Mitt mål är att äga Sveriges Snabbaste Supra Mkiv N/A " Naturally Aspirated"

Janneutanb
21 augusti 2010 · 7 272 Inlägg

Sauce skrev:
Saxade från din pres lee.. måste bara fråga om detta är ett skämt eller något du faktiskt tror på?

"siktar på en hög 8 eller låg 9sek när bilen är klarbyggd"

Måste ju mena på 201m...
Hoppas jag.

Ohscar
21 augusti 2010 · 356 Inlägg

låg nia på 201mm måste väl vara orginal prestanda typ?

BMW 2002 "Grupp B Turbo - Dolores VII" (1973)
Janneutanb
21 augusti 2010 · 7 272 Inlägg

Sauce skrev:
låg nia på 201mm måste väl vara orginal prestanda typ?

Står ju precis ovanför det att den gör 9.84 nu smile

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
27 augusti 2010 · 1 123 Inlägg

Brains skrev:

Sauce skrev:
låg nia på 201mm måste väl vara orginal prestanda typ?

Står ju precis ovanför det att den gör 9.84 nu smile

jag vet tyvärr inte vad orginal supra na gör 201m
men då får jag sikta på en sjua då
det ska bli intressant vad jag kan göra för tid nästa sommar
bilder på bygget kommer snart

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Ohscar
27 augusti 2010 · 356 Inlägg

_lee_jr skrev:

Brains skrev:

Sauce skrev:
låg nia på 201mm måste väl vara orginal prestanda typ?

Står ju precis ovanför det att den gör 9.84 nu smile

jag vet tyvärr inte vad orginal supra na gör 201m
men då får jag sikta på en sjua då
det ska bli intressant vad jag kan göra för tid nästa sommar
bilder på bygget kommer snart

"då får jag sikta på en sjua"
Alltså Lee.. du kan väl inte bara häva ur dig vad som hälst?
Vad krävs för att din bil som väger 1300kg? mer? ska göra 201m på 7sek? har du ens någon aning om det?

BMW 2002 "Grupp B Turbo - Dolores VII" (1973)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
27 augusti 2010 · 1 123 Inlägg

Sauce skrev:

_lee_jr skrev:

Brains skrev:

Står ju precis ovanför det att den gör 9.84 nu smile

jag vet tyvärr inte vad orginal supra na gör 201m
men då får jag sikta på en sjua då
det ska bli intressant vad jag kan göra för tid nästa sommar
bilder på bygget kommer snart

"då får jag sikta på en sjua"
Alltså Lee.. du kan väl inte bara häva ur dig vad som hälst?
Vad krävs för att din bil som väger 1300kg? mer? ska göra 201m på 7sek? har du ens någon aning om det?

vikten är minsta beskymmer...
kommer att inte ha mkt vikt kvar av bilen nu i vinter.(kommer att väga långt under 1300kg)
motorn e nere i backen just nu o ska iväg skickas till en firma som bygga om den
har fått offert vad de kostar för att passera 300hk
så jag vet ungerfär

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
almqvist__89
27 augusti 2010 · 1 140 Inlägg

du lär ju behöva mycket mer än 300hk för att få "sveriges snabbaste supra"...

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
Ohscar
27 augusti 2010 · 356 Inlägg

_lee_jr skrev:

Sauce skrev:

_lee_jr skrev:

jag vet tyvärr inte vad orginal supra na gör 201m
men då får jag sikta på en sjua då
det ska bli intressant vad jag kan göra för tid nästa sommar
bilder på bygget kommer snart

"då får jag sikta på en sjua"
Alltså Lee.. du kan väl inte bara häva ur dig vad som hälst?
Vad krävs för att din bil som väger 1300kg? mer? ska göra 201m på 7sek? har du ens någon aning om det?

vikten är minsta beskymmer...
kommer att inte ha mkt vikt kvar av bilen nu i vinter.(kommer att väga långt under 1300kg)
motorn e nere i backen just nu o ska iväg skickas till en firma som bygga om den
har fått offert vad de kostar för att passera 300hk
så jag vet ungerfär

Vikten är väl alltid av största betydelse när det gäller acceleration, handlar väl nästan oavkortat om antal hk / kg ?

en hög 7s på 201m borde resultera i ungefär 11,5s på 402m är det verkligen något du tror att du kommer klara? en låg sjua vågar jag inte ens fundera på...

