3510
Sök

Samlingstråd: Vad är min bil värd?

3 Inlägg
23 februari 2013
Nannes skrev:
Hej!
Har en Datsun 160 J 1977
vill sälja den samt en mängd delar som lister,dörrar,skärmar,mm
hur mycket är den värd smile
MVH Nanne

Är det verkligen ingen som vet något om denna bil,har flyttat och står utan garage.

132 Inlägg
23 februari 2013
careau skrev:
30.000 mil, då snackar vi ju Volvo igen.. Precis inkörd så en lagom slant kan du nog plocka ut, men som Dieselsmurfen sa, bara det finns kvitto på det..

ja precis. är ju inga mil på en sån bil. går klockrent, men nu är den iaf inköpt:)

Evildan
23 februari 2013
Nannes skrev:
Nannes skrev:
Hej!
Har en Datsun 160 J 1977
MVH Nanne

Är det verkligen ingen som vet något om denna bil,har flyttat och står utan garage.

Skulle uppskatta värdet mellan 500-20000kr.
Är det en 710 eller A10 modell, bägge finns som årsmodell -77?
Du har inte skrivit någonting om kaross, 2dr, 4dr, kombi, coupe, motor, sss, skicket, miltal, bes, osv, då går det givetvis inte att värdera en bil ens på ett ungefär.

Utveckla din frågeställning lite mera samt lägg upp bilder på din 160J så man kan få en uppfattning om skicket.

Evildan
23 februari 2013
Vad tippas växlingskursen i kr vara på en sådan här?

Toyota Corolla XL -88
Knappa 11700mil.
Rostfri.
Ser ut som en 3år gammal bil exteriört och en 2år gammal bil interiört.
Inga bulor eller bättringar, blank och ren i originallacken.
Originalradio.
Nybes och nyskattad.
Fina däck på rostfria plåtfälgar både vinter och sommar, dock är vintergummin av äldre årgång då den knappt rullat vintertid.
Dragkrok, knappt nyttjad.
Jag 2a brukaren.
Helt befriad från utustning.
1.6 4A-F motorn med förgasare.
Fungerar givetvis på sedvanligt Toyotamaner ypperligt.

https://www1.garaget.org/archive/105/104261/316909/316909-2988992.jpg

https://www1.garaget.org/archive/105/104261/316909/316909-2993526.jpg

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 februari 2013
Den har antagligen ett högre bruksvärde än folk i allmänhet vill betala för en 25 år gammal bil om du förstår vad jag menar. Det är ju inte speciellt vanligt med en 25 år gammal bil i det skicket, och speciellt inte en Toyota, som väl rostar något djävulskt i Sverige av de årgångarna.
Finns det inget entusiastforum för Toyota i Sverige där du kan sälja den som entusiastbil? För det är väl vad det är, en bil för någon Toyotofil att åka på träffar med.

Nu kanske jag har fördomar, men den grupp som verkar gilla Toyota mest i Sverige av de mer vanliga bilköparna är nog rätt så jobbig att ha att gör med om bilen är finare än vanligt då de inte lär bry sig om skicket på det sättet utan bara ska storpruta.

2 174 Inlägg
23 februari 2013
Andromeda skrev:
Den har antagligen ett högre bruksvärde än folk i allmänhet vill betala för en 25 år gammal bil om du förstår vad jag menar. Det är ju inte speciellt vanligt med en 25 år gammal bil i det skicket, och speciellt inte en Toyota, som väl rostar något djävulskt i Sverige av de årgångarna.
Finns det inget entusiastforum för Toyota i Sverige där du kan sälja den som entusiastbil? För det är väl vad det är, en bil för någon Toyotofil att åka på träffar med.

Nu kanske jag har fördomar, men den grupp som verkar gilla Toyota mest i Sverige av de mer vanliga bilköparna är nog rätt så jobbig att ha att gör med om bilen är finare än vanligt då de inte lär bry sig om skicket på det sättet utan bara ska storpruta.

du har så rätt.

Bilens värde är ca 5-7 tusen med lite tur

Evildan
23 februari 2013
Andromeda skrev:

Jo precis, den är inte riktigt jämförbar med den genomsnittliga smårostiga blocketToyrollan för 5-9k, dessa brukar ha en rostmässig halveringstid som är mkt kort desvärre, saltet och det faktum att det är en billig bruksbil från början som gjort att den genomsnitlige ägaren bara har brukat sönder den, så som Toyotas tekniker antagligen menade när dom designade bilen, funktion i alla väder utan större behov av underhåll eller komplicerade reparationer.

Finns väl Japs/Toyofilklubbar där bilen skulle passa bättre annonsmässigt än på blocket.

Nja, fördomar vet jag väl inte, snarare ett logiskt tänkande, dock är den för gammal tror jag för att tilltala den genomsnittliga Toyotaintressenten.
Många skulle nog endast se den som en bra bil att åka till jobbet med utan att se den som det entusiastfordon jag anser att Toylådan är vid denna ålder/skick.

DMNDphoto
727 Inlägg
23 februari 2013
Hittar du rätt köpare borde du kunna få 10-15k för Toyotan men på blocket 5-10k ska du säkert kunna få.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 februari 2013
Mattyyy skrev:
Hittar du rätt köpare borde du kunna få 10-15k för Toyotan men på blocket 5-10k ska du säkert kunna få.

Jag tror att man kan få mer av en tillräckligt intresserad köpare (lär Toyofil).
Jämför med Saab t ex, där en vanlig 99 turbo kan gå för 100k eller mer om den är fin. Det handlar om tillgång och efterfrågan, och det finns definitivt inte hög tillgång på så fina Corollor. Det gäller bara att annonsera där det finsn efterfrågan.

680 Inlägg
680 Inlägg
23 februari 2013
https://www1.garaget.org/archive/11/10179/294217/294217-2808329.jpg
320 från-99 15500 mil full M-paket mm

Ubåtsingenjör
7 375 Inlägg
23 februari 2013
peronligen hade jag nog gett närmare 10 eller kanske strax över det i och med att den är så jävla fin
grym brukis om man håller den i skick
edit : för corollan
Senast redigerat av CHEEVA (23 februari 2013)

2 174 Inlägg
23 februari 2013
Andromeda skrev:
Mattyyy skrev:

Jag tror att man kan få mer av en tillräckligt intresserad köpare (lär Toyofil).
Jämför med Saab t ex, där en vanlig 99 turbo kan gå för 100k eller mer om den är fin. Det handlar om tillgång och efterfrågan, och det finns definitivt inte hög tillgång på så fina Corollor. Det gäller bara att annonsera där det finsn efterfrågan.

Fast du kan inte jämföra en corolla med en 99 turbo som är en svensk klassiker, bilen är värdelös men det är samlarvärdet och det finns inte många kvar, och det är en kultbil.

En corolla av den där modellen kommer aldrig bli en kult bil tro mig......

3 Inlägg
23 februari 2013
Evildan skrev:
Nannes skrev:
Nannes skrev:
Hej!
Har en Datsun 160 J 1977
MVH Nanne

Skulle uppskatta värdet mellan 500-20000kr.
Är det en 710 eller A10 modell, bägge finns som årsmodell -77?
Du har inte skrivit någonting om kaross, 2dr, 4dr, kombi, coupe, motor, sss, skicket, miltal, bes, osv, då går det givetvis inte att värdera en bil ens på ett ungefär.

Utveckla din frågeställning lite mera samt lägg upp bilder på din 160J så man kan få en uppfattning om skicket.

Hej!
Det är en 2 dr HT,coupe(sedan),motor ja...det står 59kw,enligt mannen vi fick den av så var det sss,skicket är att den ska lackas och den startades för några år sedan mer vet jag inte om den saken.1984 var mätarställningen 87640 mil och avställd 1990.Sen finns det en hög med delar..dörrar,skärmar,lister och annat jag inte vet vad det heter smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 februari 2013
hangman skrev:
Andromeda skrev:
Mattyyy skrev:

Fast du kan inte jämföra en corolla med en 99 turbo som är en svensk klassiker, bilen är värdelös men det är samlarvärdet och det finns inte många kvar, och det är en kultbil.

Jag antydde inte att en Corolla från -88 i nyskick skulle vara värd i närheten av 100 000, bara att en entusiast säkert kan ge 20-30k om h*n verkligen vill ha den snyggaste gammel-corollan på Toyofil-träffen.

4 586 Inlägg
23 februari 2013
demk skrev:
http://www1.garaget.org/archive/11/1017 … 686829.jpg
525 från 01 gått 17200mil

en 20-25.000:- då bilen är intaget som import när den varit 4 år gammal. Risk för felaktig mätarställning . 5-serien är nog dom mest skruvade bilarna på svenska marknaden

Säger att det inte är så men svårare att sälja
Senast redigerat av jocke_gronberg (23 februari 2013)

2 656 Inlägg
23 februari 2013
Evildan skrev:
Vad tippas växlingskursen i kr vara på en sådan här?

Toyota Corolla XL -88
Knappa 11700mil.
Rostfri.
Ser ut som en 3år gammal bil exteriört och en 2år gammal bil interiört.
Inga bulor eller bättringar, blank och ren i originallacken.
Originalradio.
Nybes och nyskattad.
Fina däck på rostfria plåtfälgar både vinter och sommar, dock är vintergummin av äldre årgång då den knappt rullat vintertid.
Dragkrok, knappt nyttjad.
Jag 2a brukaren.
Helt befriad från utustning.
1.6 4A-F motorn med förgasare.
Fungerar givetvis på sedvanligt Toyotamaner ypperligt.

http://www1.garaget.org/archive/105/104261/316909/316909-2988992.jpg

http://www1.garaget.org/archive/105/104261/316909/316909-2993526.jpg

sälj den till afrika dom betalar sjukt bra

2 656 Inlägg
23 februari 2013
jocke_gronberg skrev:
demk skrev:
http://www1.garaget.org/archive/11/1017 … 686829.jpg
525 från 01 gått 17200mil

en 20-25.000:- då bilen är intaget som import när den varit 4 år gammal. Risk för felaktig mätarställning . 5-serien är nog dom mest skruvade bilarna på svenska marknaden

Säger att det inte är så men svårare att sälja

lika lätta att kontrolera :p och vem bryr sig dessutom på en 12 år gammal bil är väl ändå skicket som avgör då

Evildan
24 februari 2013
Andromeda skrev:
hangman skrev:
Andromeda skrev:

Jag antydde inte att en Corolla från -88 i nyskick skulle vara värd i närheten av 100 000, bara att en entusiast säkert kan ge 20-30k om h*n verkligen vill ha den snyggaste gammel-corollan på Toyofil-träffen.

Nä,inte än på 50år, sedan är kronan så devalverad att jag får 100k för den big_smile
Rätt forum, rätt intressent så blir priset ett helt annat, hade det varit en Volvo 240 GL med liknande miltal och skick skulle det vara ett annant intresse för den då dessa har ett annat samlarvärde.
Jag tror som andromeda 20-30k OM jag stöter på den riktiga Toyofilen som upskattar skicket och miltalet för annat än en bra bruksbil att slita på till och från jobbet.

Afrikahandlare som klartänkt föreslogs av ekelund88 betalar annars rätt bra för Japsar, är väl bara en tidsfråga innan första "jagvillköpadinbil" brevet dyker ned i brevlådan smile

2 415 Inlägg
24 februari 2013
vad skulle en volvo 944 GL med:
B230FK
helt orginal motor
manuell
diffad bakaxel med riktig diff!
2½ avgas med sidepipe

va skulle den vara värd? några kronor väl?
nybessad samt nyskattad
Senast redigerat av Tryck_o_pys (24 februari 2013)

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Sök