2752
Sök

Köpråd: Rover 45? Vanliga fel?

3 Inlägg
29 januari 2014
#21
En gammal tråd men några saker som kan vara bra att veta.

Rover 400/45 och 200/25 delar en del delar och är på en del set väldigt lika även om en del skiljer det är absolut inte "samma bil" även om mycket delar kommer från samma låda.

Rover 400/45 är i halvkombi utförande (5D) nästan identisk med Honda Civic 5D, obs 4D Civic är en helt annan bil.
Rover 400 fans med både Rover och Honda motorer medan 45:an i princip bara fans med Rovers K motorer (4 cylindriga och V6or), med vissa undantag i t.ex. Automat modellerna.
Första generationen Landrover Freelander är i princip en Rover 400 under skalet.

Rover 200/25 har en kortad bottenplatta från tidigare Honda/Rover och i övrigt en Rover konstruktion.

MG ZS är en Rover 400/45 i sport kostym, bästa av de alla. Speciellt med V6:an.

MG ZR är en Rover200/25 i sport utförande. Går som tåget, men är stötig och inte så rolig som bruksbil.

MG ZT/ZT-T är speciellt i V8 utförande en rickigt utmanare för BMW.


Rover 400 fans med både Rover och Honda motorer medan 45:an i princip bara fans med Rovers K motorer (4 cylindriga (K4) och V6or (KV6)), med vissa undantag i t.ex. Automat modellerna.

K motorn tål inte att överhettas då kan både topp och block snabbt förstöras.

Problemet med topplockspackningen på den 4 cylindriga motorn är tyvärr vanligt och det beror på några olika saker.

Ett vanligt fel är att insugspackningen går sönder, vattnet läcker ut eller in i motorn, den är billig att byta men ger ofta en symtom som liknar en blåst topplockspackning inklusive vit gegga i motorn.
Då vattnet kan försvinna snabbt går motorn varm och toppen förstörs vilket brukar resultera i en blåst topplockspackning (I bästa fall inget värre).

Sedan har man från Rovers sida haft nylonstyrningar och dåligt designade topplockspackningar. Kombinationen resulterar i att toppen rör sig i förhållande till blockat  och blåser topplockspackningen. Gjutningen i topparna tidvis varit fulla med porer så packningarna blåses.
Då man haft metallstyrningar har de som monterat motorn och skadat toppen så den blivit jack i.  (Därav experimentet med nylon).
Monteringen av toppen kräver lite annorlunda handhavande och att alla bultar måste bytas vis byte av topplockspackning.

Gör man rätt (Viktigt att läsa manualen) och köper uppdaterade (rätt) packning och byter alla bultar m.m.  samt inte skadat topp eller block så skall man efter byte löst problemen permanent och motorn håller minst lika bra som på andra bilar. Numera finns det en uppdatering till "N-pecifikation" att köpa.
Det är en kombination av förbättringar för K4 motorn som gör att motorn delvis blir som den uppdaterade Kinesiska motorn, vilket i de flesta fallen löser problem med blåsta topplockspackningar för gott. Kräver dock en motor i gott skick så kan vara lämpligt att göra det när man ändå byter kamremmen.

Viktigt är att kamrem (Och gärna vattenpumpen) skall bytas var 6:e år och överhetta aldrig motorn.

Reservdelar finns ganska gott om att få tag i, det finns en bra firma i England som även nytillverkar en del,Land Rover hade samma motorer som Rover/MG hade K4 och KV6. Dieseln är antingen L series eller en BMW (Rover 75) konstruktion beroende på bil.   Det mesta delarna går att få tag i, det är en del plåt delar (Speciellt för de mindre bilarna) och lyktor för vänsterstyrda som är svåra.  Äldre MG som t.ex. MGB går i princip att bygga en helt ny av nytillverkade delar och möjlighet att skriva ut delar ökar tillgången även på ovanliga delar.

Om an följer det så är det en härlig bil att köra och inga större problem att äga den.

//Mattias
Senast redigerat av Eskes (23 augusti 2021)



Sök