Lacken bubblar efter 1,5år! kan man klaga på lackeraren?

Honke_86 Härnösand
14 februari 2010 · 191 Inlägg

tänkte höra vad ni säger! lämna in min vinge på lacknig september 2008 & nu för en vecka sen såg jag att lacken där dom lacka har börja bubbla upp.Man måste väl kunna åka dit och klaga på dom eller hur? har kvar kvitto sen dom gjorde det! lacken ska väl hålla i flera år fram över tycker man ju. dom måste ju gjort nå fusk jobb...eller?

Mvh/Håkan

Allt med Motor är roligt :)
Toyota Supra TT "Twinturbo Bpu" (1997)
JonR
14 februari 2010 · 3 259 Inlägg

Vore kalas om du kunde ta en tydlig bild på det så kanske man kan lista ut vad som har gjort att det börjat bubbla!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Hamilton
14 februari 2010 · 8 864 Inlägg

Har firman även gjort grundjobbet så går det att reklamera har du däremot gjort grundjobbet själv så är det tyvärr inget att göra åt saken.

Fotograf på tierpidag.se
camaro67 Meister
14 februari 2010 · 6 763 Inlägg

Gå tillbaks. Vet att när farfar lackade sin caddy hade det varit fel på grundfärgen så den släppte. Så gå tillbaks och för de är nog inte omöjliga att göra rätt för sig om de nu är deras fel

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
TS_quattro fyrkrafsare
14 februari 2010 · 1 443 Inlägg

det finns ingen vara eller tjänst som har mer än ett års garanti om du inte på förhand kommit överens om något annat med den du köpte varan eller tjänsten av, finns det inget annat skrivet så har du bara första året på dig, tyvärr...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Honke_86 Härnösand
15 februari 2010 · 191 Inlägg

får prata med dom efter jobbet!

jag har inte gjort nåt! lämna bara in den så dom fick göra allt jobb. Men ska knäppa kort idag då det blir ljust ute smile

Allt med Motor är roligt :)
Toyota Supra TT "Twinturbo Bpu" (1997)
kolvas
15 februari 2010 · 4 001 Inlägg

TS_quattro skrev:
det finns ingen vara eller tjänst som har mer än ett års garanti om du inte på förhand kommit överens om något annat med den du köpte varan eller tjänsten av, finns det inget annat skrivet så har du bara första året på dig, tyvärr...

Fel, du har 3 års garanti men efter 1 år så ligger det på konsumenten att bevisa att felet varit ursprungligt.

Sen är det i detta fallet kanske lite speciellt då det inom många olika områden särskiljs på garanti för vara/produkt emot utfört arbete.
Vi lämnar idag i vissa fall 5 års garanti på varor och 10 år på utfört arbete.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
matteeee Ingen himmel är så blå som min
15 februari 2010 · 2 972 Inlägg

kolvas skrev:

TS_quattro skrev:
det finns ingen vara eller tjänst som har mer än ett års garanti om du inte på förhand kommit överens om något annat med den du köpte varan eller tjänsten av, finns det inget annat skrivet så har du bara första året på dig, tyvärr...

Fel, du har 3 års garanti men efter 1 år så ligger det på konsumenten att bevisa att felet varit ursprungligt.

Sen är det i detta fallet kanske lite speciellt då det inom många olika områden särskiljs på garanti för vara/produkt emot utfört arbete.
Vi lämnar idag i vissa fall 5 års garanti på varor och 10 år på utfört arbete.

Nejnejnej!!! Garanti och reklamationsrätt är två helt skilda saker!!! 3 års reklamationsrätt får alla konsumenter som handlar av näringsidkare. Och 1 års garanti är inte heller "standard" även om det är vanligast. Enligt KKL (konsumentköplagen) är minimikravet endast 6 mån garanti.
Men du har rätt i att bevisbördan ligger på konsumenten efter garanti-tiden (om den sen är 6mån, 1 eller 2 år spelar ingen roll)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
kolvas
15 februari 2010 · 4 001 Inlägg

matteeee skrev:

kolvas skrev:

TS_quattro skrev:
det finns ingen vara eller tjänst som har mer än ett års garanti om du inte på förhand kommit överens om något annat med den du köpte varan eller tjänsten av, finns det inget annat skrivet så har du bara första året på dig, tyvärr...

Fel, du har 3 års garanti men efter 1 år så ligger det på konsumenten att bevisa att felet varit ursprungligt.

Sen är det i detta fallet kanske lite speciellt då det inom många olika områden särskiljs på garanti för vara/produkt emot utfört arbete.
Vi lämnar idag i vissa fall 5 års garanti på varor och 10 år på utfört arbete.

Nejnejnej!!! Garanti och reklamationsrätt är två helt skilda saker!!! 3 års reklamationsrätt får alla konsumenter som handlar av näringsidkare. Och 1 års garanti är inte heller "standard" även om det är vanligast. Enligt KKL (konsumentköplagen) är minimikravet endast 6 mån garanti.
Men du har rätt i att bevisbördan ligger på konsumenten efter garanti-tiden (om den sen är 6mån, 1 eller 2 år spelar ingen roll)

jo, du har rätt, reklamationsrätt ska det vara men åtgärderna blir ofta detsamma = produkten lagas utan att konsumenten behöver betala.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
dawwe ...has left the building...
15 februari 2010 · 4 474 Inlägg

En "plast"(?) vinge som bubblar upp är ett solklart fall av en miss av lackfirman. Hade det varit en plåtyta som börjat bubbla så kan det ju ha varit så att bilen haft en tidigare rostskada just där och att rosten kommer "inifrån" eller från en skarv eller liknande...Fick själv bubblor på en nylackad bil efter ca 5mån på ett ställe där det var absolut rostfritt före omlack, fick det åtgärdat kostnadsfritt

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Honke_86 Härnösand
15 februari 2010 · 191 Inlägg

låter bra de här big_smile!  kanske finns en chans att dom tar & fixar de här! men ska fixa ett kort sen så får ni se hur det ser ut. Och som sagt det är ju en plast vinge på Mr:2an.

Allt med Motor är roligt :)
Toyota Supra TT "Twinturbo Bpu" (1997)
Honke_86 Härnösand
15 februari 2010 · 191 Inlägg

Här har ni en bild på det om det är intressant,


https://www1.garaget.org/gallery/archive/44482/860649_d9h06y.jpg
så här kan en lack se ut efter 1,5 år hmm! bajs lackare

Allt med Motor är roligt :)
Toyota Supra TT "Twinturbo Bpu" (1997)
dawwe ...has left the building...
15 februari 2010 · 4 474 Inlägg

Kolla här så ser du möjliga orsaker till olika defekter: http://www.glasurit.com/sv_SE/Service/A … /index.xml

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
AlvereZ
15 februari 2010 · 787 Inlägg

Sådär blev takvingen på min gamla 745:a.. Blev så när den stod i solen.. hade dock lackat den själv så va bara spray om tongue

KHRacing
15 februari 2010 ·

TS_quattro skrev:
det finns ingen vara eller tjänst som har mer än ett års garanti om du inte på förhand kommit överens om något annat med den du köpte varan eller tjänsten av, finns det inget annat skrivet så har du bara första året på dig, tyvärr...

VI har väl ändå 2års garanti i Sverige sedan flera år.

evilaudio
15 februari 2010 · 16 195 Inlägg

KHRacing skrev:

TS_quattro skrev:
det finns ingen vara eller tjänst som har mer än ett års garanti om du inte på förhand kommit överens om något annat med den du köpte varan eller tjänsten av, finns det inget annat skrivet så har du bara första året på dig, tyvärr...

VI har väl ändå 2års garanti i Sverige sedan flera år.

om ja inte minns fel så e de 2 år på produkter å 1 år på tjänster men ja kanske har fel .

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Iam2fast4U
15 februari 2010 · 1 534 Inlägg

ser ut som s.k. lackblåsor kokblåsor, är väl sprutspacklet eller vad de använder som reser sej?
?

BMW E34 "538" (1990)
J3lv4n
16 februari 2010 · 89 Inlägg

Prata med dom, även om dom inte ger dig hela jobbet gratis så kanske han kan bjussa på arbetskostnaden?

Toyota Supra "MKIV" (1994)
JonR
16 februari 2010 · 3 259 Inlägg

Ser ut som att det är vatten som har tittat upp ur spacklet som ligger under.. blir så om lyckas blöta ner en ren spackelyta och sedan lägger färg på det utan att det är helt torrt!

Prova att ta en nål och peta hål på en bubbla och se om vatten kommer ut, gör de det så är det ju bara o åka tillbaka till dom.. om det nu inte är du som har lyckats blöta ner spacklet!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Honke_86 Härnösand
16 februari 2010 · 191 Inlägg

JonR skrev:
Ser ut som att det är vatten som har tittat upp ur spacklet som ligger under.. blir så om lyckas blöta ner en ren spackelyta och sedan lägger färg på det utan att det är helt torrt!

Prova att ta en nål och peta hål på en bubbla och se om vatten kommer ut, gör de det så är det ju bara o åka tillbaka till dom.. om det nu inte är du som har lyckats blöta ner spacklet!smile

MVH/Jon

jaså. kanske får titta upp det smile! jag måste ha gjort det jävligt bra om jag lyckas blöta ner spacklet ;D lämna bara i den & fick den lackad och klar efter en vecka smile

Allt med Motor är roligt :)
Toyota Supra TT "Twinturbo Bpu" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang