3437
Sök

Samlingstråd: Vad är min bil värd?

1 624 Inlägg
27 september 2012
Dieselsmurfen skrev:
Den här är svår:

Tjejens Clio -05. Nyskick och bara 4900 mil... Hon köpte den ny och den är igår nyservad med nya kamrem/vattenpump och diverse annat för blygsamma 14331:- riksdaler på Bilia. Jag ska rekonda bilen nästa vecka så den kommer dessutom att se ut som ny vid försäljning. Svart met. Ac så klart. Jag vet inte...

Bilen blir nybes idag.

60-70k ? smile

98 Inlägg
3 oktober 2012
volvo 760 gle d24t -85 A-traktor Okapad, smarta spärrar,elhissar taklucka osv.
lite smårostig i golvet osv. givetvis besigtad/reggad. 38 000mil,ny servad. ?

Pim_Pim
3 oktober 2012
Vad är min bil värd?
Senast redigerat av Pim_Pim (3 oktober 2012)

1 Inlägg
5 oktober 2012
Jag har en VW Golf IV 1.6 5dr (101hk) -00 som har gått runt 7500 mil. Kamremmen är inte bytt och bilen har stått avställd i 3-4 år och då har jag naturligtvis inte servat den. Skatten är naturligtvis inte betald och den är ju inte heller besiktigad. Däremot satte jag i ett nytt batteri och då startade bilen som den skulle. Bilen är annars i ganska gott skick, finns allrounddäck av god kvalitet, men inga dubbade vinterdäck.

Nu vill jag sälja den och jag pratade med min kusin som är bilintresserad och sa att han kunde tänka sig att köpa den för 8 000 - 10 000 kr. Han argumenterade för att avställning sänkte priset rejält samt att det skulle krävas att man servade bilen för säkert 10 000 kr innan man kunde sälja den.

På något sätt låter kusinens argument rimliga, men jag tycker å andra sidan att 10 000 kr låter lite.

Vad kan bilen vara värd egentligen?

4 586 Inlägg
5 oktober 2012
JakobR skrev:
Jag har en VW Golf IV 1.6 5dr (101hk) -00 som har gått runt 7500 mil. Kamremmen är inte bytt och bilen har stått avställd i 3-4 år och då har jag naturligtvis inte servat den. Skatten är naturligtvis inte betald och den är ju inte heller besiktigad. Däremot satte jag i ett nytt batteri och då startade bilen som den skulle. Bilen är annars i ganska gott skick, finns allrounddäck av god kvalitet, men inga dubbade vinterdäck.

Nu vill jag sälja den och jag pratade med min kusin som är bilintresserad och sa att han kunde tänka sig att köpa den för 8 000 - 10 000 kr. Han argumenterade för att avställning sänkte priset rejält samt att det skulle krävas att man servade bilen för säkert 10 000 kr innan man kunde sälja den.

På något sätt låter kusinens argument rimliga, men jag tycker å andra sidan att 10 000 kr låter lite.

Även i mina ögon skulle bilen ha det värde ifall den inte var besigtad och stått i 4 år. Finns inga sämre bilar än dom som inte rullar utan bara står. Kan bli många tråkiga följdfel som gör det ofta bättre att köpa en besigtad bil som gått dubbelt så långt men har rullat hela tiden.

Men köper man den billigt så kan det vara värt det ifrån köparens synvinkel
Senast redigerat av jocke_gronberg (5 oktober 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
5 oktober 2012
JakobR skrev:

Tar man en titt så ser man att det går att köpa "samma bil" (dock inte med ditt låga miltal) för allt mellan 15-25k (ja det finns självfallet dyrare)

Vet inte var ex.vis kamremsbytesintervallen ligger på golf, men har den inte blivit bytt, och sen stått i 4 år, så är det ju, rent tidsmässigt, dags. Även om man köper delarna själv på mekonomen (kamrem, spännare och vattenpump), så är det trots allt ett par tusen, sen jobb. Sen lär den behöva en "riktig service" på det (olja, filter osv), och då trillar det in lite pengar till.

Plus allt som inte mår bra av att "bara stå" (beror lite på hur den "bara står", men iaf)

Så nej, jag personligen tycker nog att 10k får du nog "vara glad" för s.a.s.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

OUTLAW1
5 oktober 2012
Dieselsmurfen skrev:
Den här är svår:

Tjejens Clio -05. Nyskick och bara 4900 mil... Hon köpte den ny och den är igår nyservad med nya kamrem/vattenpump och diverse annat för blygsamma 14331:- riksdaler på Bilia. Jag ska rekonda bilen nästa vecka så den kommer dessutom att se ut som ny vid försäljning. Svart met. Ac så klart. Jag vet inte...

Bilen blir nybes idag.

ca 50-55K gissar jag på..

Avstängd
10 388 Inlägg
5 oktober 2012
Dieselsmurfen skrev:
Den här är svår:

Bilen blir nybes idag.

35-45k rent generellt, men visst, med rätt köpare kanske 5k till

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

679 Inlägg
7 oktober 2012
Vad är min bil värd?

Saab 9-5 Aero -00a, gått 27 200mil
Har mycket utrustning så som el-stolar, svart läder inredning, AS3 - största ljudpaketet från Harman-Kardon med 9 högtalare och inbyggt slutsteg, multiratt, tygmattor, 17" Aero fälgar och all annan standard utrustning till 9-5orna (finns komplett lista under min sida) även eftermonterat xenon samt monterat vinge baktill.

Under 2010-2011 gjordes en hel del med motorn och chassit, det mesta är utbytt (finns komplett lista under min sida) bilen går i övrigt skit bra och är förvånansvärt fin, endast 1 riktig ägare innan mig, alla mil är garanterat körda på motorväg eller landsväg (detta är alltså en bil som knappt är stadskörd med) och bilen säljes ny rekondad både in och utvändigt, ny bytt vindruta och självklart är den skattad och besiktigad.

All info + bilder finns på min sida.

Evildan
7 oktober 2012
it_mutt skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Den här är svår:

Bilen blir nybes idag.

35-45k rent generellt, men visst, med rätt köpare kanske 5k till

Tror desvärre jag oxå däromkring.
Begärs 37 här i stan för en röd 7000milare och en svartmet 5000milare begärs det 48.

http://www.blocket.se/sodermanland?q=cl … &md=th

93 Inlägg
7 oktober 2012
Dieselsmurfen skrev:
Den här är svår:

Bilen blir nybes idag.

Hade en Clio -07a som var nyservad och nybytt kamrem samt vattenpump. 9000mil fick 45000kr. tyvärr är det svårt att sälja privat.

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 oktober 2012
Constantine skrev:
Vad är min bil värd?

Har mycket utrustning så som el-stolar, svart läder inredning, AS3 - största ljudpaketet från Harman-Kardon med 9 högtalare och inbyggt slutsteg, multiratt, tygmattor, 17" Aero fälgar och all annan standard utrustning till 9-5orna (finns komplett lista under min sida) även eftermonterat xenon samt monterat vinge baktill.

Under 2010-2011 gjordes en hel del med motorn och chassit, det mesta är utbytt (finns komplett lista under min sida) bilen går i övrigt skit bra och är förvånansvärt fin, endast 1 riktig ägare innan mig, alla mil är garanterat körda på motorväg eller landsväg (detta är alltså en bil som knappt är stadskörd med) och bilen säljes ny rekondad både in och utvändigt, ny bytt vindruta och självklart är den skattad och besiktigad.

Tyvärr inte mycket alls är jag rädd sad

9-5:an ligger lågt, och du kan hitta en Aero-kombi med färre mil för runt 30k av samma årsmodell utan några egentliga fel. Sedanen är betydligt mindre eftertraktad, och "moddar" gör den ännu mer svårsåld. Din enda målgrupp är gasglad ungdom, och många av dessa har dåligt med pengar i den här konjunkturen. Tyvärr.

679 Inlägg
7 oktober 2012
Andromeda skrev:
Constantine skrev:
Vad är min bil värd?

9-5:an ligger lågt, och du kan hitta en Aero-kombi med färre mil för runt 30k av samma årsmodell utan några egentliga fel. Sedanen är betydligt mindre eftertraktad, och "moddar" gör den ännu mer svårsåld. Din enda målgrupp är gasglad ungdom, och många av dessa har dåligt med pengar i den här konjunkturen. Tyvärr.

Precis, men moddad är den ju inte direkt, den är aldrig trimmad eller liknande så vitt jag vet. Xenonet och vingen är det bara plocka av i annat fall smile toningen på bakrutorna blir väl värre men det ser ju bra ut.

Man måste nog uppleva min bil innan man säger att den är lika mycket värd som vilken annan 9-5a som helst på blocket, finns väldigt många skabbiga, skitiga o rostiga som allting sitter löst på. Min är aldrig skruvad på direkt och som sagt, endast 1 tidigare ägare gör rätt mycket på inredning och dylikt smile
Senast redigerat av Constantine (7 oktober 2012)

1 450 Inlägg
7 oktober 2012
Va skulle ni tro min bil e värd då? Då ja kanske säljer den, en volvo 244 -89 Tysklandsimport, med nya broms ok runt om puls belägg och backar, (skivor ska snart bytas) nya stötdämpare, ny framruta nya blinkers och lampor över allt, bussningar bytta, ny huvudcylinder,ny kupe fläkt, sitter en värre Kamaxel i också , avgassystem bytt ca 2 år sedan (turbons)säkert mer nya saker ja glömt skriva, ny servad också. Bilen är rostfri och väldigt fin i plåten

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 oktober 2012
Constantine skrev:
Andromeda skrev:
Constantine skrev:
Vad är min bil värd?

Precis, men moddad är den ju inte direkt, den är aldrig trimmad eller liknande så vitt jag vet. Xenonet och vingen är det bara plocka av i annat fall smile toningen på bakrutorna blir väl värre men det ser ju bra ut.

Man måste nog uppleva min bil innan man säger att den är lika mycket värd som vilken annan 9-5a som helst på blocket, finns väldigt många skabbiga, skitiga o rostiga som allting sitter löst på. Min är aldrig skruvad på direkt och som sagt, endast 1 tidigare ägare gör rätt mycket på inredning och dylikt smile

Jo, det finns 9-5 av årsmodell 2000 smed 27k mil på mätaren som är ganska skabbiga, men poängen är att ingen betalar det dubbla för din. Man får inte speciellt mycket mer för en bil i bra skick än en i bruksskick om det inte är en klassiker som og900 Aero eller 9000 Aero. Fina 9-5 Aero finns i mängder och 9-5 och 9-3 Aero har inte alls samma status som de tidigare Aeromodellerna, de är dussinmodeller.

Så, 95 står jäkligt lågt i pris, du har en 12 år gammal bil med 27k mil på mätaren. Det är så en köpare ser det, och jämför med resten av 9-5:orna på Blocket. Tyvärr. Det är tråkigt, men så är det.

Man får mycket för pengarna om man köper en 9-5:a men nästan ingenting om man säljer en.

679 Inlägg
7 oktober 2012
Andromeda skrev:
Constantine skrev:
Andromeda skrev:

Jo, det finns 9-5 av årsmodell 2000 smed 27k mil på mätaren som är ganska skabbiga, men poängen är att ingen betalar det dubbla för din. Man får inte speciellt mycket mer för en bil i bra skick än en i bruksskick om det inte är en klassiker som og900 Aero eller 9000 Aero. Fina 9-5 Aero finns i mängder och 9-5 och 9-3 Aero har inte alls samma status som de tidigare Aeromodellerna, de är dussinmodeller.

Så, 95 står jäkligt lågt i pris, du har en 12 år gammal bil med 27k mil på mätaren. Det är så en köpare ser det, och jämför med resten av 9-5:orna på Blocket. Tyvärr. Det är tråkigt, men så är det.

Man får mycket för pengarna om man köper en 9-5:a men nästan ingenting om man säljer en.

Jo, klart att man inte betalar dubbelt så mycket för en fin men som sagt, en superfin bil som är rostfri och går kanon är ju värd mer än en som gått lika långt men sönderskruvad och rostig, såklart.

Synd att folk tok säljer sina Saabar billigt, trenden borde vända snart tycker man ju smile

Forummoderator
26 484 Inlägg
7 oktober 2012
Av ren nyfikenhet så måste jag ju fråga vad min Mazda 323 kan vara värd?
Förväntar mig inte mycket, men är det mer än de 500 kronor jag en gång köpte den för, för att få tillbaka den från äventyren i fel händer.

Årsmodell: 1979.
Miltal; Cirka 9400
Rost; Så gott som rostfri
Antal ägare; jag är 4:e riktiga ägaren
Kuriosa: bakhjulsdriven, fyrpetad med förgasare. Finns 41 stycken kvar enligt registret, i denna färg.

https://www1.garaget.org/archive/20/19631/304381/304381-2913352.jpg

Edit; och just ja. Blev helt nedplockad och omlackerad i originalfärgen sommaren som var.
Senast redigerat av Mack (7 oktober 2012)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 484 Inlägg
7 oktober 2012
antep skrev:
5000 kke ? smile

För min?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 100 Inlägg
7 oktober 2012
Mack skrev:
Av ren nyfikenhet så måste jag ju fråga vad min Mazda 323 kan vara värd?
Förväntar mig inte mycket, men är det mer än de 500 kronor jag en gång köpte den för, för att få tillbaka den från äventyren i fel händer.

Årsmodell: 1979.
Miltal; Cirka 9400
Rost; Så gott som rostfri
Antal ägare; jag är 4:e riktiga ägaren
Kuriosa: bakhjulsdriven, fyrpetad med förgasare. Finns 41 stycken kvar enligt registret, i denna färg.

http://www1.garaget.org/archive/20/19631/304381/304381-2913352.jpg

Edit; och just ja. Blev helt nedplockad och omlackerad i originalfärgen sommaren som var.

runt 10 tusen skulle ja tippa på smile,de hadde ja betalat iaf smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Sök