5628
Sök

Angående skiljsmässa. lagar som hindrar dig från att "skilja till dig pengar".

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
tjena!

sitter här ikv och jobbar med ett skolarbete inom juridik.
det jag vill veta är om det finns en lag som hindrar dig från att skilja till dig pengar?

scenariot är följande: en man och en kvinna gifter sig och skriver inte äktenskapsförord. efter 1 och ett halvt år vill kvinnan skilja sig och således ha sin beskärda del av pengarna.

jag har starkt för mig att det finns en lag som gör att vid skiljsmässor inom 2 år efter giftemålet så delas allting upp som det var vid giftemålet, alltså att kvinnan inte kan tjäna några pengar på att skilja sig från mannen och vice verca.

har letat som en dåre efter någon information om detta men inte hittat något relevant.
om någon känner till något om detta så skulle jag vara väldigt tacksam smile

tack på förhand! smile

MVH

2 337 Inlägg
15 februari 2010
Om man skiljer sig inom fem år så delas det inte rakt av, vill jag minnas. Det är 1/5 per år upp till femte året som delas lika, detta för att den som går in med mest ska gå ut med mest om det skiter sig snabbt. Detta förutsätter väl iofs också att andra omständigheter är uppfyllda, typ ekonomiska förhållandet i allmänhet och så. Har inte 100% koll, men regeln finns iaf.

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
16 februari 2010
Pengar som en person i förhållandet har fått i arv så kan den andra personen inte ta del av dessa pengar....

har för mig respektive person har rätt till hälften av pengarna som är intjänade inom äktenskapstiden.

rätta mig om jag har fel!

Team Insane Racing

1 903 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
okej, såg svaren först nu och redovisningen var i förmiddags så hade tyvärr ingen glädje av dem tongue lyckades få svar på frågan på annat håll igårkväll. men tack iaf! smile

tråden kan låsas smile

MVH

Defloratör.
641 Inlägg
17 februari 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
okej, såg svaren först nu och redovisningen var i förmiddags så hade tyvärr ingen glädje av dem tongue lyckades få svar på frågan på annat håll igårkväll. men tack iaf! smile

tråden kan låsas smile

MVH

kanske på sin plats att du berättar åt oss andra nyfikna hur det ligger till då?

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

1 903 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
nitrox skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

tråden kan låsas smile

MVH

kanske på sin plats att du berättar åt oss andra nyfikna hur det ligger till då?

jo att det finns en regel blev fastslaget. och det är 3 år efter bröllopet som gäller.
vågar dock inte påstå att det är korrekt, blev lite kaotiskt och stressigt vid redovisningen så just denna biten föll bort så fick aldrig heller respons från läraren om jag hade rätt eller inte på den punkten tongue

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
17 februari 2010
Kan inget om detta men bara jag som tycker det är sjukt!?

T.ex Tiger Woods och hon nissen Elin.

Dom gifter sig, Tiger Woods är otrogen, Elin väljer SJÄLV att flytta ifrån honom och sedan ska ha pengar.
Vad Tiger Woods än gör (förutom misshandel osv) mot henne så som otrohet etc så bör inte hon få rätt till pengar då det var hon som valde att flytta.
Men skulle Tiger Woods istället ta och kasta ut henne, då har hon rätt till pengar enligt mig.

Det är min åsikt på det hela ...

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

1 903 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Kan inget om detta men bara jag som tycker det är sjukt!?

T.ex Tiger Woods och hon nissen Elin.

Dom gifter sig, Tiger Woods är otrogen, Elin väljer SJÄLV att flytta ifrån honom och sedan ska ha pengar.
Vad Tiger Woods än gör (förutom misshandel osv) mot henne så som otrohet etc så bör inte hon få rätt till pengar då det var hon som valde att flytta.
Men skulle Tiger Woods istället ta och kasta ut henne, då har hon rätt till pengar enligt mig.

Det är min åsikt på det hela ...

går ju dock att välja dedär helt själv sålänge du skriver papper på det och man är överens. är ju helt klart att rekommendera att man skriver ner allting sånt innan man gifter sig så slipper man vara efterklok smile

MVH

Sök