Och detta på 300-350hk och en bil som väger 1200kg?

BMW 2002 "Grupp B Turbo - Dolores VII" (1973)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
27 augusti 2010 · 1 123 Inlägg

almqvist__89 skrev:
du lär ju behöva mycket mer än 300hk för att få "sveriges snabbaste supra"...

vet du nån annan supra mkiv na är snabb?
det är så svårt och se hur många supra na i sverige det finns som är vässade
vet du nån som har en vässad supra na?

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
27 augusti 2010 · 1 123 Inlägg

Sauce skrev:

_lee_jr skrev:

Sauce skrev:

"då får jag sikta på en sjua"
Alltså Lee.. du kan väl inte bara häva ur dig vad som hälst?
Vad krävs för att din bil som väger 1300kg? mer? ska göra 201m på 7sek? har du ens någon aning om det?

vikten är minsta beskymmer...
kommer att inte ha mkt vikt kvar av bilen nu i vinter.(kommer att väga långt under 1300kg)
motorn e nere i backen just nu o ska iväg skickas till en firma som bygga om den
har fått offert vad de kostar för att passera 300hk
så jag vet ungerfär

Vikten är väl alltid av största betydelse när det gäller acceleration, handlar väl nästan oavkortat om antal hk / kg ?

en hög 7s på 201m borde resultera i ungefär 11,5s på 402m är det verkligen något du tror att du kommer klara? en låg sjua vågar jag inte ens fundera på...

Och detta på 300-350hk och en bil som väger 1200kg?

tack för informationen
jag sikta på en 12sek på 402m
vad kan det går på 201m?
jag tror att 8sek på 201m och 12sec på 402m är nog inte en omöjlighet
det är som sagt ska bli intressant och se när mitt bygge är klar till nästa sommar

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
almqvist__89
27 augusti 2010 · 1 140 Inlägg

såg inte att det va utan turbo smile Lycka till !

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
sirmiro Double-Unicorn Rider
27 augusti 2010 · 2 486 Inlägg

Det är lätt att säga att saker inte går.
Jag minns hur en gigantisk supraprofil sa till en person att det inte gick att åka 10or med en supra för under 200k inkl inköp. Personen han talade med lyckades och har en mycket välkänd bil idag...

Så varför skulle detta vara så galet? Varför är det så dumt?
500hk+ i en supra med singelturbo gör den svårare att köra fort runt en bana, eller i trafiken för den delen. Absolut inte omöjlig att köra, men svårare. Ska man bruka en bil kan det vara skönt att inte ha turbokicken, något som redan BPU har.

Att Lee siktar på att köra rakt fram är dock något jag ställer mig mer kritisk till. Med den effekt det siktas på och suprans väghållning skulle jag rekommendera bankörning.
Kanske titta mot att kunna köra "Modsport 2"? ( http://www.spvm.se/index.php?page=modsport ) Räknar vi grovt på 1300kg och 350hk ger det 3.7kg/hk (inga omöjliga siffror) så skulle det gå att slåss bra i den klassen.

Ingen japansk bil är byggd för att vara supersnabb rakt fram, där finns jänkarna. Japanerna har kurviga vägar precis som sverige... wink

Larschon Beslutsångest.
27 augusti 2010 · 322 Inlägg

Bara jag som tycker att han ska få bygga klart och dra några repor innan folk klankar som fasen?

Ohscar
27 augusti 2010 · 356 Inlägg

bankörning med en välbyggd sugmotor är ruskigt bra koncept

BMW 2002 "Grupp B Turbo - Dolores VII" (1973)
NOOX
27 augusti 2010 · 873 Inlägg

instämmer med föregående talare , sikta på mer bana än stripp . du kommer få mycket mer glädje med en sug supra på banan än vad du kommer ha på strippen , även om det är kul om du hittar låga siffror .

mitt nissan 200sx projekttråd www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=177432
BMW E46 touring "Blåbär" (2005)
supraturbo gött med mos pajjka
27 november 2010 · 181 Inlägg

det kommer garanterat bli bra, iaf för dig det e ju du som skall bruka bilen och du som sätter dina egna mål,
sedan oavsett om du knäcker din 8:a så du kommer säkert flina och ha det lika kul som ett barn på en bob i nysnö med snoret rinnandes när du bränner runt i sommar,

själv har jag byggt/bygger  för både bana och lite stripp och har även rätt bra med mos "och mer skall det bli" jag har som ett litet sid mål att ev bromsa 1000hk ur 2 liter men vi får se,

viktigaste e ju att man blir nöjd själv,sedan att man delar av sig av sitt bygge och funderingar e ju ngt man gör för att andra skall ha ngt att läsa samt kanske ge andra lite ideér om ett liknande bygge samt lite creeds till sitt eget oavsett kvalite på bygge.

Sedan skiter "iaf jag" totalt i vad fan folk tycker om att jag kanske har för mkt effekt för bana och det vore bättre med si och så osv för att vara optimalt men jag e inget proffs utan en glad anatör med en dyr hobby men  jag e nöjd och har skitkul på alla träffar jag åker på och får träffa likasinnade stollar som en annan  smile

lycka till //M

Senast redigerat av supraturbo (27 november 2010)

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
Etingelholm
1 december 2010 · 979 Inlägg

Jag tycker iaf att detta är fett som fan, kan man trimma gamla volvos m.m så visst fan kan de bli kul med en supra utan snurra smile som många sagt innan, det kommer kosta skjortan, en annan bil vore bättre val kanske?! Men i vilket fall så är detta grymt, lyckas du får bra fjutt i maskinen så säger jag bara grattis till dig !! och som khracing sagt, du tjänar duktigt på att banta ner bilen ! ja säger bara lycka till och hoppas detta funkar för dig=)

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
kevlar_soul
1 december 2010 ·

Hur ska du få ner vikten så mycket?

sirmiro Double-Unicorn Rider
1 december 2010 · 2 486 Inlägg

Efter att ha räknat lite så behöver det inte bli så dyrt som alla säger. smile
Och om vi leker med tanken att det går att få ur 400hk ur motorn (3liter, 4ventiler per cylinder - så det bör ej vara några större problem om vi ser vad rallyfolket tar ur sugmotorer) - redan i det läget kommer denna bil vara riktigt vass.

Vi får väl se till sommaren. smile

sirmiro Double-Unicorn Rider
1 december 2010 · 2 486 Inlägg

M_Broberg skrev:

sirmiro skrev:
Efter att ha räknat lite så behöver det inte bli så dyrt som alla säger. smile
Och om vi leker med tanken att det går att få ur 400hk ur motorn (3liter, 4ventiler per cylinder - så det bör ej vara några större problem om vi ser vad rallyfolket tar ur sugmotorer) - redan i det läget kommer denna bil vara riktigt vass.

Vi får väl se till sommaren. smile

Billigt
Mycket effekt
Hållbarhet


Du kan i 99% av fallen bara få 2 av dessa.

Det en person ser som billigt kan vara väldigt dyrt för en annan. Jag skrev att det inte behöver bli så dyrt som alla säger - men det beror ju på var man lämnar motorn...
Om man lämnar den till en firma som sedan lämnar bort den igen så blir det ju ett påslag för varje person som tar i den. Tar man bort mellanhänderna så blir priset vettigare för exakt samma sak.

Det är som att den olja VW tar en bit över 100kr för kostar 30kr i inköp.

Så priset styr ingenting - det är VAD man gör med det och HUR man handlar det som spelar roll.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang