Tips om baslådebygge till en singel 12"

DooMoLiTioN
15 februari 2010 · 106 Inlägg

Tja! Jag har rätt nyss inköpt en rätt bra bas (tror ja), och ett rejält steg (vet) jag!
Det är en 12" Tums "Magnat ADR300"
Lite specs:
•Effekttålighet MAX: 2000 watt
•Effekttålighet RMS: 800watt
•Impedans: 2 x 4 Ohm
•Frekvensområde: 19-250Hz
•Känslighet 1watt/1m: 90 dB
•Ytterdiameter: 341 mm
•Monteringsdjup: 148 mm
•Fs: 29 Hz
•Qes: 0,53
•Qms: 3,44
•Qts: 0,46
•Vas: 53 L
•Xmax: 22 mm
•RDC: 2 x 3,4 ohm
•SPL 90dB

https://www1.garaget.org/gallery/archive/132460/860716_oltkf4.jpg
Vad tror ni om denna låda jag skissat på? Går det att andvända plexit som på bild utan att det flexar sönder frekvenserna? Skulle lådan fungera allt som allt? Det är en 12" Tums "Magnat ADR300" som ska sitta där! Tack på förhand!

Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Saab 900i "Champis" (1987)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 februari 2010 · 8 744 Inlägg

Om plexiglaset är skapligt tjockt så är det inga problem, vill du vara på den säkra sidan så kör du lika tjock plexi som lådmaterial.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
DooMoLiTioN
15 februari 2010 · 106 Inlägg

Okej! smile, vad skulle du rekommendera för tjocklek på lådans material, dvs spånskiva? Jag är ute efter kvalitativt ljud och inte någon volymtävling! Ser lådan liksom "okej" ut? Tror du den typ designen kan vara funktionabel för den basen? Jag kommer köra basen i 2 Ohm, och jag vet att då kommer basen vilja ha lite över 70 liter i lådan..

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 februari 2010 · 8 744 Inlägg

Så länge som volymen är rätt och den bakre väggen inte ligger för nära basens ventilationshål och portens mynning så kan lådan se ut nästan hur som helst, den där lådan är inga problem alls att bygga. smile Med tanke på volymen som blir på lådan så bör du bygga den i 22mm material och gärna staga den för att få den riktigt stabil.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
M_icke_
15 februari 2010 · 3 466 Inlägg

Kolla in denna sidan då här finns en hel del bra tips:
http://dls.se/econtent/files/3/dlsbastips.pdf

Sen skulle jag vilja tillägga att man bör ha basen och porten på samma sida för att undvika bl.a utsläckningar..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Frissan
15 februari 2010 · 4 693 Inlägg

M_icke_ skrev:
Kolla in denna sidan då här finns en hel del bra tips:
http://dls.se/econtent/files/3/dlsbastips.pdf

Sen skulle jag vilja tillägga att man bör ha basen och porten på samma sida för att undvika bl.a utsläckningar..

Fast det är ju nästan på samma sida. Det borde väl inte vara några problem?
I USA är det många som kör med basen uppåt och porten bakåt, det funkar ju tydligen för dom.

Booyakasha!
DooMoLiTioN
16 februari 2010 · 106 Inlägg

Vänta nu, basens ventilationshål? Och hur stagar man? Vad gör man då? Ursäkta men jag är väldigt dålig på allt sånt här... Jo ja läste om det där med utsläckningar, vet dock inte hur ja ska göra! Jag vill liksom ha en redigt bra och stabil låda, men gärna med plexiglas eller sånt, då jag helst vill kunna se basen själv genom glaset, och däri ska det finnas ljudstyrt ljus som lyser i takt med musiken! Jag är inte ute efter nå tävlingsprojekt, bara en snygg och bra låda!

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Lonefox Bad music kills good sound
16 februari 2010 · 7 241 Inlägg

Softis skrev:

M_icke_ skrev:
Kolla in denna sidan då här finns en hel del bra tips:
http://dls.se/econtent/files/3/dlsbastips.pdf

Sen skulle jag vilja tillägga att man bör ha basen och porten på samma sida för att undvika bl.a utsläckningar..

Fast det är ju nästan på samma sida. Det borde väl inte vara några problem?
I USA är det många som kör med basen uppåt och porten bakåt, det funkar ju tydligen för dom.

Du Softis......det ÄR skillnad på bra ljud och bra dunk wink

Minns en lådlösning jag såg på 90-talet i Volvo 740.
Portarna upp i hatthyllan genom högtalarhålen, 2 st 12" i 90-graders vinkel mot skidluckan (alltså baffeln skapade ett V). Detta hjälpte upp elementen och kompenserade upp utsläckningen som blev vilket gjorde att lådan spelade mer linjärt igen mot om man hade haft en helt rak baffel.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
16 februari 2010 · 4 693 Inlägg

Lonefox skrev:

Softis skrev:

M_icke_ skrev:
Kolla in denna sidan då här finns en hel del bra tips:
http://dls.se/econtent/files/3/dlsbastips.pdf

Sen skulle jag vilja tillägga att man bör ha basen och porten på samma sida för att undvika bl.a utsläckningar..

Fast det är ju nästan på samma sida. Det borde väl inte vara några problem?
I USA är det många som kör med basen uppåt och porten bakåt, det funkar ju tydligen för dom.

Du Softis......det ÄR skillnad på bra ljud och bra dunk wink

Minns en lådlösning jag såg på 90-talet i Volvo 740.
Portarna upp i hatthyllan genom högtalarhålen, 2 st 12" i 90-graders vinkel mot skidluckan (alltså baffeln skapade ett V). Detta hjälpte upp elementen och kompenserade upp utsläckningen som blev vilket gjorde att lådan spelade mer linjärt igen mot om man hade haft en helt rak baffel.

Jo, det är det. Men eftersom t.o.m Steve Meade gör det så antog jag att det funkade bra.

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 februari 2010 · 8 744 Inlägg

DooMoLiTioN skrev:
Vänta nu, basens ventilationshål? Och hur stagar man? Vad gör man då? Ursäkta men jag är väldigt dålig på allt sånt här... Jo ja läste om det där med utsläckningar, vet dock inte hur ja ska göra! Jag vill liksom ha en redigt bra och stabil låda, men gärna med plexiglas eller sånt, då jag helst vill kunna se basen själv genom glaset, och däri ska det finnas ljudstyrt ljus som lyser i takt med musiken! Jag är inte ute efter nå tävlingsprojekt, bara en snygg och bra låda!

Ventilationshålet är det som sitter på basens baksida i mitten på magneten, är till för att kyla talspolen som finns där innanför så om du inte vill steka basen så bör du se till så att det finns lite andrum för det hålet. wink Stagning är enkelt att göra, räcker med en rundstav eller liknande mellan väggarna. Att ha basen och porten så som på bilden bör inte bli något problem men risk för utsläckning finns ju alltid.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
16 februari 2010 · 7 241 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

DooMoLiTioN skrev:
Vänta nu, basens ventilationshål? Och hur stagar man? Vad gör man då? Ursäkta men jag är väldigt dålig på allt sånt här... Jo ja läste om det där med utsläckningar, vet dock inte hur ja ska göra! Jag vill liksom ha en redigt bra och stabil låda, men gärna med plexiglas eller sånt, då jag helst vill kunna se basen själv genom glaset, och däri ska det finnas ljudstyrt ljus som lyser i takt med musiken! Jag är inte ute efter nå tävlingsprojekt, bara en snygg och bra låda!

Ventilationshålet är det som sitter på basens baksida i mitten på magneten, är till för att kyla talspolen som finns där innanför så om du inte vill steka basen så bör du se till så att det finns lite andrum för det hålet. wink Stagning är enkelt att göra, räcker med en rundstav eller liknande mellan väggarna. Att ha basen och porten så som på bilden bör inte bli något problem men risk för utsläckning finns ju alltid.

eller så gör man ett par extra sidobafflar och sågar ut två stora "fönster" i dem......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
DooMoLiTioN
17 februari 2010 · 106 Inlägg

Har någon lust att rita ett förslag på en låda som har typ plexiglas i, som är typ gjord för den 12" tummaren? Den ska sitta i min Saab, och då ska ju tydligen helst basen vara riktad bakåt smile

Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Saab 900i "Champis" (1987)
bumpe Lastbilsmekaniker
17 februari 2010 · 3 878 Inlägg

Är det just plexi du är ute efter eller vill du se själva baselementet? Dessa fungerar bra att vända håll på, magneten utåt om du är med på hur jag menar? Vill man göra en snygg installation av kablarna på utsidan kan kan köpa en bit bromsrör, polera upp och bocka lite snyggt istället för kablar smile

DooMoLiTioN
18 februari 2010 · 106 Inlägg

Jo ja har funderat på det, men jag har pratat med folk på te.x MDS och dom säger att till min bil, 9000 CSE så borde jag ha basen riktad bakåt, just för att få ljudet att studsa in i kupén. Hälst skulle ju ja vilja bygga basen inuti lådan helt och hållet, men hur blir det med riktning av ljudet då? Blir själva ljudet sämre i bilen då tror ni?

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
M_icke_
18 februari 2010 · 3 466 Inlägg

DooMoLiTioN skrev:
Jo ja har funderat på det, men jag har pratat med folk på te.x MDS och dom säger att till min bil, 9000 CSE så borde jag ha basen riktad bakåt, just för att få ljudet att studsa in i kupén. Hälst skulle ju ja vilja bygga basen inuti lådan helt och hållet, men hur blir det med riktning av ljudet då? Blir själva ljudet sämre i bilen då tror ni?

Du bör inte bygga bandpass låda till en 9000, delvis för att det är 37,6 gånger svårare och för att du utnyttjar basen bättre om du bygger en vanlig basreflex.

Mitt tips är att du bygger en vanlig fyrkantig låda ev med lutande bakre vägg. Sedan sätter du båda bas och port på framsidan av lådan och ställer den med bas och port riktad bakåt.

Vad bumpe menade var att du kan vända basen "utochin" dvs att du skruvar basen utanpå lådan riktad innåt, allstå med magneten utåt. Ungefär såhär:
http://www.garaget.org/?car=76094&image=1391155

Då kan du göra lådan ett par liter mindre eftersom basen inte tar någon plats inne i lådan.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Frissan
18 februari 2010 · 4 693 Inlägg

M_icke_ Jag hade en bandpass i min 9000 kupe, och det spelade jävlar kan jag lova.
Men som sagt, det är faktiskt 37,6 gånger svårare att bygga en också wink

Booyakasha!
Leo86
18 februari 2010 · 1 468 Inlägg

Softis skrev:
M_icke_ Jag hade en bandpass i min 9000 kupe, och det spelade jävlar kan jag lova.
Men som sagt, det är faktiskt 37,6 gånger svårare att bygga en också wink

den bandpassen dunkar väldigt fint i min volvo 745a med. så bygg rätt o var riktigt noggran med tätning osv osv så spelar den som FAN garranterat om du har riktigt med effekt.

M_icke_
18 februari 2010 · 3 466 Inlägg

Softis skrev:
M_icke_ Jag hade en bandpass i min 9000 kupe, och det spelade jävlar kan jag lova.
Men som sagt, det är faktiskt 37,6 gånger svårare att bygga en också wink

Ja att det låter bra tvekar jag inte på men eftersom det är 37,6 gånger svårare att bygga och dessutom inte funkar för alla basar så rekommenderar jag honom att inte ge sig in på det, man tjänar inget på det i en 9000.

Senast redigerat av M_icke_ (18 februari 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Leo86
18 februari 2010 · 1 468 Inlägg

M_icke_ skrev:

Softis skrev:
M_icke_ Jag hade en bandpass i min 9000 kupe, och det spelade jävlar kan jag lova.
Men som sagt, det är faktiskt 37,6 gånger svårare att bygga en också wink

Ja att det låter bra tvekar jag inte på men eftersom det är 37,6 gånger svårare att bygga och dessutom inte funkar för alla basar så rekommenderar jag honom att inte ge sig in på det, man tjänar inget på det i en 9000.

självklart e d svårt o bygga en bandpass. men rätta mig om ja har fel. bandpass e mer för finlljud. men om man bygger en portad låda rätt så kommer den låta bättre o spela högre än en bandpass. ljudtrycket kan ja inte riktigt svara på men det borde oxå bli bättre i en portad låda.

Frissan
18 februari 2010 · 4 693 Inlägg

M_icke_ skrev:

Softis skrev:
M_icke_ Jag hade en bandpass i min 9000 kupe, och det spelade jävlar kan jag lova.
Men som sagt, det är faktiskt 37,6 gånger svårare att bygga en också wink

Ja att det låter bra tvekar jag inte på men eftersom det är 37,6 gånger svårare att bygga och dessutom inte funkar för alla basar så rekommenderar jag honom att inte ge sig in på det, man tjänar inget på det i en 9000.

Nej, jag vet. Det är mer till för sedanbilar.
Som sagt, finns ingen mening med det i en kupe.
Tar bara mer onödig plats.

Ville bara säga att det låter bra dock wink

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang