S70 mätarhus till 850.

Retepoj
18 februari 2010 · 664 Inlägg

Jaha, ni känner säkert igen detta... frågan alltså.

Jag har en Volvo 850, skall byta till S70 inredning i bilen, har kommit över en hel inredning för 3000 kr. Frågan är bara instrumentpanelen.

Jag tror inte S70 passar till min 850, årsmodell 94. Men kan man inte bara ha kvar själv mätarplattatorna, sedan byta allt bakom, elektronik osv?

Väldigt tacksam för svar, och inte från sådana som säger byt bil... Så jobbigt att byta huv och baklysen osv till 850, för jag vill ha en 850 utseende mässigt på utsidan.

Tack!

Driftkungen Saab - Move Your Mind
22 februari 2010 · 1 094 Inlägg

Har faktist sätt en som har S70 panel i en 850. Var dock inte här på garaget utan i en bilsport tidning ex antal år tillbaka.

Röd var den. Hade awd och R motor har jag för mig. Var 92:a från början tror jag men hade komplett utseende som en S70.

Någon kanske vet om bilen finns här så du isf skulle kunna få kontakt med han.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Saab 9-3 Aero SS "Brukis" (2004)
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
SixtenP
22 februari 2010 · 120 Inlägg

inte säkert att det kommer att funka.. http://www.backspegeln.com/tips_850.asp där testade han att montera det på sin 95a och det funkade inte. skulle tydligen funka på dom senare med OBD II och där hastighetssignalen tas ifrån ABS-systemet istället för växellådan som det gör på dom tidigare....

Jonathan_A Volvo PV
23 februari 2010 · 222 Inlägg

Jag hade S70 instrument i min 850 -92:a (Finns bild, om du klickar på min 850). Men det blev konstigt när jag hade det inkopplat. Vet inte om instrumentet var trasigt eller om det bara blev så, men hastighetsmätaren fungerade hur bra som hällst och helt plötsligt sjönk den sakta neråt och efter kanske 1 minut så la den sig på 0. Allt annat fungerade bra, inte färddatorn då eftersom jag inte hade någon i min bil.

Brådhis * Voff voff *
23 februari 2010 · 10 293 Inlägg

jonte_is skrev:
Jag hade S70 instrument i min 850 -92:a (Finns bild, om du klickar på min 850). Men det blev konstigt när jag hade det inkopplat. Vet inte om instrumentet var trasigt eller om det bara blev så, men hastighetsmätaren fungerade hur bra som hällst och helt plötsligt sjönk den sakta neråt och efter kanske 1 minut så la den sig på 0. Allt annat fungerade bra, inte färddatorn då eftersom jag inte hade någon i min bil.

Det är tyvärr så det blir på 850 92-95...

På 850 96-97 kan man ha instrument från S70/V70/C70 97-98! Men det är bara där och med dessa det fungerar rakt av! Du kan alltså inte ta ett instrument från en 99-00!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Xoff Volvo tönt... =)
26 februari 2010 · 2 344 Inlägg

en fundering kring problemet med hastigheten...

varför går det inte bara att byta ut signal kablen på äldre 850 så att den får infon från just ABS givaren istället? borde inte vara så svårt att fixa...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
TurbOla Reservdansk
26 februari 2010 · 6 271 Inlägg

Xoff skrev:
en fundering kring problemet med hastigheten...

varför går det inte bara att byta ut signal kablen på äldre 850 så att den får infon från just ABS givaren istället? borde inte vara så svårt att fixa...

Ta hastighetsmätarkabeln och skarva in dig på vänster fram ABS-givarkabel.
Får du ingen signal så beror det på att kablarna är polvända.
Skifta + och - och du får hastighetsmätarsignal.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang