Tips om baslådebygge till en singel 12"

Lonefox Bad music kills good sound
18 februari 2010 · 7 241 Inlägg

Absolut INGENTING som säger att bandpass är mer för sedanbilar eller ej.

Jag har hört en rätt trevlig LITEN bandpasslåda med en HotShot 6" i en SAAB 9000.
Denna låda var upptryckt under brädan med porten riktad rakt ner.
Det tryckte på förvånandsvärt bra. Dock var detta runt 1993-1994 men likväl wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
18 februari 2010 · 4 693 Inlägg

Lonefox skrev:
Absolut INGENTING som säger att bandpass är mer för sedanbilar eller ej.

Jag har hört en rätt trevlig LITEN bandpasslåda med en HotShot 6" i en SAAB 9000.
Denna låda var upptryckt under brädan med porten riktad rakt ner.
Det tryckte på förvånandsvärt bra. Dock var detta runt 1993-1994 men likväl wink

Att det är lättare att få in basljudet i kupen i en sedan medans det inte är så svårt att det behövs en bandpass i en kupe kanske?

Booyakasha!
Leo86
18 februari 2010 · 1 468 Inlägg

jag har testat 4gas 10" i basreflex samt vibe dubbla 10" i bandpass båda matade med 500watt och bandpassen piskade SKITEN ur gas basarna.

Gas basarna var den med svarta konan och matade med 1200watt
Vibe bandpass matade med 300w per bas o vibe basarna piskade gas så d lät.

Men i en kombi så lät gas bättre.

Borde säga en hel del om bandpass

Lonefox Bad music kills good sound
18 februari 2010 · 7 241 Inlägg

Softis skrev:

Lonefox skrev:
Absolut INGENTING som säger att bandpass är mer för sedanbilar eller ej.

Jag har hört en rätt trevlig LITEN bandpasslåda med en HotShot 6" i en SAAB 9000.
Denna låda var upptryckt under brädan med porten riktad rakt ner.
Det tryckte på förvånandsvärt bra. Dock var detta runt 1993-1994 men likväl wink

Att det är lättare att få in basljudet i kupen i en sedan medans det inte är så svårt att det behövs en bandpass i en kupe kanske?

Såvida man inte bygger frontmonterad bas i en sedan med HELT ryggstöd så "förenklar" det med bandpass i skuffen med port/ar upp i hatthyllan ja.

Det är dock enda fördelen för en sådan bil.


Ett annat exempel:
Jag lånade Mikkos "likkista" (bandpasslåda med två DLS 12" med dubbla 4Ohms-spolar) och körde denna i ett ohm mono på mitt Rockford Punch 50x2 POWER (specat till 2x25W http://forum.realmofexcursion.com/galle … p?cat=1631 ) i min dåvarande 245:a (LÄS KOMBI) och det spelade så högt att man inte ville sitta i bilen.
Bör tilläggas att just den lådan var byggd och uträknad för att spela högt i en BUGGY. Alltså HELT ÖPPEN bil.
Likväl spelade den tokigt högt i min bil. Och NEJ vi mätte aldrig....men när man började se suddigt (mer tunnelseende plus att allt man tittade på vibrerade för en oavsett avstånd) och att man började må illa så säger det iaf en del om hur det spelade. Bör tilläggas att jag satt med hörselskydd.

Så återigen........det finns INGET som säger att en bandpass låter bättre eller spelar högre i en viss biltyp.
Däremot som jag sade så är det "enklare" för att få in basen i en sedan med HELT ryggstöd....

Hänger du med?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
18 februari 2010 · 4 693 Inlägg

Jodå, för fasen. Vi är på samma spår, bara att vi uttrycker oss olika smile

Booyakasha!
Lonefox Bad music kills good sound
18 februari 2010 · 7 241 Inlägg

Softis skrev:
Jodå, för fasen. Vi är på samma spår, bara att vi uttrycker oss olika smile

Du utryckte dig VÄLDIGT skumt isf......

