Koppla om Fm-sändare till att sända via sladd?

Eqan
1 mars 2010 · 19 Inlägg

Hej,

Vad jag läst verkar inte Fm-sändare ge någon vidare ljudkvalitet iom dålig sändning/mottagning.

Funderade därför på om man inte kan koppla om sändaren med en sladd så att den får direkt kontakt med bilstereons antenn? För sändaren måste väll ha någon form av antenn som den sänder via och borde väll inte vara så svårt att koppla en sladd mellan denna antenn och bilstereons? eller bara jag som tror att allting är så enkelt?

Har nämligen ingen annan möjlighet att koppla mobil/mp3 till bilstereon annars utan Fm-sändare är ända sättet men vill inte ha något värdelöst ljud.

Vet inte om någon har någon koll på detta eller har testat att göra det, men tips/erfarenheter skulle vara till stor hjälp om det ens är värt att inhandla en och försöka?

Mvh Eqan

Bromar ______________JDM______________
2 mars 2010 · 204 Inlägg

Det här med Fm sändare är ju en fin grej, så jag undrar samma sak går det att ha en fm sändare och få någorlunda bra ljud?

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!
MartinF
2 mars 2010 · 372 Inlägg

Det ska finnas sändare man kopplar imellan antennutaget. bilstereoantennutag -> sändare -> Antenn.

Har ej sett det i samband med aux utag utan bara med cdväxlare, men bör väll gå att hitta till aux också i dessa tider.

Eqan
2 mars 2010 · 19 Inlägg

Finns ju denna http://www.kjell.com artikelnr: 91371

Beskrivning: En FM-modulator för dig som saknar ingång för externa ljudkällor i bilstereon, men ändå vill ansluta t.ex. en MP3-spelare och få 100-procentig ljudkvalitet. Ljudet sänds inte trådlöst utan via kabel vilket ger överlägsen ljudkvalitet. Passar 3,5 och 2,5 mm uttag. Sändningsfrekvensen är ställbar mellan 87,7 och 88,9 MHz.

Men den kostar 500kr,, och tänkte om man då kunde göra denna lösningen med en som kostar 200kr också?

För att köpa den för 500kr så kan ja nästan lika bra sälja min nuvarande stereo och köpa en med aux kontakt istället eftersom det nästan går jämt ut.

Men frågan är om det skulle gå att koppla om en fm-sändare som "sänder i radio vågor" till att sända som denna i sladd?

turboforssen Telge Drifting Team
2 mars 2010 · 5 398 Inlägg

teoretiskt sätt så borde du kunna löda på kablar på din fm sändares inbyggda antenn å koppla på en anslutning som passar bilstereons antennuttag

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Bromar ______________JDM______________
2 mars 2010 · 204 Inlägg

Alltså slutsatsen på frågan är att fm sändare sänder bajs kvalité? om man inte kopplar dom fysiskt??

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!
MartinF
2 mars 2010 · 372 Inlägg

Det är olika med olika sändare, men du ska inte räkna med att få "bättre" kvalitet, än när vanliga radiokanaler låter som bäst.

Bromar ______________JDM______________
2 mars 2010 · 204 Inlägg

Eqan skrev:
Finns ju denna http://www.kjell.com artikelnr: 91371

Beskrivning: En FM-modulator för dig som saknar ingång för externa ljudkällor i bilstereon, men ändå vill ansluta t.ex. en MP3-spelare och få 100-procentig ljudkvalitet. Ljudet sänds inte trådlöst utan via kabel vilket ger överlägsen ljudkvalitet. Passar 3,5 och 2,5 mm uttag. Sändningsfrekvensen är ställbar mellan 87,7 och 88,9 MHz.

Men den kostar 500kr,, och tänkte om man då kunde göra denna lösningen med en som kostar 200kr också?

För att köpa den för 500kr så kan ja nästan lika bra sälja min nuvarande stereo och köpa en med aux kontakt istället eftersom det nästan går jämt ut.

Men frågan är om det skulle gå att koppla om en fm-sändare som "sänder i radio vågor" till att sända som denna i sladd?

Hur i hellskotta ska man koppla denna pryl då, kjelle va lite dålig på att förklara! tongue kjelle

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!
maco
2 mars 2010 · 1 207 Inlägg

Bromar skrev:

Eqan skrev:
Finns ju denna http://www.kjell.com artikelnr: 91371

Beskrivning: En FM-modulator för dig som saknar ingång för externa ljudkällor i bilstereon, men ändå vill ansluta t.ex. en MP3-spelare och få 100-procentig ljudkvalitet. Ljudet sänds inte trådlöst utan via kabel vilket ger överlägsen ljudkvalitet. Passar 3,5 och 2,5 mm uttag. Sändningsfrekvensen är ställbar mellan 87,7 och 88,9 MHz.

Men den kostar 500kr,, och tänkte om man då kunde göra denna lösningen med en som kostar 200kr också?

För att köpa den för 500kr så kan ja nästan lika bra sälja min nuvarande stereo och köpa en med aux kontakt istället eftersom det nästan går jämt ut.

Men frågan är om det skulle gå att koppla om en fm-sändare som "sänder i radio vågor" till att sända som denna i sladd?

Hur i hellskotta ska man koppla denna pryl då, kjelle va lite dålig på att förklara! tongue kjelle

http://www.kjell.com/content/media/images/items/91371_b.jpg

Har man ens sett baksidan på en bilstereo så är det rätt self explainatory.

3,5mm till mp3-spelaren/ipoden/mediaspelaren.
Bilens vanliga antenn till den där boxens antenkabelhona.
Boxens antenkabelhane till stereon.

Denna lösning är troligen gjord för att man skall kunna lyssna på radion när man vill, då by-pas:ar boxen bara signalerna.

edit:typo

Senast redigerat av maco (2 mars 2010)

volvoentusiasten
2 mars 2010 · 4 005 Inlägg

Finns på biltema, ny artikel (i nya katalogen)

Eqan
2 mars 2010 · 19 Inlägg

Bromar skrev:
Alltså slutsatsen på frågan är att fm sändare sänder bajs kvalité? om man inte kopplar dom fysiskt??

Ja,, eller dom sänder ju bajskvallite vilket är ganska bevisat... men tänkte om det gick att koppla om dom "fysiskt" eller va du vill kalla de till anten tråden som dom gör på kjells sändare för 500kr, Fast göra detta via en billigare sändare och bara koppla om antennsladden från sändaren till bilstereons antenn.

Så enklare sagt är väll egentligen att jag vill bygga om en billig sändare till den för 500kr! För tycker inte detta borde vara spec avancerat. Men är det någon som har testat om det är möjligt innan, hur man gör sf och om resultatet blir bra?

Senast redigerat av Eqan (2 mars 2010)

Bromar ______________JDM______________
2 mars 2010 · 204 Inlägg

linuslinje skrev:
Finns på biltema, ny artikel (i nya katalogen)

Du kan inte Länka till den på biltema?!

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!
Jungmar
2 mars 2010 · 847 Inlägg
Eqan
2 mars 2010 · 19 Inlägg

Volvo_Emil skrev:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=156251

FM modulator biltema 249kr

Precis något i denna stilen jag är ute efter ju! Får bli att inhandla en sån och testa hur ljudkvalliten ärbig_smile

Någon som vet om denna går på batteri eller 12v?

Jungmar
2 mars 2010 · 847 Inlägg

den kopplar du till bilens elsystem, en + kabel och en - kabel. lycka till

Eqan
2 mars 2010 · 19 Inlägg

Okej,, tack så mycket!
Har du en sån själv eller? Någon som vet om ljudet blir bra?

Jungmar
2 mars 2010 · 847 Inlägg

Eqan skrev:
Okej,, tack så mycket!
Har du en sån själv eller? Någon som vet om ljudet blir bra?

Varsågod. Tyvärr har jag ingen sådan. I S80in har jag nå liknande men den går via CD växlarutgången, men det är ju inte samma sak. Men funderar på en sån i min 960. Men får bli först nästa månad (fattig student)
Ifall du köper en så skriv gärna hur den fungerade här.

Mvh

Bromar ______________JDM______________
2 mars 2010 · 204 Inlägg

Btw i din s80 har du en aux som du kopplat via cd växlar uttaget?!

Tack för länken och tipsen!!

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!
Edvinoo Hetast Just Nu!
2 mars 2010 · 1 355 Inlägg

Vafan det där är ju precis vad jag har letat efter ju !!!!

Ska köpa den direkt nästa gång jag har vägarna förbi biltema !!

Inspiration comes standard
Eqan
17 mars 2010 · 19 Inlägg

Köpt en sån fm-sändare från biltema nu med sladd. Måste säga att ljudet är i princip som radion,, inget brus eller något. Dock en liten störning som jag tror bilstereon ger ut är när de är tyst i en låt och bilstereon är uppskruvad högt hörs ett svagt svagt "pip" ,
Men är mycket nöjd med den!

Dock fick jag ett problem.
När jag spelar från ex. mobilen/mp3 så blir där nästan ingen bas. Både när man spelar från radion och Cd så är basen mycket mycket kraftigare utan att ändra några inställningar.
Någon som vet hur man åtgärdar detta?
Kan tillägga att jag har en baslåda+slutsteg till kopplat till stereon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang