Tips för lite användbara verktyg till bilen.

mate
1 mars 2010 · 45 Inlägg

Jag hade tänkt och köpa verktyg för max 2500 som jag sedan ska meka med!

finns det någon liten låda man kan få för dessa pengar?

hittade en hylsnyckelsats 150 delar för 1200kr på biltema, numret är 10-120 på sidan.

Senast redigerat av mate (1 mars 2010)

945TurboMS
1 mars 2010 · 261 Inlägg

Den låddan har jag hemma sen ett antal år tillbaka...  Kassa bits, , men bra hylsor..  Spärrhandtagen är väl lite sådär, men dom duger!

En mycket prisvärd låda...   
Jag har haft min i 8år big_smile  Endast en hylsa som gått sönder än så länge.. 14mm hylsan! höll inte när man skulle momentdra 140nm lol
Allt annat är helt (bortsett från bitsen), och då har jag inte direkt varit snäll vid dom heller...

mate
1 mars 2010 · 45 Inlägg

945TurboMS skrev:
Den låddan har jag hemma sen ett antal år tillbaka...  Kassa bits, , men bra hylsor..  Spärrhandtagen är väl lite sådär, men dom duger!

En mycket prisvärd låda...   
Jag har haft min i 8år big_smile  Endast en hylsa som gått sönder än så länge.. 14mm hylsan! höll inte när man skulle momentdra 140nm lol
Allt annat är helt (bortsett från bitsen), och då har jag inte direkt varit snäll vid dom heller...

okej:) men bitsen kan man ju köpa nya när de väl lagt av för kommer ju ha lite pengar över för lådan är ju billigare än jag hade tänkt mig.

Leo86
1 mars 2010 · 1 468 Inlägg

945TurboMS skrev:
Den låddan har jag hemma sen ett antal år tillbaka...  Kassa bits, , men bra hylsor..  Spärrhandtagen är väl lite sådär, men dom duger!

En mycket prisvärd låda...   
Jag har haft min i 8år big_smile  Endast en hylsa som gått sönder än så länge.. 14mm hylsan! höll inte när man skulle momentdra 140nm lol
Allt annat är helt (bortsett från bitsen), och då har jag inte direkt varit snäll vid dom heller...

140 nm e fan inte så mycke yikes. i så fall e d skräp enligt mig. en hylsa BORDE iaf hålla för minst 20nm om d e 12mm upp till 15mm ENLIGT MIG.
finns betydligt bättre kvalité än biltema vertygsväg. men visst. du får mycke saker för pengarna men kvalitén e juh där efter. själv skulle ja nog börja titta lite på bacho o dom lite bättre verktygen.

Säger inte därför att biltema är SKIT.
Det håller bra för hobby mek osv smile. har själv en hel del från biltema som funkar.
Men ibland håller man på med lite krävande saker o mek o då går det åt lite mer kvalle smile

Velox
1 mars 2010 · 73 Inlägg

Jag tycker att biltemalådan är mycket prisvärd, komplettera sen med lite tänger och sånt så klarar du dig långt wink

Strongman
1 mars 2010 · 203 Inlägg

Köpte biltemas blandade stora låda för ca 1år sedan, kostade då runt 1300kr.
Det enda som gått sönder är hylsan så man kan använda 12mm på stora spärren.

Evil_90 +Uppfinnare+
1 mars 2010 · 643 Inlägg

jag har både den lilla gråa lådan och den stora blåa, och den är en mycket bra första verktygssatssats. finns det mesta som man behöver. Har dock haft lite problem med spärrnycklarna därför att de har kuggat över. Jag har fått riva ner allihopa och smörjt upp dem. och jag har även knäckt två hylsnycklar och en blocknyckel. Men så är jag inte särskilt snäll mot mina verktyg heller cool

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
945TurboMS
1 mars 2010 · 261 Inlägg

Leo86 skrev:
140 nm e fan inte så mycke yikes. i så fall e d skräp enligt mig

Fast med tanke på hur tunna dom hylsorna är i godset är jag faktiskt impad över att den inte gick sönder tidigare tongue (Gjorde inget att den gick sönder, jag var redan färdig med topplocket.. den höll å dra 9 bult åtminstående)

Naturligtvis finns det bättre grejer, men då kostar det också! Och dom pengarna hade jag inte när när det var dags å skaffa verktyg... Så då fick det bli Biltema!!!!

Jag gav nog inte mer än 990kr för den.  Dom höjde priset bara ett par månader efter jag hade köpt den roll

EDIT;  Sen vet man ju inte! Det kan ju varit nåt tillverkningsfel på den också?

Senast redigerat av 945TurboMS (1 mars 2010)

mate
1 mars 2010 · 45 Inlägg

okej tack så hemskt mycket för alla svar!smile jag har allt blivit lite klokare och nu i veckan så köper jag mig ett sådant kit. Kommer även köpa lite småprylar vid sidan av som velox föreslog!

Vad kan man mer behöva för verktyg till bilen?
snackar fortfarande om småsaker nu inga maskiner med andra ord:D

Velox
1 mars 2010 · 73 Inlägg

Polygrip, skiftnyckel, avbitare, kombinationstång, spetstång, skruvmejslar, gummiklubba, domkraft osv.. det är bara att sitta o dregla i kataloger.
Det ända verktyg jag köpt på biltema som är ett riktigt bottennapp är lilla rörtången, annars funkar allt super (10års garanti prylarna mestadels).

Evil_90 +Uppfinnare+
1 mars 2010 · 643 Inlägg

mate skrev:
okej tack så hemskt mycket för alla svar!smile jag har allt blivit lite klokare och nu i veckan så köper jag mig ett sådant kit. Kommer även köpa lite småprylar vid sidan av som velox föreslog!

Vad kan man mer behöva för verktyg till bilen?
snackar fortfarande om småsaker nu inga maskiner med andra ord:D

De nödvändigaste handverktygen (enligt mig):

-Rörtång-går att använda till allt.
-två eller tre skiftnycklar i olika storlekar - bra när inte blocknycklar och hylsor är lämpliga
-avbitartång
-svetstång-oslagbart vid runddragna bultar
-ett skruvmejselset
-hammare i olika storlekar(går att göra fynd på loppis)

försök även få tag på ett järnrör som är ca tre cm i diameter och ungefär 60 cm långt så har du en bra hävarm till hylsorna också, var lite försiktig när du använder det bara smile

Senast redigerat av Evil_90 (1 mars 2010)

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
j00k3 Med-lem
2 mars 2010 · 129 Inlägg

Vi har domdär setten på jobbet och de funkar skit bra, och håller. Jag har ett hemma med för den delen wink

Man får aldrig en andra schans att ge ett första intryck.
j00k3 Med-lem
2 mars 2010 · 129 Inlägg

försök även få tag på ett järnrör som är ca tre cm i diameter och ungefär 60 cm långt så har du en bra hävarm till hylsorna också, var lite försiktig när du använder det bara smile

Momentet sitter i armbågen. roll Haha!

Man får aldrig en andra schans att ge ett första intryck.
Leo86
2 mars 2010 · 1 468 Inlägg

945TurboMS skrev:

Leo86 skrev:
140 nm e fan inte så mycke yikes. i så fall e d skräp enligt mig

Fast med tanke på hur tunna dom hylsorna är i godset är jag faktiskt impad över att den inte gick sönder tidigare tongue (Gjorde inget att den gick sönder, jag var redan färdig med topplocket.. den höll å dra 9 bult åtminstående)

Naturligtvis finns det bättre grejer, men då kostar det också! Och dom pengarna hade jag inte när när det var dags å skaffa verktyg... Så då fick det bli Biltema!!!!

Jag gav nog inte mer än 990kr för den.  Dom höjde priset bara ett par månader efter jag hade köpt den roll

EDIT;  Sen vet man ju inte! Det kan ju varit nåt tillverkningsfel på den också?

+1 tongue

Lurken_85
2 mars 2010 · 832 Inlägg

Annars kan du ju kolla på Swedol. Brukar köpa verktyg där och är riktigt nöjd med dom. Det är ju dyrare än biltema men det håller bättre oxå. Brukar för det mesta köpa Ampro när jag handlar där. Det kan ju vara värt att kolla iaf. smile

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
torpis Forummoderator
2 mars 2010 · 10 572 Inlägg

mate skrev:
numret är 10-120 på sidan.

10-120 har jag haft sedan länge, dock går spärrskaften sönder med tiden och det följer med mycket värdelösa delar för att meka bil, bla bitsen och tumhylsorna/nycklarna.

Har nu för något år sedan köpt 10-125 och är toknöjd.  Färre delar, men RÄTT* delar smile och förpackat på rätt sätt, smidigt i en verktygslåda med plats för div fasta nycklar, torx, mejslar, tänger etc i lådorna.

Jag tvivlade i början men den rymmer allt man behöver. Förlängningsröret är det enda jag behöver ha med mig i handen bredvid lådan när jag mekar på fältet.

Biltema ger ju dessutom 10års garanti vilket i princip eliminerar behovet av prylar som håller.

Hittade ett set med nycklar mellan 5-32mm på Cheapy för 220kr, också mycket använt dock inget de har hemma hela tiden utan bara ibland.

*Med rätt menar jag sådana verktyg man har mest nytta av när man mekar de flesta bilar. Visst vissa behöver specialverktyg eller tumhylsor, men det är en försvinnande liten del egentligen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
EvoJenza
2 mars 2010 · 151 Inlägg

jag köpte 10-123. aldrig nåt problem trots misshandel. den plus blocknycklar och någon tång.
12-514 är också perfekt. knäckte ett bits och hållaren efter en vända i skruvdragaren. gick in med kvitto och visade. fick en ny sats med mej hem och den har hållt. helt perfekt.

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
mate
2 mars 2010 · 45 Inlägg

evil_90
Aaah det är typ sådana verktyg jag hade tänkt mig!

lurken_85
Jag ska ta och titta igenom deras hemsidor nu:)

torpis
Den lådan såg faktiskt lockande ut och är ju i plåt. Bits och skruvmejslar har jag massor av hemma så den lådan passar nog mig bättre. Får ju även mycket pengar över som jag ska köpa lite tänger och grejer försmile

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 mars 2010 · 10 427 Inlägg

Jag köpte en tidigare motsvarighet till denna satsen från Bacho:
http://extranet.bahco.com/catalogue/images/loadImage.aspx?filename=smt_s106_wo_c&filesuffix=big
http://www.jula.se/hylsnyckelsats-1-4-1 … 106-124422
2006 eller nåt och har egentligen bara behövt komplettera med
ett par tänger, momentnyckel, 3mm slagdorn, lagomt förlängningsrör
(dvs vanligt jefla rör), plasthammare och "vanlig" hammare. tongue

Ingenting har gått sönder trots rätt mycket våld! cool

Dock betalade jag typ 1200kr  eller nåt för Bacho-satsen, kostar c:a 2000kr i dagsläget.

Juvakka
2 mars 2010 · 1 697 Inlägg

Leo86 skrev:

945TurboMS skrev:
Den låddan har jag hemma sen ett antal år tillbaka...  Kassa bits, , men bra hylsor..  Spärrhandtagen är väl lite sådär, men dom duger!

En mycket prisvärd låda...   
Jag har haft min i 8år big_smile  Endast en hylsa som gått sönder än så länge.. 14mm hylsan! höll inte när man skulle momentdra 140nm lol
Allt annat är helt (bortsett från bitsen), och då har jag inte direkt varit snäll vid dom heller...

140 nm e fan inte så mycke yikes. i så fall e d skräp enligt mig. en hylsa BORDE iaf hålla för minst 20nm om d e 12mm upp till 15mm ENLIGT MIG.
finns betydligt bättre kvalité än biltema vertygsväg. men visst. du får mycke saker för pengarna men kvalitén e juh där efter. själv skulle ja nog börja titta lite på bacho o dom lite bättre verktygen.

Säger inte därför att biltema är SKIT.
Det håller bra för hobby mek osv smile. har själv en hel del från biltema som funkar.
Men ibland håller man på med lite krävande saker o mek o då går det åt lite mer kvalle smile

Måste bara fråga hur du tänkte där?

Saab 900 "T16" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang