 februari 2010
Ja den fastnar nog direkt i 3ans växel. Har råkat ut för det själv en gång med min 850, va ingen höjdare.
Är nog inte det som är ditt problem med tanke på det du skriver att den faktiskt fortsätter att växla.
Vet att jag tjatar men om du kan kolla felkoder (om det nu finns några på lådan) så kan jag nog hjälpa dig att förhoppningsvis lösa problemet, sitter här med Volvos servicehandbok på just automatlådorna. Där står det mer utförligt om varje felkod.

176 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
jag ska mest troligt till bilen till helgen då kan jag kika upp det, den är några mil bort nämnligen, började bli orolig om nåt i lådan har rasat så det skulle bli svindyrt!

724 Inlägg
9 februari 2010
lukta/kolla på v-olja, kan ju va så att den är bränd. om du har tur så kan en sköljning av lådan hjälpa men som sagt kolla fel koderna kan ju va en givare bara men i värsta fall så blir det nog låd bytte. hur långt har lådan gått, oljan bytt??

176 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
okej, bilen har rullat 34000 och oljan i lådan böts nångång förra året! usch vill ha manuell egentligen !yikes

724 Inlägg
9 februari 2010
ja om lådan har rullat 34000mil så kan den va på sista visan men det behöver inte vara så. men kolla olja som sagt.

Lund-gren
9 februari 2010
and3r5son skrev:
men alltså då den fastnar i halta hem eller vad det heter fastanar den i 3an direkt då? för jag hörd den växla men den gör det i olika varvtal.

nja att den fastnar på 3an är väll en säkerhet för växellådan då något är fel och att den går in i limphome eller haltahem beror väll på att något är fel i motorn. Så de är väll olika säkerhetsåtaganden egentligen, någon får gärna bekräfta eller dementera de jag skrev? smile

men nej den behöver inte låsa på 3an bara för att finns koder lagrade MEN den kan göra de

hmm du skrev att de började mot slutet av sommaren mot vinterförvaringen... de är inte så att de började när de var runt nollgradigt då? Kan hända mycket roligt och konstiga saker med bilar då vet jag av erfarenhet tongue Min automatare fick koden "fel i utväxling" när första nattfrosten varit i höstas, nollade koden och den kom inte tillbaka förns nästa frost var.... men sen när de bara hållit sig på minussidan eller plussidan har de inte varit några som helst problem

176 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
hmm det kan stämma att det var mot minus sidan då jag ställde av den, men lampan börjar blinka efter några minuter (lugn körning) sen startar jag om å då är den normal!

362 Inlägg
9 februari 2010
Lampan kan blinka utan att den går in i limp home-läge.

28 Inlägg
15 februari 2010
Min lampa börjar också blinka ibland men går inte in i Limp Home läget jo har gjort så en gång men sen när oljan vart varm rätta de till sig. Men den gör de enbart när de är runt 15- men vet själv att oljan ska bytas. Är roligt med minus och elektronik å olja tongue Fick även felkoder då på växelgivaren då.

Sök