Chippad bil genom besiktningen

Kleen
16 februari 2010 · 40 Inlägg

Hej.

Har bara en liten fråga, är i planer att köpa en bil det är en volvo med t5 motor, den är chippad och bytt spridare och lite sådant, ska vara cirka 320hk i den. Alltså inte bytat kolvar o stakar m.m

Går det igenom besiktingen utan problem? Så att man inte får bekymmer och den inte skulle gå igenom av någon anledning, p.ga ökad motorstyrka eller liknande.

Autotech steg 3 är det på den + lite annat.

Tack på förhand.

volvoErik
16 februari 2010 · 9 Inlägg

ska väl inte va nå problem? dem ska väl inte dra ur den. dem lär ju inte se nån större skillnad heller smile

Volvo xc70 "summum" (2008)
jocke_gronberg
16 februari 2010 · 4 586 Inlägg

En vän till mig har steg 4 och den går igenom.

trippelturbo Trucker
16 februari 2010 · 2 710 Inlägg

Bilen ska ju vara helbilsgodkänd men det här med trim, chip o allt blir ju allt vanligare. Är det nån petig jävel på sbp så lär du åka dit på det. annars tror jag inte ens att dom märker det wink

Köpte en 323F i höstas, besiktade den för typ 1 månad sen. Jag o många andra i min omgivning var så säkra på att den INTE skulle gå igenom pga en rad brister.. Men den gick igenom yikes .. Bilen är inte trafikfarlig, åtgärdat det viktigaste på den nu i efterhand osv smile Men som sagt: är det en petig jävel så lär du åka på det. Jag skulle ta det säkra före det osäkra

Mvh

Fart missbrukare
NilssoN-89
16 februari 2010 · 88 Inlägg

När jag besiktade min 850 T5 så började dom prata lite om försäkringen att den inte gäller om det händer något bla bla osv. Men det var inga problem att få igenom den. Min är chippad med autotech steg 3 har väl ca. 270-280 hk.

Janneutanb
16 februari 2010 · 7 272 Inlägg

Jag brukade köra genom på grundladdtryck för säkerhetsskull.

Rååbert
16 februari 2010 · 52 Inlägg

Min går oxå igenom utan problem. Dom läser bara felkoder. Bara att nolla säkringarna innan man rullar in så är allt grönt smile Så gör iaf jag.

Pendulum
17 februari 2010 · 1 298 Inlägg

Min bil har varit chippad sen den var ny i princip. Har rullat igenom varenda besiktning. Visserligen bara steg 1.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
17 februari 2010 · 3 404 Inlägg

volvoErik skrev:
ska väl inte va nå problem? dem ska väl inte dra ur den. dem lär ju inte se nån större skillnad heller smile

Dom SKA inte men likförbaskat gasar dom satan ibland. När jag var och besiktigade sist så piskade dom en 206 långt över vad som kan anses som nödvändigt. Men åker man med brukar dom hålla sig i skinnet

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
peder Dorifto King Peedi Balerado
17 februari 2010 · 386 Inlägg

Så länge avgasvärdena inte är helt åt hell.

Nja, tror inte på siffran 320. Fast man vet ju inte, bänkpapper på din bil? smile

Peder DailyFresh
Peugeot 306 Dimma Coupé "Dimman" (1995)
Rand
17 februari 2010 · 1 024 Inlägg

är inga problem alls.. går igenom

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Oxygen
17 februari 2010 · 629 Inlägg

Var inga problem att få igenom min förra Saab med steg 2 och öppet luftfilter...

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 februari 2010 · 5 650 Inlägg

varför skulle bilen inte gå igenom med 1 chipp då "chipp" är den gammla tekniken dvs 80 talsbilarna till runt 2000 cirka
är bara dom efter 95 som har data diagnosen ...  så hur tex ser dom att bilen är chippad utan och plocka ner boxen? vilket de inte har tid med.

de där nya reglerna är ju mera tillämpade för och de mordäranre bilarna som inte är chipp trimmad dvs plugga in dator ändra till trimmprogramvaran osv..

men sjävla chipp tekniken är så pass gammal så de kommer de inte äns märka ..

hade en 940 turbo chipptrimmad sen ny gick igenom varje bes jag hade den allt jag fick nedslag på va dåliga avgasvärden vilket inte va "chippets" fel utan att katten va slut ....


sen börjar jag även störa mig lite på folk som inte verkar veta skillnaden mellan och chippa och byta programvara!

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
UrPeppe Lastbilsbyggare
17 februari 2010 · 389 Inlägg

jag har steg 1 på min octavia rs och har inte haft något problem då jag har besiktigat, har inte ens tänkt på att det eventuellt skulle kunna vara något problem med chip i en besiktning.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
soyd
17 februari 2010 · 1 853 Inlägg

r2d2artur skrev:
Hörde någonstans att from. 1-a januari 2010 så måste bilprovningen gå in i bilens dator med ett diagnosverktyg.
Kan man läsa av där att bilen är trimmad så går det inte igenom längre.

Är dock osäker på detta

1:a januari är ju ett tag sedan... Någon borde väll haft sin "relativt nya bil" inne på SBP som varit chipad eller mappad. Och sett om dom kopplar in någon form av bildiagnostik verktyg och vad dom kan se med den ?

/mvh soyd

GolfIIIVr6
17 februari 2010 · 187 Inlägg

Dom ser inte det så länge programvaran/chippet ändrar på något som rör avgasrening eller miljö.

bessade min förra veckan.. Det enda dem kollade via diagnosen var avgasrening o dyl.

Bara massa gröna rader.. smile

soyd
17 februari 2010 · 1 853 Inlägg

Ok låter bra smile

Är ju bara att stämma av med sin chip/mapp leverantör om deras programvaror ändrar något sådant då.

Det man bör tänka på är att har man race/sport kat på sitt avgassystem så tar det mycket längre tid att få upp den i temp än en original kat... Så se till att dra ur bilen lite innan man åker dit... Behöver inte köra fort men på lite höga varv för att för upp värmen...

/mvh soyd

turbodeath
17 februari 2010 · 2 452 Inlägg

har med besiktakt min bil m steg 3 som är en 95a utan problem...

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang