ACn startar inte, Audi a4 - 96

740_GLT
7 mars 2010 · 103 Inlägg

Hej alla glada. Har en 96ans A4 som ACn inte startar på. Köldmedium finns det (vacum sugd och påfylld igen) och det va så mycket det skulle vara i den så det är finns inget läckage. Men det händer inget när man trycker på AC knappen. Jag har provat att ta bort höljet till relät och trycka ihop relät så det börjar dra och då startar kompressorn och kalluft kommer. Kan det bara vara någon tryckvakt eller kan de vara själva enheten som det är fel på? Nån som har haft nått liknande problem med sin a4? Tacksam för svar och ev hjälp till felsökning

te_wik Forummoderator
7 mars 2010 · 12 813 Inlägg

Kolla ifall du får fram något med hjälp av detta;

http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Jimpiz
7 mars 2010 · 845 Inlägg

Acn ska inte starta när det är så här kallt. Så allt är normalt. Finns nån givare av något slag som känner av ute temperatur. har för mig att Acn startar vid +10 eller högre.

Saab 9-3SS (2008)
740_GLT
7 mars 2010 · 103 Inlägg

Givetvis så var jag inne i ett varmgarage när jag testade. Så dum är jag inte:P

jojje123
10 mars 2010 · 10 Inlägg

hur länge hade du varit i varmgaraget? Yttertempgivaren reagerar inte speciellt snabbt om du inte har en hastighet över 15km/h. Är det ingen quattro kan du palla upp framhjulen o låta den gå på tomgång en stund med 5:an ilagd så kommer tempen ganska snabbt upp till "ny" yttertemp.
Detta pga yttertempen inte ska reagera av motorns varmluftsflöde när man står stilla vid trafikljus etc.
Vid yttertemp över 5 grader så ska stjärnan tändas om du trycker in auto. Lyser stjärnan och kompressorn inte startar så är det bara att börja felsöka. Finns styrsignal fram till relä från klimapanelen?
Om JA, finns matningsström fram till relä? Drar reläet? Skickas spänning vidare ut mot kompressorn? Finns det ström framme vid kompressorn.
Lura dig inte själv att kolla med lysdiodpenna eller voltmeter. Använd en vanlig hempulad testlampa av modellen strålkastarlampa (H1, H3, H4 etc) då får du fram om det verkligen kommer fram STRÖM och inte bara lite spänning. 
Prova liksom att dra runt en startmotor genom en 0.75mm kabel. spänning kommer fram obelastat  men knappast när det är belastat med en startmotor

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang