1959 Opel Blitz /Bildtung/

stelbent
4 mars 2010 · 24 Inlägg

Hej hej!

Jag är en rätt så ny medlem här och har inte varit så aktiv, men bästa sättet att bli aktiv är väl att publicera ett projekt?smile

Det jag har är en 1959 Opel Blitz 3.5 tons lastbil. Eller ja, det är vad den är skapt för från början, så som den står nu så väger den väldigt mycket mindre och kommer att reggas ner till personbil.
http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/Klickafrattsenstabil.jpg


Tanken med den är att få till en lite "roddig" worksmans truck ungefär. Så dörrhandtag är borttagna, emblem likaså, kickup är byggd, luftbälgar monterade, kättingtalja med svängbom ska på, samt ett enklare brädflak. Sedan får lacken komma till nästa vinter/vår, under tiden får det vara ett rullande projekt. Men jag har tagit massor utav bilder och det är ju roligt för de flesta:)

http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/20091023001.jpg
24mil hem på dolly bakom Ladan var väl lagom roligt kanske, men helt klart värt det:)

http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/IMG_5156.jpg
Väl hemma var det bara att sätta igång. Ur med stolarna, man ska ju ha soffa!

http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/IMG_5168.jpg
Ny spole, tändkablar och stift så gick han så fint så.

http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/IMG_5169.jpg
Bort med dörrhandtagen!

http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/IMG_5154.jpg
Emblem likaså.

Nu till de riktigt roliga sakerna. Jag vill ju ha ett stuk som får bilen att se ut som att den går på knä, dvs hög i fram och låg i bak. Bara att bygga kickup och införskaffa luftbälgar:)

http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/Bild0068.jpg
Efter lite mätande fram och tillbaka så var första kickupkonsollen färdig, bara att lägga material uppe på och kopiera.

http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/Bild0073.jpg
Här är båda konsollerna ditställda för att ge ett hum om hur det kommer att se ut. Här kan man även skymta de kortade bladfjäderpaketen som får agera upphängning och bälgfäste.

http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/Bild0082.jpg
Här är båda konsollerna på plats med tvärstag svetsade. Här ser man också att ramen är urkapad på ena sidan.

http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/Bild0088.jpg
Här är hela paketet, klappat och klart med bälgar och hela faderittan.
Det fungerar riktigt bra och som lägst markfrigång vid ramens ände har jag ca:5cm och som högst ca:20cm.


Här bjuds det på en liten filmsnutt på hur det hela blev:
http://www.youtube.com/watch?v=sg8RS8NJWbM


Uppdateringar kommer att komma titt som tätt, stora som små. Alla sorters kommentarer och frågor är mer än välkomna.

Senast redigerat av stelbent (12 mars 2010)

Pizza utan sås är som kärlek utan kyssar.
matte_88
4 mars 2010 · 204 Inlägg

helt rätt stuk på den smile

Sponsorer sökes till Opel Kadett C Caravan GAT/BUSBIL! M50b25
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104379
bollen1986
4 mars 2010 · 3 714 Inlägg

Ser bra ut smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Grimling Professionell amatör
4 mars 2010 · 451 Inlägg

Jag får väl välkomna dig till garaget.org steve ! Prenumeration inlagd på detta projekt !

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
Bosskelso
4 mars 2010 · 126 Inlägg

Varför regga som personbil? Sku va hur fränt som helst att skryta med att man glider med en lastbil på stan ^^

Grimling Professionell amatör
4 mars 2010 · 451 Inlägg

Bosskelso skrev:
Varför regga som personbil? Sku va hur fränt som helst att skryta med att man glider med en lastbil på stan ^^

För att det känns onödigt å ta C-kort för å kunna ströga lite ?

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
stelbent
4 mars 2010 · 24 Inlägg

Tack ska ni ha allihopa och Bosskelso; Grimling svarade på din fråga:) Sedan så kan jag ju fylla i att bilen är mer andrahandsattraktiv om alla kan köra den;)

Liten uppdatering 4/3

Eftersom bromsarna hade satt sig rejält när vi skulle dra hem den så släpade vi den tills bromsarna brann och självlossnade. Därför plockade jag isär de bakre trummorna idag och de var kanonfina och intakt. Bara att plocka ihop igen och se glad ut.

I övrigt har jag fått gjort ett korrektionsstag som ska hålla bakaxeln styv i sidled. Detta ska få fästen kanske redan i morgon. Jag har grundmålat ena dörren då dörrarna var syradoppade vilket det skröts hejvilt om både i annons och på plats, men det hade ju gjorts helt fel så den gamla färgen gick att dra loss som ett plåster.

Det enda som inte har gått min väg idag var att jag fick åka och lämna in en bromsslang på nypressning då den var tät.

Bilder:

http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/Bild0090.jpg
Såhär fina är bromsarnas ytterhölje:)

http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/Bild0092.jpg
http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/Bild0091.jpg
Korrektionsstaget. På den nedre bilden huseras det två "muffar" som gör funktionen lite mjukare.

http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/Bild0095.jpg
Sådär på ett ungefär kommer korrektionsstaget att sitta sedan. Jag har fått ställa bälgarna i ett mellanläge för att få lika sidförskjutning i högstaläge som i lägstaläge.

http://i214.photobucket.com/albums/cc226/stelbent/opel/Bild0096.jpg
Såhär fin blev dörren:)

Det var allt för idag. Fortsätt kommentera, det driver projektet framåt!

Pizza utan sås är som kärlek utan kyssar.
Grimling Professionell amatör
4 mars 2010 · 451 Inlägg

Blir ju skitbra det här Steve ! Får nog ta o kika förbi garaget ditt nån da tongue Förresten tycker jag att det borde gå att få bakaxeln still i sidled utan att få "fel" när man höjer o sänker ? Frågan är bara hur smile

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
stelbent
4 mars 2010 · 24 Inlägg

Tackar!

Klart du ska komma förbi och göra det!

Svaret på att få bakaxeln stilla är enkelt.
Vantskruv:
http://www.bsdesignservice.se/bilder/vantskruv.gif

Men! Då måste jag ställa mig och skruva på den i takt med höjning/sänkning. Det skulle kunna gå med en domkraftfunktion i korrektionsstaget också.

Pizza utan sås är som kärlek utan kyssar.
Grimling Professionell amatör
4 mars 2010 · 451 Inlägg

Rätta mig om jag har fel nu, men om man sätter staget så att det ligger horisontellt i mellanläget, borde man ju kunna få så bakaxeln sticker åt samma håll(tex vänster) vid högsta/lägsta ? Borde inte det bli bättre än att gå genom hela registret ?

Säg att den flyttar sig 5cm i sidled på hela rörelsen, då ställer du mellanläget 2,5cm åt höger om centrum, då borde den i högsta/lägsta läge vara 2,5cm åt vänster om centrum och du bör oftare ligga runt centrum än annars ?
Vägegenskaperna blir säkerligen inte bättre om bakaxeln ska byta håll mitt i fjädringen, men vafan du ska väl inte rejsa med den ?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19038/870593_0v38e9.jpg

Har jag tänkt helt åt helvete då ? Aldrig sysslat med sånt här =/

Senast redigerat av Grimling (4 mars 2010)

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
stelbent
4 mars 2010 · 24 Inlägg

Du har ju tänkt helt rätt. Förutom med att det inte behöver vara helt horisontellt i förhållande till bakaxeln.

I bälgarnas mittläge är bakaxeln i optimalt läge. Höjer jag bott så får jag förskjutning 2.5cm åt ena hållet. Sänker jag bott så blir det 2.5cm förskjutning åt andra hållet. Hursom så fjädrar den som bäst i mellanläget, så där kommer den ju att hamna till vardags. Sen är det bara att sänka ner under lägstanivå (helt tomma bälgar) på ströget;)

Pizza utan sås är som kärlek utan kyssar.
Grimling Professionell amatör
4 mars 2010 · 451 Inlägg

Varför måste den inte vara horisontell ? annars får du ju en fortsatt förskjutning i samma riktning ?

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
Moparboy440
4 mars 2010 · 4 682 Inlägg

Kan bli riktigt cool den där, ska följas!

stelbent
4 mars 2010 · 24 Inlägg

Jag får nog helt enkelt förklara på plats någon dag, Grimling:)

Tack ska du ha Moparboy!

Pizza utan sås är som kärlek utan kyssar.
By_Alfzone
4 mars 2010 · 679 Inlägg

Detta är juh ett projekt man måste följa....
Kan juh bli hur grymt som helst juh.....smile

lelleal
4 mars 2010 · 1 150 Inlägg

kommer blir riktigt tuff såg videon på facebook smile

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
robininfOCUS Med lem
4 mars 2010 · 768 Inlägg

Frän jäkel. Kommer följas /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
dadde
5 mars 2010 · 2 164 Inlägg

jäkligt frän! tänkte först att det skulle bli en a-traktor med tanke på lgf skylten, men kom på sen att det troligtvis var pga dollyn tongue

"Life´s too short to drive a boring car"
stelbent
5 mars 2010 · 24 Inlägg

Tack ska ni ha och NEJ! Det är absolut inte någon traktor:lol:

Pizza utan sås är som kärlek utan kyssar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang