2615
Sök

Vad betyder "överladdad"

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
vad betyder det :S gissar på att turbon laddar för mycket men borde det inte spika då??:S

3 259 Inlägg
4 mars 2010
överladdad = turbo, EJ överladdad = sugmotor, så enkelt råkar det vara!smile
Senast redigerat av JonR (4 mars 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

12 086 Inlägg
4 mars 2010
Överladdad kan även va kompressor roll

FreddeK
4 mars 2010
Lustgas me kanske=)

Med-lem
129 Inlägg
4 mars 2010
Ahaa....! Jag som trodde det var när man var lite FÖR peppad på fredagkvällen så de blir en riktig "lastbilsåkar kväll" i badrummet wink

MVH Jocke

Man får aldrig en andra schans att ge ett första intryck.

Sleeper
3 084 Inlägg
5 mars 2010
Om man direktöversätter ordet till eng, så blir det overloaded och sen översätter man tillbaka så blir det överlastad och då kan bilen gå tungt wink

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 mars 2010
Överladdad är en direkt översättning av engelskans SuperCharged vilket från början betyder att bilen har kompressor. Nu används ordet på alla bilar som har någon form av laddluftkompressor d.v.s. både turbo och kompressor

När vi väl är pratar om ord och ursprung kan jag tycka det är lustigt att folk gör sådan skillnad på turbo och kompressor! Båda är kompressorer men av olika typ. Turbon är en radialkompressor och "kompressorn" är en deplacerande kompressor ofta av skruvtyp som är direktdriven av vevaxeln medan turbon drivs av en radialturbin (där av namnet turbo, TURbineBOoster)

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

GREASEMONKEY
822 Inlägg
5 mars 2010
zovix skrev:
Överladdad är en direkt översättning av engelskans SuperCharged vilket från början betyder att bilen har kompressor. Nu används ordet på alla bilar som har någon form av laddluftkompressor d.v.s. både turbo och kompressor

När vi väl är pratar om ord och ursprung kan jag tycka det är lustigt att folk gör sådan skillnad på turbo och kompressor! Båda är kompressorer men av olika typ. Turbon är en radialkompressor och "kompressorn" är en deplacerande kompressor ofta av skruvtyp som är direktdriven av vevaxeln medan turbon drivs av en radialturbin (där av namnet turbo, TURbineBOoster)

/Magnus

Det är nog det bästa svaret han kan få.

Mvh S.Österdahl

Gött mos
1 096 Inlägg
5 mars 2010
Att "överladda" innebär att man på ett eller annat sätt tvingar in mer luft i cylindrarna än det atmosfäriska trycket(1bar), vilket innebär att lustgas även är en sorts överladdning.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Sök