9456
Sök

Liten fundering om placering av baslåda

218 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
tjena, jag undrar om min baslåda kommer för nära bagageluckan om den står så här?
kommer det att spela sämre om den står så nära? 2st 6" portar ska dit är värt att nämnas.

Det är ca 22-23 cm från basen till luckan.mvh

https://www1.garaget.org/gallery/archive/87792/863601_1uerhw.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/87792/863602_xah3df.jpg

533 Inlägg
20 februari 2010
Jag hade vänt lådan så att basen spelat uppåt taket smile

218 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Slemrotta skrev:
Jag hade vänt lådan så att basen spelat uppåt taket smile

problemet är att det är ännu mindre avstånd mellan bas och bilen där:/
tror de är lite under 20 cm till taket.

3 466 Inlägg
20 februari 2010
Jag hade byggt en bredare låda som inte bygger så mycke bakåt.  Varför ska du ha dubbla 6" portar till en bas?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

16 197 Inlägg
20 februari 2010
M_icke_ skrev:
Jag hade byggt en bredare låda som inte bygger så mycke bakåt.  Varför ska du ha dubbla 6" portar till en bas?

ser ut att va en 18" bas?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
20 februari 2010
Normalt brukar man väl säga att ha du lådan nära bakluckan så kommer det spela högre (i en kombi iaf.), exakt vilket avstånd du ska ha får du pova dej fram till.
Du kan öka dB om du vänder den uppåt, men kan även minska..bara att testa dej fram.

Jag spelade högre när jag hade min 15cm från bakluckan än när den stod mot ryggstödet. Dock så minskade jag även dB när jag flyttade den till närmre än 10cm.

218 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
lådan är uträknad till 38 hz, måste ha den så bred för att få plats med portar, och så djup för att få den avstämingen.
och ja, det är 18"

3 466 Inlägg
20 februari 2010
evilaudio skrev:
M_icke_ skrev:

Måste väll ändå räcka med 1st 6" port? Frågar mest av nyfikenhet.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

6 851 Inlägg
20 februari 2010
M_icke_ skrev:
evilaudio skrev:
M_icke_ skrev:

Med en 6" port tror jag att risken för flåsljud uppstår då det är endel luft som ska ut.

PS: men jag fundrar på varför TS inte gör en slotport ist?
Senast redigerat av TT-Avant (20 februari 2010)

218 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
evilaudio skrev:
M_icke_ skrev:

nepp tyvärr inte tongue hehe

tack för snabba och fina svar smile
skriv på mer !

206 Inlägg
20 februari 2010
Först skulle ja vända högtalaren mot baksätet du spelar för dig o inte dom bakom dig och portarna fram också förstås och om baslådan inte tar i luckan ska det inte vara någe problem men vill du vara säker på att den inte rör sig ta o sätt kardborre under i framänden och bakänden så rör den sig inte i första taget, och ett tips är att bygga lådan så bred som det går så du får den lite tunnare

Rub Dub a Dubstep

16 197 Inlägg
20 februari 2010
Dark-Red skrev:
Först skulle ja vända högtalaren mot baksätet du spelar för dig o inte dom bakom dig och portarna fram också förstås och om baslådan inte tar i luckan ska det inte vara någe problem men vill du vara säker på att den inte rör sig ta o sätt kardborre under i framänden och bakänden så rör den sig inte i första taget, och ett tips är att bygga lådan så bred som det går så du får den lite tunnare

att ha basarna spelandes framåt i en kombi är inget ja skulle rekomendera.. bakåt elle uppåt annars tappar man MASSOR i verkningsgrad.

6 851 Inlägg
20 februari 2010
Dark-Red skrev:

öhh..ok. det va väl lite konstiga svar dock.
Kardborre för att låda ska stå still? ja det verkar ju säkert, det är ju inte så att den kan flyga iväg ganska så bra vid tex. en krock ändå. De sitter inte sååå jäkla bra vid en rullning eller kraftig inbromsning..roll

206 Inlägg
20 februari 2010
evilaudio skrev:
Dark-Red skrev:

att ha basarna spelandes framåt i en kombi är inget ja skulle rekomendera.. bakåt elle uppåt annars tappar man MASSOR i verkningsgrad.

att vända det framåt är ett råd jag fått av en som tävlar i ljud sen 15 år tillbaka och tror absolut på att det ska vara bäst.  Varför tappar man verkningsgrad?

Rub Dub a Dubstep

218 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
evilaudio har rätt, lådan ska stå bakåt, enda frågan ja igentligen ställde va om det var för nära bagageluckan=)

Får helt enkelt testa mig fram.
mvh

206 Inlägg
20 februari 2010
TT-Avant skrev:
Dark-Red skrev:

öhh..ok. det va väl lite konstiga svar dock.
Kardborre för att låda ska stå still? ja det verkar ju säkert, det är ju inte så att den kan flyga iväg ganska så bra vid tex. en krock ändå. De sitter inte sååå jäkla bra vid en rullning eller kraftig inbromsning..roll

då får väll Shruttan skruva fast den då är åndä upp till han hur han vill göra det

Rub Dub a Dubstep

16 197 Inlägg
20 februari 2010
Dark-Red skrev:
evilaudio skrev:
Dark-Red skrev:

att vända det framåt är ett råd jag fått av en som tävlar i ljud sen 15 år tillbaka och tror absolut på att det ska vara bäst.  Varför tappar man verkningsgrad?

testa i en kombi så får du se/höra skillnaden.. i en kombi elle kombikupe så anser ja att basarna ska spela bakåt elle uppåt.

6 851 Inlägg
20 februari 2010
evilaudio skrev:
Dark-Red skrev:
evilaudio skrev:

testa i en kombi så får du se/höra skillnaden.. i en kombi elle kombikupe så anser ja att basarna ska spela bakåt elle uppåt.

Du är inte ensam om det kan jag ju säga tongue

956 Inlägg
21 februari 2010
Dark-red: Tipset du fått var nog gällande sedan-bilar och inte till kombis.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg

Sök