Läs igen vad du själv skrivit big_smile

Softis skrev:
Att det är lättare att få in basljudet i kupen i en sedan medans det inte är så svårt att det behövs en bandpass i en kupe kanske?

Hur tänkte du när du skrev detta?

Du blandade inte ihop kupé och kombi nu va? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
DooMoLiTioN
18 februari 2010 · 106 Inlägg

bumpe skrev:
Är det just plexi du är ute efter eller vill du se själva baselementet? Dessa fungerar bra att vända håll på, magneten utåt om du är med på hur jag menar? Vill man göra en snygg installation av kablarna på utsidan kan kan köpa en bit bromsrör, polera upp och bocka lite snyggt istället för kablar smile

Det är så att detta "ljudbygge" är ett litet projekt ja har, och jag vill göra det snyggt och kvalitativt! Jag vill ha plexit hällst för att kunna se basen jobba inifrån om du förstår va ja menar! Men jag skulle kunna tänka mig bygga en låda med plexi där man bara ser "insidan". För inuti denna låda kommer det finnas neonrör som lyser till basen big_smile Så de vore jävligt fränt om man kunde liksom typ bygga in basen i en låda, men att man bygger lådan som en hemmabio subwoofer? Förstår du vad jag menar?`
En sådan som basen sitter utåt>neråt. Alltså själva basen riktad neråt.
Skulle man kunna bygga en sådan låda, med både basen riktad neråt, och porten? Och sen då kanske ha plexiglas på sidan som riktas ut bakåt? Hur skulle en sådan låda fungera i en bil isånafall? tongue

Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Saab 900i "Champis" (1987)
M_icke_
18 februari 2010 · 3 466 Inlägg

DooMoLiTioN skrev:

bumpe skrev:
Är det just plexi du är ute efter eller vill du se själva baselementet? Dessa fungerar bra att vända håll på, magneten utåt om du är med på hur jag menar? Vill man göra en snygg installation av kablarna på utsidan kan kan köpa en bit bromsrör, polera upp och bocka lite snyggt istället för kablar smile

Det är så att detta "ljudbygge" är ett litet projekt ja har, och jag vill göra det snyggt och kvalitativt! Jag vill ha plexit hällst för att kunna se basen jobba inifrån om du förstår va ja menar! Men jag skulle kunna tänka mig bygga en låda med plexi där man bara ser "insidan". För inuti denna låda kommer det finnas neonrör som lyser till basen big_smile Så de vore jävligt fränt om man kunde liksom typ bygga in basen i en låda, men att man bygger lådan som en hemmabio subwoofer? Förstår du vad jag menar?`
En sådan som basen sitter utåt>neråt. Alltså själva basen riktad neråt.
Skulle man kunna bygga en sådan låda, med både basen riktad neråt, och porten? Och sen då kanske ha plexiglas på sidan som riktas ut bakåt? Hur skulle en sådan låda fungera i en bil isånafall? tongue

Du vill alltså att basen ska spela rakt ner i golvet?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
DooMoLiTioN
18 februari 2010 · 106 Inlägg

Neje, men om den konstruktionen fungerar med sån bil som vi har ^^
Om det fortfarande låter bra in i kupen i bilen liksom.

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Frissan
18 februari 2010 · 4 693 Inlägg

Lonefox skrev:

Softis skrev:
Jodå, för fasen. Vi är på samma spår, bara att vi uttrycker oss olika smile

Du utryckte dig VÄLDIGT skumt isf......

Läs igen vad du själv skrivit big_smile

Softis skrev:
Att det är lättare att få in basljudet i kupen i en sedan medans det inte är så svårt att det behövs en bandpass i en kupe kanske?

Hur tänkte du när du skrev detta?

Du blandade inte ihop kupé och kombi nu va? wink

Nej då, jag blandade inte ihop dom. Jag står fast vid vad jag skrev.

Det är lättare att få in basljudet in i kupen på en sedanbil med en bandpasslåda än en portad låda.

I en kupe/kombi är det lättare att få fram basljudet framför baksätet så därför behövs ingen bandpass av den anledningen.

Hoppas att jag gjorde mig lite mer förståd där smile

Booyakasha!
Lonefox Bad music kills good sound
18 februari 2010 · 7 241 Inlägg

Softis skrev:

Lonefox skrev:

Softis skrev:
Jodå, för fasen. Vi är på samma spår, bara att vi uttrycker oss olika smile

Du utryckte dig VÄLDIGT skumt isf......

Läs igen vad du själv skrivit big_smile

Softis skrev:
Att det är lättare att få in basljudet i kupen i en sedan medans det inte är så svårt att det behövs en bandpass i en kupe kanske?

Hur tänkte du när du skrev detta?

Du blandade inte ihop kupé och kombi nu va? wink

Nej då, jag blandade inte ihop dom. Jag står fast vid vad jag skrev.

Det är lättare att få in basljudet in i kupen på en sedanbil med en bandpasslåda än en portad låda.

I en kupe/kombi är det lättare att få fram basljudet framför baksätet så därför behövs ingen bandpass av den anledningen.

Hoppas att jag gjorde mig lite mer förståd där smile

Du generaliserar för mkt...
I en sedan med HELT ryggstöd (Tex Mercedes med tanken vid ryggstödet) håller jag med dig ja......men så fort det finns en skidlucka eller motsvarande kan man med ngr enkla medel utan problem lösa det med både sluten och br......hänger du med i mitt resonemang?

Sedan är Kupén utrymmet inne i bilen, Coupé är ngt annat och har ofta (vad jag sett) SEPARAT bagageutrymme....
Kombi......ja eh.....behövs inte förklaras.
Kombi/Coupé sedan är en annan sak. Klassikern är SAAB med sitt stora bagageutrymme med med den stoooooora luckan så att det delar utrymme med resten av kupén.

Ser du nu vart ditt inlägg föll?
Generalisering och användande av fel ord.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
18 februari 2010 · 4 693 Inlägg

Coupé som du skriver det är när man inte ha separat bagageutrymme.
Finns inget som heter kombi/kupé

Exempel:      SAAB 9000 kupé

                    Volvo 240 sedan

                    Volvo 245 kombi

Ursäkta att jag är envis, men tror du tänker fel ang. kupé (coupé)

Senast redigerat av Softis (18 februari 2010)

Booyakasha!
DooMoLiTioN
18 februari 2010 · 106 Inlägg

Kan ni sluta typ, bråka om vad som är vad när alla säkert vet redan? Ni menar alla samma säkert, men på sitt vis ^^ Hjälp mig ist big_smile >< Ni har redan, men jag har inte fått någon liksom, klarhet i hur jag kan bygga utan att förlora ljud och frekvenser men ändå lösa det MED plexiglas big_smile

Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Saab 900i "Champis" (1987)
Lonefox Bad music kills good sound
18 februari 2010 · 7 241 Inlägg

Softis skrev:
Coupé som du skriver det är när man inte ha separat bagageutrymme.
Finns inget som heter kombi/kupé

Exempel:      SAAB 9000 kupé

                    Volvo 240 sedan

                    Volvo 245 kombi

Ursäkta att jag är envis, men tror du tänker fel ang. kupé (coupé)

Ursäkta min envishet........men det sker en konflikt just pga översättningen och användandet av ordet då kupé på svenska är BÅDE en rak översättning av coupé och en beskrivning av innerutrymmet i en bil.

Kupé = Coupé = karosstyp
(Är där min hjärna bråkar med mig då jag använder Coupé istället för kupé)

Kupéutrymme = bilens innerutrymme. (Man kan även säga bilen kupé är liten)

Ordet kupé kommer nog iofs i första hand ifrån hästvagnar och passagerarutrymmen i tåg wink
Antar att det är därifrån användandet av ordet för att beskriva bilens innermiljö ifrån.

Hatten av för dig...ber om ursäkt.

End off-topic.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Lonefox Bad music kills good sound
18 februari 2010 · 7 241 Inlägg

DooMoLiTioN skrev:
Kan ni sluta typ, bråka om vad som är vad när alla säkert vet redan? Ni menar alla samma säkert, men på sitt vis ^^ Hjälp mig ist big_smile >< Ni har redan, men jag har inte fått någon liksom, klarhet i hur jag kan bygga utan att förlora ljud och frekvenser men ändå lösa det MED plexiglas big_smile

Tja du bygger en låda med dubbla bafflar på den sidan du vill ha plexit där ena delen har ett ngr större hål än den andra, där fäller du in plexit.

En jag absolut tycker att du skall fråga om plexi är tokken

Senast redigerat av Lonefox (19 februari 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
evilaudio
18 februari 2010 · 16 195 Inlägg

Softis skrev:
Coupé som du skriver det är när man inte ha separat bagageutrymme.
Finns inget som heter kombi/kupé

Exempel:      SAAB 9000 kupé

                    Volvo 240 sedan

                    Volvo 245 kombi

Ursäkta att jag är envis, men tror du tänker fel ang. kupé (coupé)

saab 9000 e ingen cupé..  de är en kombicupé.. den cupe är en 2dörrarsbil där skuffluckan endast öppnas så att man kommer in i skuffen.

öppnr man skuffluckan på en kombicupé så kommer man även in i själva bilen.

min GASjetta är en cupé...

Senast redigerat av evilaudio (18 februari 2010)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Lonefox Bad music kills good sound
18 februari 2010 · 7 241 Inlägg

evilaudio skrev:

Softis skrev:
Coupé som du skriver det är när man inte ha separat bagageutrymme.
Finns inget som heter kombi/kupé

Exempel:      SAAB 9000 kupé

                    Volvo 240 sedan

                    Volvo 245 kombi

Ursäkta att jag är envis, men tror du tänker fel ang. kupé (coupé)

saab 9000 e ingen cupé..  de är en kombicupé.. den cupe är en 2dörrarsbil där skuffluckan endast öppnas så att man kommer in i skuffen.

öppnr man skuffluckan på en kombicupé så kommer man även in i själva bilen.

*Visslar lite sådär*

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 februari 2010 · 8 744 Inlägg

Tja ett bra exempel på en coupé är ju Opel Astra Coupé, där är kupén (utrymmet som man normalt sett sitter i när man åker i bilen) och bagaget åtskiljda. En kombicoupé däremot är tex Saab 900/og9-3 där bagaget är enkelt åtkomligt inifrån kupén (om man tar bort hatthyllan då) men ändå så har man ingen traditionell kombibaklucka. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
M_icke_
19 februari 2010 · 3 466 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Tja ett bra exempel på en coupé är ju Opel Astra Coupé, där är kupén (utrymmet som man normalt sett sitter i när man åker i bilen) och bagaget åtskiljda. En kombicoupé däremot är tex Saab 900/og9-3 där bagaget är enkelt åtkomligt inifrån kupén (om man tar bort hatthyllan då) men ändå så har man ingen traditionell kombibaklucka. smile

Saab 900/og93 finns som både kombicoupé och coupé, Skillnaden är att coupén saknar bakdörrar, tror dom flesta bilar utan bakdörrar kallas coupé även om det är 2 eller 3-dörrars.

Saab 9000 är en kombicoupé hur dumt det än låter, även kallad halvkombi eftersom många anser att den inte är en coupé alls.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Frissan
19 februari 2010 · 4 693 Inlägg

Nu tänker jag inte ens gå längre i detta ämnde, inte i den här tråden iaf. Jag har ju redan fått Lonefox att ta av sig hatten smile

Till TS, gör som Lonefox skriver.

Kör dubbla sidor på den sidan som plexiglaset ska sitta.
Gör en fyrkantigt hål (eller vad du vill) på tex 20x20 cm i den inre skivan.
I den yttre skivan gör du hå
let på tex 25x25cm, sen har du en liten kant på 2,5 cm runt om att skruva plexit i.

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang