koppar pasta

Bike
30 mars 2005 ·

Som säkert många av er sett på bildoktorn så lägger han ju på duktigt men koppar pasta på hjul skivan  o på fälgen så det ska bli  smetigt o trevligt
men  frågan är  behövs det så mycket  ok en droppe olja skadar aldrig 

om man inte lägger den på broms skivan (;

nä men serieöst behöver man kladda på koppar pasta eller går det bra men lite olja.

Kimmen
30 mars 2005 · 245 Inlägg

Oljan försvinner mycket snabbare än Kopparpastan som nästan aldrig försviner från hjulbultarna om du smöjer på när du byter hjul varje vår & höst, efter ett par år går det riktigt smidigt och lätt att lossa bultarna, det värsta jag vet är osmörjda hjulbultar som ingen har smörjt som knappt går o lossa utan och hoppa på fälgkorset!

Nä du smörj på rikligt med Kopparpasta som Bosse bildocktorn gör, han gör inte det för skoj skull vettu wink  .Dessutom är Kopparpasta billigt i jämförelse med t ex 5-56 eller WD40 m,m!

Min far är lika inne på Kopparpasta som Bildoktorn, överallt på hans bilar & verktyg finns kopparpasta!!

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
Bike
30 mars 2005 ·

LOL  ok då får jag försöka  o köpa en tub o smörja in det  så kommer det bli problem fritt  att få loss däcken närmaste

loudness
30 mars 2005 · 4 554 Inlägg

kopparpastan försvinner rätt fort den med...

Kimmen
31 mars 2005 · 245 Inlägg

Loudness>> Inte om du använder den och smörjer på när du skiftar hjul vår & höst, efter ett par påsmörjmingar så kan jag lova att den inte försvinner wink
Vilket vanlig olja gör tyvärr!

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
Redbull Moderator+
31 mars 2005 · 1 081 Inlägg

Kopparpasta mot nav samt bultar har man väldigt gott för dom gånger man byter hjul om man gör det varje gång.

Bosse bildoktor är väl dock lite överdrivern med det ibland. Men att det är bra är ingen tvekan om.

Mvh

Vem jag?
Hell
31 mars 2005 · 30 Inlägg

Har nu läst denna trad o blir lite förvanad över okunnigheten..
Vill inte vara nagon storebror men..
Koppar mot alu fälgar kan starta en kemisk process som gör att fälgen börjar att ärja...

Därför skall man alltid använda Alupasta mot aludelar bara för att slippa fula märken o ärj...


Hell

Gardinstång
Bike
31 mars 2005 ·

ok så i slut ändan vad ska man göra då med aliminum fälgar.


Olja dom lätt eller köpa någon aliminium pasta som inte ens tappen hade hört talas om.  För enligt några så är ju inte koppar pasta bra  så nu är jag förvirrad.

Germax
1 april 2005 · 12 086 Inlägg

Du köper aluminiumpasta, finns på biltema för en 10 lr nått! Lr närmaste OK mack.

Själv har jag aldrig lagt pastan mot navet?
Men att smörja in bultarna/mutrarna är en klok idé.

Kopparpasta ska man ha på varje skruv under bilen tycker jag, dte tackar du för en dag när du ska få loss skiten, annars brukar man kunna skruva ett halvt varv o sen går skiten av..sad

V8Rules
1 april 2005 · 76 Inlägg

Till nav/fälg så är aluminiumpastan att föredra... Den är lite mer värmetålig än kopparpastan, så den är utmärkt att stryka på baksidan av bromsklossarna och på monteringsdetaljer, så går det lätt att byta nästa gång! Stryker man på ett tunnt lager på navet så ärgar inte fälgen fast som den kan göra ibland. Stryk på ett lager på bultarna också så blir det lätt att lossa dom nästa gång!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang