Volvo 945 D5 Motorbyte

Montering av en D5 -2007 motor i 945. Har nu förvandlats till en 965a.
  • 148 Följare
  • 293 009 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 mars 2017
Cableguy Lindén
28 februari 2010 · 122 Inlägg

Då så, jag skapar en lite projektråd så kan ni följa bytet från D24TIC till D5 i min 945a. Jag har hållt på att byggt ett tag nu men jag slänger upp lite bilder från början.

Bilen: 945:a från 96 29000 mil på mätaren.
https://www1.garaget.org/archive/63/62694/58112/58112-1029874.jpg

Gamla motorn med turbo från D5, det sitter även dubbla expantionskärl för det ena hade jag som tank när jag experimenterade med vatten/metanol insprut, men det gav inte mycket.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/848278_q5v43e.jpg

En egentillverkad adapter och vipst så fick man dit turbon, blev bra mycket tidigare ladd
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/868274_hbxf13.jpg

Jag har även slängt dit en torsendiff för lite bättre bett smile

https://www1.garaget.org/archive/63/62694/58112/large_58112-1024746.jpg

https://www1.garaget.org/archive/63/62694/58112/large_58112-1024774.jpg

Men nu till D5an.

Motorn: D5244T4 från 2007 3500mil
Effekt:

185hk / 4000rpm
400nm /2000rpm

Jag ska troligen byta programvara sen när allt är klart. Det blir nog från rica engineering. Dom kan erbjuda.

253hk / 4400 rpm
548Nm / 2265  rpm

Och det är ju rätt bra siffror wink

Växelåda:
Det blir det en M90L2 från V90 -98 med dubbla synkringar på 3:an. Har även renoverat den med nya lager och förstärkt stoppring på 3:an

Jag har fått förlänga hållaren och staget till växelspaken 20mm för motorn kommer lite längre in i motorummet än orginal.

Koppling:
Orginal V70 -07 SAC tryckplatta med 940 stumm lamell


Efter några timmar med elsheman och ombyggnad så fick jag igång motorn.
Jag har även med ABSen för att få med hastighetsignalen (motorn använder den för att självoptimera sig lite), den har jag byggt om lite så jag går på en av mina absgivare för att få impulser.

Motorn, håller på att provstarta
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/794045_fu1jhv.jpg

En filmsnutt från mobilen, första starten efter ombyggt elsystem.
http://www.garaget.org/video/w89rzoc3rj0x

Jag har med CEM mudulen för att kunna komunicera med motorstyrdonet med startspärren så trollade jag lite med CEM,enså att det blev godkänd start wink



Ombyggt oljetråg, det var lite knöligt för dom har en oljekylare placerad på sidan av tråget och den delen måste kapas bort för framvagnsbalken. Jag använde mig av 960 främre del och 960 "oljetank" resten är från D5 så det blev mycket att svetsa. Jag fick tilverka en egen oljekanal.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/848257_yvj4ed.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/848254_q6pwah.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/848259_qrhwhk.jpg

Ombyggd 960 oljesugrör.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/848264_qzjj14.jpg

Tråget monterat och detta blev lösningen på oljekyl för att slippa ha en extern och få en som var vattenkyld
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/848265_i8gxts.jpg

Ombyggt vattenrör
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/858318_emskh1.jpg

Adapter för att få turbon åt rätt håll och som jag vill
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/858321_8xtzl3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/858322_e5qbai.jpg

Oljereturen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/858323_s0hym8.jpg

Turbo, oljetryck och oljeretur monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/862485_r3fayz.jpg

Sen för att få spjällhus och egr åt rätt håll så fick man bygga en tex egr-röret
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/862481_bno1ke.jpg

Egr-rör, motorfäste, spjällhus/egrventil och 960 oljesticka monterad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/862483_02r2v3.jpg

Motorn på plats, ser riktigt bra ut

https://www1.garaget.org/archive/63/62694/58112/large_58112-1779139.jpg

Detta är partikelkatten, partikelfilter och gamla oljekylaren i bakgrunden ser man oljetråget innan modifiering

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/862487_a1sepz.jpg

Downpipe 2.5tum rostfritt med ombyggd partikelkatt, jag har även flyttat upp lamda och tempgivare (dom satt på katten innan) för att dom ska sitta vid turbons utlopp

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/868246_42jlqz.jpg

Jag fick vinkla om flänsen på partikelfiltret.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/868251_khe96b.jpg

Hela främre röret, har även krängt på lite avgasbandage för att få bort lite värme i motorummet + att bevara värmen till katten så den kan jobba som den ska eftersom den sitter längre från turbon.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/868253_i05ksv.jpg

Främre röret monterat med alla givare

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/868257_lqvia0.jpg

Såhär ser bilen ut just nu, har fått dit intercoller, kondensor och kylare.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/868255_qd978y.jpg

Detta är så långt jag har kommit nu men det kommer mera bilder vartefter

Senast redigerat av TL-Racing (1 mars 2010)

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
volvo_karlsson Däckmissbrukare
28 februari 2010 · 87 Inlägg

Äntligen nån som bygger bilen volvo glömde bygga,
kommer bli ett grymt bygge!!!  tummen upp!

volvo_karlsson - Pysen
Naikon Trummis
28 februari 2010 · 404 Inlägg

Fan vad grymt! Kommer följas! Lycka till

TurbOla Reservdansk
28 februari 2010 · 6 271 Inlägg

Ovanligt med ett D5 och RWD-bygge!
Kan bli riktigt trevligt! smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
twin_cam Smålänning
28 februari 2010 · 7 877 Inlägg

Ska du försöka regga den också?

Blir riktigt schysst iaf smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Cableguy Lindén
28 februari 2010 · 122 Inlägg

Japp den kommer att reggas som ett ombyggtfordon

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Panzar_Audi
28 februari 2010 · 820 Inlägg

Fy satan så grymt! Många kör på "audidieseln" men äntligen vågar nån ge sig på en "äkta" D5 big_smile

Lycka till!

Om man säger
ander3on
28 februari 2010 · 255 Inlägg

Blir riktigt "modernt" och snyggt! :)bra jobbat

Cableguy Lindén
28 februari 2010 · 122 Inlägg

japp mordern diesel och soppaförbrukningen borde landa på 0,6-0,7 L/mil wink

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
28 februari 2010 · 122 Inlägg

Hittade en bild på min bäste vän just nu wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/862491_7b0kme.jpg

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
28 februari 2010 · 122 Inlägg

Växelådan

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/858325_t2lk86.jpg

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
jorgen72
28 februari 2010 ·

Det kommer bli ett grymt bygge  vad var de som inte funkade med vatten metanolen det är ju många som kör med det i sina merca dieslar i finland o tar ut ganska mycke hk

BrajjAxx 040 RedLine
28 februari 2010 · 1 219 Inlägg

Så jävla feet projekt! Har D5:an bara en kamaxel?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Cableguy Lindén
28 februari 2010 · 122 Inlägg

jo dels var tanken för liten så blandningen tog slut snabbt sen hade jag för små munstycken så jag gav upp och tänkte på D5 istället

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
28 februari 2010 · 122 Inlägg

nej det är dubbla kammar det är drev inne i toppen

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
klass
28 februari 2010 · 79 Inlägg

Fan vilket grymt bygge! smile Älskar kombinationen!
En fråga bara, pallar motorn och framförallt partikelfiltret med all extra kraft från rica engineering?

Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...
NSS207
28 februari 2010 · 514 Inlägg

grymt projekt! alla andra bygger vanliga T5or. men härligt att någon väljer diesel! smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!
Melin Trafikledare
28 februari 2010 · 563 Inlägg

Skriv upp mig som intresserad om du nu skulle få för dig att sälja i framtiden... Har inte orken och tiden att bygga själv.. big_smile

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Fridell/t5 Installatör
1 mars 2010 · 773 Inlägg

ser gott ut!! smile

"Ölen In, Böseblicken på"
pilsnerpower
1 mars 2010 · 228 Inlägg

riktigt fräckt bygge smile inte många som väljer d5an framför t5an:) kommer följas wink

Friskt kopplat, hälften brunnet!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang