2422
Sök

Peugeot 206 cc vill ha fler hästar:(

130 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
Okeej, tack för ditt svar. förstår vad du menar, och blev nästan lite besviken, men ska göra så gott jag kan för att få över 100+ iallafall. Sen får det räcka, då jag inte har så mkt pengar. hmm Ennu ett tack för ditt svar.

ajonasson skrev:
Som de innan skrivit är det inte billigt att trimma en sugmotor. Det enklaste är alltid överladd, en centrufigal kompressor i ditt fall då de är "bolt on", IC behövs inte ifall du inte skall börja ladda lite gött. Dock är de aningen dyra.

Dock vet jag inte om lilla 1.6an klarar speciellt mycket innan du får skrota bilen då motor,växellåda & drivlina osv är antagligen gjorda för orginal 1.6 motorn.

Billigaste är alltid att slänga ur allt som väger försöka få den så lätt som möjligt.

Sedan har vi ju alltid placebo effekten. Lite större avgassystem, öppet luftfilter (av kvalité) och möjligen jappsljuddämpare sedan om du blundar har du en "racebil" lol. Men det kommer inte ge så mycket effektskillnad mestadels bara ljud.

Iome att du fått bilen kanske det inte var den optimala bilen för dig då du säger du gillar kraft och ljud. Men man ska vara tacksam för det man blir given.

Ifall du inte har väldigt höga förhoppningar och djup plånbok så skulle jag inte lägga ner energin och pengarna på 1.6L motor i hoppet om mycket mer effekt.

Mvh
Anders

308 Inlägg
16 april 2010
njut av din CC över sommaren iaf smile
Sen kan du byta tongue

583 Inlägg
16 april 2010
miniDULTEN skrev:
Okeej, tack för ditt svar. förstår vad du menar, och blev nästan lite besviken, men ska göra så gott jag kan för att få över 100+ iallafall. Sen får det räcka, då jag inte har så mkt pengar. hmm Ennu ett tack för ditt svar.

Ifall du försöker minska vikten kommer det ge kännslan av mer hästar. Jag menar, tävlar du mot en vanlig bil som väger dubbelt så mycket så kommer din bil att sticka mycket bättre iome att all hk inte måste gå åt att försöka sätta fart på all vikt.

Leta upp ifall bilen har några flaskhalsar någonstanns och fokusera på dem, vem vet de kanske går att effektoptimera ("chippa") eller liknande.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

1 482 Inlägg
16 april 2010
Moparboy440 skrev:
Rickard-v skrev:
Kanske pga att det är olagligt.

Nu är jag nog inte insatt i det svenska systemet, men jag tycker det verkar vädligt ologiskt om man inte skulle få byta till en starkare motor som modellserien fanns utrustad med original.

Ja det är ologiskt men det är så. Man utgår från modellen man har, dvs effekten på just den modellen. Och sen får man höjja det 20%hk, 10% vrid eller vad tillverkaren har angett som max effekt för modellen om sådant finns.

Om man vill hålla sig SBP. Går att trycka i mer men då måste man regga som ombyggt fordon.

Det är helt jävla sjukt men det är tyvärr så.
Senast redigerat av Noxxer (16 april 2010)

BLT Service
Theracords Music Label

130 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
ajonasson skrev:
miniDULTEN skrev:

Ifall du försöker minska vikten kommer det ge kännslan av mer hästar. Jag menar, tävlar du mot en vanlig bil som väger dubbelt så mycket så kommer din bil att sticka mycket bättre iome att all hk inte måste gå åt att försöka sätta fart på all vikt.

Leta upp ifall bilen har några flaskhalsar någonstanns och fokusera på dem, vem vet de kanske går att effektoptimera ("chippa") eller liknande.

Mvh
Anders

Okej tack så mycket för tipsen, ska se vad som kan göras för en billig peng, just nu står det helt stilla, vet inget speciellt som man kan ta bort med tanke på att den är så liten.

Mvh robin.

1 207 Inlägg
16 april 2010
Det är tyvärr döfött att trimma den.
En 1,6l motor i en modern cab (de är i regel några hundra kilo tyngre) blir väldigt dyrt om du har som mål att det verkligen skall röra på sig. Men om man skall ge något tips så är det väl lustgas.

Mitt tips är att lägga pengarna på några feta fälgar, en skön stereo (vilket kan vara svårt i en cab, iaf om du vill basa) och sedan bara njuta i solen. smile

136 Inlägg
17 april 2010
miniDULTEN skrev:
Tjennare, jo men dom har själv sagt att jag får byta den=) för det var mammas ett tag från början. Men vill helst inte sälja den, dom är skit roliga att köra=). Men tack för hjälpen, du får gärna hjälpa till med mer om du kommer på något=)
DasAuto skrev:
Snacka om otacksam ifall du byter bil som du precis har Fått av dina föräldrar.. Men de tror jag inte du gör tongue

Byt till lite grövre avgassystem, ta absolut inte 2.5", de gjorde jag till min 1.6l och det blev inte bra. 2" kanske 2.25". Öppet luftfilter, så känns den kanske lite "snabbare" men behöver nödvändigtvis inte vara det. Chippa den samtidigt så kanske du får 5-10hk... Det roliga med små bilar är att dom kan kännas snabbare än vad dom är.

Ska eventuellt trimma upp en peugeot 206 cc själv smile Pappa har en han tycker också den är för slö^^

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
17 april 2010
Största problemet ni har är att dom cabbarna är fan blytunga för sin storlek.

Ang motorn så kommer det kosta endel. men ett annat sprut + riktig portning av toppen och andra kammar nytt avgas system.

På det sättet går det säkert hitta en 40-50hk extra. MEN det kommer kosta enheldel. (35-50k kanske. beror på vem som gör topjobb osv fall kammarna går slipa om eller fall man måste hitta nya)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Sök