Tre frågor ang mitt billjud [Bilder]

Hefal noob
7 mars 2010 · 112 Inlägg

Hej, jag har precis dragit om kablar och snyggat till allt vilket har lett till några funderingar.

#1. Kan du dra remotekabeln och pluskabeln bredvid varandra utan att det blir någon form av elektromagnetisk störning?

#2. Är kabeln som följde med mitt MDS -kabelkit (se följande bild) för smal för att driva 10" baselement?

Bild:
http://img191.imageshack.us/img191/5073/img00361w.jpg

#3. Är följande koppling korrekt? Undrar detta då den kan kopplas åt båda hållen (Har inte prövat motsvarande håll med stereon igång).

Bild:
http://img40.imageshack.us/img40/6533/img0034q.jpg

-lärling :)
TT-Avant
7 mars 2010 · 6 851 Inlägg

svar ja på alla frågor.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
stahre
7 mars 2010 ·

4mm2 kablar till basen, finns tex på kjell o co för 29 kr metern typ

evilaudio
7 mars 2010 · 16 195 Inlägg

stahre skrev:
4mm2 kablar till basen, finns tex på kjell o co för 29 kr metern typ

2,5 räcker gott å väl om de inte e mycke effekt eller en väldigt lång kabel.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Frippe_L Gladen Audio
7 mars 2010 · 2 388 Inlägg

evilaudio skrev:

stahre skrev:
4mm2 kablar till basen, finns tex på kjell o co för 29 kr metern typ

2,5 räcker gott å väl om de inte e mycke effekt eller en väldigt lång kabel.

Jag har för mig han har ett DLS CA12 så 2,5mm2 räcker gott o väl som sagt.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Frissan
7 mars 2010 · 4 693 Inlägg

Fast den på bilden tycker jag mer ser ut som 1,5mm2

Booyakasha!
TT-Avant
7 mars 2010 · 6 851 Inlägg

Softis skrev:
Fast den på bilden tycker jag mer ser ut som 1,5mm2

Ja jag oxå (om inte ännu tunnare?) det va därför ja skrev att det va JA på alla frågorna.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
michieff ljudfantast
7 mars 2010 · 1 372 Inlägg

tycker det ser ut som 2X0,75

Drönirettab
7 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Kollar man på MDS:s hemsida så är arean på deras blå/silverfärgade högtalarkablar 1,5-4 mm2. Om deras installationskit innehåller de kablar som även säljs löst, då borde kabelarean på bilden vara minst 1,5 mm2 tycker jag. smile

stahre
7 mars 2010 ·

2,5mm2 räcker, men varför inte köpa 4mm2 när det skiljer drygt 10kr per meter. Iofs så märker man ingen skillnad så man kanske ska köpa en korv för den tian istället

Senast redigerat av stahre (7 mars 2010)

kalle_kalle
8 mars 2010 · 2 914 Inlägg

stahre skrev:
2,5mm2 räcker, men varför inte köpa 4mm2 när det skiljer drygt 10kr per meter. Iofs så märker man ingen skillnad så man kanske ska köpa en korv för den tian istället

jepp eller köpa en öl efteråt för att fira att det gick så bra smile

Eric_
10 mars 2010 · 44 Inlägg

Det funkar att dra remoten bredvid strömkabeln, men för att minimera risken för störningar så ska man försöka dra lågnivå (och remote om den sitter på lågnivån) Så långt ifrån strömkabeln som möjligt. Remoten i sig har inte någon större betydelse men om den sitter ihop med lågnivån så får man generatorljud och störningar. smile Annars Ja tongue

michieff ljudfantast
10 mars 2010 · 1 372 Inlägg

Eric_ skrev:
Det funkar att dra remoten bredvid strömkabeln, men för att minimera risken för störningar så ska man försöka dra lågnivå (och remote om den sitter på lågnivån) Så långt ifrån strömkabeln som möjligt. Remoten i sig har inte någon större betydelse men om den sitter ihop med lågnivån så får man generatorljud och störningar. smile Annars Ja tongue

man får inte märkbara störningar om remoten dras tillsammans med lågnivån nej, isf hade tillverkarna inte gjort en sådan lösning. Håll noga koll på strömkabeln och använd skärmning på lågnivån så ska det bli bra.

DoomDevil
10 mars 2010 · 113 Inlägg

Skulle inte rekomendera att dra remote och ström nära varandra. Gjorde detta i polarens bil och när han krämade på så fick han störninar som stängde steget. Bara ut med inredningen och göra om.

Mazda Miata (1991)
michieff ljudfantast
10 mars 2010 · 1 372 Inlägg

DoomDevil skrev:
Skulle inte rekomendera att dra remote och ström nära varandra. Gjorde detta i polarens bil och när han krämade på så fick han störninar som stängde steget. Bara ut med inredningen och göra om.

mycket mycket märkligt eftersom remoten skickar 12v, måste varit något annat som spökat. Menar du inte lågnivån då?

Eric_
17 mars 2010 · 44 Inlägg

Man ska inte blanda strömkablar med signalkablar oavsett vad man grejjar med då det bildas ett magnetfällt runt strömkabeln när det gör ström i den som lätt induceras i signalkabeln och det bildas störningar. Det är även bra att inte lägga dom nära varandra även om de är skärmade då det kan bli starka fällt som kmr igenom skärmningen. Då remoten är en slags signalkabel så skulle jag inte blanda dom om jag vore du. Mvh: Eric smile

M_icke_
17 mars 2010 · 3 466 Inlägg

Eric_ skrev:
Man ska inte blanda strömkablar med signalkablar oavsett vad man grejjar med då det bildas ett magnetfällt runt strömkabeln när det gör ström i den som lätt induceras i signalkabeln och det bildas störningar. Det är även bra att inte lägga dom nära varandra även om de är skärmade då det kan bli starka fällt som kmr igenom skärmningen. Då remoten är en slags signalkabel så skulle jag inte blanda dom om jag vore du. Mvh: Eric smile

Remoten är INGEN signalkabel, den ger ut 12v, alltså har den ett ganska likt magnetfält till det som kommer från ström kabeln fast mycket svagare.. Alltså kan den inte inducera.

På vilket sätt skulle detta kunna störa? Då kan man ju inte heller dra strömkabeln nära bilens orginakablage då det skulle stört hela elsystemet..

Det hade isf varit större risk att remoten hade genererat störningar i RCA-kabeln.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
stRaend
17 mars 2010 ·

Eric_ skrev:
Man ska inte blanda strömkablar med signalkablar oavsett vad man grejjar med då det bildas ett magnetfällt runt strömkabeln när det gör ström i den som lätt induceras i signalkabeln och det bildas störningar. Det är även bra att inte lägga dom nära varandra även om de är skärmade då det kan bli starka fällt som kmr igenom skärmningen. Då remoten är en slags signalkabel så skulle jag inte blanda dom om jag vore du. Mvh: Eric smile

det var ju bra, med tanke på att de flesta remote anslutningar på slutsteg sitter mellan + och - ...... roll

M_icke_
17 mars 2010 · 3 466 Inlägg

stRaend skrev:

Eric_ skrev:
Man ska inte blanda strömkablar med signalkablar oavsett vad man grejjar med då det bildas ett magnetfällt runt strömkabeln när det gör ström i den som lätt induceras i signalkabeln och det bildas störningar. Det är även bra att inte lägga dom nära varandra även om de är skärmade då det kan bli starka fällt som kmr igenom skärmningen. Då remoten är en slags signalkabel så skulle jag inte blanda dom om jag vore du. Mvh: Eric smile

det var ju bra, med tanke på att de flesta remote anslutningar på slutsteg sitter mellan + och - ...... roll

Haha mm, isf hade jag haft ganska feta störningar i mitt steg eftersom remoten ligger längs med pluskabeln hela vägen bak och går in i steget precis intill.. yikes

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Lonefox Bad music kills good sound
17 mars 2010 · 7 241 Inlägg

stRaend skrev:

Eric_ skrev:
Man ska inte blanda strömkablar med signalkablar oavsett vad man grejjar med då det bildas ett magnetfällt runt strömkabeln när det gör ström i den som lätt induceras i signalkabeln och det bildas störningar. Det är även bra att inte lägga dom nära varandra även om de är skärmade då det kan bli starka fällt som kmr igenom skärmningen. Då remoten är en slags signalkabel så skulle jag inte blanda dom om jag vore du. Mvh: Eric smile

det var ju bra, med tanke på att de flesta remote anslutningar på slutsteg sitter mellan + och - ...... roll

Saken är dne att "remotekabeln" på lågnivåkablar är en kvarleva från skivspelartiden då dne kabeln utgjorde jordkabel mellan spelaren och förstärkaren. Ja inte jord som i bilstereosamanhang men likväl, detta för att ge spelaren och förstärkaren samma jordpotential för att motverka störningar. Funkar likadant idag wink

Men ser man till dyrare lågnivåkablar så SAKNAS denna "remotekabel".

Själv har jag nästan alltid dragit separat remotekabel brevid strömkabeln för att minimera riskerna med att ha ngn form av strömkabel nära lågnivå, spec parallellt med den.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang