3293
Sök

Visst ska jag köpa en volvo 245 till min flickvän?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 februari 2010
Opelmadness skrev:
EmilHammarlund skrev:
tjn skrev:
en annan tanke är ju att en bil som enligt folksam är en bil man skall se upp med , har 5 stjärnor i euroncap

Litar helt klart med på EuroNcap än folksam´s  hokuspokus

Folkskam betalar ju inte ens ut ersättning för stulna saabar som är nyare, för dom går inte att stjäla .....
Riktigt goa gubbar på folksam !

Folksam kanske även går efter baksätetspassagerare vilket inte euroncap gör. Verklighet kanske är mer verkligt än konstgjorda krocka mot en balk.

Jag litar rätt bra på Folksams statistik och den känns bra eftersom de tar det säkra före det osäkra och ger inte för exakta siffror som är omöjligt att få ut från verklighetsbaserade olyckor. istället för minst 27% säkrare skriver de Minst 20% säkrare vilket är ett stort glapp upp till minst 30% säkrare.)

Det var väldigt många kanske där...

Kanske vore en ide att testa mot ett träd också?

jag har testat att köra in i ett träd i ca 70km\h å jag lever å det va en 245:a

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

3 268 Inlägg
23 februari 2010
turboforssen skrev:
jonnielahti skrev:
turboforssen skrev:

har du barn själv? 3000 kan va mycket för en barn familj
finns faktiskt folk med lite dålig ekonomi
man kanske inte kan lägga ut 3000:- extra en månad
saabar är ju dyra att äga , har flera arbetskamrater som gått på att köpa en ny saab å ångrar det

SAAB är ICKE dyra att äga tongue
inget köp jag ångrar, andra saaben nu, gav upp ford,
och farsan e inne på sin 3e saab efter att gett upp just volvo pga rost och komfort!
dock är alla 5 st saab 9000 tongue
sen har jag studieekonomi, och klarar av att ha en i trafik lol
m.v.h. Jonnie Lahti

sabbar kanske inte är så dyra att äga med riktigt stabil ekonomi å om man kan skruva saab
men inte alla i landet som har det å kan skruva saab
en gammal volvo finns det delar å kunskap överallt 
å fasta utgifter är riktigt underbart att ha när man har barn
skulle nått gå sönder vill man inte få en oväntad räkning på flera tusen

flera tusen? maskinen håller, rostar inte i underrede o.s.v.
isf. byter man till en annan saab big_smile
kostar ju inte mer än ett par tusen big_smile

Elektriker/Montör
534 Inlägg
23 februari 2010
te_wik skrev:
Mortalis skrev:
te_wik skrev:

Precis, och alla vet ju att dom rostar och plåten samt ramen blir mjukare med åren.
Kör 245a själv under vintern, funkar och går bra. Men hade inte velat krocka med den. (iofs, vilken bil VILL man krocka i?)

Mvh Tommy

Nej Volvos är som vin, blir bättre med åren...tydligen

Ahh.. då får jag spara den då smile

Mvh Tommy

Nej det är ingen idé.. Alla vet ju att den måste vara OÖPPNAD... tongue  HAHA

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

4 682 Inlägg
23 februari 2010
Om hon är över 70år gammal ,ja! annars nej..

3 132 Inlägg
23 februari 2010
EmilHammarlund skrev:
te_wik skrev:
Opelmadness skrev:

20% över medelbilen under dom åren 2/7/9 serien tillverkades ja... roll

Precis, och alla vet ju att dom rostar och plåten samt ramen blir mjukare med åren.
Kör 245a själv under vintern, funkar och går bra. Men hade inte velat krocka med den. (iofs, vilken bil VILL man krocka i?)

Mvh Tommy

Tycker plåten känns hårdare på en gammal Volvo än på många nya bilar som man nästan kan buckla till med fingret.

Nu är det inte plåten som skyddar dig vid en krock på moderna bilar, det är krockbalkarna som sitter innanför.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 februari 2010
Elda skrev:
turboforssen skrev:
saabar är ju dyra att äga

Fakta?
För en 740 av motsv modell som min kostar 300 kroner mer i månaden i skatt, dubbelt till tre gånger så mkt i inköpspris, drar 0.3L/mil mer försäkringen är såklart olika men på mig skulle skillnaden bli 2000/år extra.

Men det e ju klart, bara för att det heter volvo ska man betala mkt mer i inköp för "volvo är billiga o laga". att sedan räkna på att volvon ska gå sönder men inte räkna på att du ska krocka med bilen..?

Sen komma och påstå att en volvo finns det mtk mekkunskap men inte en saab? vad är det egentligen som går sönder på bilar som är så svårt att fixa och skiljer mkt mellan en saab och en volvo? Byta bromstillbehör är närapå identiskt på alla bilmodeller.

Eller nej! saab kör med skivor bak sedan 90orna vilket gör det bra mkt enklare att byta belägg på skiva än på trumma.

Kom med konkret fakta och källhänvisningar eller var tysy om sådan du inte har en aning om.

har en kollega som köpte en välservad 93:a 00:a ( kände förra ägaren med å hon hadde en räkning på över 20000:- hos saab för div service
motorlampan lyser titt som tätt å är inlämmnad ett ex antal gånger utan nå resultat
+ att olje röret till servon paja å det tog över 2 månader att få fram ( bilen stog still ) + dyrt att inhandla
å han ville inte läma in det för att det va svin dyrt
så han fixa det själv , vilket han lyckades med .
men fick riva halva fronten

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 februari 2010
Elda skrev:
turboforssen skrev:
Elda skrev:

Fakta?
För en 740 av motsv modell som min kostar 300 kroner mer i månaden i skatt, dubbelt till tre gånger så mkt i inköpspris, drar 0.3L/mil mer försäkringen är såklart olika men på mig skulle skillnaden bli 2000/år extra.

Men det e ju klart, bara för att det heter volvo ska man betala mkt mer i inköp för "volvo är billiga o laga". att sedan räkna på att volvon ska gå sönder men inte räkna på att du ska krocka med bilen..?

Sen komma och påstå att en volvo finns det mtk mekkunskap men inte en saab? vad är det egentligen som går sönder på bilar som är så svårt att fixa och skiljer mkt mellan en saab och en volvo? Byta bromstillbehör är närapå identiskt på alla bilmodeller.

Eller nej! saab kör med skivor bak sedan 90orna vilket gör det bra mkt enklare att byta belägg på skiva än på trumma.

Kom med konkret fakta och källhänvisningar eller var tysy om sådan du inte har en aning om.

har en kollega som köpte en välservad 93:a 00:a ( kände förra ägaren med å hon hadde en räkning på över 20000:- hos saab för div service
motorlampan lyser titt som tätt å är inlämmnad ett ex antal gånger utan nå resultat
+ att olje röret till servon paja å det tog över 2 månader att få fram ( bilen stog still ) + dyrt att inhandla

OCh detta jämför du med en 245? well fick han en välservad 93 från 00 (vilket e skumt då 93an slutade tillverkas nån gång på 50-60talet) för 6000 så får man la vänta sig att bilen går sönder när den kostar lika mkt som en -75a och är 25 år äldre.

Var inte moderna bilar vi diskuterade här utan volvo 245 vilket är långt ifrån en modern bil, på både gott och ont. En ny bil kostar mkt att äga, kolla på en volvo v70 -00 så är dom inte gratis att laga på verkstaden heller.

Kunskap  om moderna saabar hittar du för övrigt på STCS hemsida och bilar går sönder efter 10 år i trafik inget man kan göra något åt.

EDIT: och över 20 000 på service på en välservad 10 år gammal bil är ju fan ingenting, vet inte riktigt vad du räknar på men 2000/år på verkstadsservice är ju inte speciellt mkt pengar.

har du inge bättre att komma med så du måste märka ord ?
du vet själv att jag inte mena en bil från 50 -talet , bryr mig inte hur saab stavar sina modellnamn å bilen köptes inte för några 6000:- ( vet inte vart du fått det i från )
jag har inte sagt att en nyare volvo inte är dyra att reparera
å bryr mig inte vart man kan hitta info om nyare saabar

säger bara att en 245:a är en bra bil för dom pengarna man lägger ut inte bäst utan bra å det är sällan man står stllastående med dom
å kunskapen av att skruva på en 245:a är finns nästan över allt
det finns nästan en snubbe som kan skruva en gammal volvo i varje kvarte å det finns det inte med saab

tratt
353 Inlägg
23 februari 2010
Klart frugan ska ha en 245, fattar inte varför alla tror att man är dödsdömd bara för man sätter sig i en gammal volvo. Jag åkte Europa runt med mina föräldrar i en 240 på 90 talet, blev påkörda där bak rätt kraftigt, vad hände med volvon? Inget. Vad hände med andra bilen, ja, en hel jävla del, hans styrning gick åt helvete iallafall, men istället för att stå billösa i utlandet så körde vi som förut. Och alla ni som säger "AMEN, DET VAR DÄR BAK, INTE FRAM" Nä för min far var fan inte dum nog och köra rakt in i en annan bil, träd, politiker eller något annat. Olyckor går faktiskt att förhindra era pessimister.

blacken
23 februari 2010
köp nåt franskt, dom har alltid varit bra på krocksäkerhet

lollollollollollollollollollol Defenetivt månadens bästa lollollollol
Senast redigerat av blacken (23 februari 2010)

blacken
23 februari 2010
tjn skrev:
såman är avundsjuk på en 240 ??? nu får du fan ta och hejda dig lite oxå ... jag har oxå varit 18år , för så där 10år sen , redan då tyckte jag att 240 var en gammal bil.
Men jag harva runt lite grann i en 745, som på den tiden kostade som en gammal v70 idag.
men skit samma , volvo har kommit med massa bra saker .
Men att dom skulle vara några gudar på att bygga bilar är ren jävla dröm.

och svenska försäkringsbolags krockstatistiker ger jag inte mycket för , speciellt inte om dom visar att en 240 är lika säker som en ny bil , då är det något som är jävligt fel.
vissa borde nog läsa på lite bättre.

Jävla fjant tråd som absolut borde låsas.

Fattar man inte att utveckling har gått framåt sen 1974 så borde man spärras in på dårhus,
Undrar varför bilfabrikanterna har börjat med , bromsassistans, abs, antisladd, slaäpvangs stabilisering, krockkuddar, deformationssoner, nightvision osv..... 240 har ju inget och dne är ju bäst ...

Fan ta å kliv ur sandlådan och väx upp

och svenska försäkringsbolags krockstatistiker ger jag inte mycket för

Folksams statistik tillhör dom främsta och korrektaste,  i världen!..

Oturen själv
593 Inlägg
23 februari 2010
lagom intresse för denna tråden ^^  Varför nojjar alla om krocksäkerhet ? Är det kanske så att majoriteten av kvinnor kvaddar alla sina bilar ? (A) wink

Brum

blacken
23 februari 2010
Elda skrev:
tjn skrev:
eppaa skrev:

ehhrm om det är en sån ford scopio jag tror du menar typ runt 95 eller något?
så skulle jag vilja säga att det är de sämsta skiten som byggts.
stod och kollade på en sån häromdagen en fyrhjulsdriven.... verkligen genomtänkte att ha en drivaxel fram gå rakt genom tråget=garanterat oljeläckage
den hade massor av elfel osv och han som jobbade på verkstan sa att de är vanligt på dom här.
båda två gapskrattade när han startade och man hörde stötstångs ticket från v6an liksom stötstänger på en så ny bil
+att hela bilen skrek billig skitbil för även om man åker bekvämnt vad spelar det för roll om bilen står på verkstad jämt?
tycker kvalitetskänslan var som i en gammal sierra= obefintligt:P

och va fan är fel på stötstänger ?
corvetterna har det fortfarande och dom är allt annat än långsamma eller billiga skitbilar...

Stötstäger är fortfarande antik teknik, klart att det går att få en bil snabb när man har 20000000 liters motor och typ 10 hk/liter.

Inte antik, utan beprövad och fungerande teknik..

blacken
23 februari 2010
turboforssen skrev:

Tjaa, det säger väl allt om Volvos säkerhet och pålitlighet vid en kollision..

blacken
23 februari 2010
jonnielahti skrev:
turboforssen skrev:
Mortalis skrev:

Har man inte t.ex. 3000 spänn extra för att få en iaf 10 år nyare SAAB 9000, eller volvo för den delen, så ska man fan inte ens ha bil. Fattaru? tongue Just att rekommendera 240 till en småbarnsfamilj är ju så befängt när de finns så MYCKE bättre bilar för LITE LITE pengar extra. De e bara dumsnålt

har du barn själv? 3000 kan va mycket för en barn familj
finns faktiskt folk med lite dålig ekonomi
man kanske inte kan lägga ut 3000:- extra en månad
saabar är ju dyra att äga , har flera arbetskamrater som gått på att köpa en ny saab å ångrar det

SAAB är ICKE dyra att äga tongue
inget köp jag ångrar, andra saaben nu, gav upp ford,
och farsan e inne på sin 3e saab efter att gett upp just volvo pga rost och komfort!
dock är alla 5 st saab 9000 tongue
sen har jag studieekonomi, och klarar av att ha en i trafik lol
m.v.h. Jonnie Lahti

Saabarna avsevärt dyrare än 240/740/940 i skatt,försäkring och reservdelar..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 februari 2010
turboforssen skrev:
Elda skrev:
turboforssen skrev:
saabar är ju dyra att äga

Fakta?

Och en krånglande Saab skulle vara ett bevis för att Volvo är bättre? Vet du hur många krånglande Volvo, hur många Volvo som mystiskt tagit fyr etc. som dykt upp de senaste åren?

Skulle man döma varje bilmärke efter dess måndagsexemplar skulle det inte finnas en enda bra bil, inte ens Lexus klarar sig. Tycker istället man bör fokusera på de bilar som fungerar, och i det fallet finns det en hel det bra Saab. Och Volvo...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 656 Inlägg
23 februari 2010
turboforssen skrev:
Elda skrev:
turboforssen skrev:

OCh detta jämför du med en 245? well fick han en välservad 93 från 00 (vilket e skumt då 93an slutade tillverkas nån gång på 50-60talet) för 6000 så får man la vänta sig att bilen går sönder när den kostar lika mkt som en -75a och är 25 år äldre.

Var inte moderna bilar vi diskuterade här utan volvo 245 vilket är långt ifrån en modern bil, på både gott och ont. En ny bil kostar mkt att äga, kolla på en volvo v70 -00 så är dom inte gratis att laga på verkstaden heller.

Kunskap  om moderna saabar hittar du för övrigt på STCS hemsida och bilar går sönder efter 10 år i trafik inget man kan göra något åt.

EDIT: och över 20 000 på service på en välservad 10 år gammal bil är ju fan ingenting, vet inte riktigt vad du räknar på men 2000/år på verkstadsservice är ju inte speciellt mkt pengar.

har du inge bättre att komma med så du måste märka ord ?
du vet själv att jag inte mena en bil från 50 -talet , bryr mig inte hur saab stavar sina modellnamn å bilen köptes inte för några 6000:- ( vet inte vart du fått det i från )
jag har inte sagt att en nyare volvo inte är dyra att reparera
å bryr mig inte vart man kan hitta info om nyare saabar

säger bara att en 245:a är en bra bil för dom pengarna man lägger ut inte bäst utan bra å det är sällan man står stllastående med dom
å kunskapen av att skruva på en 245:a är finns nästan över allt
det finns nästan en snubbe som kan skruva en gammal volvo i varje kvarte å det finns det inte med saab

men nu eftersom du citerar en enskild bil så drar väl jag upp mina gamla volvos

*första bilen* en volvo 740 88 b230f utrustning blackline = resultat toppackning + kopplingsras

*3dje bilen* volvo 745 turbo utrustning = ingen = resultat efter 2 månadsägande ORGINAL ingen sönder pyst maskin .. motorras 2 gr motorbyte en gång topppackning 2 gr 531 topp med en insjunken kyl kanal 1 gång

*5te bilen*volvo 740 turbo utrutning automat eltaklucka (bortkopplad)=resultat rasad bakaxel 2 gr skev topp 2 gr rasad automatlåda 2 gr topppackning 4 gr

*6re bilen* volvo 745 "vinterbil" 18000 mil utrustning 0 och ingenting = resultat ägande i 2 dagar yikes resulterade i ett bakaxel haveri och en stake ut genomblocket smile

alla dessa bilarna ägde jag under 2009

avgör drift säkerheten själv

181 Inlägg
23 februari 2010
Fan va alla tjatar om säkerheten, och allt sånt i bilen, tänk om hon är världsmästare på att köra bil? jag skulle köpt en 245:a om du tycker hon vill ha en sån. jag har en 940 som min knodd åker runt i, bara sätta han i mitten i bak å sen köra. dessutom älskar han när man sladdar! så de e klart att de ska vara bakhjulsdrivet å gammalt!

181 Inlägg
23 februari 2010
å min 940 e inte så dyr att äga heller!

Teddan
2 495 Inlägg
23 februari 2010
blacken skrev:
tjn skrev:
såman är avundsjuk på en 240 ??? nu får du fan ta och hejda dig lite oxå ... jag har oxå varit 18år , för så där 10år sen , redan då tyckte jag att 240 var en gammal bil.
Men jag harva runt lite grann i en 745, som på den tiden kostade som en gammal v70 idag.
men skit samma , volvo har kommit med massa bra saker .
Men att dom skulle vara några gudar på att bygga bilar är ren jävla dröm.

och svenska försäkringsbolags krockstatistiker ger jag inte mycket för , speciellt inte om dom visar att en 240 är lika säker som en ny bil , då är det något som är jävligt fel.
vissa borde nog läsa på lite bättre.

Jävla fjant tråd som absolut borde låsas.

Fattar man inte att utveckling har gått framåt sen 1974 så borde man spärras in på dårhus,
Undrar varför bilfabrikanterna har börjat med , bromsassistans, abs, antisladd, slaäpvangs stabilisering, krockkuddar, deformationssoner, nightvision osv..... 240 har ju inget och dne är ju bäst ...

Fan ta å kliv ur sandlådan och väx upp

och svenska försäkringsbolags krockstatistiker ger jag inte mycket för

Folksams statistik tillhör dom främsta och korrektaste,  i världen!..

Enligt dig ?

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Sök