Vad är orsaken till Supramotorns effekttålighet? (JZ2GTE)

Ramming_Air
17 februari 2010 · 137 Inlägg

Har i princip bestämt mig för att testa livet som Supraägare. I vanlig ordning lusläser jag forumtrådar, köpguider etc för att få så mycket kött på benen som möjligt. I princip alla kommentarer kring JZ2GTE-motorn mynnar ut i samma slutsats. Motorn är byggd för att tåla rejäla effektuttag. Vad är det i konstruktionen som bidrar till detta? Många hävdar att ramlageröverfallen är extremt väl tilltagna, som ihop med internt balanserad vevaxel är orsak till ovanstående. Om jag har förstått det rätt, så är diametern på överfallen (inre mått) 55 mm. Jag gjorde en snabb jämförelse med en Cheva 350 där samma mått är 62,2 mm. Värre 350-block har dessutom fyrbultade överfall. Blev därför inte så imponerad av suprans diton på 55 mm och endast tvåbult. Spelar det roll att det är en rak sexa? Ingen extern svägningsdämpare?

Suprakunniga, varför håller dessa block så bra??

JoeyJ
19 februari 2010 · 502 Inlägg

det är väl egentligen inget vidare speciellt med suprans block jämfört med andra i gjutjärn, det roliga är ju att kolvar och stakar pallar så mycket original.

själva blocken är ju sällan ett problem, det är väl häftigare att tex bmws block håller så himla bra som inte ens är byggda för överladdning...

SupraJonas
19 februari 2010 · 181 Inlägg

Smidda kolvar är ju en orsak och rejäla stakar.
sen är allt jävligt grovt + Japansk ingenjörskonst så får du en kanon motor!

THEBADGUY Gorgilus addictus
19 februari 2010 · 4 740 Inlägg

Bjorling skrev:

Bullet--- skrev:
vilken motor menar du? 1JZ eller 2JZ-gte, har inte hört om en JZ2gte.
Bara fundersam. hmm

Haha han kör ju Volvo. Så man kan ju inte förvänta sig mycket i kunnande. Sen jämföra mot en V8. haha Tror om han köper supra så kommer den paja riktig fort

Du verkar ju ha extremt mycket kunnande själv, så varför inte svara på hans fråga? Ist för att sitta där och säga; "Han kör ju Volvo. Så man kan ju inte förvänta sig mycket kunnande"

Mvh/Nicklas

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Ramming_Air
19 februari 2010 · 137 Inlägg

Jag har förstått att kolvar och stakar är väl tilltagna. Men på de flesta forumen diskuteras just överfallen som orsak till att det håller. Är vevpartiet stabbigt så skickas ju påfrestningen vidare nedåt mot just överfallen. Därav min fråga. Har försökt hitta blueprints för aktuell motor, någon som kan hjälpa till med det.

Och till den som lämnade en kommentar om mina motorkunskaper..när jag behöver hjälp med att fästa fast min doftgran i backspegeln så lovar jag att kontakta dig för instruktioner..

Till er andra, tack för lämnade kunskaper!

kolvas
19 februari 2010 · 4 001 Inlägg

var det inte så att Toyota hade runt 600hk i bakhuvudet redan i grundkonstruktionen?
har för mig att jag läst det någonstans...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Ramming_Air
19 februari 2010 · 137 Inlägg

kolvas skrev:
var det inte så att Toyota hade runt 600hk i bakhuvudet redan i grundkonstruktionen?
har för mig att jag läst det någonstans...

Ja via olika forum, tuningfirmor etc så har jag många bud. Block/topp som ska klara upp till 750hk utan större problem och V161-lådan ska ju i princip vara oförstörbar. Hade bara önskat att någon kunde förklara varför med konkreta exempel smile

Hybriden
19 februari 2010 · 677 Inlägg

2jz ar slutprodukten av flear ars utveckling av prestanda motorer allt fran 4mge till 7mgte, 1jz osv.
De tog det basta av alla tidigare motorer och antar det ar darfor motorn ar sa javla bra.

twin_cam Smålänning
19 februari 2010 · 7 877 Inlägg

Dom vet vad dom sysslar med helt enkelt. Inget att direkt fundera på. Är något rätt konstruerat så är det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Ramming_Air
19 februari 2010 · 137 Inlägg

Ja man kanske inte ska rota mer i det, trots att man är en obotlig tekniknörd. Tackar för visat intresse smile

HenkeTIC
20 februari 2010 · 888 Inlägg

Hur många hästar pallar en orörd supra motor med allt original?

JoeyJ
20 februari 2010 · 502 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Hur många hästar pallar en orörd supra motor med allt original?

hur fungerar sökfunktionen på det här forumet?

Aerodynamik ...
20 februari 2010 · 7 120 Inlägg

Det är synd att Toyota inte byggde fler sportbilar i Skyline/200sx/Rx-7-klassen.
HenkeTIC - Runt 600hk ska vara rätt safe med fin mapp

Stefan Varberg Supraman
20 februari 2010 · 2 300 Inlägg

Supramotorn jza-80 är från allra första början en lastbilsmotor för att gå på diesel.

Sen har dom bara utgått från grunden från denna motor och tagit fram delar för att få fram den motor som till slut blev jza-80

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
MKarlsson Tunnelmaster
20 februari 2010 · 348 Inlägg

Skulle vilja säga att motorn klarar 450 hp, då turboaggregaten är dom som säger nej först.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771
Ramming_Air
20 februari 2010 · 137 Inlägg

Ja om man kollar på alla kringkomponenter så säger ju både turbo och bränsletillförsel stopp därvid. Och för min del funkar det, skall inte gå längre än med sedvanlig BPU. Har hört att man måste ladda drygt 1-1,2 bar för att nå de hästarna?

HenkeTIC
20 februari 2010 · 888 Inlägg

JoeyJ skrev:

HenkeTIC skrev:
Hur många hästar pallar en orörd supra motor med allt original?

hur fungerar sökfunktionen på det här forumet?

Vet inte men du kanske vill berätta?

600 inte mer alltså. Allt snack om supra så bord dom ju palla 1000 lätt original.

myran Foto/Bilnörd
20 februari 2010 · 1 541 Inlägg

Det är svårt och säga vad motor håller för då det beror helt på skicket. Lager kolvringar osv osv osv.


Men en normal "sliten" supra motor håller för allt mellan 600-750 helt beroende på vem som mappar.

Rätt mappning är det viktigaste av allt när det gäller att få en motor och hålla.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
MKarlsson Tunnelmaster
20 februari 2010 · 348 Inlägg

HenkeTIC skrev:

JoeyJ skrev:

HenkeTIC skrev:
Hur många hästar pallar en orörd supra motor med allt original?

hur fungerar sökfunktionen på det här forumet?

Vet inte men du kanske vill berätta?

600 inte mer alltså. Allt snack om supra så bord dom ju palla 1000 lätt original.

Det är som skrivet soppasystemet och turbo som säger nej först.
Dom som säger att supra motorn klarar 700-900 hästar menar att en oöppnad motor klarar det.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771
Aerodynamik ...
20 februari 2010 · 7 120 Inlägg

MKarlsson skrev:
Skulle vilja säga att motorn klarar 450 hp, då turboaggregaten är dom som säger nej först.

Även om du byter turbo så är ju själva motorn (block och topp) original och det är ju det folket pratar om här.

HenkeTIC skrev:

JoeyJ skrev:

HenkeTIC skrev:
Hur många hästar pallar en orörd supra motor med allt original?

hur fungerar sökfunktionen på det här forumet?

Vet inte men du kanske vill berätta?

600 inte mer alltså. Allt snack om supra så bord dom ju palla 1000 lätt original.

Haha.. Visst, det finns många som kört med 800-1000hk med originaldelar. Men det lär rasa förr eller senare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang