Hur fixar man till motorrummet? Posta bilder på era motorrum!

Kalaspajas
20 februari 2010 · 29 Inlägg

Jag undrar hur man enklast och billigast fixar till motorummet på sin bil? (max 1000 kr) Jag fundrerar på Silliconslangar eller stålomspunna  mm. Motortvätt är ett måste, men hur får man till den "städade/tunade looken, gärna med lite "färgklickar" som förhöjer intrycket? är det svårt, ska man lämna in bilen på verkstad? vad kostar det att byta ut slangar och sånt till lite mer snygga saker? Tidigare ägare har skurit upp massa skyddsslangar till el mm och "eltejpat ihop dom. Det ser för jävligt ut. Berätt a gärna hur ni har gjort så at et lekman förstår.
Mvh Kalaspajas s60 2.4 t

Senast redigerat av Kalaspajas (20 februari 2010)

NissanMotorsport
20 februari 2010 ·

En bra bok är Haynes Tuning bok smile står lite sånt i den.. kostar en ca 250 kr kanske..  men ja det är väl att byta ut kylarslangarna mot silicon slangar i valfri färg.. byta slangklämmor till rostfria, byta kylarlock, oljelock till något finare.

Lacka oljestickan, spolarvätskelocket, klä alla kablar i kabelöverdrag.. dom tror jag är ganska enkla då det är bar att trä över dom utan att lossa på kabeln.

det är detaljerna som gört smile

Kalaspajas
20 februari 2010 · 29 Inlägg

vart hittar jag kabelöverdrag? vilken färg är lämplig att lacka plastdetaljer i motorummet med? Mvh Martin

NissanMotorsport
20 februari 2010 ·

Kalaspajas skrev:
vart hittar jag kabelöverdrag? vilken färg är lämplig att lacka plastdetaljer i motorummet med? Mvh Martin

sökte lite, men hittade inte riktigt.. det kallas även för robotslangar har jag för mig..som är uppskurna som brukar sitta orginal, men kanske finns i andra färger också..

här är en bra sida annars för siliconslangar m.m

http://www.do88.se/categories_listing.php?cPath=102

marcus1
20 februari 2010 ·

Kalaspajas skrev:
vart hittar jag kabelöverdrag? vilken färg är lämplig att lacka plastdetaljer i motorummet med? Mvh Martin

En värmebeständig färg (:

mate
20 februari 2010 · 45 Inlägg

du får inte mycket slangar för under 1000 kr men byt ut alla rostiga slangklämmor och en motortvätt så har du kommit en bra bit iallafall!big_smile

Kalaspajas
20 februari 2010 · 29 Inlägg

det var väl ungefär vad jag hade tänkt mig. är det värt att lämna in bilen för motortvätt, det kostar rung 3-4 hundralappar. Jag vill ju inte sabba något i motorn.

Kesler
20 februari 2010 · 3 650 Inlägg

Kalaspajas skrev:
det var väl ungefär vad jag hade tänkt mig. är det värt att lämna in bilen för motortvätt, det kostar rung 3-4 hundralappar. Jag vill ju inte sabba något i motorn.

Inen fara med din s60, spola bara inte när motorn e svinvarm. Kör avfettning på hela motorn inkl all plåt i rummet. Svampa bort eventuella asfaltsprickar m.m. Spola plåten run motorn samt undersidan av huven med hårt tryck, gå sen över till "motorn" med lågt tryck spola motorn snabbt.

Aerocombi Xenoholic
20 februari 2010 · 2 559 Inlägg

Inte världens ballaste kanske , men tycker i alla fall det är snyggare än original big_smile



https://www1.garaget.org/gallery/archive/57189/863643_roz5bw.jpg
"Pannrummet" big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Kalaspajas
20 februari 2010 · 29 Inlägg

Har du gjort själv?

r2d2artur
20 februari 2010 · 283 Inlägg

Hehe, en till 9-5-a men här använde jag bara bilens org-färg och några klisterlappar från dekaltrim
https://www1.garaget.org/archive/80/79214/111236/111236-1319222.jpg

Eller så tvättar du måtorn ordentligt så blir det såhär
https://www1.garaget.org/archive/80/79214/158086/158086-1494255.jpg

Lycka till

henke_99 Offroad Racing
20 februari 2010 · 3 122 Inlägg

Lerinpackning big_smile (allt får samma färg och det är helt gratis tongue )

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_34/28530000-28539999/640x480/28533710.jpg

Senast redigerat av henke_99 (20 februari 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Kalaspajas
20 februari 2010 · 29 Inlägg

en lösning helt i min smak, men jag vet inte om blien min skulle gilla det...

LeafBox Lat Perfektionist
20 februari 2010 · 6 359 Inlägg

Tvätta ORDENTLIGT
Fixa eventuell rost
Osså lite färg

*

https://www1.garaget.org/archive/99/98029/148043/148043-1550112.jpg

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
20 februari 2010 · 3 585 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/25/24381/56939/56939-1640135.jpg

Lite plast glans. (ifrån lahega)
Lite polermedel ifrån megurias
Stålborste på vinkelslip på grenröret
Polera all synlig aluminium med autosol.
Måla blocket

Fjäderbenstag och ett luftfilter med en avskärmning

och lite tid. Kostar inte mycket

Senast redigerat av ToTTeN (20 februari 2010)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Kalaspajas
20 februari 2010 · 29 Inlägg

lite för avancerat för mig. men en motortvätt nlir det, ska prova själv när vädret är lite mildare, och blir det inte bra så lämnar jag in bilen. Är det möjligtvis inte någon i eskilstuna trakten som har tid för lite utblidning/ övervakning när jag ska tvätta?
(Off topic: tuggumi pop är tydligen något som svenska folket gillar....)

Marcus_89 Biltokig elektriker
20 februari 2010 · 3 352 Inlägg

Först ska du tvätta allt noga och putsa upp det. Fixa ev rost och lacksläpp. Lacka lite detaljer i nån snygg färg, polera detaljer eller liknande.

https://www1.garaget.org/archive/63/62474/99451/99451-1750867.jpg

Nuläget, dock ska det putsas upp mer innan jag är nöjd


Edit: Täcka över batteri och generator är något som du bör göra. Känsligt med vatten där. Allra säkrast är att koppla bort batteriet helt om man är osäker på vad man sysslar med.

Senast redigerat av Marcus_89 (20 februari 2010)

henke_99 Offroad Racing
20 februari 2010 · 3 122 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Först ska du tvätta allt noga och putsa upp det. Fixa ev rost och lacksläpp. Lacka lite detaljer i nån snygg färg, polera detaljer eller liknande.

http://www1.garaget.org/archive/63/6247 … 750867.jpg

Nuläget, dock ska det putsas upp mer innan jag är nöjd


Edit: Täcka över batteri och generator är något som du bör göra. Känsligt med vatten där. Allra säkrast är att koppla bort batteriet helt om man är osäker på vad man sysslar med.

En generator tål vatten, dom blir dock lite kinkiga ibland om man badar dom i lervatten... (men då häller man bara en skvätt rent vatten i den så laddar det sen igen) Även batteriet är fukttåligt så jag vet inte riktigt om det är nån mening att täcka över dom grejerna, men man behöver ju inte blåsa med högtryck rakt på kanske...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Marcus_89 Biltokig elektriker
20 februari 2010 · 3 352 Inlägg

henke_99 skrev:

Marcus_89 skrev:
Först ska du tvätta allt noga och putsa upp det. Fixa ev rost och lacksläpp. Lacka lite detaljer i nån snygg färg, polera detaljer eller liknande.

http://www1.garaget.org/archive/63/6247 … 750867.jpg

Nuläget, dock ska det putsas upp mer innan jag är nöjd


Edit: Täcka över batteri och generator är något som du bör göra. Känsligt med vatten där. Allra säkrast är att koppla bort batteriet helt om man är osäker på vad man sysslar med.

En generator tål vatten, dom blir dock lite kinkiga ibland om man badar dom i lervatten... (men då häller man bara en skvätt rent vatten i den så laddar det sen igen) Även batteriet är fukttåligt så jag vet inte riktigt om det är nån mening att täcka över dom grejerna, men man behöver ju inte blåsa med högtryck rakt på kanske...

Man vet aldrig vad folk får för sig wink Har sett skräckexempel

henke_99 Offroad Racing
20 februari 2010 · 3 122 Inlägg

Marcus_89 skrev:

henke_99 skrev:

Marcus_89 skrev:
Först ska du tvätta allt noga och putsa upp det. Fixa ev rost och lacksläpp. Lacka lite detaljer i nån snygg färg, polera detaljer eller liknande.

http://www1.garaget.org/archive/63/6247 … 750867.jpg

Nuläget, dock ska det putsas upp mer innan jag är nöjd


Edit: Täcka över batteri och generator är något som du bör göra. Känsligt med vatten där. Allra säkrast är att koppla bort batteriet helt om man är osäker på vad man sysslar med.

En generator tål vatten, dom blir dock lite kinkiga ibland om man badar dom i lervatten... (men då häller man bara en skvätt rent vatten i den så laddar det sen igen) Även batteriet är fukttåligt så jag vet inte riktigt om det är nån mening att täcka över dom grejerna, men man behöver ju inte blåsa med högtryck rakt på kanske...

Man vet aldrig vad folk får för sig wink Har sett skräckexempel

Ja det är sant...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang