Öppen dumpventil på 740 TIC -89

jimbom
16 februari 2010 · 55 Inlägg

Har läst massa andra trådar och pratat med kompisar om öppen dumpventil. Vissa säger att man inte ska plugga igen återcirkulationen och vissa säger att man ska pga lmm.

Någon som just haft en TIC, b230ft som provat? Bilen är helt orginal förutom öppetluftfilter


Tack på förhand smile

fåååågel
323micke
16 februari 2010 · 262 Inlägg

Jag kunde inte ha öppen på min 740 tic -90. Den dog så fort jag tryckte ner kopplingen under körning och gick dåligt på tomgång. LMM känner av på ngt sätt hur mkt luft som kommer tbx etc.

Mvh

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com
jimbom
16 februari 2010 · 55 Inlägg

323micke skrev:
Jag kunde inte ha öppen på min 740 tic -90. Den dog så fort jag tryckte ner kopplingen under körning och gick dåligt på tomgång. LMM känner av på ngt sätt hur mkt luft som kommer tbx etc.

Mvh

Okej tack, hade du satt igen återcirkulations grejen då? eller provade både och ?

fåååågel
Rickycharmichel
16 februari 2010 · 12 Inlägg

det går att åka med öppen. det jag gjorde på min 740 turbo-90 var att montera dumplock istället för original dumpventil. sen borrade jag ett ca 4mm stort hål i den skivan som finns inuti tomgångsmotorn. På så sätt kommer luften förbispjället bakvägen vilket gör att den håller sig igång trots öppen dump. Detta funkade på min i ca ett år utan problem.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 februari 2010 · 5 650 Inlägg

lmm bilar ska inte ha öppen dump för lmm mäter upp den luft som är i systemet  och en öppen dump släper ur luften ur systemet vilket betyder de kommer soppa för de mängd luft som "ska " finnas där men som vips är bort dumpad och bilen går för fet och går piss ..


och antar du tänker dump pga pysljudet. så kan säga den kommer gå så mkt sämmre med öppen dump än den gör med öppet filter.. dvs slöseri med tid och pengar som bra många konstaterat för X antal år sen...


sen måste jag säga lite som alla andra gör om de är 1 ämne som ploppar upp hela tiden sök
finns ju miljoner med volvo dump trådar hit och dit ...

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
jimbom
17 februari 2010 · 55 Inlägg

MrEricsson skrev:
lmm bilar ska inte ha öppen dump för lmm mäter upp den luft som är i systemet  och en öppen dump släper ur luften ur systemet vilket betyder de kommer soppa för de mängd luft som "ska " finnas där men som vips är bort dumpad och bilen går för fet och går piss ..


och antar du tänker dump pga pysljudet. så kan säga den kommer gå så mkt sämmre med öppen dump än den gör med öppet filter.. dvs slöseri med tid och pengar som bra många konstaterat för X antal år sen...


sen måste jag säga lite som alla andra gör om de är 1 ämne som ploppar upp hela tiden sök
finns ju miljoner med volvo dump trådar hit och dit ...

Ja jag vet.. jag var ute efter någon som hade provat det själv och inte bara faktan

fåååågel
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 februari 2010 · 5 650 Inlägg

jimbom skrev:

MrEricsson skrev:
lmm bilar ska inte ha öppen dump för lmm mäter upp den luft som är i systemet  och en öppen dump släper ur luften ur systemet vilket betyder de kommer soppa för de mängd luft som "ska " finnas där men som vips är bort dumpad och bilen går för fet och går piss ..


och antar du tänker dump pga pysljudet. så kan säga den kommer gå så mkt sämmre med öppen dump än den gör med öppet filter.. dvs slöseri med tid och pengar som bra många konstaterat för X antal år sen...


sen måste jag säga lite som alla andra gör om de är 1 ämne som ploppar upp hela tiden sök
finns ju miljoner med volvo dump trådar hit och dit ...

Ja jag vet.. jag var ute efter någon som hade provat det själv och inte bara faktan

stortsett har 9 av 10 som har 740 och 940 provat dessa och alla vägrar tro på faktan tills smackat på 1 dumpjävel sen när de insett att de inte funkar så säger dom de till andra som ska smacka på en men de vägrar typ förstå...

+ varför göra att en turbo bil ska gå sämmre är inte sjävla meningen med diverse motordelar att den ska gå bättre och fortare?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Rickycharmichel
19 februari 2010 · 12 Inlägg

de funkade hur bra som helst för mig med öppen dump. och motorn gick INTE sämre.

WindebornMotorsport
19 februari 2010 · 200 Inlägg

ja rekomendarar inte dig till att sätta på de för jag har en volvo 940 tuebo 92:A med B230FT med en äkta hks dump på min med dumplock ca:270+ hästar men visst de funka de gör de men som nån annan har skrevit så dör den om man kör och får upp lite ladd på turbon så där den direkt för som sagt den luften som motorn behöver försvinner ju rätt ut och du kommer att få felkoder på lamda mätaren så att den kommer att gå för snålt som min plus så har jag felkod på spjälllägesgivaren pga dumpen för när den skjuter så blir de tup som ett sånt tryck i gasspjället så de öppnar eller vibrerar till för har kollat runt med de å de säger de flesta att de e så tror me på de så jag har fixat en orginal dump ist för den öppna men vill du nu ha lite "häftigare" ljud så köp en eftermarknads dump fast en återcirkulerande ist;) för de e tippset jag ger av egen erfarenhet

eppaa
19 februari 2010 · 21 Inlägg

jag hade öppen dump på min 740tic 89 den funka skit braförutom att man fick va med o dra upp motorn lite i varv med kopplingen när man närmade sig korsningar för kopplade man bara ur så fanns det e viss risk att den dog.

sen att bilen skulle gå sämre är ju bara skitsnack i såna fall läcker dumpen förbi luft även på laddtryck och då lär den gå sämre men så länge den tätar när du gasar så kommer du ju inte tappa effekt. och sen tror jag att det största problemet med att dom dör på tomgång är att dumpen står och läcker lite hela tiden för visst så lurar man luftmassemätaren när dumpen släpper ut luft men min sakade bara till lite /gick ner till typ 500varv sen kom den igång igen. men däremot om den läcker hela tiden då kommer den dö jämt i princip och det är väl det problemet de flesta får massor av kompisar som provat öppen dump och byt bara för att dom dör hela tiden men tätar den när den ska så ska det funka.

jag hade kanske bara tur med min som funka men min poäng är att man kan få en öppen att fungera bra men man behöver lite flytt;)

Rickycharmichel
23 februari 2010 · 12 Inlägg

ja vet inte redigt va du gjort med din bil isåfall om lambda lampan lyser? för ja hade inga som helst problem med de under ett och ett halvt år. och bilen gick precis likadant med öppen som återc dump!!

bonna_macke
28 februari 2010 · 10 Inlägg

holler me dig. har me öppen dump på min 740 tic o funkar hur bra som helst

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang