2376
Sök

Peugeot 206 cc vill ha fler hästar:(

130 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#1
Tjennare alla, har precis fått en Peugeot 206 cc av mina föräldrar. Men det är en 1,6L motor och det är ju bara 90 hästar i en den. Finns det något sätt jag kan få fler hästar ut ur den? Jag är tacksam för hjälp. OBS!! Vill ej byta motor=).

Gorgilus addictus
4 773 Inlägg
28 februari 2010
#2
Eftersom det är en sugmotor i den så blir det dyyyyrt att få ut hästkrafter ur den.

Men öppetfilter och annat avgassystem kan iaf ge en placeboeffekt tongue

Allt för den där jävla hatten!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 februari 2010
#3
Grattis till bilen, tyvärr är det nog svårt att få speciellt med fart i den. Men 90hp duger väl utmärkt till cruising med taket nere? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
1 mars 2010
#4
Ta bort vikt är också ett sätt, speciellt på svaga motorer wink  "power to weight"

Annars är det väl:
-Avgassystem 2.0"-2.25" (rakt)
-Grenrör
-Cold air intake (med så få böjar som möjligt)
-Öka kompressionen
-Fin justeringar

Och mycket mer... Sen är det bara kunskapen och tummen mitt i näven som sätter stopp... och pengar såklart. tongue
Senast redigerat av supersupra87 (1 mars 2010)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

130 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#5
Tack alla=), Ska se vad jag kan göra, lägger upp lite bilder på den till sommaren big_smile MvH Robin från skåne;D

4 682 Inlägg
1 mars 2010
#6
Varför vill du inte byta till en större motor? Billigare och enklare..

130 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#7
jo visst gör det de:) men har alltid gillat ljud och kraft, så jag har funderat länge på hur jag kan få det i denna bilen, för den är fin och pigg men den är klen.smile
Rquired skrev:
Grattis till bilen, tyvärr är det nog svårt att få speciellt med fart i den. Men 90hp duger väl utmärkt till cruising med taket nere? smile

130 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#8
Vart kan jag få tag i det som passar i motorfästena som redan är där utan att göra nya osv?smile
Moparboy440 skrev:
Varför vill du inte byta till en större motor? Billigare och enklare..

2 665 Inlägg
1 mars 2010
#9
Moparboy440 skrev:
Varför vill du inte byta till en större motor? Billigare och enklare..

Kanske pga att det är olagligt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

VD :=)
90 Inlägg
1 mars 2010
#10
2.0 gti motor ala 136 hästar ^^ duger bra det. men ska jag vara ärlig så tycker jag det e bättre med en 180 hästars rc motor men där har vi kosta-fläsk-motor. skicka om du har några frågor bara smile

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

1 567 Inlägg
1 mars 2010
#11
Eller byta bil ?

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

130 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#12
tjennare, jo men har funderat på att byta bil som alla säger sen jag gjorde tråden, någon som är roligare att trimma, men då klämmer det att jag inte vet så mycket om olika bilar och dom får inte vara för dyra då jag måste ha råd till godiset. Du har möjligtvis inga tips isåfall?
Nazse89 skrev:
2.0 gti motor ala 136 hästar ^^ duger bra det. men ska jag vara ärlig så tycker jag det e bättre med en 180 hästars rc motor men där har vi kosta-fläsk-motor. skicka om du har några frågor bara smile

130 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#13
Ja men vad ska jag byta till?tongue jag är inte så jätte bra på olika bilar så det är ganska svårt, alla säger byt bil men ingen säger till vilken sad har du tips?
940R skrev:
Eller byta bil ?

182 Inlägg
1 mars 2010
#14
940R skrev:
Eller byta bil ?

Han har ju precis FÅTT bilen, inte fan byter man den då för att den är för svag, eller?

182 Inlägg
1 mars 2010
#15
Nazse89 skrev:
2.0 gti motor ala 136 hästar ^^ duger bra det. men ska jag vara ärlig så tycker jag det e bättre med en 180 hästars rc motor men där har vi kosta-fläsk-motor. skicka om du har några frågor bara smile

Finns alltid nåt som är värre. Personligen tycker jag att allt under 200 är meninglöst, och den gränsen bara ökar. wink

4 682 Inlägg
2 mars 2010
#16
Rickard-v skrev:
Kanske pga att det är olagligt.

Nu är jag nog inte insatt i det svenska systemet, men jag tycker det verkar vädligt ologiskt om man inte skulle få byta till en starkare motor som modellserien fanns utrustad med original.

1 853 Inlägg
2 mars 2010
#17
supersupra87 skrev:
Ta bort vikt är också ett sätt, speciellt på svaga motorer wink  "power to weight"

Annars är det väl:
-Avgassystem 2.0"-2.25" (rakt)
-Grenrör
-Cold air intake (med så få böjar som möjligt)
-Öka kompressionen
-Fin justeringar

Och mycket mer... Sen är det bara kunskapen och tummen mitt i näven som sätter stopp... och pengar såklart. tongue

Det dära + ett chip så har du väll 100+ i alla fall ?

/mvh soyd

2 751 Inlägg
2 mars 2010
#18
Snacka om otacksam ifall du byter bil som du precis har Fått av dina föräldrar.. Men de tror jag inte du gör tongue

Byt till lite grövre avgassystem, ta absolut inte 2.5", de gjorde jag till min 1.6l och det blev inte bra. 2" kanske 2.25". Öppet luftfilter, så känns den kanske lite "snabbare" men behöver nödvändigtvis inte vara det. Chippa den samtidigt så kanske du får 5-10hk... Det roliga med små bilar är att dom kan kännas snabbare än vad dom är.
Senast redigerat av DasAuto (2 mars 2010)

Who Djaa bless no man curse

130 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#19
Tjennare, jo men dom har själv sagt att jag får byta den=) för det var mammas ett tag från början. Men vill helst inte sälja den, dom är skit roliga att köra=). Men tack för hjälpen, du får gärna hjälpa till med mer om du kommer på något=)
DasAuto skrev:
Snacka om otacksam ifall du byter bil som du precis har Fått av dina föräldrar.. Men de tror jag inte du gör tongue

Byt till lite grövre avgassystem, ta absolut inte 2.5", de gjorde jag till min 1.6l och det blev inte bra. 2" kanske 2.25". Öppet luftfilter, så känns den kanske lite "snabbare" men behöver nödvändigtvis inte vara det. Chippa den samtidigt så kanske du får 5-10hk... Det roliga med små bilar är att dom kan kännas snabbare än vad dom är.

583 Inlägg
16 april 2010
#20
Som de innan skrivit är det inte billigt att trimma en sugmotor. Det enklaste är alltid överladd, en centrufigal kompressor i ditt fall då de är "bolt on", IC behövs inte ifall du inte skall börja ladda lite gött. Dock är de aningen dyra.

Dock vet jag inte om lilla 1.6an klarar speciellt mycket innan du får skrota bilen då motor,växellåda & drivlina osv är antagligen gjorda för orginal 1.6 motorn.

Billigaste är alltid att slänga ur allt som väger försöka få den så lätt som möjligt.

Sedan har vi ju alltid placebo effekten. Lite större avgassystem, öppet luftfilter (av kvalité) och möjligen jappsljuddämpare sedan om du blundar har du en "racebil" lol. Men det kommer inte ge så mycket effektskillnad mestadels bara ljud.

Iome att du fått bilen kanske det inte var den optimala bilen för dig då du säger du gillar kraft och ljud. Men man ska vara tacksam för det man blir given.

Ifall du inte har väldigt höga förhoppningar och djup plånbok så skulle jag inte lägga ner energin och pengarna på 1.6L motor i hoppet om mycket mer effekt.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.


Sök